Förbud mot rakade mular

O

Olympia

Nu är det på förslag att det ska bli förbjudet att ta bort hår på mule och i öron.. Vad säger ni? För eller emot hårväxt?
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Är det ett skämt?
Vem ska hålla koll på det?
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Jag har för mig att det redan är förbud mot att raka/klippa håret på öronen om man ska ställa ut.

Bryr mig inte så mycket, jag vill ha min häst med hår, eventuelt att jag klipper det som sticker ut ut öronen om hästen inte har något emot det och att jag klipper under hakan om nosgrimman har en tendens att vara svårspänd på grund av håret.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Hej!
Jag har hört om någon skräckhistoria där hästen har krossat mulen för att den inte har känt när den är framme vid marken när den ska beta!:eek:
Jag har en arab som vi har visat på utställning några gånger som unghäst och där är det förbjudet att ta bort känselhåren på mulen och skyddshåret i öronen.
/Camilla
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Jag tycker inte att man ska raka hästens känselhår. De sitter där för att de fyller en funktion. Brukar någon klippa morrhåren på katten kanske? Tror knappast det. Det är en sak om man själv vill raka benen och göra sig fin, men jag tror inte att hästen uppskattar det. De lider nog mer än de njuter. Förstår inte varför folk ska göra porslinsdockor av sina hästar :crazy:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Olympia skrev:
Nu är det på förslag att det ska bli förbjudet att ta bort hår på mule och i öron.. Vad säger ni? För eller emot hårväxt?
Var finns det förslaget? :crazy:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Låter som ett jättebra förslag... det finns en anledning till att hästen har det den har oavsett om det är hår i öronen eller på mulen eller om vinterpälsen får hästen att se ut som en björn... HÄSTEN BEHÖVER DET!
Dessutom är det inte snyggt att renraka hästen... den ser inte normal ut...
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Har aldrig klippt min hästs mule...men har trimmat öronen lite, hon brukar nämligen få en jättetofs som sticker ut!
 
Sv: Förbud mot rakade mular

För de som har islandshästar är det redan en realitet, då det i gällande tävlingsreglemente redan är förbjudet att "ändra hästens uttryck" om jag inte minns helt fel.
Å andra sidan så är kanske idealet för islandshästar mera åt det "behårade" hållet ;)
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Jag tycker att det är bra. Men vem igentligen kommer gå o kolla om hästen inte är rakad?

Min kompis har en foderhäst och ägaren är terrängryttare och dom rycker bort känselhåren. Både vid ögonen och mulen. Och hur skönt är det? jag frågade en gång varför dom gjorde det och fick svar att "det är ju fult med en massa "strån" som spretar. Och det är mycket snyggare utan."
Men varför har hästen fått känselhåren, jo för att skydda sig. Vi kan inte sätta frigolit runt mulen så hästen inte ska göra illa sig..
 
Sv: Förbud mot rakade mular

vilket pucko :crazy: vilken smärta det måste varit!
jag tycker att det är en självklarhet att hästen ska få behålla hår på mule och i öron. håret i öronen hindrar flugorna från att lägga ägg där t.ex., och håren på mulen är känselspröt precis som kattens morrhår som någon annan skrev. folk som klipper eller rycker bort det gör det för sin egna fåfänga! :mad:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

sky_fly skrev:
Jag tycker att det är bra. Men vem igentligen kommer gå o kolla om hästen inte är rakad?

Min kompis har en foderhäst och ägaren är terrängryttare och dom rycker bort känselhåren. Både vid ögonen och mulen. Och hur skönt är det? jag frågade en gång varför dom gjorde det och fick svar att "det är ju fult med en massa "strån" som spretar. Och det är mycket snyggare utan."
Men varför har hästen fått känselhåren, jo för att skydda sig. Vi kan inte sätta frigolit runt mulen så hästen inte ska göra illa sig..
*KL* Att rycka bort känselhåren vid mule (& dessutom ögon, aldrig sett ngn göra öht!) tycker jag personligen inte är rätt, klart det gör ont! :mad: Däremot att raka / klippa mularna & öronen (som faktiskt alla elitryttare gör, iaf inom hoppning, dressyr, fälttävlan) tycker jag inte är grymt, men samtidigt har det givetvis blivit en modegrej - och det är därför alla gör det.. Jag brukar klippa min häst så att han får ca 1-2cm skäggstrån, då han är tävlingshäst anser jag att det inte är spec fagert med 6 cm skägg men samtidigt vill jag inte ta bort allting heller då han faktiskt fått det av just en anledning; att han skall ha det! Men att trimma lite anser iaf inte jag vara orätt... ;) :)
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Att trimma lite, visst ok, den får väl gå då. Men spröten ska ändå vara så pass långa att de sträcker sig längre än mulen, så att säga, annars uppfyller de ju ändå inte sin funktion. Även om nu "alla gör det" så är det fortfarande på grund av deras egna fåfänga...
 
Sv: Förbud mot rakade mular

jag skulle aldrig komma på tanken att raka mulen :crazy: det är ju hästens känsel"spröt"
sen håret i öronen är ju bra skydd för hästen...
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Han_naH skrev:
Vem ska hålla koll på det?
Det är väl enkelt att göra på tävlingar.
Man får ju inte tävla om man bryter mot djurskyddslagen.
Och bestämmelsen kommer att falla under den.
Och det är ju mycket lätt att bevisa att stråna inte finns kvar - eller hur?
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Stackars häst! :eek: Tycker det är synd med sån fåfänga! :mad: Och bara för att det är snyggt, det är ju larvigt! Hästen är skapt så! det är ju inte så att man rider bättre för att man tar bort alla hår. Hästar är håriga av naturen, och det tycker jag att de ska få vara då.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Då kommer ju alla elitryttare att få tävlingsförbud.
Sen har ju alla hästar olika mkt. hår.
Min tex. får "föltofsar" som sticker ut ur öronen, medans vissa hästar knappt har ngt. hår alls.
Vem ska veta om jag klipper bort dessa tofsar, det syns ju inte.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

inom western är det populärt att raka mulen när man skall haltra hästarna, i Tyskland är det förbjudet och det hoppas jag att det blir i sverige med. det är ju ingen som går och rakar bort våra ögonfransar tillexempel.

jag tycker personligen att man kan klippa bort tovor som finns i öronen ifall de har tovat ihop sig till en klump med smuts och hår, det tar jag bort. Trimma hästen kan man alltid göra så att de olika håren har samma läng ca 5-8 cm tycker jag är okej.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Håller med angående tovorna som de kan få i öronen, det är okej tycker jag.

Tycker att det är trist att så många vill raka och rycka i alla hår inför tävling, det är ju många som gör det på d-nivå också, då är det ju inte ens en stor tävling det handlar om :crazy:

Läste i en tidning om western där de beskrev hur man skulle putsa och göra den fin inför tävling. Då stog det ungefär att tänk på att ta bort alla hår (i ansiktet alltså), det ger ett snyggare intryck. Inte för att hästen håller med om det men du vill väl inte komma med GENERANDE HÅRVÄXT när alla andra är rakade.
Jag tycker det är helt sjukt! Att bara kalla det för generande hårväxt, de är ju skapta så! Okej att man ska ha en välvårdad häst, men betyder det då att mina är fulare, mer misskötta och inte mår lika bra då bara för att de inte är rakade? Det känns som att kunskapen försvann någonstans, man lägger vikten på fel grejer tycker jag :crazy:
Jag har funderat på at börja haltra med mina hästar nu i sommar, men jag tänker aldrig raka dem, då tar jag hellre sämre poäng på det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har mycket hårväxt och då är tyvärr hakan inkluderad. Grova svarta hår. Jag rakar på morgonen innan jag visar mig. Rakar ibland så...
2
Svar
30
· Visningar
2 706
Senast: Lilla
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
267
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 919
Senast: Sel
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 062
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp