Första barnet, kom ut med ett plopp, såg ut som Björn Ranelid, dvs orangefärgade lockar. Fick upp honom på bröstet, kände mig ovan, hade aldrig hållit i en bebis. Fick hjälp att amma honom lite. Mysig stund, var trött och visste inte riktigt hur jag skulle göra.
Efter en stund började de be mig försöka krysta ut moderkakan också, den kom inte av sig själv. Drog ett skämt om att de skulle ta mig ut på parkeringen och longera mig.
Blev i vägrullad ut på operation, blev sövd så fick lämna min man och barn ensamma i säkert två timmar.
Min man blev i stort sett bortglömd, han satt där i en oskön fåtölj med barnet tills dess att en undersköterska kom in och skulle städa.. Då blev de påminda om honom så en sköterska kom in och vägde och mätade och hjälpte honom att klä på sonen.
Jag vaknade på uppvak, det kändes som att klättra upp för mount Everest. Fick komma tillbaka till min familj och fick ha sonen hos mig. Blev skjutsade upp på BB.
Hade också fått höra att barn inte äter på 24 h efter förlossningen. Missade helt att sonen faktiskt ville äta, kändes som att vi bara var ensamma på vårt rum på BB, knappt någon som kom in och kollade av läget. Sonen blev slö, och när jag efter 24 h började bli orolig blev det ersättning och hjälp med amning. Fick tillsagt att han skulle ha mat var fjärde timma. Varför kunde de inte säga att han skulle ha mat MINST var fjärde timma eller oftare vid behov
Dum och oerfaren tolkade jag det som att barn ska äta var fjärde timma. Amningen fungerade inte riktigt bra för oss, vi försökte och försökte men det blev aldrig riktigt bra.
Andra barnet, kom ut med ett plopp och förvånade sina föräldrar med att vara helt svarthårig (jmf med Björn Randelid innan), kom upp på bröstet och vi försökte amma lite. Kände mig pigg och energifylld. BM drig lite i resten av navelsträngen, men moderkakan visade inga tecken på att vilja lossna. Drog ett skämt om att ta ut mig på parkeringen och longera mig lite...Började förlora en hel del blod, fick återigen lämna mitt nyfödda barn och man och rullas in på operation, även denna gång sövd.
. Vaknade på uppvaket och tänkte att det var ganska rättvist att jag missat de första timmarna även med nummer två.
Kom tillbaka till min familj, och denna gång hade de bättre kommit ihåg min man och gett honom lite kaffe och hjälpt till att torka av barnet.
Nu visste jag mer om bebisar och tvåan låg kloss mot mitt bröst i stort sett hela tiden. Jag var också mindre nojig och vågade ha honom i sängen eller sovandes med honom på bröstet. Tvåan var också mer bestämd i sin sugteknik. Min kropp tog dock ett tag på att återhämta sig efter blodförlusten så mjölken kom inte riktigt i gång i den mängd som barnet krävde direkt från början.
Hade planerat för tidig hemgång med vi blev kvar på dygn på BB, ville bara hem till storebror men i och med att jag behövde blod blev vi kvar.
Vid första barnet skulle jag ha varit mer aktiv på BB och krävt mer hjälp, nu var jag tagen av både förlossning och operation och "ville inte vara till besvär" " de vet vad de håller på med". Jag känner mig fortfarande rätt besviken och illa till mods över att vår förstfödda fick leva sin första tid hungrig för att "barn äter inte de första 24 timmarna" (ENDEL barn vill inte äta de första 24 timmarna).
Fikat på förlossningen har varit kaffe, dryck och två rejäla mackor, en till mig och en till maken.
@Sar låter konstig att ni fått mindre, borde väl vara samma landsting?