Förbud mot rakade mular

Sv: Förbud mot rakade mular

Oj, fel.. Sorry Hannah!

Menade till Alazan, råkade visst trycka på fel!

:rofl: :crazy:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Alazan skrev:
Jag tycker inte att man ska raka hästens känselhår. De sitter där för att de fyller en funktion. Brukar någon klippa morrhåren på katten kanske? Tror knappast det. Det är en sak om man själv vill raka benen och göra sig fin, men jag tror inte att hästen uppskattar det. De lider nog mer än de njuter. Förstår inte varför folk ska göra porslinsdockor av sina hästar :crazy:

Att raka morrhåren är inte så ovanligt på hundar. iaf inte på pudlar som jag har två st. Eftersom man klipper näsan på dem kanske en gång i veckan har dom ju aldrig morrhår.

Men att klippa känselhåren på hästar tycker jag bara är tramsigt!! Det får ju inte hästen att se finare ut. På araber vet jag att man kletar in mulen med vaselin för att den ska glänsa men har aldrig hört eller sett att man har klippt känselhåren. Och jag har ändå varit på rätt många arabutställningar.

/Jenny
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Det är cool :D

Fick inte in det i mina synpunkter riktigt bara :p
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Olympia skrev:
Nu är det på förslag att det ska bli förbjudet att ta bort hår på mule och i öron.. Vad säger ni? För eller emot hårväxt?


låt hästen va en häst, klipp ditt eget hår istället.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Jo, det skulle ju kunna skapas 100 olika lagar angående hästar. Det du nämner är självklara saker för mig, skulle aldrig använda en farlig transport eller sko mina hästar dåligt. Men det finns ju hur många saker som helst utöver bara det här som folk missköter vilket skadar hästen. Den här morrhårs grejen är ju en sak, vissa tycker att den är mindre viktig och andra tycker att det är bra.
Jag undrar över alla som tycker att håren ska bort, varför? Alla säger att det är fult och ger ett snyggare intryck om man tar bort dem. Men om nu förslaget går igenom, vad gör ni då? Säljer ni hästen för att den är ful? Slutar ni tävla för att ni skäms över den? Stör det verkligen er så mycket att de sitter där?
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Sagafrahaeli skrev:
Men att klippa känselhåren på hästar tycker jag bara är tramsigt!! Det får ju inte hästen att se finare ut. På araber vet jag att man kletar in mulen med vaselin för att den ska glänsa men har aldrig hört eller sett att man har klippt känselhåren. Och jag har ändå varit på rätt många arabutställningar.

Vad jag har hört så är det inte tillåtet att raka på utställning. Däremot inom western är det väldigt populärt att göra det, särskilt i haltergrenarna. Tycker det är trist, de syns ju inte ens om man inte går nära.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Du skrev ju att hon går ute mellan 10.30 och 17.30, och resten av dygnet förutom vid träning antar jag att hon står i box (=ruta). Men det är ju jätte bra att hon får gå i en stor hage med kompis. :) Precis som att det är bra att hon får mycket mat, men jag har väl inte sagt att du inte ger din häst mat? Du sa att alla hästar inte kan få det och jag svarade på det.
Eh, vad är det som inte är naturligt för ett fullblod, hängde inte med riktigt på vad du menade? :confused:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Olympia skrev:
Nu är det på förslag att det ska bli förbjudet att ta bort hår på mule och i öron.. Vad säger ni? För eller emot hårväxt?
helt rätt tycker jag .:bump:
låt djuren vara djur o låt bli att raka dom -:cool:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

kl*

Jag är mot att raka av känselhåren på hästen och speciellt att RYCKA bort dem, det är ju fan djurplågeri :eek: Att utsätta hästen för sådan smärta över ingen som helst vettig anledning.

Men jag tycker inte att man ska förbjuda. Helt enkelt för att det är så gott som omöjligt att kontrollera, om inte Dommarna på alla tävlingar tar på sig det uppdraget. :crazy: Men då missar man ju de ansade hästarna som inte tävlar :confused: Att anställa 20 personer som åker runt i landets alla stall och kontrollerar endast ansning tror jag inte någon går med på med tanke på hur mkt det skulle kosta oss. Och de besiktningsmän som redan finns som åker runt, eller de anmälningar man får in, verkar det inte hända någonting med och det handlar ändå om "viktigare" saker.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

cano skrev:
Jag har en arab som vi har visat på utställning några gånger som unghäst och där är det förbjudet att ta bort känselhåren på mulen och skyddshåret i öronen.
/Camilla

Fast på arabfronten så rakas det hejvilt tycker jag. Vi är inte lika illa som i USA men är man på en utställning och går fram och klappar en häst så är den ofta helklippt på huvudet, känselspröt, öronhår och allt. Framförallt skimmlar verkar poppis att huvudklippa, troligen för att få huvudet att se mörkare och därmed mindre ut. Så det där förbudet får man nog ta med en nypa salt....
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har mycket hårväxt och då är tyvärr hakan inkluderad. Grova svarta hår. Jag rakar på morgonen innan jag visar mig. Rakar ibland så...
2
Svar
30
· Visningar
2 706
Senast: Lilla
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
267
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 919
Senast: Sel
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 062
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp