Förklara AR-principer för "ej hästinsatt"?

A

Ananaschoklad

Hur förklarar ni för en "ej hästinsatt"-person men med intresse att veta, AR:s grundprinciper? När jag får en sån fråga så blir jag helt ställd och vet inte i vilken ände jag ska börja, det finns ju så mycket säga!:o Man vill ju få fram buskapet men det ska ju inte vara en lång föreläsning så de tappar intresset. Jag blir eld och lågor och kan pratar ner dom men jag hade gärna kunnat korta ner det så dom faktiskt förstår nått:D:angel:

Vad svarar ni?

Sv: Förklara AR-principer för "ej hästinsatt"?

Hur förklarar ni för en "ej hästinsatt"-person men med intresse att veta, AR:s grundprinciper? När jag får en sån fråga så blir jag helt ställd och vet inte i vilken ände jag ska börja, det finns ju så mycket säga!:o Man vill ju få fram buskapet men det ska ju inte vara en lång föreläsning så de tappar intresset. Jag blir eld och lågor och kan pratar ner dom men jag hade gärna kunnat korta ner det så dom faktiskt förstår nått:D:angel:

Vad svarar ni?

Just nu är jag inne på att säga ngt om:
Man anpassar ridningen till individen.
Man har som grundprincip att hästen ska må bättre både på kort och lång sikt av ridningen.
Det är viktigt att både häst och ryttare är lyhörda.

På min senaste Bentkurs så sa han:
"Ridkonst är att två själar vill vad två kroppar kan"
Och det sammanfattar det hela synnerligen bra!

Hej!

Jag brukar säja att det är ridning som utgår från ryttaren och lyssnar till hästen. Och sen förtydliga med att målet är att kunna sitta på hästen utan att störa och vara i vägen och därmed ge hästen en ärlig chans att arbeta korrekt utan att behöva kompensera för dålig ryttare.

Sen brukar jag om det behövs lägga till att jag inte korrigerar min häst utan är nåt fel letar jag felet hos mej själv.

Och såklart, glädjen i ridningen och samspelet mellan häst och ryttare och alltid alltid lyssna på hästen:-)

/ Lavinia, vars häst trivs super med AR och numera med matte:-)

Just nu är jag inne på att säga ngt om:
Man anpassar ridningen till individen.
Man har som grundprincip att hästen ska må bättre både på kort och lång sikt av ridningen.
Det är viktigt att både häst och ryttare är lyhörda.

På min senaste Bentkurs så sa han:
"Ridkonst är att två själar vill vad två kroppar kan"
Och det sammanfattar det hela synnerligen bra!

Vilken underbar beskrivning av ridkonsten på slutet. den säger allt!

Min beskrivning blir att det handlar om att träna hästen på ett sätt som är så bra som möjligt för just den individen, med hänsyn till dess mentalitet, fysik och exteriör och att det är en tvåvägskommunikation mellan hästen och ryttaren. Signalerna från hästen är lika viktiga som signalerna till hästen. Alltså: anpassa träningen efter vad som är bästa träning för att varje häst ska bli starkare, mer gymnastiserad och därmed få högre ridbarhet (och hållbarhet)och inte ha rörelserna i TR som mål eller rättesnöre.
Hästen och kommunikationen i fokus!

Vanlig ridning är som gymnastik och AR är som Yoga. Man tar större hänsyn till individer och fokuserar på mjukhet och samspel.

Vanlig ridning är som gymnastik och AR är som Yoga. Man tar större hänsyn till individer och fokuserar på mjukhet och samspel.

:bow:
Bra beskrivning!
(Dock finns det ju individer som är olika även inom AR, så alla såna beskrivningar kanske inte funkar för "hela" AR-spektrat, tänkte jag om ett par andra beskrivningar i tråden också.)

Det är svårt att beskriva vad AR är utan att det antingen låter precis som vilken dressyrridning som helst, eller något romantiserat icke verklighetsförankrat, eller något som trampar folk på tårna för att det låter pretentiöst -så mycket bättre. Vem tycker INTE att man rider på hästens villkor och anpassar träningen efter individen liksom? :p

Men om man t ex jämför en tävlingsdressyrhäst med en elitgymnast och en AR-häst med en yoga-utövare, då är det rätt beskrivande i vad man har för krav/ambitioner/syfte.
Yoga är även till för sinnet och till för friskvård, medans det ligger mer prestige i gymnastik och är mer krävande (jag har aldrig hört talas om någon skicklig yoga-utövare som fått problem AV det medans de flesta elitgymnaster fått problem med överrörliga leder och lite allt möjligt efter avslutad karriär.. :angel: ) samtidigt som det onekligen krävs en hel del skills och styrka för att bli en skicklig gymnast.

Senast ändrad:

Håller helt med (jag tränar Ashtanga yoga sedan nästan tio år tillbaks ;) ) dig där..Migos svar var ju klockren beskrivning på dressyr jag kallar mer klassisk, dvs. allt inom den 'changen' även då AR när det är som det 'ska' vara :)

Hejja Migo hihi

Som helt ny själv inom detta (sedan 1 månad tillbaka) så jag finner jag det supersvårt att berätta för andra VARFÖR jag valt att börja med det.
Men det jag brukar säga är:
-Det är ridning på hästens villkor, engelskt är mer ridning på ryttarens villkor.
Väldigt förenklat då ;)
Och sen kan jag bara berätta om SKILLNADEN jag upplever på hästen!
Hur lyhörd & sammarbetsvillig han blivit, bara på denna korta tid....

Jag brukar köra med ungefär den här förenklade presentationen av den dressyren jag rider (vilket inte är renodlad AR) för människor som inte är hästinsatta. Det brukar fungera bra!

I stolpform:

- dressyr som stammar från den tiden då man slogs till häst och alltså behövde en häst som var 'den lilla ytans mästare'; stark och vändbar, lätt att påverka med små hjälper från skänklar och säte och bara en hand, då man ju behövde den andra till sitt vapen. Dagens ridning stammar mer ifrån en senare tid i militärhistorian då hästen mer var ett transportmedel.

- styrketränar ett bakben i taget för att bli den där lilla ytans mästare. Sitter jag till häst brukar jag visa öppna och sluta för att visa hur de olika bakbenen träder in under hästens tyngdpunkt och således få ta mer vikt. Brukar sedan visa försök till att styrketräna bägge bakbenen lika mkt som i terre-a-terre eller i en höger-vänster-piaff som övergår att bli rak.

- man har inte en förutbestämd utvecklingstrappa att förhålla sig till eftersom det inte finns dressyrprogram att utgå ifrån där alla ska stöpas i samma form, utan man kan i lugn och ro se till individen och utveckla hans goda sidor och stärka de dåliga. Man blir alltså inte begränsad av hästens ras eller gång eller förutsättningar, man kan fila på piaffen trots att galoppfattningarna inte fungerar osv!

- man jobbar inte för att visa hästen 'fräck och flashig, on the edge med stora gångarter', en muskelträningspiaff ser inte ut som en uppvisningspiaff osv. Man övar inte heller piaff för att kunna göra en bra piaff, utan för att stärka hästen och göra den så användarvänlig som möjligt i alla sammanhang (även om man kanske inte just slåss till häst så särskilt ofta..) =)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 311
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 747
Senast: Bortglömd
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka