Förbud mot rakade mular

Sv: Förbud mot rakade mular

Tycker inte att mna ska ta bort håren på mulen eller helraka öronen!!:mad: Det fyller en funktion och dessutom så ser det bara dumt ut, tycker jag...
men toffsarna som sticker ut ur öronen är ok att klippa bort..:smirk:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Royal_724 skrev:
Har aldrig klippt min hästs mule...men har trimmat öronen lite, hon brukar nämligen få en jättetofs som sticker ut!

Så länge hästen har tillräckligt med hår kvar för att kunna skydda sig så är det väl acceptabelt.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Är helt klart för hårbeklädnad . De finns där för skydd och känsel så varför raka bort det? Om man nu måste raka öronen (inte ansa vid ex tovor osv) och mulen varför inte inskaffa en My little pony figur?:angel:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Låt människor se ut som människor och hästar som hästar! Ett jättebra förbud. Håller däremot med om det där om stora skitiga tofsar i öronen. Då är det ok.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Shettisar skrev:
Om man nu måste raka öronen (inte ansa vid ex tovor osv) och mulen varför inte inskaffa en My little pony figur?:angel:

Bra sagt! :rofl:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Bra med förbud tycker jag till 99% Den sista procenten är mer av taktiska skäl, kanske borde DSM (är det dom :o ) inrikta sig på "större frågor" nu när de är så omstridda. Bäst vore om förslaget kom från SvRF! (As if... )

Det kan väl kollas på tävlingar och utställningar? Det brukar väl ingå någon form av vet. bes.

Jag vet inte hur mycket öron brukar trimmas, jag kan väl tycka att det är ok att putsa till kanterna och det som sticker ut utanför "öronkanterna". Alltså inte inuti ytterörat.

Ni som tycker att det är ok med rakade mular, skulle det även vara ok att raka bort en katts morrhår inför utställning?
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Kanske för att det inte är sjyst mot hästen :smirk: Känselhåren sitter där för att dom ska känna när det är något i vägen. Vi människor har en förmåga att kunna se det utan känselhår så därför har vi inga.
Samma sak gäller öron, det är en sak för oss människor som kan klia oss i örat om det flyger in något där men hästen har lixom inte den lyxen så därför har den massa hår i öronen för att kunna skydda sig.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Nä vad sjutton ska man raka mulhåren för? Skulle aldrig komma på tanken.
Just nu har min nordsvensk för egen maskin slitit bort lite mulhår och sin fina mustasch han hade pga allt betande. Mulen ser alldeles grådassig o sliten ut, men det är inget som han bryr sig om.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Olympia skrev:
Nu är det på förslag att det ska bli förbjudet att ta bort hår på mule och i öron.. Vad säger ni? För eller emot hårväxt?

Jag ser ingen som helst orsak att ens befria hästen från dessa hår, om de stör eller orsakar problem har jag förståelse för det annars inte.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Jag tycker det är djurplågeri att klippa känselhåren på alla djur oavsett djurslag. Ser heller ingen anledning att raka i öronen, att man tar bort tofsar som sticker ut är en sak men låt hästarna ha öronhåren kvar, detta hindrar ex, insekter att ta sig in i öronen
 
Sv: Förbud mot rakade mular

"Morrhåren" tycker inte jag man ska raka bort, inte heller renraka i öronen på hästen.
Jag menar, VARFÖR?! :confused: För att ägaren tycker det är "snyggt"?
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Boj skrev:
Jag ser ingen som helst orsak att ens befria hästen från dessa hår, om de stör eller orsakar problem har jag förståelse för det annars inte.

Håller med dig.
:bow:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

o vem skulle hålla reda på de? och vad skulle straffet vara? Jag är för FÖRBUD, men det är en fin tanke som aldrig kommer fungera. ...tkr att hästen ska få vara naturlig och håret finns där av en anledning. Utseendefixeringen tar snart kål på mänskligheten
 
Sv: Förbud mot rakade mular

det är väl inte mer än rätt i sånna fall??? djur är djur, låt dem vara för sjutton ,de ska inte behöva lida för att människan är BESATT av utseende. Ska jag vara ärlig så lägger jag inte ens märke till om hästen har känsel"spröt" eller inte och det är väl knappast det första min tittar på när man ser en häst? eller står ni som är för rakning och tänker- men GUD hästen är inte rakad??? herre gud, skaffa ett liv i sånna fall. jag står fast vid min åsikt, MÄNNISKAN är jordens mest korkade varelse och en vacker dag kommer det slå tillbaka.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Och jag står för det jag tycker. Jag är uppvuxen med rakade mular och klippta öron. De hästar som jag har träffat på som har haft rakade mular har defintift inte mått sämre än de som inte har rakade, därför tycker jag inte att man kan använda det som argument.
Däremot rakar jag inte mulen på min egen häst, just av den anledningen att jag inte orkar och det stör inte mig att hon har kvar sitt hår där. Ser heller ingen anledning till att man ska raka fölston och unghästar.
Men öronspretet tål jag inte, inne i örat helt OK, men när det kommer ut små tofsar ur öronen så ska det bort. Sött på små föl, ovårdat på stora hästar tycker jag.

Snart måste det ju då komma en lag om att man inte får klippa hovskägg också då, fast det kan vara till fördel för hästen, precis som det kan vara att man klipper bort öronhår och liknande.
jag tycker heller inte att det är fel att helraka sin häst så länge man använder täcke. Jag har heldre än häst som torkar på 5 minuter istället för på 5 timmar.

Men som sagt smaken är som baken och de här står jag för.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

och du kan prata med hästar? de har berättat för dig att de inte mår sämre av att de inte har några känselhår??? tänkte väl de, du vet väl inte om hästen mår sämre eller bättre utan? Är du så bra på hästens kroppsspråk och tankesätt att du kan se det? i sånna fall är jag impad o du får gärna komma hem till mig o fråga mina hästar om de tkr de e snyggare med eller utan "hår".. SÅ jag kan klippa dem sen
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Tillägg:
Sen vad någon annan gör med sin häst, det är deras ensak tycker jag. Och självklart är det inte det allra första jag tänker på, speciellt inte om det är en ponny i en hage.

Och ska man se det ur synvinkeln att man ska låta hästar vara hästar (nu kommer det att låta helknäppt) så skulle man aldrig ha tämjt dem och börjat avla och rida på dem.
Vi kan låta dem ha ett så hästlikt liv som möjligt, men så länge vi äger dem så kommer de sorgligt men sant aldrig att vara som de var från början.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Det har jag absolut INTE sagt att jag kan!

Men en häst i bra hull, som musklat sig bra, ser bra ut i hårremmen anser jag inte må dåligt. Specillt inte när hästen hoppar 1,60 cm hinder med öronen framåt och vill göra rätt. Sen vet jag inte vad du tycker! En häst som inte trivs med livet skulle inte bete sig på det sättet, det är X antal hundra kilo som har ganska mycket att säga till om.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Jag rakar bort känselhåren och runt öronen på min quarter märr när vi ska vara med på halter aldrig annars, detta handlar om 3-4 ggr per år. Det växer ut efter 1 vecka så hon lider ingen större nöd vad jag har märkt.

Helklipper på vintern, då även halva ansiktet (längs med sidostyckena på huvudlaget). Tycker som Han_naH att det är bättre för hästen att torka snabbt än långsamt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har mycket hårväxt och då är tyvärr hakan inkluderad. Grova svarta hår. Jag rakar på morgonen innan jag visar mig. Rakar ibland så...
2
Svar
30
· Visningar
2 706
Senast: Lilla
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
267
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 919
Senast: Sel
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 062
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp