Förlängd steglängd.?

Sv: Förlängd steglängd.?

Kan det vara så att de som är duktiga nog för att länga hästen på riktigt istället rider tex LättB eller LättA där man (tror jag ?) ska rida riktig mellantrav? Med tanke på att LättC är lägsta möjliga nivå så har man många som tävlar på kul men kanske inte är redo för att länga hästen än? Bara en fundering...

Jag får referera till mig själv.. alltså, den domare som står bakom ändringen (förr hette det ju mellantrav även i lätt c) har sagt att mellantrav och förlängd steglängd är samma sak men att det ska bli lättare att förstå vad som menas för små ponnyryttare som inte riktigt vet vad mellantrav är och därför trycker på ponnyn så att den travar med korta snabba steg i stället för med just förlängd steglängd!:)

Jag pratade med en känd domare som faktiskt ligger bakom just den förändringen i protokollet. Förut så stod det ju mellantrav även i lätt C-programmen. Hon sa att mellantrav och förlängd steglängd är samma sak men att man har valt att ändra för att det är allt för många ryttare som kommer in och driver på hästarna så att takten rubbas totalt när det står mellantrav så hon hoppades på en förbättring i och med den ändringen i protokollet! Men det är alltså samma sak:idea:

Det är ju förjävligt om det är sant. Hur i helvete ska vi andra kunna rida då? Hur ska man kunna veta hur man ska rida om man inte ska rida som det står i TR? Det är sådant här jag bli vansinnig på. Det är ju inte konstigt att domare inte följer TR om det inte är meningen att de ska göra det? (Absolut inte riktat till dig)

Mom 243
Mellantrav: Ligger mellan arbets-och ökad trav neb är till sin karaktör "rundare" än den ökade traven. Hästen skall röra sig med ökat påskjut från bakbenen och i något livligare tempo än i arbetstrav samt med en moderat ökning av steglängden. Ryttaren skall tillåta hästen att föra nosen något länge framför lodplanet än i arbets- och samlad trav.

Förlängd steglängd:
Förlängd steglängd ligger lenna arbets- och mellantrav. Denna form av trav visas där hästens utbildningståndpunkt inte medger mellantrav. Förlängd steglängd skall utföras enligt beskrivningen för mellantrav, men med en måttligare längning av steget.

Då tolkar jag förlängd steglängd som:
*Ökat påskjut
*Livligare tempo
*Lite längning av steget

Jämfört med Arbetstrav.

Ja det var ju lite konstigt:confused:

Men jag tror ändå att om man ska få toppbetyg så ska man rida så snarlikt en mellantrav som möjligt:bump:

Kan det vara så att de som är duktiga nog för att länga hästen på riktigt istället rider tex LättB eller LättA där man (tror jag ?) ska rida riktig mellantrav? Med tanke på att LättC är lägsta möjliga nivå så har man många som tävlar på kul men kanske inte är redo för att länga hästen än? Bara en fundering...

Det handlar ju inte bara om huruvida ryttaren kan rida en längning eller ej.
Det är två i ett ekipage - hästen ska orka länga sig åxå, helst en hel diagonal.

/PF - med häst som först nu efter drygt 3 års arbete klarar att visa ngt som iaf liknar mellantrav (får iaf godkänt i MB, 7a i LA)

Detta är en väldigt bra fråga faktiskt.
Ibland kan man ju undra varför man egentligen håller på med den här sporten, man blir ju tokig. Men tror som någon skrev att man får bäst betyg om man satsar på att rida en mellantrav/mellangallop brukar jag satsa på och har för det mesta haft 7or. Det är iaf den erfarenhet jag har från de tävlingar jag har varit ute på. Men jag tycker att de kunde skriva mellantrav då. Varför är denna sport så krånglig:confused:

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka