Förbud..förbud..förbud...

Sv: Förbud..förbud..förbud...

Alazan skrev:
Tyvärr är många "hästmänniskor" väldigt okunniga. Jag påstår inte att jag är bäst och gör allting rätt, men jag tycker det är skrämmande ibland hur lite folk tänker. Sen får hästarna aldrig vara hästar längre, det är ett himla daltande och de ska stå i box med 3 täcken och benskydd så att de inte dör. Små fyrkantiga hagar som de står ensamma i 5h/dygn. Ett stort halvblod kan få 4 kg hö/dag och 10kg kraftfoder. Det verkar ju jätte sunt, vilka lyckliga hästar vi måste ha. :angel: Nej just det, jag glömde, de är ju egentligen inte hästar utan ett tävlingsredskap utan känslor och behov. :crazy:

Det är helt sjukt att man tar ifrån hästen dens liv som häst bara för att den ska tävlas, jag tycker att alla hästar ska ha rätt att gå i riktiga hagar och vara ute mycket mer än vad de är.
Tävlingsmänniskor som gör så är egoistiska och tänker bara på karriär och pengar och låter hästen förlora sin frihet och lycka.

Jag har också en väldigt värdefull häst, ett halvblod med jätte fin stam som är väldigt lovande och det är klart man är orolig över att hon ska skada sig och så, men det viktigaste är att hon får vara lycklig och leva som en häst.
Hon går i jätte stora kuperade skogshagar på vintern, visst har hon täcke på sig om det är kallt men hon går ute 12 timmar och hon busar och leker och visst kan det hända saker men hon är LYCKLIG och det är det viktigaste.

Nu på sommaren går hon i en jätte stor hage på bete med en massa islandshästar som kompisar och jag tittar på henne och ser hur ögonen bara lyser av glädje när hon går där med sina kompisar och så tänker jag på alla stackars tävlingshästar som står i sina små sandpadockar hela dagarna och glor där människorna tagit ifrån dom deras glädje.

Jag tycker att man först och främst ska tänka på hästens välbefinnande och sen på tävlandet, nu tycker säkert alla som har hästar värda flera miljoner på vilken förlust det skulle vara om de släppte ut sin dyrbara häst, men det är ju för fan djurplågeri att köpa en häst för att tävla den och sen spärra in den bara för att den kan gå sönder, ska man verkligen hålla på med tävlingsverksamhet om man gör såhär mot de stackars hästarna.
//Ellan
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Mycket bra inlägg. Låt oss konstatera att även tävlingshästen är en levande varelse och givetvis ska ha samma rättigheter som alla andra hästar!
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Det blir fel när hästen blir ett redskap för ens ev. framgång.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Jag håller med i mycket av det du skriver, men hästar föds inte med vetskap om vad frihet är. Har de aldrig upplevt något annat än insidan av en box och en minihage, så står den inte och trånar efter att få gå på bete. Visst finns det även tävlingshästar som inte trivs med att leva så, men de brukar inte heller vara tävlingshästar så väldans länge. Så dra inte alla över en kam.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Men hästar har medfödda instinkter o beteenden o får de inte utlopp för dessa utlöses istället stereotypa beteenden.
PL
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

K.L Det borde faktiskt finnas regler om att alla hästar har rätt till riktiga hagar med minimi mått så att inte vissa får gå i små sandpadockar som man ser hos många tävlingsryttare.
Om hästen går i en hage med en eller två andra hästar så är det ju lugnare och då är skaderisken inte så stor, men att låta hästar gå i små sandpadockar ensamma är faktiskt riktigt taskigt oavsett om hästen vet om vad frihet är eller inte.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Håller med PL. En sugga som aldrig har varit ute i hela sitt liv "bygger" ändå ett bo till sina kultingar, en häst som stått inne hela tiden skrapar ändå i marken när den vill ha foder, en höna som suttit i en bur hela livet "sandbadar" på golvet. Alla beteenden är inte inlärda. Väldigt få beteenden är bortavlade.

SaraXX
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Impala skrev:
Det måste ju finnas en anledning till att förbuden finns. Jag vet flera ställen där hästar står ensamma och läste precis här på buke om en tjej vars häst/hästar har fått 9 föl och ingen av fölningana hade övervakats.
Uppenbaligen så är hästfolket i sverige väldigt okunniga, det är skrämmande! :mad:
Vad gäller hästägar kurser så borde det vara obligatoriskt, körkort för häst... :idea: . Tänk bara på hur många misshandlade/missbehandlade häster det finns i vårat land. :mad:
Ang. morrhåren så är det helt rätt att lagstifta om det, det är ju hästens sätt att känna (fysiskt) och det är samma sak med öronen, om man rakar dom så kan dom ju inte skydda sig!

Det finns okunnigt folk överallt, inte bara i sverige :idea:
jag tycker det är bra, visst såna lagar skall inte behövas för man har väl vett i skallen, men bättre att ha lagar än att bara hoppas på att folk har vett i skallen vilket folk faktiskt inte verkar ha.
Hästar fölar ute i naturen, det är svårt att övervaka fölningar för det är något hästarna vill göra själva, de lämnar flocken då de skall till att föla, jag vet, mitt föl kom för tre veckor sen och jag missade stoet precis, hon hade slickat klart fölungen och han var torr och på benen. Där hjälpte det inte med tre veckors fölvak.
Men att klanka ner bara på sverige tycker jag är urlöjligt, se bara i USA till exempel, vanvårdade hästar finns överallt, okunnigt hästfolk finns över allt, det bara är så.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Titta bara på "show" hästarna i USA. Tänker då på morgans då det är dem jag sett när jag var där. Säkert likadant inom alla showraser.

De står inne dygnet runt (showhästarna alltså). Rids inte för att de inte ska sätta muskler. Går i skrittmaskinen ca 20-30 minuter varje dag. Svansar och manar är inlindade och uppbundna så att de inte ska slitas. De har ofta en halskrage för att slimma muskulaturen vid nacken.

De skos med tunga specialskor för att de ska få den höga karaktäristiska gången. Denna hästhållning är så långt ifrån min syn på hästhållning det går! Så alla länder har sina avarter.

Nu var det länge sedan jag var där men då kunde man köpa steroider till häst i hästaffärerna (och diverse preparat av ges intravenöst :crazy: ).

Mvh / Fia
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

peter_lundin skrev:
Obs det gäller idag max 12 tim per dygn annars räknas det som utedrift o du måste ha ligghall under den period betestillväxt ej sker.
Detta har många tyckt vara onödigt kort även på DSM så i nya förslaget får man ha hästarna ute max 16 tim innan det räknas som utedrift.
PL

Jo det vet jag, jag har ligghall till mina hästar, vilken nästintill aldrig används. Men det är klart att de ska ha valet att gå in om de vill.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

:bow: :bow: Vad glad jag blir att läsa det du skriver, det borde finnas fler människor som du! :) Kan inget annat än att hålla med. Jag anser det som min skyldighet att göra det bästa för mina hästar. Det är ju lätt för oss att välja häst, men hästen kan ju inte välja matte/husse, så då är det bara att försöka sätta sig in i deras behov och tänka efter hur en häst fungerar.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

zillax89 skrev:
Det finns okunnigt folk överallt, inte bara i sverige :idea:
jag tycker det är bra, visst såna lagar skall inte behövas för man har väl vett i skallen, men bättre att ha lagar än att bara hoppas på att folk har vett i skallen vilket folk faktiskt inte verkar ha.
Hästar fölar ute i naturen, det är svårt att övervaka fölningar för det är något hästarna vill göra själva, de lämnar flocken då de skall till att föla, jag vet, mitt föl kom för tre veckor sen och jag missade stoet precis, hon hade slickat klart fölungen och han var torr och på benen. Där hjälpte det inte med tre veckors fölvak.
Men att klanka ner bara på sverige tycker jag är urlöjligt, se bara i USA till exempel, vanvårdade hästar finns överallt, okunnigt hästfolk finns över allt, det bara är så.

Jag håller med dig i hela ditt inlägg. :)
Jag tänkte inte på andra länder men självklart så finns/händer sånt här i andra länder också, ingen tvekan!
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Gisburne skrev:
Jag håller med i mycket av det du skriver, men hästar föds inte med vetskap om vad frihet är. Har de aldrig upplevt något annat än insidan av en box och en minihage, så står den inte och trånar efter att få gå på bete. Visst finns det även tävlingshästar som inte trivs med att leva så, men de brukar inte heller vara tävlingshästar så väldans länge. Så dra inte alla över en kam.


Men varför vill man inte unna sin häst det bästa? Jag skulle aldrig kunna konstatera att det inte spelar någon roll bara för att den inte vet något bättre.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Fy fan va vidrigt. Jag förstår inte hur sånt där kan få existera :mad:
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Gisburne skrev:
Jag håller med i mycket av det du skriver, men hästar föds inte med vetskap om vad frihet är. Har de aldrig upplevt något annat än insidan av en box och en minihage, så står den inte och trånar efter att få gå på bete. Visst finns det även tävlingshästar som inte trivs med att leva så, men de brukar inte heller vara tävlingshästar så väldans länge. Så dra inte alla över en kam.

Om du nu tycker/tror att hästar inte föds med det så kan du ju jämföra en häst som står i en frimärkshage och hästar som går på lösdrift. Jag vet hur dom har det, jag ser det ett par gånger i veckan. Den stackars hästen som står i sin lilla frimärkshage står och äter och äter och blir tjockare och tjockare och ser ut som om han kunde så skulle ha ta livet av sig och dom på lösdriften blir bara finnare och finnare, man kan se på deras kroppspråk, ögon, beteende mm hur lyckliga och välmående dom är.
Även om dom inte har upplevt något annat än insidan av en box så har dom friheten i generna, hästar är flockdjur och dom är byggda för att röra på sig, det är inte meningen att dom ska stå stilla.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Gisburne skrev:
Jag håller med i mycket av det du skriver, men hästar föds inte med vetskap om vad frihet är. Har de aldrig upplevt något annat än insidan av en box och en minihage, så står den inte och trånar efter att få gå på bete. Visst finns det även tävlingshästar som inte trivs med att leva så, men de brukar inte heller vara tävlingshästar så väldans länge. Så dra inte alla över en kam.

Det är levande individer det handlar om, även om tamhästen föds för människans skull så ska den få leva ett drägligt hästliv. Om den så är tävlings- eller skogsmullehäst.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Det är visst förbjudet att avlägsna känselhåren på häst, oavsett metod enligt nya regler.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

ja, människan är jordens mest korkade varelse är HELT övertygad om det. Tror inte en lag hjälper men det är en fin tanke. Tycker det är fruktansvärt hur människans utseendefixerning tar över mer och mer på djuren. VARFÖR raka mulen???? för att det är snyggt får man till svar, HALLÅ vart är världen påväg? måste man alltid vara snyggast? är det inte bättre att lägga all energi på att vinna tävlingen än att stå och pina hästen? Jag fattar inte hur vissa tänker, visst gör vad ni vill med er själva men låt för H*lv*t* hästen vara häst, klipp ditt eget hår, gör vad du vill men låt bli djuren !!!! och jag tänker inte ens diskutera det med utevistele och kompisar i hagen, då kommer jag bara bli förbannad. DET ÄR MÄNNISKANS SKYLDIGHET GENTIMOT DJUREN ATT DE SKA HA DET SÅ NATURLIGT OCH BRA SOM MÖJLIGT. Djur är djur, inga maskiner utan känslor...de som inte fattar de och ger hästen stimulans fysiskt/psykiskt och socialt ska inte HA HÄST, eller djur överhuvudtaget!!
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp