Fördelarna med att fasta

Jag fastar inte annat än om jag ska opereras eller liknande och därför måste fasta.
Däremot blir jag lite ledsen och tung inombords när jag läser såna här trådar.
Jag förstår ju att ni är vuxna människor, säkert sunda och hälsosamma och med full koll på det ni gör. Ändå blinkar stora varningslampor framför mina ögon när jag läser hur personer kämpar sig igenom "fastedagarna" med moroten att i morgon får jag äta smörgås/pannkakor/pasta/vad det nu är.
Jag har nämligen också fastat en gång i tiden. Det började med helfasta någon dag i veckan, sedan blev det max 700 kalorier varannan dag, sedan max 500 varje dag... För mig ser dieter som 5:2 och liknande ut som en ypperlig inkörsport till ätstörningar.

Säger naturligtvis inte att alla som kör 5:2 eller annan fastediet kommer få någon ätstörning, majoriteten kommer inte det, men det kanske kan vara bra att vara medveten om att dieten (likt många dieter) har stora likheter med ett vanligt förstadie till ätstörningar. Så om man vet med sig att man har en risk för att drabbas av ätstörning (lätt för beroende, höga krav på sig själv, många tidigare försök till viktminskning, missnöje med kroppen, dålig självkänsla etc. etc.) , kanske man ska se sig om efter en annan diet.
 
Varför kallas de där dagarna för fastedagar enligt 5:2, när man ändå inte fastar? Vanligtvis betyder väl fasta antingen att man bara dricker (eller för all del äter tex buljong med sked), eller att man varken äter eller dricker?

Att äta lite två dagar i veckan, är väl strikt sett en annan sak?

Är det inte tvärtom så att ordet "fasta" fått en utvidgad betydelse och nu också kan innebära att man avstår från att äta? De flesta religioner har fasteregler, men de betyder olika saker. Den kristna fastetiden mellan fastlagssöndagen och påskdagen innebar inte, att man inte alls åt.

För ortodoxa kristna är grundregeln, att mat från ryggradsdjur, vin och olivolja är förbjudet på fastedagar. Vissa fastedagar tillåts fisk och vin, andra i princip ingenting. Vissa ortodoxa accepterar mejeriprodukter, och en del äter fisk.
 
5:2 intresserar mig för jag tror att vi är skapta för att äta så pass oregelbundet (stenåldern).

Tror jag ska prova vid något gynnsamt tillfälle, men ni som kör 5:2, vad äter ni faste respektive vanliga dagar?

5:2 är kanske världens äldsta diet. Sedan fornkyrklig tid har kristna fastat på onsdagar och fredagar. Många ortodoxa och orientaliska kristna följer fortfarande detta. I princip äter man vegetariskt dessa dagar och avstår dessutom från vin.

Jag inser, att detta inte riktigt är ett svar på din fråga, eftersom denna fasta inte alls bygger på dagens 5:2, men det är ett intressant sammanträffande.
 
5:2 intresserar mig för jag tror att vi är skapta för att äta så pass oregelbundet (stenåldern).

Tror jag ska prova vid något gynnsamt tillfälle, men ni som kör 5:2, vad äter ni faste respektive vanliga dagar?

På en lågkaloridag (som jag kallar det) äter jag 1-2 skivor knäckebröd utan pålägg till frukost, till lunch antingen en sallad, eller ungefär samma mat som jag skulle ha ätit i vanliga fall fast mindre portion och mer grönsaker/mindre mängd kolhydrater. På eftermiddagen antingen en smoothie på bär och mager yoghurt, eller soppa (beroende på vädret) och kanske någon riskaka. Däremellan vatten och te. Äter inget efter c:a kl 16.00, men har inga problem med att gå och lägga mig om jag är hungrig, vilket jag vet att många har.

De andra dagarna äter jag i princip: mackor och juice till frukost, vanlig husmanskost enligt tallriksmodellen till lunch, mackor eller youghurt+müsli till kvällsmat i veckorna, plus 2-3 frukter under dagen. Äter oftast ingenting efter kl 16.00 och äter heller i princip aldrig kakor eller godis i veckorna, men på helgen kan det slinka ner både vin och choklad och fikabröd.
 
Jag fastar inte annat än om jag ska opereras eller liknande och därför måste fasta.
Däremot blir jag lite ledsen och tung inombords när jag läser såna här trådar.
Jag förstår ju att ni är vuxna människor, säkert sunda och hälsosamma och med full koll på det ni gör. Ändå blinkar stora varningslampor framför mina ögon när jag läser hur personer kämpar sig igenom "fastedagarna" med moroten att i morgon får jag äta smörgås/pannkakor/pasta/vad det nu är.
Jag har nämligen också fastat en gång i tiden. Det började med helfasta någon dag i veckan, sedan blev det max 700 kalorier varannan dag, sedan max 500 varje dag... För mig ser dieter som 5:2 och liknande ut som en ypperlig inkörsport till ätstörningar.

Säger naturligtvis inte att alla som kör 5:2 eller annan fastediet kommer få någon ätstörning, majoriteten kommer inte det, men det kanske kan vara bra att vara medveten om att dieten (likt många dieter) har stora likheter med ett vanligt förstadie till ätstörningar. Så om man vet med sig att man har en risk för att drabbas av ätstörning (lätt för beroende, höga krav på sig själv, många tidigare försök till viktminskning, missnöje med kroppen, dålig självkänsla etc. etc.) , kanske man ska se sig om efter en annan diet.

Denna typen av diskussioner kan även vara en trigger för personer som är på väg ur eller som har kommit ur sin ätstörning. Kan vara värt att komma ihåg i diskussioner i andra sammanhang (trådnamnet här blir ju nästan lite av en triggervarning för de som vet med sig att det kan bli svårt för dom). Jag rekommenderar alla som någonsin pratat om sin diet runt andra att läsa http://ordochord.wordpress.com/2013/09/03/varfor-du-inte-bor-tala-om-dieter-i-lunchrummen/ och http://ordochord.wordpress.com/2013/04/24/133/ (jag har ingen koppling till bloggen, tycker bara att det är tänkvärt + att jag alltid haft ett svajigt förhållande till mat)
 
@holsa Jag håller med dig i stort, men samtidigt måste man få diskutera dieter och utbyta erfarenheter någonstans. Ett forum är väl då ett bra ställe där man kan välja om man vill läsa eller inte, och man kan också välja att upplysa om riskerna, som du och jag har valt här.
Att däremot prata dieter i lunchrummet (eller på restaurang, eller någon annanstans där andra äter samtidigt) är inte bara onödigt utan även riktigt ofint, tycker jag.
 
Jag fick en ordentlig fart på min viktnedgång när jag började med PF. Inte så konstigt då veckans totala kaloriintag blir mindre. Vissa dagar förlorar jag upp till ett kilo när jag har fastat. Kombinerar med LCHF. Just nu kör jag 4:3, ibland 5:2 beroende på hur veckan ser ut.

Jag tycker att jag har blivit piggare och sover bättre sen när jag började. Men visst, fastedagarna är inte hel fasta, men i medicinsk term menar man att under 500 kcal är fasta. Känns tveksamt, men jag äter ändå 100-150 kcal på fastedagarna. Eller lågkaloridagarna föredrar jag att säga :)

Jag äter ett ägg/en liten grönsallad, eller dricker en matsked grädde på lågkaloridagarna.
 
@cewe
Nu blev jag lite nyfiken, menar du att du inte äter på 16 av dygnets timmer och sen äter som du vill resterande 8 timmar?

Ja exakt
En vardag äter jag lunch vid 13-13,30 och sen middag någon gång mellan 19-21 beroende på vad jag gör.
Sen kan tiderna variera och kollar inte klockan utan äter när det känns som jag behöver äta men oftast max två ggr per dag

Just nu äter jag strikt/skaldemans LCHF på vardagar och mer liberal LCHF på helger (tar bara bort socker, stärkelse och gluten men äter mycket ovanjordväxande grönsaker)

Har gått ner drygt 6 kg sen nystarten 26/5 . De var å andra sidan ganska lättplockade kg för det är dom jag lagt på mig sen jag gick över och åt enligt "tallriksmodellen" av någon dum anledning
 
5:2 är kanske världens äldsta diet. Sedan fornkyrklig tid har kristna fastat på onsdagar och fredagar. Många ortodoxa och orientaliska kristna följer fortfarande detta. I princip äter man vegetariskt dessa dagar och avstår dessutom från vin.

Jag inser, att detta inte riktigt är ett svar på din fråga, eftersom denna fasta inte alls bygger på dagens 5:2, men det är ett intressant sammanträffande.

I sammanhanget kom jag att tänka på Ramadan (som är nu under juli ungefär, i år) som en "variant" av systemet med ätfönster och fastetider under dygnet. Detta nämns i tråden och verkar ingå i den här nya fastetrenden som vi verkar ha.
 
Jag går efter 5:2-an, dock inte slaviskt.

Tycker det är ganska smidigt - jag känner inte att jag gör någon direkt uppoffring på fastedagarna utan kör råkost två dagar i veckan. Då kommer jag under 500 kcalgränsen, jag får massor med fibrer och nyttigheter, och känner mig pigg och fräsch.

Jag vill gärna äta (=tugga) lunch och middag, vilket jag får med en ordentlig sallad, men ibland äter jag någon rotfruktsgryta till lunchen istället, det är gott med något varmt om det är väldigt ruggigt ute.

Så våldsamt lite mat är inte 500 kcal - om jag äter två mackor till frukost, sedan 5 hekto blandad råkostsallad till lunch, och lika mycket till middag så blir det ca 400 kcal. Äter jag en veg. gryta till lunch istället så kanske det blir 450-500 kcal.


En icke-faste-dag går jag väl in på 1 500 kcal... eller något sådant... lite beroende på om det finns bullar i fikarummet eller inte. ;P Men jag kan nästan börja fundera på vad folk äter rent generellt? En normal lunch för mig (säg gårdagens grönsaksbiff, stekt potatis, och tzaziki) blir ju en 400 kcal, typ. En middag ligger på något liknande. Det blir cirkus 1000 kcal, + frukost, kanske 1300 kcal tillsammans... Eller är det jag som äter väldigt lite? Ska jag komma upp i rekommenderade 2000 kcal för vuxna kvinns så blir det ju extra rödvin, friterad ost, och chokladdessert dessutom... Nog för att det är gott men inte kan jag äta det varenda dag.
 
@Lager Jag skulle säga att 400 kcal till lunch eller middag är bantarmåltid. I isodieten, som landar på 1600 kcal om dagen, är luncher och middagar 400-450 kcal, om jag kommer ihåg rätt. Frukosten är nästan lika stor och sedan ingår två mellanmål på ca 180 kcal vardera.
 
Så det kanske är jag som äter ovanligt lite?

Känner mig rätt så normal, stabilt på 56-57 kg, 157 cm lång, acceptabelt vältränad. Jag har börjat räkna kcal med Lifesum-appen, av nyfikenhet mer än något annat och kcal intaget brukar hamna där. Men det kan ju vara så att jag undervärderar mängden eller något sådant.
 
Så det kanske är jag som äter ovanligt lite?

Känner mig rätt så normal, stabilt på 56-57 kg, 157 cm lång, acceptabelt vältränad. Jag har börjat räkna kcal med Lifesum-appen, av nyfikenhet mer än något annat och kcal intaget brukar hamna där. Men det kan ju vara så att jag undervärderar mängden eller något sådant.

Det låter lite, jämfört med normalätaren. Men om du mår bra av det, orkar träna och håller ungefär den vikt du vill ha så finns det ju ingen anledning att äta mer bara för sakens skull.
 
När jag var yngre (dvs 20 - 30) fastade jag flera gånger per år för att gå ner i vikt. Som mest fastade jag 17 dagar, dvs drack juicer/safter/örttéer, som gav mindre än 400 kcal per dag. Kilona rasade givetvis men det spädde bara på min matfixering och min totalt helrubbade inställning till mat/min vikt/ mig själv/ hunger osv osv. Idag vill jag inte ens tänka tanken på fasta. Det representerar enbart dåligheter för mig. Jag mådde jättedåligt av det, både fysiskt och psykiskt och de kilon jag gick ner kom tillbaka nästan lika snabbt.

I samma veva gick jag ett par år på en folkhögskola där fasta liksom ingick i "stilen" och jag minns många som blev helt euforiska av sin fasta och fortsatte i flera veckor. Jag var inte en av dem!

Vill man gå ner i vikt så finns det betydligt bättre sätt. Min åsikt.
 
Jag fastar på riktigt minst en gång om året, dvs under 10 dagar äter jag ingenting utan dricker endast vätska.

Jag har ett stressigt jobb och upplever fastan som en nollställare för att undvika stressmage. De första dagarna (dag 2-3 i fastan) får jag rätt rejäl huvudvärk. De sista dagarna är jag superpigg och skulle antagligen lätt kunna fortsätta längre. Jag är helt normalviktig och använder alltså inte fastan som någon diet.

Det jag dricker under min fasta är vatten, osötad juice, grönt te och grönsaksbuljong. Om man inte gillar att dricka buljong kan man salta lite i sin övriga dryck. Utan salt får man väldigt lätt kramp efter några dagar.
 
Denna typen av diskussioner kan även vara en trigger för personer som är på väg ur eller som har kommit ur sin ätstörning.

Herregud, man måste faktiskt på ett öppet forum få diskutera t ex mat och dieter. Skulle Middagsmat-tråden vara stöttade?

Har själv levt med ätstörning hela mitt vuxna liv, och det handlar inte om att bli inlindand i bomull och lägga ansvaret på omvärlden, det handlar om att bearbeta SIG SJÄLV. Det handlar alltså INTE OM ANDRA. Det handlar OM MIG.

Ska hela världen hålla truten IRL och på nätet för att något kanske triggar någon till något?!

(#ohmyfreakinglord)
 
Ursäkta, jag visste inte att jag diskuterade viktnedgång. Jag trodde bara jag efterlyste erfarenheter av att fasta.

Självklart mitt misstag, jag vet helt enkelt inte vad jag gör...

Du kanske behöver äta? ;) Lena Furberg berättar ju just om erfarenheter av fasta - och lägger till åsikten om att använda det som diet. Det var väl inte så farligt?
 
Jag får precis skit av en användare för att jag överhuvudtaget startar en tråd som kan trigga någon okänd människas ätstörning, och de enda som diskuterar något som har med vikt att göra är andra.

Fastar inte, så jag äter precis som vanligt.
 
Jag får precis skit av en användare för att jag överhuvudtaget startar en tråd som kan trigga någon okänd människas ätstörning, och de enda som diskuterar något som har med vikt att göra är andra.

Fastar inte, så jag äter precis som vanligt.

Äh, du får ju ingen skit. Inlägget som du bemöter så aggressivt är ju bara en stillsam varning. (alltså holsas inlägg)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
678
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 904
Senast: Viva
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 428
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 279
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp