Förlängd steglängd.?

Vita_N_6520

Trådstartare
Var går egentligen gränsen vid förlängd steglängd, och mellantrav/galopp?

Jag får en känsla av att vissa domare inte dömer efter förlängd steglängd, utan att de vill ha mer mellantravstrav. :p
Om ni förstår hur jag menar?

I de klasser jag rider känns det iaf som att de flesta ryttare får lite nerdrag på just denna punkt, även om de faktiskt har förlängt steget..? :confused:

Sv: Förlängd steglängd.?

Domare vill alltid se mycket mer längning, oavsett vad det står i protokollet och vad ekipaget på banan presterar ;) - det är min känsla iaf efter x antal dressyrtävlingar.

Precis!
det är oxå så att det måste kännas som en enorm längning för att det överhuvudtaget ska synas:crazy:

Ja, det kanske är så det är.
Dumma domare :mad: ;)

Jag kan ju förstå om det är krav i högre klasser, men i LC som jag rider, där det är just förlängd steglängd borde det ju inte vara så stora krav..?

Hur ska de döma då???

ska alla som ökar en gnutta få en 10, fast den inte behåller takten o inte går på tygeln:idea:

Ja självklart. De får gärna ge mig tior på allt. :angel:

Nej, men det jag undrade var ju var gränsen går.
Om hästen behåller formen och takten och länger steget, borde den inte få högre poäng än 5-6 då?
Borde det fortfarande stå "mera längning"?

Domare vill alltid se mycket mer längning, oavsett vad det står i protokollet och vad ekipaget på banan presterar ;) - det är min känsla iaf efter x antal dressyrtävlingar.

Varför skriver de då inte bara ökad trav och lämnar det vid det :devil:

Skämt åsido tycker jag att de ska vara lite schysstare i bedömningen när man har gjort ändringen för att vara sån. Så fick jag höra att det var i alla fall när ändringen kom, bedömningen skulle vara snällare.

Ja självklart. De får gärna ge mig tior på allt. :angel:

Nej, men det jag undrade var ju var gränsen går.
Om hästen behåller formen och takten och länger steget, borde den inte få högre poäng än 5-6 då?
Borde det fortfarande stå "mera längning"?
Det får den!
Sen ska den börja o sluta vid bokstaven, inte några steg på mitten bara:rofl:
Även den som inte begriper ngt ska kunna se att det händer ngt.

Åk o titta på högre klasser vad som krävs för att får en 7.a på mellangångarter o sen det som krävs för ÖKADE gångarter.

Ja, det skulle vara intressant!

Men man ska väl inte jämföra högre klasser med LC?

Jag vet att den här frågan kommer att dissukteras på nästa stora dommar möte... så det ska bli spännande att se om det blir nåogn förändring efter det :D

Jag har lyckats få en 4:a en gång i mellantrav med kommentaren "red ökad trav". Tack för den.

Annars håller jag med er, förlängssteglängd=mellantrav i praktiken.

Man kan ju alltid säga det. :angel:

Men jag hörde då till den skalan som ökade så mycket det gick, då man generellt sett ökar för lite i domarnas ögon jue. :crazy:

Ajdå, jag som trodde att välutbildade hästar gjorde som ryttaren ville :D
Det är alltså därför min häst inte har ngn mellantrav :angel: :rofl:

Det är intressant. Jag har också funderat över fenomenet efter att ha skrivit på många dressyrtävlingar (lätta klasser) genom åren. Antingen är det som bäst 7 (enstaka ggr 8 oftast 5 eller 6) med argumentet att det behövs mer längningn för högre betyg, eller så får de avdrag för att det inte längre är mellantrav utan ökadtrav, frågan är ju då hur en 10-mässig mellantrav ser ut. Visst är det mer än längningen som räknas men undra kan man ju i alla fall.

Har tänkt samma sak.
T o m VM-90 där mellantrav fanns i Specialen, såg iallafall inte jag ngn skillnad på ökad eller samlad.

För att få till en mellantrav bör väl samlingen kastas bort:confused:

Hur ser en 9-mässig mellantrav ut:confused: :confused: :confused: - räknar då med exakta övergångar till o från.

Jag brukar släppa fram min lite mer i en något öppnare form i mellantraven och samla mer i den ökade. Tänker som så:

mellantrav = mer påskjut
ökad trav = mer bärkraft

Brukar funka på domarna i alla fall :angel: :D

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka