Förbud mot rakade mular

Sv: Förbud mot rakade mular

emelit skrev:
Men då borde vi ju inte klippa öronhår, hovskägg, klippa hästen på vintern osv osv.
Tar inte hästen någon som helst skada ser jag inget behov av ett förbud.

Hästen kanske inte tar skada så som du ser det, men de kanske mår bättre med alla sina hår, eftersom de är skapta så. Mina hästar går ute året runt dygnet runt, orakade och inte klippta någonstans. Men jag kan nog lova att de har bättre motståndskraft och är mer starka och friska än vad många hästar i det här landet är.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Alazan skrev:
Hästen kanske inte tar skada så som du ser det, men de kanske mår bättre med alla sina hår, eftersom de är skapta så. Mina hästar går ute året runt dygnet runt, orakade och inte klippta någonstans. Men jag kan nog lova att de har bättre motståndskraft och är mer starka och friska än vad många hästar i det här landet är.


så då tycker du inte man ska sätta på täcken på hästar som fryser även fast man inte rakat dom?

För dom är ju faktiskt inte skapta med täcke på sig? :smirk:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

emelit skrev:
Men då borde vi ju inte klippa öronhår, hovskägg, klippa hästen på vintern osv osv.

Nä det borde man inte, man ska låta hästen vara som den är skapad om det inte är ett problem för hästen förstås då måste man ju hjälpa den så den får ett bra liv och inte behöver ha ont eller besväras av det.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Snäjkie skrev:
så då tycker du inte man ska sätta på täcken på hästar som fryser även fast man inte rakat dom?

För dom är ju faktiskt inte skapta med täcke på sig? :smirk:

Ta reda på anledningen till varför hästen fryser då. För lite mat kanske? Gått med täcke på sig tidigare? Vad vet jag. Jag kan acceptera att gamla hästar som är känsliga i ryggen har täcke, kroppen fungerar ju inte på topp när de blir äldre. Men om en häst föds och aldrig har gått med täcke, då har ju kroppen en balans och varför ska den frysa då? Okej om det skulle bli extremt blöt väder så att det verkligen tränger in kyla, men har man lösdrift så är det lag på att ha box att låta dem komma in i där de kan torka upp.

Vi har haft araber, andalusier, welshar, halvblod, korsningar och shettisar på lösdriften. Det har aldrig varit någon som har frusit, inte ens i -25 och snöstorm. Enda gången arabstoet frös var under första vintern på lösdriften för att hon hade gått med täcke hela livet och därför inte satte riktig päls. Men det tog inte lång tid innan hon klarade av det.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Penny_Lane skrev:
Knapplån

Exakt VAR har ni hittat dessa regeländringar (hela länken tack inte bara på DSMs hemsida). Jag har nu varit inne på DSMs hemsida för att själv leta och itne funnit något som helst belägg för de ni sitter o säger här om mulrakandet.
Om ni skall nu skall komma med påstående om att det skall bli lag på eländet så tycker jag att det skall vara ett krav på en länk eller liknande direkt till det stället som påståendet kommer ifrån. (jag har hört att min kusins pojkväns syster har sagt duger inte)


Dessa regler finns som sagt inte ännu, men finns med i Djurskyddsmyndighetens senaste remiss. Alltså inget som uppkommit genom rykten...
Det står enl. 2 kap 4 § - Känselhåren får inte klippas av eller avlägsnas på annat sätt.
Länk till hela remissen:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Remisser/L 101/remiss L101 samlad.pdf

Jag tycker det känns som om diskussionen spårat ut lite, men förslaget finns i alla fall! Personligen har jag aldrig klippt/rakat av mina hästars känselhår och det går alldeles utmärkt att tävla på nationell nivå ändå ;)
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Men det är ju inte naturligt att man har fångat in dom och tvingar dom till saker heller. Varför inte bara försöka göra det så bra för hästen som möjligt? Sätt på ett täcke om den nu fryser. Man kanske inte kan mata den hur mycket som helst pga av olika anledningar. Tävlar man kanske det inte är så kul att åka runt med en tunna och försöka göra bra resultat.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Ja, men alla kan inte ha sina hästar så som du har dem, och andra vill tävla och träna. Och då funkar det inte att ha dem t ex oklippta på vintern.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Snäjkie skrev:
Men det är ju inte naturligt att man har fångat in dom och tvingar dom till saker heller. Varför inte bara försöka göra det så bra för hästen som möjligt? Sätt på ett täcke om den nu fryser. Man kanske inte kan mata den hur mycket som helst pga av olika anledningar. Tävlar man kanske det inte är så kul att åka runt med en tunna och försöka göra bra resultat.

Nej, det är helt sant. Men varför inte göra det så naturligt som möjligt för hästen? Unnar man den inte det? Varför kan en häst inte få fri tillgång till grovfoder? De är ju skapta för att små äta större delen av dygnet. Och nej, de blir inte feta av det. Har man stora kuperade hagar så rör de sig och leker massor och så förbränner de mycket till att hålla värmen. Mina hästar var fetare när de stog uppstallade.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Men alla kanske inte har den möjligheten? Stora fina hagar är inget man köper hem vad jag vet. Man får nöja sig med det man har.

och ska man göra det så naturligt som möjligt för hästen, kanske man borde släppa ut den i friheten igen
 
Sv: Förbud mot rakade mular

emelit skrev:
Ja, men alla kan inte ha sina hästar så som du har dem, och andra vill tävla och träna. Och då funkar det inte att ha dem t ex oklippta på vintern.

Eh, VA?? Vem har sagt att jag inte tränar och tävlar? Bara för att de går på lösdrift betyder det inte att de inte gör något. Det finns flera hästar inom olika grenar som tävlar i högre klasser OCH som går på lösdrift, hur kan det komma sig då?
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Jag tycker att det är onödigt, själv rakar jag inte min hästs öron och mule, tycker det inte spelar nån roll!
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Nä, inget sånt förbud. Vad händer om man bryter mot det? Och vem ska ha koll på det?
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Snäjkie skrev:
Men alla kanske inte har den möjligheten? Stora fina hagar är inget man köper hem vad jag vet. Man får nöja sig med det man har.

och ska man göra det så naturligt som möjligt för hästen, kanske man borde släppa ut den i friheten igen

Nej det hade inte jag heller från början, men jag ville satsa på hästarna så vi köpte en gård med de möjligheterna.

Om vi ska släppa dem lösa så är ju risken ganska stor att de dör inom kort av diverse olika anledningar. Och dessutom så hör ju inte det till saken, du vet ju vad jag är ute efter, hur man ska göra hästhållningen så bra som möjligt. För mig är det en självklarhet med en stor hage med kompisar. En frimärkshage existerar inte i min värld.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Inte meningen att vara så kortsynt, men jag menade att det är svårare att ha hästen t ex oklippt på vintern och man tränar och tävlar mkt (jag menade på relativt hög nivå).
Klart man kan ha hästen på lösdrift även om man tävlar, men alla, även de som inte tävlar, kan inte ha häst på det viset.
Sen kan inte alla hästar ha fri tillgång på grovfoder, vissa blir för tjocka helt enkelt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förbud mot rakade mular

Självklart ska man försöka göra det så bra som möjligt. Men alla har inte tillgång till stora fina hagar.

Och ja, risken är stor att dom dör om man släpper dom lösa, men det är ju iaf naturligt ;)
 
Sv: Förbud mot rakade mular

emelit skrev:
Men då borde vi ju inte klippa öronhår, hovskägg, klippa hästen på vintern osv osv.
Tar inte hästen någon som helst skada ser jag inget behov av ett förbud.
Jag låter mina hästar vara "raggsockor" och det fungerar utmärkt trots att jag rider hårt för tävling. Att jämföra känselhår med vanliga täckhår tyder på att du inte för minsta lilla är intresserad av vad det handlar om. :cool:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Snäjkie skrev:
Men om man ska låta hästen vara som den är skapt ska man väl knappast låsa in den i en box på nätterna, rida på den och tvinga den att göra saker som den egentligen inte är skapt för? :smirk:
...och du läste inte hela inlägget uppenbarligen:smirk: ... men du väljer att dra till ytterligheter, och det får du väl. Jag svarar inte på sånt dock...:cool:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Helt rätt att det ska bli förbjudet.
Jag skulle inte ilja att någon rakade av mina ögonfransar :crazy: skulle du ;) ?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har mycket hårväxt och då är tyvärr hakan inkluderad. Grova svarta hår. Jag rakar på morgonen innan jag visar mig. Rakar ibland så...
2
Svar
30
· Visningar
2 706
Senast: Lilla
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
267
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 919
Senast: Sel
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 062
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp