Jag har dejtat några personer som haft pågående beroendeproblem, både alkohol och cannabis, men utan att verkat vara så medvetna om det. Jag har mer märkt det undan för undan, t.ex. på reaktionen när jag t.ex. ställt frågan om vi inte kan ses utan att dricka öl för en gångs skull...
Jobbigast blev det med en kille som behandlades för annan drogproblematik (vilket han var öppen med från start). Jag tog för givet att han inte drack alkohol, men han såg till att köpa öl till oss när vi sågs eftersom han ju visste om mitt ölintresse, och då tänkte jag att okej, det kanske funkar för honom att dricka. Sen fattade jag att han började dricka mer och mer även när vi inte sågs. Och att han faktiskt hållit sig undan alkohol innan vi började ses. Så det var som att jag faktiskt bidragit till hans missbruk, vilket kändes helt åt helvete. Hade varit mycket bättre om han sagt från början att alkoholdrickande inte var nån bra idé, det hade varit så självklart för mig då att vi skulle umgås nyktert.
Min nuvarande partner berättade på första dejten om sin beroendeproblematik. Han frågade om jag drack, berättade sen att han inte gjorde det, och varför. Det var odramatiskt. Nu är han drogfri sen många år, så det känns väldigt stabilt. För mig finns inget negativt i det alls. Även om jag gillar alkohol och kan dricka ibland på andra håll är det jätteskönt att det inte är närvarande i vår relation. Den där "ledig och lyxar till det"-känslan jag tidigare förknippat mycket med alkohol får vi till även när vi går ut på puben och tar en öl eller dricker vin till grillmiddagen, alkoholfritt.
Ingen av mina partners har varit "felfri", det om något hade nog skrämt bort mig. Vi har ju alla våra bagage och problem, oavsett om det är beroende, psykisk ohälsa, npf, barndomstrauman, självkänslokrångel osv. Uppenbarligen har det aldrig varit nån dealbreaker för mig att dejta någon med beroendeproblematik, men jag hade uppskattat att få veta det snabbt, just för att kunna hjälpa till att hålla alkoholen utanför vårt umgänge.
Sen det där med att ha mycket att jobba med sig själv och kanske inte vara redo att gå in i en relation just i ett kämpande läge är en annan sak. Min partner säger att vi nog träffades med väldigt bra tajming, då det var riktigt rörigt för honom när han just kommit ur sitt missbruk. Han har jobbat mycket med sig själv och det märks. Du kommer ju också att komma dit, du är värd kärlek!