Fördelar/nackdelar med småskolor?

prusiluskan

Trådstartare
Det finns ständigt nedläggningshot för mindre skolor på landsbygden. Har själv barn på liten skola och har aktivt valt det.

Vad ser ni för fördelar/nackdelar med småskolor? Vet ni var jag kan hitta någon analys eller undersökning som pekar på småskolors fördelar - eller nackdelar? Eller är det kanske bara skit att gå på en liten skola som ständigt saknar resurser och där barnen får gå i klasser som heter "klass 2-3" osv?

Hur resonerar ni?

Sv: Fördelar/nackdelar med småskolor?

Det beror ju lite på hur små skolor man pratar om, är det bara ett eller två barn i varje årskull så tror jag att det kan finnas en hel del problem att få en fungerande undervisning och svårt för barnen att hitta vänner.
Våran skola är ju oxå en småskola men med hela klasser i varje årskull, där ser jag nästan bara fördelar. Alla barnen känner varandra och de jobbar medvetet med att få sammarbete i alla klasser. Som ex så har fsk ute dag varje fredag med åk1, åk 1 och åk 2 har RIK skola varje vecka tillsammans, åk 2 och åk 3 har tema arbete tillsammans varje vecka osv.
Dessutom har de ett faddersystem där åk 3 får ett fadderbarn i fsk och det är ett hedersuppdrag och sköts mycket bra. Och nu när dottern går i trean och snart ska bli tilldelad ett fadderbarn, så har de haft en träff med sina faddrar för att få tips och idéer om hur de ska göra.

Det som jag upplever som ett problem är att det är dåligt med resurser, renoveringen ligger efter, det är svårt att få till pengar till tex extra skolbuss för utflykt osv

Våra småskolor lade ju ner pga att barnen inte tyckte det var roligt med bara en kompis.
Nu har det starta 2 friskolor i vår kommun med 17 barn i F-2 på den ena och 12 barn i F-5 på den andra.
Den ena har bara en klass, den andra har två klasser, men hur kan det bli bra??

Jag har gått i en liten byskola, mina två äldsta i samma skola, den yngste hann bara till och med ettan innan skolan lades ned.
De äldre har ett mycket tajtare umgänge med sina klasskompisar än den yngste, de har ständig kontakt med varandra oavsett var de numera befinner sig. Ganska likt syskon.
Den yngste och hans kompisar är inte alls lika nära varandra och har inte samma kontakt.
Skolan var en 1-3 och 4-6-klass det som de vann i liten klass fick de träna med mer självständigt arbete när någon annan åk hade genomgång.

På skolområdet fanns även dagis och förskoleklass och barnen lärde känna varandra och ta hand om varandra och framförallt, respektera varandras behov.

Tänk vad många barn som skulle må bra av att gå i byskolor.

Mina barn går i en skola som har totalt ca 35 elever från F-6, uppdelat på F-3 och 4-6.
Fördelen i vår skola är att det är som en enda stor familj, där alla känner alla. Vi har engagerade lärare som har lätt för att anpassa undervisningen efter individerna och inte efter vad det står för årskurs på böckerna.Och det lilla elevantalet gör att alla barn blir ordentligt sedda, varje dag!
Vi har dessutom tillagningskök och världens bästa kokerska, som lagar nästan allt från grunden = barnen äter ordentligt av den mat som serveras.

Jag skulle önska ytterligare några elever på skolan, men i övrigt ser jag inga utmärkande nackdelar.

jo absolut så, men de friskolor som har öppnat nu, åtminstone den ena lever på lånade pengar och nånstans måste de ju ha böcker, löner och så vidare, den andra har planerat sin i ett par år och har bättre ekonomi.
Så är det en kommunal funkar det bättre naturligtvis och när de här skolorna var kommunala var sammahållningen fantastisk, men barnen började inte komma överens och ville ha fler kompisar. De som nu flyttats över till friskolan av sina föräldrar är ledsna och vill tillbaka till den större skolan, sånt är ju jobbigt att höra. Det kommer nog bli bättre när de som nu går på förskolan o friskolan kommer upp i skolan.

I min kommun (i Finland) är gränsen för byskolor (åk 1-6) satt till 20 elever. Elevantalet får tillfälligt underskridas upp till fem år om det senare visar på att det blir tillräckligt med elever.

Jag tycker att små byskolor har sina fördeler, MEN inte hur små som helst. Min son blev nu själv ensam elev på sin klass. Klassen över honom är det en ensam elev. I skolan totalt är de nu hisnande 18 elever, från åk 1 - 6. Klasserna är sammanslagna så 1-2 är i en klass och 3-6 i en annan. De här barnen får aldrig öva på lagsporter som fotboll, volleyboll, brännboll och liknande på gymnastiken för elever i liknande storlek räcker helt enkelt inte till.

Det är fyra årskurser i klassrummet som skall ha undervisning på samma lektion av samma lärare, förstås blir tempot därefter och tycker de konstant har svårt att hinna igenom det som skall gås igenom enligt läroplanen. Uppenbar brist på kompisar och förstås inte heller några ledda fritidsaktiviteter efter skolan som barnen kan gå på.

Jag skulle önska ytterligare några elever på skolan, men i övrigt ser jag inga utmärkande nackdelar.
Tänk om elever med svårigheter i stora grupper kunde erbjudas skolskjuts till den lilla skolan även om det blir "åt fel håll"?
Bra för byskolorna, bra för eleverna.

*kl*

Min man gick i en liten skola fram till högstadiet. Byns värstingar fick härja fritt och utöva terrorvälde över de andra barnen, och eftersom skolan var liten fanns det liksom ingen annanstans att ta vägen eller någon annan klass att byta till. Eftersom det var en liten ankdamm kunde "värstingkillarna" vara ostörda herrar på täppan, det fanns inga alternativ. Resultatet blev en skola där man fick stryk om man gjorde läxorna eller lyckades på proven, och där man lärde sig att aldrig nånsin gråta eller visa sig ledsen, för då fick man ännu mer stryk.

Så jag tycker det kan finnas nackdelar med små skolor på landet också. Jag har lite samma erfarenhet, mobbingen i min klass minskade dramatiskt när jag kom till en större skola, där det var såpass många barn att det inte gick att upprätthålla en total hackordning längre, utan olika barn kunde ha olika vänner, och det var ok att vara olika och vara bra på olika saker.

Jag delar ungefär din mans erfarenhet. Jag gick ett par år i en liten byskola, och det skulle jag inte utsätta min värsta oväns barn för.

Förutom att det dels var oerhört socialt homogent och allmänt konformistiskt, så fanns det just utrymme för bråkstakar. Det var den absolut enda sociala avvikelse som tilläts, oftast genom att lärarna helt enkelt förnekade att det föregick bråk. De var ju övertygade om att deras lilla skola var en idyll. Liksom flertalet av föräldrarna hade samma övertygelse.

Mina föräldrar satte mig i en större skola längre bort, när jag lyckats förklara för dem hur det var.

Den andra stora nackdelen var den ointellektuella stämningen, eller vad man ska kalla det. Att vara duktig i skolan uppmuntrades bara till en viss nivå, som var låg i mina ögon. Jag hade lärt mig mer hemma än i den skolan på samma tid, vad gäller vanliga skolkunskaper. Studier som utförts bland lärare, tyder också på att lärares ämneskunskaper är lägre i små landsbygdsskolor än generellt.

Det där med idyll känner jag igen - min mans gamla skola ser oerhört idyllisk ut, inrymd i en stor faluröd trävilla med vita knutar mitt i vackert jordbrukslandskap med hagar och lövskog. Och så var också självbilden, att skolan var en idyll. Eleverna fick ofta höra hur hemskt det skulle bli för dem när de blev större och fick börja på skolan i "stan", där det skulle vara bråk och hemskheter på ett helt annat sätt. I själva verket upplevde min man det som en befrielse när han väl började i "stadsskolan", helt plötsligt var det ok att faktiskt vilja lära sig nåt i skolan och rent av lyckas med det ibland.

Vad blev det av klasskompisarna från byskolan? Tja, de flesta är kvar i trakten, de utbildade sig inte vidare utan tog enkla jobb i omgivningen. "Herrarna på täppan" blev småkriminella med missbruksproblem, nån är död idag (pga missbruk), nån annan sitter i fängelse. Jag kan inte påstå att det verkar ha varit någon särskilt uppbygglig miljö.

visst kan det finnas utrymme för bråkstakar, om personalen tillåter att det sker.
Jag är bara glad för att det just nu inte finns några större bråktendenser på vår skola. Och det handlar inte om att lärarna inte ser utan det är faktiskt så. Lärarna själva säger att det är många år sedan det var så harmoniskt på skolan att de faktiskt kan ägna sin tid åt det de ska göra (undervisningen) i stället för att stävja bråk.
Jag besöker skolan ibland och träffar även eleverna på fritidsgården och av det jag sett och hört så kan jag bara instämma i lärarnas tolkning av situationen - det ÄR lugnt på skolan just nu.

Saken är väl den att en mindre skola är så väldigt mycket mer sårbar när problem uppstår.

Och det handlar inte om att lärarna inte ser utan det är faktiskt så.

Det kan så klart mycket väl stämma vad gäller er skola.

Men det är samtidigt så att det du säger är nästan ordagrant vad de sa om den skola jag gick i, och jag har aldrig - vare sig före eller efter - varit i någon så destruktiv miljö.

Andelen elever som gick vidare till teoretiska gymnasieprogram i min byskola, var lika låg vid 70/80-talet som den är idag på de skolor i de storstadsförorter som har flest nyanlända flyktingar bland eleverna. (Dvs, det gick studiemässigt lika "bra" för byskolans barn då, som det gör nu för ungdomar som nyligen anlänt tex från Afghanistan och som inte kan svenska.)

jag vet precis vad du menar och förstår varför du är skeptisk. Jag vet också att jag själv har en stark radar för att upptäcka otrevligheter, eftersom jag själv varit utsatt under skoltiden.
Elevernas resultat på vår skola bekräftar det jag säger, att det ÄR lugnt på vår skola just nu. Och jag ser att lärarna jobbar med de elever som är potentiella orosmoln, för att mota Olle i grinden. Det är fördelen med att "resten" är så harmoniska, att de kan lägga den extra tiden på dem som behöver den.

Ja, det är klart att inte alla små skolor är hemska, precis som inte alla stora skolor är bra.

Det jag egentligen är ute efter, är att jag inte tror att storleken på skolan är någon särskilt bra urvalsgrund. Det säger ingenting om hur skolan är.

*KL*

Intressant med era erfarenheter och synpunkter. Just den skola som jag har valt att sätta barnen i har totalt 85 elever F-6.

De nackdelar jag ser är precis som ni beskriver - det kan vara svårt att få mångfald i en liten grupp. Det är svårare att sticka ut i små grupper. Jag är beredd att kämpa för att skolan ska få vara kvar -men jag vill inte driva det in absurdum. Finns det bara 2 elever i varje årskurs tror jag att det bästa är att slå igen. För barnens bästa.

I ena sonens klass är de 12 elever. Vissa lektioner bedrivs med en annan årskurs, men oftast är de ensamma. Läraren har tid för varje elev, och skolan är en "skogsskola" med en egen skolskog där de har "rättigheter utöver allemansrätten" av markägaren. Flera dagar i veckan har de undervisning ute.

Är man mindre benägen att läsa vidare för att man gått på mindre skola? Det låter inte helt rimligt - är det inte snarare hemmiljön som påverkar?

Är man mindre benägen att läsa vidare för att man gått på mindre skola? Det låter inte helt rimligt - är det inte snarare hemmiljön som påverkar?

Det är väl en kombination. Utbildningsnivån är ju de facto lägre på landsbygden än i städerna, och de små skolorna ligger ju av lätt insedda skäl på landsbygden.

Det bildningsförakt och risken att tex bli retad för att vara plugghäst som man kan möta, återfinns nog väldigt sällan i de områden i städerna som domineras av högskoleutbildade. Däremot ser man det ju i orter där bildningstradition saknas. Detta är ett stort problem för en del av mina bekanta - högutbildade som valt att pendla till jobben i storstan från landsbygden. När barnen ska börja skolan blir det plötsligt tydligt hur stor skillnaden är mellan just de här familjerna och miljön i stort. Risken är naturligtvis att barnen i sin helt normala anpassning för att passa in bland sina kamrater, faktiskt missar studiemotivationen på vägen.

Jag skulle hellre ha mitt barn i en skolmiljö där det normala är att man studerar vidare än i en skolmiljö där detta inte är fallet.

Jag tror man blir mindre benägen att läsa vidare och lyckas med det om man får stryk om man gör sina läxor eller lyckas på proven.

Om inte annat för att man lär sig att man inte ska plugga så mycket, och därför lär sig mindre och blir sämre rustad för högskolan om man nu ändå söker sig dit.

Du har absolut rätt i att föräldrarnas utbildningsnivå är den absolut viktigaste faktorn för om man läser vidare eller inte, men risken med att komma från ett studievant hem till en studiefientlig skola är väl att skolgången inte blir så kul. Och de barn som kommer från studieovana hem får ingen push alls att kanske läsa vidare ändå, utan förstärks i att plugga är dumt och dåligt.

Det är väl två saker med en studiefientlig skola - dels att man kan avskräckas från vidare studier, dels att den som kommer till skolan studiemotiverad riskerar att få en jobbig skolgång.

Jag håller helt med om att studiemotivationen inte blir stärkt av en fientlig skolarbetsmiljö.

Men vad motiverar ett barn till studier förutom värderingar hemifrån? Att bli sedd i klassen och att den hjälp man behöver i rätt tid? Att ha ett lugnt och tyst klassrum så att barnet kan koncentrera sig (dvs inte för många elever)? Att ha en lugn och stressfri skolmiljö där ex utevistelse är högprioriterat?

Eller är det att det finns en mångfald i skolan som gör att man enkelt kan hitta "sin tillhörighet" oavsett om man är högpresterande eller lågpresterande? Att det finns så många olika personligheter att även den utstötte kan hitta gemenskap någonstans? Att större personalgrupper gemensamt kan arbeta fram mer kreativa lösningar som gynnar barnen?

Det finns såklart inget entydigt svar - vore det så enkelt skulle vi väl alla välja det "lyckade konceptet" för våra barn.

Just det där faddersystemet som någon beskrev ovan gillar jag. Vi har det på vår skola också - och barnen är vana vid att många aktivitetsdagar bedrivs gemensamt. Alla barn känner varandra (någorlunda - att säga att alla 85 är en enda stor lycklig familj vore en grov överdrift).

Jag ser ju att jag lätt hamnar i referenser till just den skolan jag valt. Alltså är jag ju partisk i sammanhanget. Och ärligt talat har jag ingen erfarenhet av riktigt små skolor - eller riktigt stora...

Det är lätt att få panik när det ryktas om att skolan ska lägga ner - men jag vill gärna veta de pedagogiska effekterna innan jag riktigt väljer sida i frågan.

Jag tror det sociala sammanhanget är otroligt viktigt för att skapa motivation, att vara i en miljö där det anses bra och självklart att ta sina studier på allvar och göra sitt bästa, där det är tydligt att det är rimligt och möjligt att studera vidare om man vill.

Det andra (tyst i klassen, små grupper, mycket utevistelse) handlar ju mer om arbetsmiljö, och det är såklart också viktigt, men på ett annat plan. Det skapar de yttre förutsättningarna, de sociala normerna skapar den inre motivationen. Båda behövs rimligen för att nå resultat.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Jag har en son på 6 år som alltid varit blyg och tillbakadragen socialt. Han har genom hela förskoleperioden haft få men bra kompisar...
2
Svar
25
· Visningar
5 448
Senast: Sar
·
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 594
Senast: nowayout
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama