Vill du inte amma ska du absolut inte göra det! Som du säger är en glad mamma en bättre mamma än en ledsen en.Jag har såklart förklarat utförligt för min sambo hur och vad jag känner. Han förstår och står på min sida. Han tyckte det vore bra att amma för att han tror det skyddat mot allergier (han har fått hangup på just allergier tror jag) men eftersom jag inte vill så blir det inte så. Jag tänker inte ens försöka amma med varken detta eller ev framtida barn eftersom jag känner stark motvilja (och tusen andra skäl som är ointressanta för andra än mig).
När icke-amning ändå är på tapeten, får man alltid piller för att motverka mjölken eller får man helt enkelt låta det sina? Eller vad som nu händer när man inte ammar.
Men! Studier visar att din partner verkar ha rätt angående amning och allergi/atopi/astma.
http://adc.bmj.com/content/87/6/478.abstract?etoc=Five possible allergic disorders — asthma, suspected allergic rhinitis, atopic dermatitis, food allergy related symptoms, and suspected allergic respiratory symptoms after exposure to pets or pollen — were studied. Exclusive breastfeeding prevented children from having multiple allergic disease during the first two years of life. The authors concluded that exclusive breastfeeding seems to have a preventive effect on the early development of allergic disease, including multiple allergic disease, up to 2 years of age.