Företag eller ej?

Ewelina

Trådstartare
Hej! Jag fick mig just en liten funderare och jag har ingen aning om hur det ligger till så därför tänkte jag att jag kan ju fråga er! Kommer nog vara flera som har riktigt bra svar :)

Jo, ska man handla med hästar så måste man ju ha ett företag med egen ekonomi, skatt moms m.m. Men om man säljer en häst privat så skiljer det sig med skatt och sånt va?

När går gränsen för att man ska behöva skapa ett företag för att köpa och sedan sälja häst. Säg att jag köper en 4-åring, rider in och sedan säljer och därmed tjänar lite pengar på affären?

Ursäkta lite rörigt inlägg men egentligen har jag inte bra koll på detta alls, så någon som vet får gärna berätta lite. Huvudsakliga frågan är:

Vart går gränsen för när man måste ha ett företag?

// Evelina

Sv: Företag eller ej?

Skatteverket :

''Hobbyverksamhet
Hobby är något du gör på din fritid utan egentligt vinstsyfte, t.ex. försäljning av hemslöjd som du tillverkat själv, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske eller kulturell verksamhet.

Redovisning av vinsten gör du på blankett T2 som du bifogar din inkomstdeklarationen.

Hobbyverksamhet är momsfri om omsättningen inte överstiger 30 000 kronor.''

skulle väl iofs kunna gå under detta med

''Försäljning av privat lösöre
Vinsten är försäljningspris minus anskaffningskostnad. Vid beräkning av vinsten får du göra avdrag för omkostnader du haft för försäljningen. Du betalar skatt med 30 procent av vinsten. Om vinsten är högst 50 000 kronor betalar du ingen skatt alls. Det är alltid ett fribelopp med 50 000 kronor.

Vet du inte anskaffningspriset får du beräkna det till 25 procent av försäljningspriset efter avdrag för försäljningsomkostnader. Du får inte avdrag för förlust.

Du deklarerar försäljningen på blankett K9 som du bifogar inkomstdeklarationen. Vinsten redovisas under inkomst av kapital.''

Om du skaffar en häst, äger, utbildar och sedan säljer den så ska det väl en hel del till för att du ska lyckas gå plus? Alla utgifter för din häst måste ju räknas in, alla träningskostnder, uppstallningskostnade mm under hela tiden du äger den. Du lär inte göra så stora vinter (om ens några) på att byta häst med några års mellanrum och få högre pris när du säljer än när du köpte.

Det var mer en "om i fall att"-tanke, hade ändå inte tänkt göra något sådant utan drog bara ett exempel :)

Fördelen med att bedriva det som näringsverksamhet är bland annat att det går att göra avdrag för kostnader etc. Dock är kravet att det sker yrkesmässigt och självständigt för att det ska räknas som näringsverksamhet. Tidigare vet jag att skatteverket krävde att man hade minst två hästar, oftast brukar det gälla trav- eller hopphästar för att det skulle gå in under näringsverksamhet.

Det krävs dessutom ett vinstsyfte. (Därmed inte sagt att det omedelbart ska gå med vinst, det viktiga är syftet.)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
960
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
615
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Efter rekommendationer från några nära bekanta som hyllar Vinted bestämde jag mig, då jag litar på dessa bekanta, för att prova. Det var... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 918
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 054
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka