Förbud mot rakade mular

Sv: Förbud mot rakade mular

Men jag fattar fortfarande inte varför hästen i den mån människan kan får vara naturlig, så klart är det inte naturligt att rida en häst om man tänker innan hästen blev riden, men den har varit det i ett x antal århundrande nu och det ser jag inte längre som onaturligt. MEn att raka bort känselhår ÄR för mig en helt onaturlig sak. Utseendefixering och allmän dumhet från människans sida. Varför? fattar inte de, kommer antagligen aldrig fatta. Men förhoppningsvis tar folk sitt förnuft till fånga och inser hur dumt och korkat det är...förra inlägget var ej ett personangrepp utan en ifrågasättning..hoppas du inte tolkade det fel;)
 
Sv: Förbud mot rakade mular

det tkr jag absolut, men psykiskt då? tillägg inför förra inlägget, var ej ett personangrepp, endast en ifrågasättning;)
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Nej nej, det är lungt... och hade det varit ett personangrepp så hade jag överlevt det, är inte alltid världens mest finkänsliga själv *host*:devil:

Men förl, fölston, unghästar mm. det är skitsamma för min del.
Likadant ridskolehästar och hästar som tävlar lokalt regionalt. men däremot när det blir natinella och uppåt tycker jag hästarna ska vara trimmade.
men det är just det att skulle de må psykiskt dåligt så skulle de inte göra alla de där sakerna, jag tvivlar.

Sen har jag även varit med om att vi fått raka en dressyrhäst på vintern. Han skummade så mkt. att skummet frös fast i kandarkedjan på ngt. konstigt vis. När han sen tuggade på bettet så slet han bort håren istället och började blöda. Tilläggas ska väl att det är en häst på hur många hundra tusen... dessutom var han allmänt känslig för allt.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

*kl*

Raka mulen o känselhår, aldrig! Men att klippa hästen i örenen kan ju vara av praktiska skäl oxå. Vi inom travat tex som stoppar bomull och proppar i öronen på hästen gör det därför att det inte ska göra ont på hästen när vi stoppar i o drar ur. Dessutom, om hästen svettas mkt kan den få svamp i öronen, o det e inte heller så skönt. Varför klipper man MANEN på hästar då? Den finns ju oxå av en anledning... DET däremot tycker JAG ser jäkligt töntigt ut...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förbud mot rakade mular

För att den inte ska trassla in sig i tyglarna?

Skämtåsido. Jag tycker det är mer praktiskt, och det är också en sådan här grej som jag är uppvuxen med, precis som du antagligen är van vid långa manar. Dessutom är en kort man lättare att knoppa :p
Antar att olika grenar skiljer sig åt ganska ordentligt på vissa punkter.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Olympia skrev:
Nu är det på förslag att det ska bli förbjudet att ta bort hår på mule och i öron.. Vad säger ni? För eller emot hårväxt?

jag säger bara: ÄNTLIGEN!!
jag är FÖR..:D
 
Sv: Förbud mot rakade mular

*Gotlandsrusset* skrev:
o vem skulle hålla reda på de? och vad skulle straffet vara? Jag är för FÖRBUD, men det är en fin tanke som aldrig kommer fungera. ...tkr att hästen ska få vara naturlig och håret finns där av en anledning. Utseendefixeringen tar snart kål på mänskligheten

Det är ju bara att kolla inför tävlingen, är dom rakade får dom inte vara med, inte så svårt.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Alla tycker olika..

Jag har en travar-valack som jag klipper öronen på, men det är bara för att jag inte ska lugga honom så när jag har bomull eller urryckare.. Att bli luggad gillar han INTE !

Sen klipper jag även hovskägget, men det är oxå en grej för att det inte ska fastna så mycket skit där när man ska på med bandage och gamacher. Då blir det skav..
Klipper honom vid ganacherna och framåt till strax innan hakan, men det är oxå en sak för att underlätta när man ska på med huvudlag och kindstropp och spärrgrimma och tungband etc etc.
"Morrisarna" rör jag inte..!!

Ska man lugga hästen varje gång man ska på med grejerna så kommer man snart få problem.. Ska inte behöva vara slagsmål innan man ska ut och köra.
:bump:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Är det verkligen någon som ens ser om dessa hårstrån på mulen finns där eller inte på mer än två meters avstånd?
 
Sv: Förbud mot rakade mular

susanne skrev:
Är det verkligen någon som ens ser om dessa hårstrån på mulen finns där eller inte på mer än två meters avstånd?

Allt handlar inte om utseende, en häst har känselhår för att den behöver det.

Men för att svara på din fråga, antagligen inte. Men man ser när hästen går in i en vägg eller liknande.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Olympia skrev:
Nu är det på förslag att det ska bli förbjudet att ta bort hår på mule och i öron.. Vad säger ni? För eller emot hårväxt?

Dom som rakar har ju missat nåt i biologin..

Det kallas ju känselhår och dom ska ju sitta kvar.
Eller rakar dom bort morrhår på hund/katt också???

Så jag tycker det är bra med förbudet.om det fungerar i praktiken.
Någon måtta på fjantiga friseringar får det väl vara.
Det är djur vi håller på med..inte barbiedockor.

AM
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Han_naH skrev:
Och jag står för det jag tycker. Jag är uppvuxen med rakade mular och klippta öron. De hästar som jag har träffat på som har haft rakade mular har defintift inte mått sämre än de som inte har rakade, därför tycker jag inte att man kan använda det som argument.
Däremot rakar jag inte mulen på min egen häst, just av den anledningen att jag inte orkar och det stör inte mig att hon har kvar sitt hår där. Ser heller ingen anledning till att man ska raka fölston och unghästar.
Men öronspretet tål jag inte, inne i örat helt OK, men när det kommer ut små tofsar ur öronen så ska det bort. Sött på små föl, ovårdat på stora hästar tycker jag.

Snart måste det ju då komma en lag om att man inte får klippa hovskägg också då, fast det kan vara till fördel för hästen, precis som det kan vara att man klipper bort öronhår och liknande.
jag tycker heller inte att det är fel att helraka sin häst så länge man använder täcke. Jag har heldre än häst som torkar på 5 minuter istället för på 5 timmar.

Men som sagt smaken är som baken och de här står jag för.


Håller med dig! Klart att håren har en mening, men då borde man nog tänka över varför man gör andra saker med sin häst också. Tycker det är konstig om det nu är så hemskt och hästarna tar så mkt skada. Hur kommer det sig då att i stort sett ALLA som tävlar lite större klassar klipper både öronhår och känselhåren runt mulen? :confused:

tycker dom ser väldigt välmående ut. :smirk:

Jag klipper både öron och mulhåren på min häst och NEJ hon tar ingen skada av det, hon äter minst lika mkt som alla andra.

Tycker det ser ovårdat ut med toffsar i öronen och långa spröt runt munnen :crazy:

Nu får jag väl hela buke efter mig :angel:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Alazan skrev:
Jag tycker inte att man ska raka hästens känselhår. De sitter där för att de fyller en funktion. Brukar någon klippa morrhåren på katten kanske? Tror knappast det. Det är en sak om man själv vill raka benen och göra sig fin, men jag tror inte att hästen uppskattar det. De lider nog mer än de njuter. Förstår inte varför folk ska göra porslinsdockor av sina hästar :crazy:

Kunde inte sagt det bättre själv..Låt hästarna vara hästar för guds skull!
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Men herregud, jag tror inte på att hästen t ex kan krossa mulen bara för man klippt bort känselhåren!
Låt folk göra som de vill, så länge inte hästen tar skada!
 
Sv: Förbud mot rakade mular

PRECIS, som jag skrivit förut så lägger jag inte ens märke till det. ÄR inte direkt de första man kollar på? eller??? kan inte mer än skaka på huvudet.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Nafayette skrev:
Dom som rakar har ju missat nåt i biologin..

Det kallas ju känselhår och dom ska ju sitta kvar.
Eller rakar dom bort morrhår på hund/katt också???

Så jag tycker det är bra med förbudet.om det fungerar i praktiken.
Någon måtta på fjantiga friseringar får det väl vara.
Det är djur vi håller på med..inte barbiedockor.

AM

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har mycket hårväxt och då är tyvärr hakan inkluderad. Grova svarta hår. Jag rakar på morgonen innan jag visar mig. Rakar ibland så...
2
Svar
30
· Visningar
2 706
Senast: Lilla
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
267
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 919
Senast: Sel
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 062
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp