Förlängd steglängd.?

Sv: Förlängd steglängd.?

Om hästen behåller formen och takten och länger steget, borde den inte få högre poäng än 5-6 då?
Borde det fortfarande stå "mera längning"?

jo den borde få högre än 5 som inte är godkänt MEN är du säker på att det verkligen är så stor skillnad?

Jag tävlar på samma nivå som dej och får oftast betyget 5 med kommentaren: ingen skillnad eller mest hastigt. En specifik domare har jag aldrig fått högre än 5 av, MEN igår så KÄNDE jag att det blev större skillnad på pållen än jag brukar få och vips så fick jag en 7:a av domaren :banana: WIIHIII! Muppo e så stolt.... att resten av ritten var kalabalik gör inget, jag e så nöjd för min första 7:a på trav med steglängning :D

Hur ser en 9-mässig mellantrav ut:confused: :confused: :confused: - räknar då med exakta övergångar till o från.

Jag vet det :idea:
En kompis har en häst som gör enormt bra mellantrav, och det är tydligt mellantrav och inget annat.
Tyvärr är många domare fega så den får sällan de poäng den förtjänar på just mellantraven, har tom hänt att den haft samma poäng som jag på samma tävling (7a) och min mellantrav är verkligen inget att skryta med :rofl:

Fö har jag ju åxå funderat, men när jag skrev en MA1 åt en mkt duktig och trevlig domare blev jag lite klokare faktiskt :)
Många hästar fick kommentaren "mer lik mellantrav" på den ökade traven, och när det kom en med riktigt ökad trav var det en tydlig skillnad faktiskt tro det eller ej - men det är nog inget jag skulle sett så där direkt (utom extremfallen då) om inte domaren påpekat det.
(Iofs är ju jag lite imponerad av alla som lyckas visa en jämn och tydlig längning öht eftersom det inte är min starka sida...)

JAg rider exakt likadant i mellan och ökad trav i msv programmen och får alltid (om det funkar alltså och han inte gör något konstigt) 7 på mellantraven och 8 på den ökade traven men jag tror oxå att hade jag fått 6 på mellantraven hade jag aldrig fått 8 utan 7 på den ökade även om det skulle vara en 8.

Dom kollar första gången hur hästen ökar men dom vågar inte sätta en 8 ifall den ökade traven inte är bra eller om skolorna inte är bra eftersom man oftast ökar det första man gör och sedan rider skolor och sedan ökad trav då vill dom se hur hästen travar om man kan få en 8.

På Barcelona får jag 7 och 7 eller 6 och 6 även om det inte är någon skillnad, ja jag fattar inget och jag skiter i det oxå :p

Min häst är duktig både på mellan och ökad trav, och tränaren har kört hårt med oss så även jag ska känna skillnaden...
Har upptäckt att mellantrav ska kännas som att hästens framben håller på att lossna, och i ökad trav ska det kännas som att hela ryttaren håller på att "lossna"...

KL

Kvinnan jag var "tävlingsskötare" åt ett tag fick kommentaren "för mycket ökning" en gång. Hon var helt konfys och förstod inte vad hon gjort fel. hästen ökade rejält "på tygeln" och med takt och snygg längning. Ovanligt explosivt om man jämför med resterande ekipage.

Vad kom den kommentaren ifrån tror ni?
Vart kan det brista och bli för mycket ökning?
Kan domaren ha varit ovan vid en sådan energi i ökningen. Minns inte vilken nivå hon red i då.

nån hade skrivit nåt om formen i början av tråden .. i LC är det ju inte formkrav så där ska det ju inte ha lika stor betydelse om den ändå travar friskt med bra tempo och takt och ej i form som i högre klasser..

Jag skulle gissa att din kompis red ett program där mellantrav skulle visas och hon istället red ökad trav.

Nope, det var ökad trav, på någon halvhög nivå! Och hon vann klassen så över lag måste hon ha presterat bra. i övriga moment såsom samlade bitar.

Annars tänkte jag att de kunde slå ner på en ökning om den saknar samling. att hästen bara skyfflar på och kommer på bogarna. men det såg inte ut så. det gick inte så rasande fort, men han tog i för kung o fosterland och kom ut långt med frambenen.
lite som att ur ovanligt harmonisk och mjuk ridning bara skjutas ur en kanon.

Kanske det var kastet mellan dessa ytterligheter som störde i domarens ögon.
Om de haft mer spänning och energi i utstrålningen innan ökningen kanske den inte stått ut så mycket.

Men det var ett trist betyg på något de tränat mycket på och själva var nöjd med! alltid svårt med bedömningssporter. lockar inte att ge sig in i det!:eek: måste ha självförtroende i granit!

När du säger det så tror jag tom att jag såg någon av de ritterna.
Får väl övergå till att fundera hur de domare jag skrivit åt vi ha en mellantrav för att ge 9 elelr 10.

Den kanske blev för "explosiv" då? :confused: Eller övergångarna kanske inte lyckades så bra som de hade kunnat, de brukar ju också ingå i bedömningsgruppen.

KL

Jag tycker annars att när man själv har varit nöjd med en längning så har också domaren varit det. :)

Ofta är det så att man ska öka mer än vad man tror, det känns som om hästen länger mer än vad den faktiskt gör.

Har man en häst med mindre möjlighet att länga ut steget får man istället koncentrera sig på att göra väldigt bra övergångar.

En häst ska gå i en för klassen ändamålsenlig form står det i TR. Det krävs mer samling och högre form desto högre du kommer i klasserna MEN hästen ska ändå gå i form även i LC.

Fio har dessvärre helt rätt. :D

Men allvarligt, jag trycker på men tar inte ut max. Mest tillämpbart när man har en häst med mycket bakben och stoor gång öht, då syns det inte att han inte är eftergiven. ;)

nyfiken fråga
Varför rider du samma längning i mellan & ökad?:confused:

Jag pratade med en känd domare som faktiskt ligger bakom just den förändringen i protokollet. Förut så stod det ju mellantrav även i lätt C-programmen. Hon sa att mellantrav och förlängd steglängd är samma sak men att man har valt att ändra för att det är allt för många ryttare som kommer in och driver på hästarna så att takten rubbas totalt när det står mellantrav så hon hoppades på en förbättring i och med den ändringen i protokollet! Men det är alltså samma sak:idea:

Senast ändrad av en moderator:

det är väl många som rider dessa klasser där man ska visa förlängd steglängd där de trycker på ponnyerna/hästarna så de travar fortare, men ej länger steget?

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka