Förbud mot rakade mular

Sv: Förbud mot rakade mular

:idea:
skulle inte alla ni som är "emot" det här förbudet komma med några bra anledningar till att man SKA raka? (förutom att det ser mer "välvårdat" ut som faktiskt inte har med hästens välbefinnande att göra) själv har jag då aldrig varit med om någon häst som har mått BÄTTRE av att få sina känselhår borttagna...:smirk:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Morsan skrev:
Haha.. var väl inget skämt :D Det är nog inte en gång som jag haft händerna fulla med man istället för tygel när hästen har flippat snabbt :p

Blir väl förbud på att klippa manarna också. Har man lång man så får man man i händerna och då kan man ju inte rycka de små djuren i munnen...*drygar*
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Penny_Lane skrev:
Knapplån

Exakt VAR har ni hittat dessa regeländringar (hela länken tack inte bara på DSMs hemsida). Jag har nu varit inne på DSMs hemsida för att själv leta och itne funnit något som helst belägg för de ni sitter o säger här om mulrakandet.
Om ni skall nu skall komma med påstående om att det skall bli lag på eländet så tycker jag att det skall vara ett kram på en länk eller liknande direkt till det stället som påståendet kommer ifrån. (jag har hört att min kusins pojkväns syster har sagt duger inte)
Ni sitter här som ett gäng kacklande kärringar och hetsar upp er och varandra.. tagga ner va. Titta lite mer på eran egen hästhållning istället. Sköter ni om era hästar perfect? Bra fortsätt med det. Nu har vi DSM som skall se till att folk tar hand om sina hästar och djur. Ge dom då de förtroendet. Jag är förbannat trött på alla som sitter här med nån avdankad gammal travare och tror att dom är gud fader själv för hästarna. De flesta hästarna i Sverige och speciellt i de stora stallarna mår faktiskt bra.
Det var någon som sa att dom visste en häst som krossat mulen för att den hade rakat bort alla känselspröten. Exakt vilken häst är det? Finns det flera?? Eller är det ett fall av att du känner någon som känner någon som känner någon som kanske känner någon?
Ta hand om era hästar själv istället för att sitta här och berätta hur duktiga ni är. Pinsamt faktiskt.. Tack för mej..

/Penny_lane som är i planeringsfasen för nytt stall med stora boxar, ridhus, skrittmaskin och som inte klipper morrhår på grund av ren lättja..


:bow: :bow:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Och jag har inte sett en häst som mår sämre för den delen heller...
 
Sv: Förbud mot rakade mular

gloom_ skrev:
:idea:
skulle inte alla ni som är "emot" det här förbudet komma med några bra anledningar till att man SKA raka? (förutom att det ser mer "välvårdat" ut som faktiskt inte har med hästens välbefinnande att göra) själv har jag då aldrig varit med om någon häst som har mått BÄTTRE av att få sina känselhår borttagna...:smirk:


nej hästarna mår säkerligen inte bättre av det, men dom hästarna jag stött på som haft rakade eller av klippta mulhår har heller inte mått sämre av de:smirk:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Där står ingenting om att hästarna skulle må dåligt utan känselhåren
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Snäjkie skrev:
nej hästarna mår säkerligen inte bättre av det, men dom hästarna jag stött på som haft rakade eller av klippta mulhår har heller inte mått sämre av de:smirk:

Konstigt, har träffat ganska många rakade hästar och de har ofta sår på mularna eftersom de inte kan avläsa avståndet som vanliga hästar. Så att de slår hål på mulen tycker du är okej?
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Han_naH skrev:
Och jag har inte sett en häst som mår sämre för den delen heller...

förutom att det finns de som blir så rädda när dom inte har kännt tex krubbans botten, att dom har drämt ner mulen så hårt att de har fått ont och står sedan i ett hörn och förstår inte vad som har hänt och vågar inte äta på ett bra tag.....:cool:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Man blir så trött, jämföra hästar och människor :devil:
Och man rakar knappast bort ögonfransarna på hästen. Rakade ögonbryn på människor kan man förresten se överallt.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Nej, men man klipper bort ögonfransarna.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Nej det tycker jag inte, men som jag skrev i mitt inlägg.
JAG har aldrig stött på en häst som har fått problem av detta, och jag kan bara utgå från mina egna erfarenheter? :idea:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Det tänkte jag aldrig på :eek:
Shit, måste tänka över det här lite....:p
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Så har då aldrig de hästar som jag har träffat på varit.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Gör man?
Det där argumenterar jag inte för. Klippa ögonfransarna, där går gränsen.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Jag vet folk som gör det, dessa rakar även mularna.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Snäjkie skrev:
Nej det tycker jag inte, men som jag skrev i mitt inlägg.
JAG har aldrig stött på en häst som har fått problem av detta, och jag kan bara utgå från mina egna erfarenheter? :idea:

Ja, eller så kan du ta del av mina erfarenheter? :p Man kan lära av andra.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Okay, det var knäppt. Men jag tror knappast att alla som rakar mulen klipper av ögonfransarna.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

ne många hästar vänjer sig väl säkert ganska fort, men jag tycker ändå att det är synd att man ska utsätta hästen för en sådan situation...(tycker det ser hemskt ut när hästen står där i boxen och funderar över vad som egentligen har hänt)
själv har jag aldrig rakat nån mule och kommer aldrig att göra det heller...:smirk:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Jaa visst kan man det, och hade min häst fått sår på mulen pga av att jag klippte av hennes hår hade jag slutat med det.

Men så är inte fallet, hon tar ingen skada av det :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har mycket hårväxt och då är tyvärr hakan inkluderad. Grova svarta hår. Jag rakar på morgonen innan jag visar mig. Rakar ibland så...
2
Svar
30
· Visningar
2 706
Senast: Lilla
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
267
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 919
Senast: Sel
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 062
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp