Förbud mot rakade mular

Sv: Förbud mot rakade mular

Kan du ge bevis på att hästen mår sämre utan känselhår?
 
Sv: Förbud mot rakade mular

emelit skrev:
Kan du ge bevis på att hästen mår sämre utan känselhår?
Känselhåren har en funktion och de känner av vad som finns på marken och även vibrationer i luften. Det är därför dom föds med dessa strån. Mår dom sämre? Det kan inte jag svara på men dom mår iallafall INTE bättre av att bli rakade så...varför göra det överhuvudtaget???

Gör det ont att låta hästen vara som den är skapt??? Måste man "göra om den" för att den ska vara vacker? I så fall passar nog en "barbiehäst" bättre för dem som inte kan låta hästen vara häst så långt det går. Det är illa nog med allt annat vi utsätter dom för.:cool:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Men då borde vi ju inte klippa öronhår, hovskägg, klippa hästen på vintern osv osv.
Tar inte hästen någon som helst skada ser jag inget behov av ett förbud.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Piraja skrev:
Känselhåren har en funktion och de känner av vad som finns på marken och även vibrationer i luften. Det är därför dom föds med dessa strån. Mår dom sämre? Det kan inte jag svara på men dom mår iallafall INTE bättre av att bli rakade så...varför göra det överhuvudtaget???

Gör det ont att låta hästen vara som den är skapt??? Måste man "göra om den" för att den ska vara vacker? I så fall passar nog en "barbiehäst" bättre för dem som inte kan låta hästen vara häst så långt det går. Det är illa nog med allt annat vi utsätter dom för.:cool:

Men om man ska låta hästen vara som den är skapt ska man väl knappast låsa in den i en box på nätterna, rida på den och tvinga den att göra saker som den egentligen inte är skapt för? :smirk:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

jag tolkade det som om hon menade att "om det inte syns så behövs det inte..." men men... jag vet inte... sa bara vad jag tycker.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

emelit skrev:
Men då borde vi ju inte klippa öronhår, hovskägg, klippa hästen på vintern osv osv.
Tar inte hästen någon som helst skada ser jag inget behov av ett förbud.

JAg antar att det inte är nollåtta skrivbordsfolk som handlar med aktier som har tagit fram förbudsförslaget..
Finns säkert någon väldigt bra anledning till detta...


AM
 
Sv: Förbud mot rakade mular

JAsså???

Annars är det bara att slå upp en enklare hästbok och kolla på anatomidelen..Läs noga..:idea:

I brist på hästbok så antar jag att hund/katt går också bra.
Sök då på morrhår alternativt känselhår..:D

AM (som inte fuskade med biologin)
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Han_naH skrev:
För att den inte ska trassla in sig i tyglarna?

Skämtåsido. Jag tycker det är mer praktiskt, och det är också en sådan här grej som jag är uppvuxen med, precis som du antagligen är van vid långa manar. Dessutom är en kort man lättare att knoppa :p
Antar att olika grenar skiljer sig åt ganska ordentligt på vissa punkter.

Haha.. var väl inget skämt :D Det är nog inte en gång som jag haft händerna fulla med man istället för tygel när hästen har flippat snabbt :p
 
Sv: Förbud mot rakade mular

KL

Underbart att det vill sättas stopp för div konstigheter.
Som så många: känselhår är just vad de heter
öronhår skyddar (tovorna kan dessutom borstas
vid den dagliga omvårdnaden :p )
Det här blir bara en skärpning av bestämmelser som börjat införas för länge sen. Hur många här godkänner kupering av
hundöron/-svansar? Det ingreppet kan ju utföras med bedövning om det skulle vara tillåtet.

Men grejen är väl att vi inte ska lägga ner alltför mycket mänskliga värderingar i djurens utseende. Allra helst inte då dessa till 99% är modebenägna.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Knapplån

Exakt VAR har ni hittat dessa regeländringar (hela länken tack inte bara på DSMs hemsida). Jag har nu varit inne på DSMs hemsida för att själv leta och itne funnit något som helst belägg för de ni sitter o säger här om mulrakandet.
Om ni skall nu skall komma med påstående om att det skall bli lag på eländet så tycker jag att det skall vara ett krav på en länk eller liknande direkt till det stället som påståendet kommer ifrån. (jag har hört att min kusins pojkväns syster har sagt duger inte)
Ni sitter här som ett gäng kacklande kärringar och hetsar upp er och varandra.. tagga ner va. Titta lite mer på eran egen hästhållning istället. Sköter ni om era hästar perfect? Bra fortsätt med det. Nu har vi DSM som skall se till att folk tar hand om sina hästar och djur. Ge dom då de förtroendet. Jag är förbannat trött på alla som sitter här med nån avdankad gammal travare och tror att dom är gud fader själv för hästarna. De flesta hästarna i Sverige och speciellt i de stora stallarna mår faktiskt bra.
Det var någon som sa att dom visste en häst som krossat mulen för att den hade rakat bort alla känselspröten. Exakt vilken häst är det? Finns det flera?? Eller är det ett fall av att du känner någon som känner någon som känner någon som kanske känner någon?
Ta hand om era hästar själv istället för att sitta här och berätta hur duktiga ni är. Pinsamt faktiskt.. Tack för mej..

/Penny_lane som är i planeringsfasen för nytt stall med stora boxar, ridhus, skrittmaskin och som inte klipper morrhår på grund av ren lättja..
 
Senast ändrad:
Sv: Förbud mot rakade mular

Blir man trött:devil:

Att jmf päls med KÄNSELHÅR.

Som sagt:- Raka även bort dina egna känselhår- ögonbryn o fransar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har mycket hårväxt och då är tyvärr hakan inkluderad. Grova svarta hår. Jag rakar på morgonen innan jag visar mig. Rakar ibland så...
2
Svar
30
· Visningar
2 706
Senast: Lilla
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
267
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 919
Senast: Sel
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 062
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp