Förbud..förbud..förbud...

Sv: Förbud..förbud..förbud...

*Gotlandsrusset* skrev:
ja, människan är jordens mest korkade varelse är HELT övertygad om det. Tror inte en lag hjälper men det är en fin tanke. Tycker det är fruktansvärt hur människans utseendefixerning tar över mer och mer på djuren. VARFÖR raka mulen???? för att det är snyggt får man till svar, HALLÅ vart är världen påväg? måste man alltid vara snyggast? är det inte bättre att lägga all energi på att vinna tävlingen än att stå och pina hästen? Jag fattar inte hur vissa tänker, visst gör vad ni vill med er själva men låt för H*lv*t* hästen vara häst, klipp ditt eget hår, gör vad du vill men låt bli djuren !!!! och jag tänker inte ens diskutera det med utevistele och kompisar i hagen, då kommer jag bara bli förbannad. DET ÄR MÄNNISKANS SKYLDIGHET GENTIMOT DJUREN ATT DE SKA HA DET SÅ NATURLIGT OCH BRA SOM MÖJLIGT. Djur är djur, inga maskiner utan känslor...de som inte fattar de och ger hästen stimulans fysiskt/psykiskt och socialt ska inte HA HÄST, eller djur överhuvudtaget!!


Jag håller fullständigt med dig, jag jobbar för att alla djur, oavsett vilket, skall ha de så bra å naturligt som möjligt.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Nafayette skrev:
:confused: :confused:
HAr inte ens skrivit nåt om det..

FAst vi har lösdriftar till dom små..
Och väldigt stora hagar..;) ;)

AM

Sorry, glömde skriva *lånar knapp*;)

Så när nu tråden har spårat ut till ngt helt annat än vad den startade med och vissa här bara applåderar över ständig utedrift och allt vad som är naturligt för dagens hästar så undrar jag varför så många ger dom onaturliga hagar?? Jag menad varför göra en hage på tidigare plöjd,odlad mark som inte kan vara mer onaturlig för hästens välbefinnande än just en sedan länge preparerad åkerjord.

Denna onaturliga betesmark ger ofta oanade effekter på hästens välbefinnande vilket just i år verkar vara explositionsartat i form av det enorma ökade antalet fånganfall som för dagen förekommer.

Fång är knappast något naturligt för hästen och knappast välbefinnande för den heller, och ändå så pratar man glatt om naturlig hästhållning helt utan att tydligen veta hur onaturlig naturen för dagen är för hästen.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

knapplån

Det som skrevs om trimning av showhästar i USA är inte ens särsklit hemskt med vissa andra saker som görs runt om i världen.... :(
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

neywaz skrev:
knapplån

Det som skrevs om trimning av showhästar i USA är inte ens särsklit hemskt med vissa andra saker som görs runt om i världen.... :(


nä, kanske inte, men det är lika illa att trimma showhästar iallafall
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Angående detta med hästkörkort.

Tycker tanken är mycket god men frågan är ju hur man löser det i praktiken? Vem är det som ska inneha hästkörkortet? Hästägaren? HUr gör man då med alla andelshästar inom travet? Eller andra typer av sponsorägda hästar? Hur gör man med de som är fodervärdar? Medryttare? Hästskötare?

Vem betalar kalaset? Administration?

Min erfarenhet är att de som söker ytterligare kunskap om sin häst och dess omhändertagande är de som redan i dag gör sitt bästa för hästen. De andra som inte bryr sig nu är frågan om de kommer bry sig sen, tyvärr.

Tillsvidare tycker jag det är bra om man har sunda bra regler och bra människor med kunskap som kan se till att de efterlevs.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Att så många får fång beror också mkt på att de går på göslad vall + får kraftfoder trots att de bara promenadrids. Enda ggn mina ridhästar som promenadrids o tränas lätt har fått kraftfoder på kraftigt bete var en som var otroligt mager när jag köpte honom o så gick han med ettårshingstar så de promenerade mkt. Enda ggn en häst har varit i bättre form efter betet än innan:rofl:
Problemet med att så många hästar går på vall är att det inte finns beten. Jag bor i bonderik trakt eller gjorde o det gick inte att få arrendera en vettig hage, delar av vallar ok men inga skogdungar eller så. MAn får helt enkelt ta det som finns, mina vinterhagar är totalt plana, jättetråkigt o inga träd men det finns inga hagar att hyra, om jag inte vill gå 5km varje morrron.
Nu står min märr hos mig o där har de bra hagar dock går hon o en till på hövall men de har småttingar också.
O på Uppsala slätten.... prova o få en kuperad hage där...
 
Senast ändrad:
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Plus att tom Varenne, Victory Tilly osv går i hage varje dag o inte tas de in för att de springer lite nej det är bara bra o leriga blir de med.... Där ses alla hästar som hästar tyvärr så kna ju inte alla travhästar ha de så eftersom på banorna så är det begränsat med hagar men de flesta tränare har ju gårdar så de får gå ute där...
När svenska tränare åker till Frankrike väljer de alltid om det går stallar med hagar för att hästarna ska få vara ute...
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Tror sådan lagstiftning beror på att vi i Sverige mer och mer anser att vi själva inte ska ta ansvar. Det att man själv i alla lägen är skyldig att informera sig, lära sig, se efter osv, det är ju mer och mer på väg bort.
Allt för ofta läggs ansvaret över på andra, tex myndigheter. Det sunda förnuftet och sunda moralen är utdöende...
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

cardior skrev:
Jag tar det verkligen inte som om du klankar ner på mig, jag skulle gärna ha mina hästar på lösdrift om jag hade möjlighet till det.
Det är klart att alla hästar är lika betydelsefulla oavsett stam, det jag menar är att många bryr sig om pengar när det gäller om de får gå ute eller inte.
Självklart är det hemskt vilken häst det än är om den skadar sig det jag menar är att man inte ska bura in hästarna bara för att de är värdefulla tävlingshästar.
Där har Islandshästarna det bra för dom burar man aldrig in på samma sätt.
Nu till en annan sak, din häst ser helt underbar ut jag är helt:love: längtar till mitt halvblod blir vitt.
Aramis var ju dösnygg han med:love:

Jag håller med dig i allt du säger! :bow: Det är kul att hitta lite folk som tänker som man själv, för det är det inte många som gör verkar det som.
Tack för komplimangerna! :) :bow: Ja, Aramis är väldigt vacker! Det är inte ofta man ser en häst med samma färg. Åh, ska ditt halvblod bli vitt? FINT! Vita hästar är nog det vackraste som finns! :love:
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

hovis skrev:
Att man lagstiftar mot borttagning av morrhåren före man lagstiftar om utbildade hovisar tycker jag säger mer än mycket om hur man ser på hästens välbefinnande från Djurskyddsmyndighetens sida.

Håller med!
Hörde på ngn nyhetssändning på radio för ett tag sedan att vissa politiska partier vill avskaffa Djurskyddsmyndigheten om de kommer till makten. De anser den vara citat: "en lekstuga för djurrättsaktivister".
Och stundtals kan man ju inte göra annat än att hålla med!
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Tyvärr så¨är det väldigt många hästar som far illa. Fler än vad vi som inte ser det tror. Hästar är flockdjur, men det verkar som om visst folk inte förstår det. Ska vbli skönt att de blir hårdare med hästreglerna.. :S Att man inte får raka bort "morrhåren" på en häst tycker jag är bra, ser ingen föklaring i att göra det? :S
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

kopparberg skrev:
Håller med!
Hörde på ngn nyhetssändning på radio för ett tag sedan att vissa politiska partier vill avskaffa Djurskyddsmyndigheten om de kommer till makten. De anser den vara citat: "en lekstuga för djurrättsaktivister".
Och stundtals kan man ju inte göra annat än att hålla med!

Att det skulle vara en lekstuga för djurrättsaktivister kan inte jag hålla med om. Hade det varit så så skulle dom aldrig startat en utredning ang. alternativa verknings metoder.

För just alla dessa nya Alternativa verkningsmetoder bedrivs bara av djurrättsaktivister i sin enfaldiga tro om att alla framavlade tamdjur helt plötsligt skall släppas fria och återgå till sitt naturliga levene.

Större djurplågeri än dom som vandaliserar minkfarmar och släpper ut alla minkar fritt springande i naturen i tro om att dom gör dessa minkar en tjänst visar väl mer än väl deras okunnighet och nu helt plötsligt skall man praktisera samma djurplågeri på häst genom att i sin enfald tro att från en dag till en annan så skall hästen återgå till sitt naturliga levene.

Oberoende om det är mink,höns,häst eller vilket annat djurslag som helst som under årtusenden fråntagits sitt naturliga levene och beteende så kommer dom bara uppvisa ett onaturligt beteende och orsaka stora skador inom gruppen i frihet och både sparka,bita,picka ihjäl varrandra. Fast det är ju i.o.f.sig ett helt naturligt beteende.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp