Förbud mot rakade mular

Sv: Förbud mot rakade mular

När jag skrev mitt examensarbete förra året om hästars beteende mm sprang jag i mitt litteratursökande över en hel del intressanta forskningar och tester som gjorts bla en där man kollade hur hästar med resp borttagna känselhår reagerade vid transportering. Behöver jag ens berätta utfallet? För de som ändå undrar kan jag ju säga att de där känselhåren var borttagna hade påtagliga besvär med balansen under transportering jämfört med de som hade sin hår kvar. En liten men dock bevisad negativ påverkan för hästen.

Nu håller vi hästen som vi gör men vi kan väl för jisse namn ändå försöka inskränka så lite det går på deras naturliga beteende och behov. Att göra något bara för att det är snyggt när det har en uppenbar nackdel för hästen och ingen som helst fördel för människan kan jag inte se en endaste anledning till att göra det.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Snäjkie skrev:
Varför inte bara försöka göra det så bra för hästen som möjligt?

Och att raka känselhåren passar in i det resonemanget..? Visst, vi klipper pälsen på vintern, men då ersätter vi i alla fall förlusten av pälsen med täcke för att hästen inte ska frysa. Men vad ersätts känselhåren med? Inget, så vitt jag vet.. Den här diskussionen har varit uppe i trådar innan, och jag tycker fortfarande att det är dumt att klippa av hästarnas känselhår "bara för att det ska vara snyggt". Att raka av känselhåren fyller ju ingen funktion alls för oss människor, och hästarna har större nytta av att ha dem kvar än vad vi har av att raka av dem.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Glömde visst säga att jag är FÖR förbudet. Om något så är jag tveksam till hur det kommer att upplevas och följas, men det hör ju inte till denna tråden..
 
Sv: Förbud mot rakade mular

:bow: :bow:
Vad många här inte förstått är att DSM inte bara tycker o hittar på utan har kunnigt folk som håller reda på den forskning som finns.
PL
 
Sv: Förbud mot rakade mular

som svar på allas inlägg som är FÖR att raka bort "missklädsamt" hår på sina hästar: Som mi avatar skulle uttyckt det: Jag bleir Seå jäuvla FoerbannaD!!! alla tävllingsryttare klipper å rakar sina häster båd hä rå där, mule, huved, hovskägg, kroppen , svans....
my god, låt hästen se ut som en häst även när den tävlas, de ska inte se ut som nån jävla råkåkåbyrå från 1600-talet ju!!!!
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Håller med till 100%. Om det inte fanns nån funktion med allt hår skulle det inte finnas - enkelt.
Sen att vi människor väljer att ta bort hår på oss själva - det är ju fritt val s.a.s.:cool:
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Säger det igen. heldre än klippt häst som torkar på 5 minuter efter ett träningspass än en som ser ut som en shettis (för det gör min) som tar 5 timmar på sig att torka, inte så kul att släppa ut en sådan häst i hagen...
 
Sv: Förbud mot rakade mular

emelit skrev:
Inte meningen att vara så kortsynt, men jag menade att det är svårare att ha hästen t ex oklippt på vintern och man tränar och tävlar mkt (jag menade på relativt hög nivå).
Klart man kan ha hästen på lösdrift även om man tävlar, men alla, även de som inte tävlar, kan inte ha häst på det viset.
Sen kan inte alla hästar ha fri tillgång på grovfoder, vissa blir för tjocka helt enkelt.

Det kan ju vara trevligt att klippa hästen för att det är enklare att sköta om och så, men egentligen, hur många av alla klipp och täckes fantaster i det här landet tävlar på hög nivå? Säkert inte ens hälften av dem.

Visst har en del hästar lättare att lägga på sig, men om jag utgår från ALLA hästar jag har sett både i box (med begränsad tillgång på hö) och senare på lösdrift (med fri tillgång) så har det uteslutande varit snyggare i kroppen på lösdriften, alltså inte tjocka men de har däremot satt finare muskler och haft bättre kondition.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Snäjkie skrev:
Självklart ska man försöka göra det så bra som möjligt. Men alla har inte tillgång till stora fina hagar.

Och ja, risken är stor att dom dör om man släpper dom lösa, men det är ju iaf naturligt ;)

Jag förstår att det kan vara svårt i vissa fall med stora hagar, men jag blir arg när folk bara accepterar det då och inte jobbar för att göra något åt det. Man tycker att det är bättre med stora hagar, men ändå försvarar man att det mår jätte bra och är lyckliga av att gå ensam i en liten hage. Åtminstone jag försöker alltid att vara självkritisk och jämföra och fundera på hur jag tror att hästen vill ha det. Jag kan erkänna att jag tycker att det är alldeles för lite med 3 hästar i min ena hage, jag vill att de ska vara fler för att jag tror (har sett tidigare) att det fungerar bra. Men jag har inte de möjligheterna just nu, måste bygga fler boxar och större lösdrift, annars bryter jag mot de lagarna. Men mitt mål är ju att bygga ut så snart som möjligt, även om det innebär mer jobb, tar tid, kostar pengar så vill jag hästarna det bästa.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

fälttävlansnörd skrev:
Nä, inget sånt förbud. Vad händer om man bryter mot det? Och vem ska ha koll på det?

Vet inte vad som händer men den som gör det borde inte få delta i tävlingar och dessutom få böter. Den som arrangerar tävlingen borde väl kolla så att allt med hästen är okej.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

*kl*

Nu har jag läst igenom tråden ett par gånger. och det enda förslag som ges är att hästar med rakade morrhårr inte ska få delta i tävlingar alternativt få böter. det verkar också som om att det är bara på tävlingsplatser hästarna ska kollas enligt bukefalisterna.
Egentligen så borde det ju finnas en kontrollant som åker omkring i länen och kontrollerar, för alla trimmade hästar tävlar ju inte...
Nu spånar jag lite bara, men hur tycker ni att det borde fungera i praktiken?

Tycker det måste finnas bättre saker att lägga ner tid och pengar på. tex. det här med att det fortfarande säljs transporter utan panikbommar...

/ Hanna -vars vuxna häst inte kommer att få ha kvar sina föltofsar i öronen, oavsett om hon tävlar eller inte.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

kingkong skrev:
som svar på allas inlägg som är FÖR att raka bort "missklädsamt" hår på sina hästar: Som mi avatar skulle uttyckt det: Jag bleir Seå jäuvla FoerbannaD!!! alla tävllingsryttare klipper å rakar sina häster båd hä rå där, mule, huved, hovskägg, kroppen , svans....
my god, låt hästen se ut som en häst även när den tävlas, de ska inte se ut som nån jävla råkåkåbyrå från 1600-talet ju!!!!


:rofl: världens bästa inlägg! Jag gillar ditt sätt att tänka på :D
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Djurskyddsmyndigheten åker ju runt och gör "stickprover" för att kolla att alla stall och gårdar är rätt bygda och säkra. T.ex. kontrollerar de ju ibland även gårdens transporter så att de är okej. I vår kommun har de som mål att besöka ALLA gårdar under en viss period. Det skulle väl passa jätte bra om de även kontrollerade detta. särskilt med tanke på att de kommer utan förvarning ibland. Att kolla den extra grejen när de ändå är ute bör ju inte kosta några extra pengar och inte ta så mycket extra tid.
Självklart är det viktigt att lägga ner energi på t.ex. transporterna, men det här handlar ju om hästens välmående också.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Alazan skrev:
Det kan ju vara trevligt att klippa hästen för att det är enklare att sköta om och så, men egentligen, hur många av alla klipp och täckes fantaster i det här landet tävlar på hög nivå? Säkert inte ens hälften av dem.

Visst har en del hästar lättare att lägga på sig, men om jag utgår från ALLA hästar jag har sett både i box (med begränsad tillgång på hö) och senare på lösdrift (med fri tillgång) så har det uteslutande varit snyggare i kroppen på lösdriften, alltså inte tjocka men de har däremot satt finare muskler och haft bättre kondition.

Mitt fullblod som jag har nu har gått på lösdrift. Hon har väldigt tunn päls så jag behöver inte klippa henne men på vintern och på hösten måste hon ha täcken. Men det är inget jag kan göra åt. Hon har tunn päls i sig själv. Hon sätter nästan ingen vinterpäls, och har aldrig gjort heller. Innan gick på på lösdrift och reds en timme om dagen, men nu är hon ute från 10:30 - 17:30 och får bra med mat och mycket motion (hon är under igångsättning efter vila) och hon ser så mycket finare ut nu än när hon gick på lösdrift! Nu har hon bara en hästkompis i hagen, innan hade hon 8! Innan hade hon kuperad terräng - nu har hon plan! Men hon har satt finare muskler och fått bättre kondition efter lösdriften!!! :idea:

Jag säger inte att alla är så men min häst är så!

Och jag är FÖR förslaget med känselhåren! Och som svar på frågan hur dom ska kolla det: På tävlingar så genomgår alla hästar en vetrinärsbesiktning, då är det bara att kolla det då! ;)

P.S En shettis på vårt stall skulle ALDRIG kunna ha fri tillgång till grovfoder, för att han slutar inte äta! Han har fång!

(inga personliga påhopp :p )
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Penny_Lane skrev:
Knapplån

Exakt VAR har ni hittat dessa regeländringar (hela länken tack inte bara på DSMs hemsida). Jag har nu varit inne på DSMs hemsida för att själv leta och itne funnit något som helst belägg för de ni sitter o säger här om mulrakandet.
Om ni skall nu skall komma med påstående om att det skall bli lag på eländet så tycker jag att det skall vara ett krav på en länk eller liknande direkt till det stället som påståendet kommer ifrån. (jag har hört att min kusins pojkväns syster har sagt duger inte)
Ni sitter här som ett gäng kacklande kärringar och hetsar upp er och varandra.. tagga ner va. Titta lite mer på eran egen hästhållning istället. Sköter ni om era hästar perfect? Bra fortsätt med det. Nu har vi DSM som skall se till att folk tar hand om sina hästar och djur. Ge dom då de förtroendet. Jag är förbannat trött på alla som sitter här med nån avdankad gammal travare och tror att dom är gud fader själv för hästarna. De flesta hästarna i Sverige och speciellt i de stora stallarna mår faktiskt bra.
Det var någon som sa att dom visste en häst som krossat mulen för att den hade rakat bort alla känselspröten. Exakt vilken häst är det? Finns det flera?? Eller är det ett fall av att du känner någon som känner någon som känner någon som kanske känner någon?
Ta hand om era hästar själv istället för att sitta här och berätta hur duktiga ni är. Pinsamt faktiskt.. Tack för mej..

/Penny_lane som är i planeringsfasen för nytt stall med stora boxar, ridhus, skrittmaskin och som inte klipper morrhår på grund av ren lättja..

URSÄKTA, men var sjutton var det där för uttalande :mad: (det fetstilta) skulle det vara någon SKILLNAD på att ha en "avdankad" travare eller någon annan hästras? har man inte lika mkt att säga till om eller får man inte uttala sig om man nu skulle råka ha en travare som ridhäst??? tar man SÄMRE hand om hästen eller kan mindre bara för att man kärade ner sig i en travare? det var det DUMMASTE jag hört. nu blir jag förbannad. Kan förstå att du är trött på allt tjafs, men detta är ett diskussionsforum, skit i att läsa om det retar dig. Jag tycker att man får göra vad sjutton man vill med sin häst.(om den inte tar skada av det och det finns det ju forskning om att den gör, men det är på ditt ansvar. Upplever du att hästen inte tar skada så får jag ju lita på det.) Raka den om du nu vill det. i dont care. Finns vettigare saker att lägga energin på. Men när man skriver något så DUMT som du gjorde så blir jag förbannad.
 
Senast ändrad:
Sv: Förbud mot rakade mular

Min ena arab hade inte heller någon päls i början, det tog ett tag innan hennes kropp liksom förstog det där. Men visst, det finns säkert hästar som har väldigt svårt att sätta päls, men man undrar ju varför då eftersom det är naturligt för dem likväl som att de fäller på våren.

Jag har haft mina hästar i både box och spilta innan och tyckte att det var jätte bra innan jag provade lösdrift. Jag trodde att mina hästar mådde bra, men att se skillnaden nu på hur hästarna ser ut är enorm. Framför allt kan jag inte tänka mig att en häst mår bra att stå stilla så länge i en liten ruta, ofta dygnet runt.

Och jag syftade kanske inte på att hästar med specifika problem ska gödas till max. Det finns ju alltid undantag, men en frisk häst äter faktiskt upp till 18h per dygn. Sen är det klart att man inte kan ge dem det bästa fodret med värsta innehållet, då blir de ju sjuka, men det hade jag hoppats att folk förstog själva, en häst med fång måste ju behandlas lite annorlunda.

Men det är mina tankar och mina åsikter. Hästar är individer de också och måste ju självklart behandlas därefter.
 
Sv: Förbud mot rakade mular

Men det är ju just det att jag aldrig har träffat på en häst som mått dåligt av det, mig veteligt. Men självklart måste det ju finnas belägg för det eftersom det är framlagt ett förslag.

Däremot tycker jag att det vore bättre att i första hand se till vilka transporter som säljs. Utan panikbommar och mellanväggar med hål i. Här handlar det om liv...
Samma sak med typ dåligt skodda hästar, här kan det ju också handla om liv. Nej, jag tycker inte att ett förbud mot att raka bort känselhåren är en bit på väg mot hästarnas utopia. Visst, i ett senare skede, men just nu känns det som om att det finns viktigare saker att se över. Fast det är ju mina åsikter iofs.
(Allt är inte menat till dig, utan lite allmänt sådär överhuvudtaget)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förbud mot rakade mular

Men hon står inte i någon "ruta" ! Hon står i en stor hage med en kompis som hon busar med! Och hon äter ändå 18 timmar om dygnet!

6 h - bete

1 h lunch

8 h kvällsmat (tuggar hö)

3½ h morgon

Jamen för ett fullblod (kanske inte så många men mitt) är ju framavlade i ett strikt mönster för att springa snabbt och orka länge. Och då är den ju inte naturlig. Så det är inte naturligt ens att vara ett fullblod för om vi inte hade varit här så hade den rasen inte funnits ;) Låter lite drygt men sant ju :idea:

Så vi har ju avlat fram denna ras för att springa snabbt, och då har ju vissa saker försvunnit - och tillkommit! Ska jag nämna några? :cool:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har mycket hårväxt och då är tyvärr hakan inkluderad. Grova svarta hår. Jag rakar på morgonen innan jag visar mig. Rakar ibland så...
2
Svar
30
· Visningar
2 706
Senast: Lilla
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
267
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 919
Senast: Sel
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 062
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp