Förlara detta för en nybörjare :)

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag har aldrig sysslat med islandshästar. Kanske ridit på en max 3 ggr i mitt liv. Men jag tycker om att lära mig nåt nytt så nu tänkte jag starta en tråd där vi utbölingar kan få lite insideinformation om er specialité :)

Jag kommer på rak arm på tre frågor:

1. Varför är islandssadlar "räfflade"?

2. Varför ser stigbyglarna ut som de gör?

3. Vad är det för speciellt med detta "islandsbett" man sett på islandshästar, dvs det där stångliknande bettet. Vad är det för "specialverktyg", varför har man det och vad har det för inverkan?

Sv: Förlara detta för en nybörjare :)

Långt ifrån alla islandssadlar är räfflade. Kan inte svara på varför några är det.

Stigbyglarna är en säkerhetsstigbygel. Det är inte lika lätt att fastna för den är "öppen" utåt!

Eftersom jag bara ridit ett fåtal hästar med stång tror jag någon annan kan förklara dess funktion bättre!

Tack :)

Jag tycker att jag sett mer "släta" sadlar de senaste åren. Men på 90-talet såg jag inte en enda. Var jag blind eller har det blivit vanligare?

Ja, vi "vanligt" folk har ju s-stigbyglar också, men bara på ena sidan. Sen hänger ju stigbygeln i en "ögla" till skillnad från andra. Jag undrar varför, det ser smart ut att stigbygeln alltid hänger rakt - varför har inte "vanligt" folk upptäckt detta?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att stigbygeln hänger i en ögla ? :crazy:

Sen så är det långt ifrån alla som rider med dessa "typiska islandssakerna".

Jag rider i en vanlig dressyrsadel, har vanliga helt raka stigbyglar och har aldrig ridit med en isländskt stång.

Är inte de ribbade mer bekväma/mjuka för våra rumpor? Inbillar mig att det är därför de finns på islandssadlar eftersom man ofta rider långt på dem.

Är inte de ribbade mer bekväma/mjuka för våra rumpor? Inbillar mig att det är därför de finns på islandssadlar eftersom man ofta rider långt på dem.

Precis, de ribbade sadlarna är väl anpassade som mer långrittssadlar. Det känns som att de försvinner mer och mer och allt fler går över till att rida i släta sadlar och många rider ju i vanliga dressyrsadlar.

Jag tycker dom räfflade är helt sjukt obekväma :eek:

Håller med dig. Eller kanske inte obekväma men man kommer så långt ifrån hästen. Det blir svårt att "rida" och inverka med sitsen. Nej tack till ribbat!

1. Har du fått svar på
2. Ingen aning där, jag har helt vanliga :P!
3. Jag har frågat den frågan också, fick som svar att den var framtagen på Island, därför blev det typiskt islandshästbett, eller något. Jag använder det inte iallafall, nöjer mig med det vanliga.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att stigbygeln hänger i en ögla ? :crazy:

Ja, men fästet för stiglädret är ju inte i samma helgjutna "stycke" som i en annan stigbygel.

Sen så är det långt ifrån alla som rider med dessa "typiska islandssakerna".

Jag rider i en vanlig dressyrsadel, har vanliga helt raka stigbyglar och har aldrig ridit med en isländskt stång.

Självklart har inte alla detta. Men vissa saker ser man i princip aldrig på annat än islänningar. Tex detta med räfflade sadlarna och stigbyglarna. Därför bör man ju fråga islandsfolk. Det måste ju ha någon funktion efersom det finns :)

Ang de räfflade sadlarna så har jag ju fått svar på det. Men personligen tycker jag att de räfflade jag suttit i är vedervärdiga. Då vet jag iofs inte vilken kvalitet det varit på de sadlarna jag provat, finns säkert de som är betydligt mjukare.

1. på långritter e det mest frammåt som gäller,man "behöver" inte komma så nära hästen, det e mest att hänga med..
så räfflat e mjukt..med mer o mer e det som sagt vanliga släta som kommer...vi har en vanlig dressyr sadel.
( JAG VILL HA SVAR PÅ VARFÖR ISLANDSHÄST SADLARNA ÄR SÅ LÅNGA, 18 " E ALLT FÖR LÅNGT ..)

2. det e ju väldigt bekvämt med stigbyglar som hänger " rätt" ,o då måste de hänga i en ögla,annars svängwr de ju sej..

3. ingen aning..

Jag aldrig varit med om att mina enkla, raka, släta stigbyglar svänger sig .. :crazy:

Alla islandshästsadlar är verkligen inte 18", finns dom som är kortare också. Men då får man hålla sig till dom nyare modellerna.

1. Tror det har med blodcirkulationen att göra. De räfflade gör att man inte får blodstopp i skinkerna kan jag tänka mig. :o

2. De med ögla är ju vridna så stigbygeln automatiskt hänger rätt och stiglädret inte behöver vridas. Bra vid långritter antar jag.

3. Ingen aning... långa skänklar är det iaf, och delat. Kan tänka mig att det är lite annorlunda utformat än andra stångbett för att undvika den där framåt-nedåt effekten som det blir på raka stångbett med kindkedja och tungfrihet. Vid pass och tölt vill man ju oftast lyfta framdelen (samla likadant som andra hästar också, naturligtvis, men tölten brukar ju ridas i en lite annan form, inte låg och rund utan mer hög huvudföring och upprest framdel) Så jag uppfattat det iaf. Nån islandshästmänniska som använder bettet här?

1. Väldigt få sadlar är numera räfflade, varför de var så förr har du redan fått svaret på.
  2. Stigbyglarna är säkerhetsstigbyglar, de är vända i fotens riktning. På så sätt slipper man slita ut knäleder vid långa dagar i sadeln.
  3. Islandsbettet är framtaget för gångartsvisning, skänklarna som hänger vid funkar drivande för hästen förutsatt att ryttaren lämnar en tygelfrihet så att skänklarna är lösa så de kan röra sig.

Jag använder flera olika bett till min islandshäst, bland annat islandsstång. Min är dock inte delad, utan har tungfrihet (min häst funkar inte på delade bett, han lägger upp dem på tänderna). Om jag jämför islandsstången med pelhambettet som jag också rider på ibland, så ger pelhambettet en något mer "precis" inverkan (särskilt med två tyglar) och ger en jämnare, stadigare dressyrform. Dock tycker jag att det på min häst blir väl mycket "stöd" i handen med pelham, och hästen har lätt att bli lite framtung.

Med islandsstången blir hästen mer rest framtill, och jag kan rida med lättare tygeltag/lätt hängande tygel, vilket jag gillar. Jag tävlar dessutom T2, som ju har ett delmoment med tölt på helt lösa tyglar, vilket funkar mycket bra med islandsstång. Jag gillar också att bara ha en tygel i handen....

Både pelhambett och islandsstång kräver mer drivning (och bättre ridning överlag!) än vanligt tränsbett, men jag tycker att resultatet vad gäller både form och aktion blir bättre när man väl får till det (ffa på islandsstången)! Men dettta gäller givetvis på min häst, det är ju lite individuellt vad hästen trivs med att ha i munnen.

Ah, nu fattar jag mer av detta bett efter ditt och Bojs svar :) Man rider alltså inte med kindkedja på detta? Åker det inte upp o gommen då om man tar i tygeln, eller ska man ha det på lösa tyglar?

Men på vilket sätt fungerar det drivande?

Ang stigbyglarna så tycker jag att det är konstigt att det inte bara görs sådana stigbyglar, ifall det är bättre för knäna och dessutom alltid hänger åt rätt håll...

Jo, man har kindkedja på islandsstången. På vilket sätt bettet kan anses vara drivande vet jag inte (det var nog Bojs kommentar, jag förstår den inte heller...).

Kedjan får ju som bekant inte vara särskilt hårt spänd, kedjan får inte ta i förrän skänklarna ligger vågrätt efter hästens hals.

I T2 momentet som detta bett faktiskt funkar bäst i, alltså på lös tygel. Gungar skänklarna i takt med hästens steg, det kan den även göra i andra grenar också förutsatt att ryttaren lämnar så pass mycket tygelfrihet att det är möjligt och alltså inte hänger kvar i stången.

Det är vad bettet är tänkt till, men nu vet jag att på senare år har många använt detta som en nödbroms istället. Eller så spänner man kedjan såpass hårt att hästen går på tårna framtill, också ett sätt att få hästen mer bogfri om man inte kan klara av att rida fram den.:angel:

Men om vi utgår ifrån rätt användning så är det ett ganska snällt bett, eftersom tanken med bettet är att ryttaren INTE ska rida mycket med handen och är därför ett bett för utbildade hästar och ryttare med känsla i handen.

Ja, jag håller med om allt du har skrivit, men att bettet skulle verka "drivande", det förstår jag fortfarande inte...

Skänklarna som gungar är framåtdrivande, i varje fall om man ska tro på Eyjolfur, Atli mfl.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Islandshäst Hej allihopa! Jag är alldeles nybörjare på islänningar. Jag har ridit sen jag var 7 år gammal (dvs. i 16 år) men aldrig islandshäst...
2
Svar
21
· Visningar
4 338
Senast: Nea86
·
K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 931
Senast: emlem
·
C
Western Det är väl fler än mig inom western gebitet som efter årsskiftet ska börja rida in sin unghäst. Efter nyår ska jag börja sitta in Jack...
2
Svar
37
· Visningar
2 501
Senast: arizona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI