Förlara detta för en nybörjare :)

Sv: Förlara detta för en nybörjare :)

Intressanta svar :) Alltså ska detta bett inte sitta med lika spänd kindkedja som andra stångbett? Då kan man förstå att man inte kan rida på "korta" tyglar. Men de som gör de, som du skriver om, borde inte deras hästar bli framtunga istället? Att man liksom "drar ihop" dem som man ser att vissa hästar har tendens att göra på pelham - knäcka av i nacken och hamna på bogarna - kan ju inte alls vara bra om man vill ha upp framdelen?

Det går inte att jämföra pelham med detta bett och främst beror det på längden av skänklarna. Kedjan på pelham får ta i redan vid ca 45 grader av skänkelrörelsen, spänner man en islandsstång hårdare än tillåtet i FIPO så trycks bettet upp i gommen. Det är nog få hästar som skulle vilja möta det trycket och lägga sig i handen, och genom det öka påfrestningen i munnen. Men samtidigt pratar jag om normalhästen, och inte de hästar som skaffat sig stålkäft för där finns det sällan något de bryr sig om. De har ju lärt sig hur man ska sluta bry sig om obehag.

Jaha då har man lärt sig ett nytt ord idag...............stålkäft. :eek:

Skänklarna som gungar är framåtdrivande, i varje fall om man ska tro på Eyjolfur, Atli mfl.

Jaha? Just den framåtdrivande effekten har jag inte märkt av på min häst, tycker mer att bettet funkar som en påminnelse för hästen, typ att "vi har visserligen helt lösa tyglar men det är meningen att vi ska fortsätta tölta lite snyggt här i alla fall" (och inte ramla ner i trav eller sticka iväg i galopp). Men det är kanske det dom menar?

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Islandshäst Hej allihopa! Jag är alldeles nybörjare på islänningar. Jag har ridit sen jag var 7 år gammal (dvs. i 16 år) men aldrig islandshäst...
2
Svar
21
· Visningar
4 338
Senast: Nea86
·
K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 931
Senast: emlem
·
C
Western Det är väl fler än mig inom western gebitet som efter årsskiftet ska börja rida in sin unghäst. Efter nyår ska jag börja sitta in Jack...
2
Svar
37
· Visningar
2 501
Senast: arizona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI