Fördomar mot hundägarna/förarna?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Gilly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 3 449
Sv: Fördomar mot hundägarna/förarna?

Jag har ett par på min gata som har en schäfer, han jobbar som millitär och hon på sjukhuset. Hunden brukar ibland släpa på husse och ibland på matte.
Men jag är övertygad om att det är husse som valt rasen, matte vill egentligen ha en cockerspaniel, eller ingen hund alls.

(jag har alltså aldrig pratat med dem, jag har ingen aning ser bara att mannen är klädd i militärkläder)

kl
Mina fördomar om folk i medelåldern på en klubb med inriktning på bruks/ pensionärsförening.

Kelpie-kärringen har oftast en brun kelpie, är lite småmullig, hälsar inte när man kommer, har en hatt, röker vanligtvis (ibland inte, men då pimplar dom dubbelt så mycket kaffe för att kompensera detta), och är allmänt buttra.
Dom tränar oftast lydnad på klass 2, och är mycket nöjda med sina placeringar. Inte sena med att tala om för en vad man gör för fel, sällan i något vidare värst positivt tonfall.

Så har vi då Kelpie-kärringens gubbe.
Han har ju aldrig riktigt varit för kelpie (schäfer är ju den enda hunden som är värd nånting i denna värld).
Men okej, han gick med på att hon fick skaffa en kelpie och när gammelschäfern dog har han inte riktigt kommit sig för att skaffa någon ny. Ändå hänger han på klubben nästan dagligen, sitter på verandan och röker sina cigaretter som luktar as och berättar för alla nya medlemmar vilka tävlingar han vunnit och att hans schäfer minsann aldrig skulle göra si eller så.
(I själva verket har man ju fått höra på annat håll, av en annan kelpie-kärring att hans schäfer var totalt rabiat).

Ett alternativ till kelpie-kärringens gubbe är ju gubben som får sköta kaffet. Eller gubben som har gammelschäfern kvar men den får sitta i bilen hela tiden, medan husse sitter på verandan och röker.

Neeeejdå, jag trivs jättebra på min brukshundsklubb :angel::devil:

Tillägg:

Gör hunden något fel gläffser de oftast med gäll röst "sluta genast upp med det där!" och gör hunden något bra är det klapp och "bra.. " som gäller.

Lydnadsfolk: Hunden behöver bara lyda på planen men kan inte gå lös i skogen. Kvinnor kan heller inte yttra ett enda kommando utan att det ska pipas fram, emedan männen ryter ut sina som svordommar. (Har tävlat en del så :D)

Skyddsfolk: använder sig av aktiviteten som penisförlängare. (Har dock rullat runt i sänghalmen med en som tränade detta mycket och han var inte liten:D)

Freestyle: "Jag kan inte träna bort alla dubbelkommando som jag måste använda när jag tränar så jag tränar freestyle för där kan man gömma dom" tänker alla :angel:

Agility: "Jag kan aldrig vara stilla så detta passar mig utmärkt att springa runt och skrika!! Det är det roligaste som finns och alla hundar älskar det!" (Förutom min då..:p)

Folk med små "sällskapshundar": "Min hund behöver inte tränas för den är liten och söt och biter han vill han bara leka" tänker alla :crazy:

Folk med kamphundsraser/Dobermann eller andra "Farliga" hundar: "Det är coolt att ha en farlig hund"... (som jämt viftar på svansen och gnyr av glädje när man går fram och klappar) :D

Listan kan göras lång, undrans vad folk tänker när dom ser mig :rofl:

Listan kan göras lång, undrans vad folk tänker när dom ser mig :rofl:

Ja, precis, det är ju det man undrar också;) Men skit samma, dom får tro/tycka vad dom vill:D fast det kan ju vara lite kul att höra!

Gilly

Uppfödare har skitiga hem och kompostgaller överallt.

Haha min tanke med!:D

Fast är det verkligen bara en fördom? :angel:

Jaktmänniskors hundar står i hundgård årets alla dagar förutom jakt, då hundarna halft springer ihjäl sig pga kass kondition. Jaktmännen är också orakade, har rutiga skjortor och luktar svett.

Går man efter detta, så har jag alltså konstant skitigt inne och kompostgaller överallt, hundarna är dessutom ute dygnet runt och aktiveras aldrig + att jag har en svettstinkande, skäggig karl..

:cool:

Ja, precis, det är ju det man undrar också;) Men skit samma, dom får tro/tycka vad dom vill:D fast det kan ju vara lite kul att höra!

Gilly

Hahaha, nej fy, tänk om man började bry sig om vad folk tyckte, då får man lägga av med hunderiet :D
(Självfallet ska ingen störas eller skrämmas på något sätt, men om man inte är beredd att göra kalkondansen once and a while när nöden kräver det för att man är rädd för vad folk tänker då skaffar jag Iller eller nåt annat:bump:)

Jag har ett par på min gata som har en schäfer, han jobbar som millitär och hon på sjukhuset. Hunden brukar ibland släpa på husse och ibland på matte.
Men jag är övertygad om att det är husse som valt rasen, matte vill egentligen ha en cockerspaniel, eller ingen hund alls.

(jag har alltså aldrig pratat med dem, jag har ingen aning ser bara att mannen är klädd i militärkläder)

jag har oxå en sådan tanke att alla som äger en shäfer jobbar med något som har med uniform att göra, eller psykolog alt beteendvetare

sedan har jag fördommar mot människor som håller på med agility tjoar tjimar hoppar och stojar, kan tänka mig att ljust agility människor håller på så åt sin familj

har man pengar så skaffar man sig en liten hund chiuaua eller toypudel

uppfödare till utställningschäfrar berättar himla gärna om hur fantastiska deras hundar är och att anledningen till att deras hundar går med hasorna i marken är att det är en travande hund som ska ha lätt sluttande rygg för oss som inte vet :cool: det är viktigt att man har en sådan schäfer för andra hundar klarar ju inte ordentligt arbete (lydnad 2 tex ;) )

kommer du ihåg det gums? *petar Indil i sidan*

Jag har fördomar mot bruksfolk snarare än mot agility/freestyle liknande folk. Bruksfolk tycker att dom är eliten, att dom är dom ypperligaste hundägarna. Endast bruksfolk har riktiga hundar! I bäst fall kan dom acceptera jakthundar av större modell. Det dom gör allra bäst är att fika 80 procent av tiden (samtidigt som gubbarna skryter om sin hund, och kvinnorna ursäktar sin) och träna kanske 30. Om det blir någon träning alls. Precis som i hästvärlden finns inget som heter "hjälpande hand" här. Här handlar det om att göra allt för att höras mest! JAG gör ditten och datten med min hund, JAG har tävlat det och det och JAG känner minsann den och den! Ojojoj vilket ältande det kan vara. Roligast är att sitta i publiken på en bruksträning och höra hur folk endera pratar "över varandras huvuden", hånfullt givetvis. Eller klappa varandra på ryggen. Att vara bruksmänniska innebär också att man måste klä sig som en fullkomlig slashas. Urgamla håriga fleectröjor, bylsiga jackor och västar, förmultnade gympadojjor och för att inte tala om det feta håret ovårdade håret utan någon somhelst frisyr. När såg det senast schampo och balsam? Det finns även en annan variant. Nämligen klubbens racertanter. Penisonärer som gillar bruks, tanterna är ofta hårt permanentade /tuperade med clownsmikning. Vill säga blå mascara och rosa läppstift.*skrrrrrrriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik*!!!!!!!

Jag har fördomar mot bruksfolk snarare än mot agility/freestyle liknande folk. Bruksfolk tycker att dom är eliten, att dom är dom ypperligaste hundägarna. Endast bruksfolk har riktiga hundar! I bäst fall kan dom acceptera jakthundar av större modell. Det dom gör allra bäst är att fika 80 procent av tiden (samtidigt som gubbarna skryter om sin hund, och kvinnorna ursäktar sin) och träna kanske 30. :

Precis vad jag trodde vi skulle göra hela helgen???:confused:

Hahaha, ja jo, det måste ju stämma eftersom han som sa det har hundar som säljer som smör. Det ska vara så mycket vinkel att hunden får svårt att hoppa, då är det nära till marken också så den sätter sig snabbare *nickar allvarligt*

:rofl:

Fast detta var ju inte fördom utan mer.... sanning från hans synvinkel :crazy:

Jag har fördomar mot bruksfolk snarare än mot agility/freestyle liknande folk. Bruksfolk tycker att dom är eliten, att dom är dom ypperligaste hundägarna. Endast bruksfolk har riktiga hundar! I bäst fall kan dom acceptera jakthundar av större modell. Det dom gör allra bäst är att fika 80 procent av tiden (samtidigt som gubbarna skryter om sin hund, och kvinnorna ursäktar sin) och träna kanske 30. Om det blir någon träning alls. Precis som i hästvärlden finns inget som heter "hjälpande hand" här. Här handlar det om att göra allt för att höras mest! JAG gör ditten och datten med min hund, JAG har tävlat det och det och JAG känner minsann den och den! Ojojoj vilket ältande det kan vara. Roligast är att sitta i publiken på en bruksträning och höra hur folk endera pratar "över varandras huvuden", hånfullt givetvis. Eller klappa varandra på ryggen. Att vara bruksmänniska innebär också att man måste klä sig som en fullkomlig slashas. Urgamla håriga fleectröjor, bylsiga jackor och västar, förmultnade gympadojjor och för att inte tala om det feta håret ovårdade håret utan någon somhelst frisyr. När såg det senast schampo och balsam? Det finns även en annan variant. Nämligen klubbens racertanter. Penisonärer som gillar bruks, tanterna är ofta hårt permanentade /tuperade med clownsmikning. Vill säga blå mascara och rosa läppstift.*skrrrrrrriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik*!!!!!!!

:bow: Detta stämmer mer än man vill tro

*puttar*

- Sen är det ju TJT-människorna.. Ofta precis lika galna som sina hundar:angel:

- Många människor med schäfrar hävdar hela tiden att deras hundar är såååå skarpa, modiga, självständiga och alltid testar och kräver jääääättemycket av sin ledare blablabla.. Det är så löjligt när man samtidigt ser en skakig räka som bara är platt och helt till synes utan initiativförmåga... Snack..

- Vinthundsmänniskor är antingen sådana som vill bli kompenserade för att de är lite feta/klumpiga/osäkra (eller tidigare har varit detta) eller att de vill ha en hund som matchar dem eftersom de anser sig vara både eleganta och graciösa...

- Folk som säger att deras hundar är tråkiga för att de inte vill kampa/leka är dubbelt så gråa och trista själva.

Jaa, där kom jag på några:D

Gilly

*puttar*

- Sen är det ju TJT-människorna.. Ofta precis lika galna som sina hundar:angel:

- Många människor med schäfrar hävdar hela tiden att deras hundar är såååå skarpa, modiga, självständiga och alltid testar och kräver jääääättemycket av sin ledare blablabla.. Det är så löjligt när man samtidigt ser en skakig räka som bara är platt och helt till synes utan initiativförmåga... Snack..

- Vinthundsmänniskor är antingen sådana som vill bli kompenserade för att de är lite feta/klumpiga/osäkra (eller tidigare har varit detta) eller att de vill ha en hund som matchar dem eftersom de anser sig vara både eleganta och graciösa...

- Folk som säger att deras hundar är tråkiga för att de inte vill kampa/leka är dubbelt så gråa och trista själva.

Jaa, där kom jag på några:D

Gilly

Va knuffas du för? :D

Haha, ja! Usch va sant det är! (Att det är en fördom alltså :angel:)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 486
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 696
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Återigen har jag börjat fantisera om att jag kanske någon gång skulle kunna få bli hundägare. För några år sedan slog jag det ur hågen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 518
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund Ja, hur gör ni hundägare? Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
18 167
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hopphästars munnar