Förbud..förbud..förbud...

Sv: Förbud..förbud..förbud...

hingstsugen skrev:
lägg någon timme på att surfa runt här på forumen så kommer du att förstå att sorgligt nog behövs alla dessa lagar och "förbud" man blir mörkrädd när man läser vissa inlägg,många människor borde inte ha levande sjur överhuvudtaget , de borde spela fotboll istället!!!!

:bow: :bow:

Du har så rätt, så rätt..
Tyvärr är det ju så att något har blivit fel.

Ursäkta generaliseringen men..
Dom mellan 5-10 år vill lära sig
Mellan 10-20 så vet dom allt. Finns inget mer att kunna..
Den gruppen syns mest på foder och hantering..;)

Sedan blir det ett uppehåll och vidare
återkommer gruppen som har lagt av i många år, eller höll på när dom var små.
Dessa har nu införskaffat en stcken häst med grundkunskapen klass mycket dålig..
Men hävdar att eftersom dom har hållit på längst så vet dom bäst..

Vidare har hästeriet blivit en kommersiell marknad där stora aktörer inom foderbranchen och "ekipering" blåser hästägarna p.g.a. deras okunskap.
Allt från 48 fodersorter till sadlar, täcken och en uppsjö av annan utrustning som hästen absolut MÅSTE ha..
Ägarna i sin tur vill inte göra fel eller vill göra likadant som ägaren till grannhästen och så är det hela igång..

Så visst. Det kanske skulle behövas gallras hårt bland hästägarna.
Nu ser man hästkrakar står i varje vrå, och tänk vad många som far illa..
Som du just sa..räcker att läsa vissa inlägg här..:o

AM
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Menar du 5-10/ 10-20 / 20+ Här på buke, eller, på riktigt?

Jag känner mig faktiskt ganska utpekad. Jag är 14 och vill mer än nått annat (typ) lära mig mer. kurser, kurser o ovalbana :love: Självklart rider jag mkt i skog o mark, tömkör, är ute o går, kör NH, longerar osv. Mina hästar har 7 tunnland kuperad hage att gå på dygnet runt, året runt med ligghall.

Jag tror att jag låter rättså "jag vet allt" i skrift då jag har svårt att formulera mig ibland... Och så är jag rätt envis ibland, det har jag alltid varit... "På riktigt" lyssnar jag mycket och säger mycket, men det är svårt att skriva den "tonen" i skrift.

Jag tror att ni som är äldre har lärt er (förhoppningsvis :p ) att skriva bra och rätt, vilket jag gillar och försöker ta till mig.

Å andra sidan har jag två vallacker och ett fölsto som jag umgås med varje dag, och har gjort i fyra år. Jag har ridit i 8 år, och har älskat hästar hela mitt liv.

Ibland anser jag mig kunna mer än de som ridit i tre år och är vuxna, och det håller jag fast vid. Åtta år är ändå mer. Sedan finns det ju undantag.
Och ni som ridit längre- er ser jag oftast upp till. Tycker jag ni har kloka tankar tar jag åt mig dem.

Så jag tycker det är fel att skrva så. Många av mina ridkompisar är också träningsglada, som jag.

Samtidigt resonerar vår grannes dotter, ett år äldre än jag, att det är bättre att "trava hem för hästen är trött" :eek: :mad: Och en av föräldrarna som ochså rider, trodde jag var bättre, men h*n värmer upp och skrittar av med 2 kilometers galopp!!!:cry: :mad: :mad:
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

:bow: :bow: :bow: Det kunde vara mina egna ord-har ingenting mera att tillägga egentligen...

Jo en sak- en "värsta" nya sortens hästägare är de tjejer som aldrig fick egen häst som liten,som ej fick rida på ridskola och dyl- och nu som vuxen "samlar" på alla hästar, av alla slag mm som kompensation för det dom aldrig fick- och nu ska dom pracka på sina "inte -alls-lika-hästtokiga-barn" hästeriet...de är riktigt ruggiga ofta:eek:
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Precis! Det börjar bli trist med tävlingsmänniskor som har jätte dyra fina inredningar och lyx hit och dit. Självklart, man ska vara glad om man har råd att sattsa på det och det är ju alltid skoj att ha det tjusigt, MEN bara så länge hästarna kommer i första hand. Jag tror att hästen hellre skulle ha en stor fin hage att sysselsätta sig i än guldhandtag på boxen :smirk: Men som sagt, så länge hästarna får bästa möjliga omvårdnad och behandlad med den respekt en häst förtjänar så unnar jag dem mer än gärna det där extra.
Det är trist också att det jämt bara ska vara unghästar på lösdrift, de äldre hästarna behöver det ju lika mycket.


Tack! :) :bow: Det är min andalusier valack :love: Har du några bilder på din häst?
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Det här låter ju fullständigt hopplöst? Vem är den perfekta hästägaren? Du - får jag förmoda? Och hur skulle du vilja bekriva Dig? Så Alla Andra i Alla Kategorier har något att sträva efter? :devil:
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Bra du försvarar dig. Självklart finns det seriösa hästmänniskor inom alla åldersgrupper, precis som det finns oseriösa!

Vad som skiljer sig Nu från Då, tycks vara det faktum att totala nybörjare skaffar sig egen häst. "På min tid" var det ett enormt steg som man inte vågade ta förrän man hade en god deal av kunskap, samt praktik på andras hästar som skötare osv. Men då som nu finns det okunniga människor som inte är av det oroliga slaget och som aldrig upplever "det svåra" med att ha häst - för de vet helt enkelt inte bättre. DÅ är det helt befogat att förfasa sig, om man i fallet ser att hästen far illa.

Jag tycker absolut att det vore underbart om det fanns körkort för hästägare - alltså i skötsel och hantering. :bow: Det är verkligen inte LÄTT att ha häst. Men vet man inget är det LÄTT att förbise viktiga saker.

Att myndigheterna sätter upp regler är också bra, för det är kunniga människor som ser till djurens bästa. Och finns behovet av lagarna, så ska de till! Inget att förfasa sig över, är man en seriös hästägare finns inget att frukta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Många bra inlägg. Jag vill bara tillägga att ett av problemen är ju att det inte finns nån särskillt stark koppling mellan att rida bra och att sköta om djuren bra. Ändå är det oftast dom som kan rida bra som folk frågar. (menar inte att man ska fråga dom som inte rider bra men jag hoppas att ni fattar:smirk: )

SaraXX
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

ancan skrev:
:bow: :bow: :bow: Det kunde vara mina egna ord-har ingenting mera att tillägga egentligen...

Jo en sak- en "värsta" nya sortens hästägare är de tjejer som aldrig fick egen häst som liten,som ej fick rida på ridskola och dyl- och nu som vuxen "samlar" på alla hästar, av alla slag mm som kompensation för det dom aldrig fick- och nu ska dom pracka på sina "inte -alls-lika-hästtokiga-barn" hästeriet...de är riktigt ruggiga ofta:eek:

Det här låter nästan som jag... :rofl: Jag/vi "har" 4 hästar av helt olika slag: minishettis, shettis, islänning och ardenner. Fast det klart, de är ju rätt lika varann i typen. Bara storleken som skiljer sig. Fick dock hålla på med hästar så mkt jag ville när jag var liten, dock ingen egen, men ridskola, skötare och rida kompisars hästar. Å så har jag inga barn att pracka hästeriet på. Mina hästar ÄR mina barn. NÄ, jag passar inte alls in i den här "kategorin"... Undrar om det finns fler som mig? Kunde varit kul att möta likasinnade... :p

Nä, ska man UPPNÅ någonting här i världen ska man nog inte börja med att förolämpa så många som möjligt, utan istället försöka peka på VAD det är som är så viktigt som man tror att de som missköter sig inte har FÖRSTÅTT. Då kan ju de få känna sig träffade lite i smyg i sitt eget samvete och börja vilja förändra sig.

Eller så tvingar man dem - med lagar. :bow:
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Om man drar ut konsekvenserna av vad du skriver skulle det alltså vara ok att ha alla levande varelser i en bur p g a att de aldrig upplevt något annat?
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Alazan skrev:
Precis! Det börjar bli trist med tävlingsmänniskor som har jätte dyra fina inredningar och lyx hit och dit. Självklart, man ska vara glad om man har råd att sattsa på det och det är ju alltid skoj att ha det tjusigt, MEN bara så länge hästarna kommer i första hand. Jag tror att hästen hellre skulle ha en stor fin hage att sysselsätta sig i än guldhandtag på boxen :smirk: Men som sagt, så länge hästarna får bästa möjliga omvårdnad och behandlad med den respekt en häst förtjänar så unnar jag dem mer än gärna det där extra.
Det är trist också att det jämt bara ska vara unghästar på lösdrift, de äldre hästarna behöver det ju lika mycket.


Tack! :) :bow: Det är min andalusier valack :love: Har du några bilder på din häst?

Vet tyvärr inte hur man lägger upp bilder men min ena är den på min avatar och hon är en femårig connemara, hon har växt upp i lösdrift i stor flock innan jag köpte henne.
Den andra finns det en liten bild på i min profil och hon är ett treårigt halvblod e:cardento-Robin Z.
Mina hästar går inte på lösdrift men de har väldigt stora hagar och går alltid ute 12 timmar per dag på vintern och nu på sommaren får de gå i en flock med 7 islandshästar och 3 shettisar i en jätte stor sommarhage med både bete och kuperad terräng.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

ancan skrev:
:bow: :bow: :bow: Det kunde vara mina egna ord-har ingenting mera att tillägga egentligen...

Jo en sak- en "värsta" nya sortens hästägare är de tjejer som aldrig fick egen häst som liten,som ej fick rida på ridskola och dyl- och nu som vuxen "samlar" på alla hästar, av alla slag mm som kompensation för det dom aldrig fick- och nu ska dom pracka på sina "inte -alls-lika-hästtokiga-barn" hästeriet...de är riktigt ruggiga ofta:eek:

Det är visst mig du pratar om!;)
Jag har äntligen kunnat köpa mina egna hästar vi 30-års ålder då jag blev färdig ingenjör. Eftersom jag hade en ensamstående mamma utan körkort med 3 barn när jag var liten så fanns varken pengar eller support hemmifrån...

Och det är verkligen SYND om min 13-åriga dotter som fick en egen ponny för ett år sedan och fick börja rida som 4-åring. Näe, det var taskigt av mig!

För att inte tala om hur OTROLIGT SYND det är om min son som är 3. Han får rida och köra på sin shettis med mamma nästan varje dag...huga vad han måste LIDA...:crazy:

Dessutom måste mina barn bo på landet bland andra djur - oj då! Undrar om någon kommer och tar mina barn ifrån mig snart:cool:
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

cardior skrev:
Vet tyvärr inte hur man lägger upp bilder men min ena är den på min avatar och hon är en femårig connemara, hon har växt upp i lösdrift i stor flock innan jag köpte henne.
Den andra finns det en liten bild på i min profil och hon är ett treårigt halvblod e:cardento-Robin Z.
Mina hästar går inte på lösdrift men de har väldigt stora hagar och går alltid ute 12 timmar per dag på vintern och nu på sommaren får de gå i en flock med 7 islandshästar och 3 shettisar i en jätte stor sommarhage med både bete och kuperad terräng.

Okej, din avatar häst ser jätte fin ut i alla fall! :) Jag har lite fler bilder om du vill kika http://www.fotogalleriet.se/alb_list_id16021_order1.html

Vad härligt för henne att få växa upp så, hoppas att du inte trodde att jag klankade ner på dig nu när jag skrev om lösdriften, för så var det inte menat. Jag förstår att alla inte har tillgång och möjlighet till det, och alla kan inte heller tycka som jag. Jag respekterar verkligen folk som resonerar som du gör och låter hästen få vara det även om den är dyrbar. Sen vad som menas med dyrbar kan ju diskuteras också, folk verkar tro att bara för att man köpte en häst för 200.000:- så är den bättre än en häst som inte har några papper. För mig är min andalusier (som inte har papper) mer värd än något annat i världen, kommer aldrig att sälja honom! Byter inte mot någon annan häst. Så för mig är han dyrbar, men för låter jag inte honom gå i en liten pytte hage. han kan ju lika gärna skada sig och dö när man rider.
Jag tror att dina hästar har det jätte bra, det låter som att du verkligen bryr dig om dem! :)
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Zmulan skrev:
Körkort i all ära men idioter finns det i alla fall! Bara för att man har körkort för bil så behöver man inte vara en bra bilförare, tyvärr. Jag kanske är naiv men jag tror inte att hästarna i Sverige, överlag, har det så himla dåligt. Himla lustigt att det ska behövas körkort för hund/häst när vilken idiot som helst får skaffa barn? Nog finns det garanterat lika många, om inte fler, föräldrar som djurmänniskor som behandlar sina barn/djur som skit!


Men om det nu hade varit krav på ett "körkort" så kanske folk hade lite mer kunskap om sitt djur. Då kanske folk vet hur och vad dom ska göra för att hästen ska ha det så bra som möjligt.
Men tyvärr är det ju sant, bara för att man har det där körkortet så betyder det inte att man är en bra förare, men man kan ju i allafall i teorin (förhoppningsvis).
Alla hästar har det inte dåligt men dom som går i små frimärkshagar och äter hela dagarna men inte har tillräckligt med utrymme för att springa runt och förbränna det blir ju feta till slut och det är inte hälsosamt. Så det finns nog en hel del hästar som inte har det så bra om man kollar på hälsan.

Det borde finnas för att skaffa barn också!
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Sofia72 skrev:
Kanske ingen dum ide med hästägar kurser eller dylikt..... Appropå lagstiftning :D Mvh / Fia

"Hästkörkort" borde vara obligatoriskt.
Att man nu tvingas ta till lagar beror på att det finns alldeles för många okunniga hästägare.
Mycket av den gamla kunskapen har tyvärr gått förlorad.

Immer
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Synd att du känner dig "träffad"-jag skrev inte alla,utan en del.
Och all som är medvetna och har en sund hästhållning OCH ett sunt förnuft inser detta...säkert även du!

Men dessa personer finns "för många" på varje lokaltävling(oftast kommer de ej högre) och jag tänker aldrig hålla dom om ryggen-däremot välkomnar jag alla som verkligen bryr sig om sina barn och deras intressen...
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Geisli skrev:
Det här låter ju fullständigt hopplöst? Vem är den perfekta hästägaren? Du - får jag förmoda? Och hur skulle du vilja bekriva Dig? Så Alla Andra i Alla Kategorier har något att sträva efter? :devil:

Förhoppningsvis inte hopplöst då dom som kan allt kanske kan lära sig ännu mer??;)

Och jag är knappast den perfekta hästägaren, men har förmånen att vara i en familj där det bedrivits avel, trav och ridning i 5 generationer..
Den "äldste" i familjen är vår uppslagsbok..:bow:

Men för att göra historian kort så funderar vi aldrig på varför hästen har blivit så mager..Dom är nämligen aldrig det..
Inte heller att den minsann ska gå barfota fast den blir halt..
Vi klår inte dom små fölen..
Vi kan leda stona "knippvis"
Inte heller har vi problem att lasta/verka/binda upp..

Inte heller rider vi 48 högervarv för att få in den stela bogen..
Har vi en svullen has och temp så avvaktar vi INTE till dagen efter..
Vi ringer ALLTID veterinär FÖRE equiterapeut..
Däremot ringer vi inte in jouren kl. 3 på natten för en hovböld..

Vi tar grovfoderanalys i stället för att köpa "burkar"
Vi tar träckprov i stället för att maska "därför att"...

Viktigast är kanske att vi vet att vi handhar djur och behandlar därefter...
Dom ska vara "funktionella" och inte behövas "göras om" eller ansas på felställe för att vara vackra..

Detta var en kort sammanfattning om vad man kan läsa om på Buke..
Men vi ska lära oss mycket mycket mer...:) :)
;)

AM
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Att jämställa lösdrift och oändligt stora hagar med god hästhållning är väl ändå att vara lite väl trångsynt.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Nafayette skrev:
Förhoppningsvis inte hopplöst då dom som kan allt kanske kan lära sig ännu mer??;)

Och jag är knappast den perfekta hästägaren, men har förmånen att vara i en familj där det bedrivits avel, trav och ridning i 5 generationer..
Den "äldste" i familjen är vår uppslagsbok..:bow:

Men för att göra historian kort så funderar vi aldrig på varför hästen har blivit så mager..Dom är nämligen aldrig det..
Inte heller att den minsann ska gå barfota fast den blir halt..
Vi klår inte dom små fölen..
Vi kan leda stona "knippvis"
Inte heller har vi problem att lasta/verka/binda upp..

Inte heller rider vi 48 högervarv för att få in den stela bogen..
Har vi en svullen has och temp så avvaktar vi INTE till dagen efter..
Vi ringer ALLTID veterinär FÖRE equiterapeut..
Däremot ringer vi inte in jouren kl. 3 på natten för en hovböld..

Vi tar grovfoderanalys i stället för att köpa "burkar"
Vi tar träckprov i stället för att maska "därför att"...

Viktigast är kanske att vi vet att vi handhar djur och behandlar därefter...
Dom ska vara "funktionella" och inte behövas "göras om" eller ansas på felställe för att vara vackra..

Detta var en kort sammanfattning om vad man kan läsa om på Buke..
Men vi ska lära oss mycket mycket mer...:) :)
;)

AM


:bow: :bow:
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

hovis skrev:
Att jämställa lösdrift och oändligt stora hagar med god hästhållning är väl ändå att vara lite väl trångsynt.

:confused: :confused:
HAr inte ens skrivit nåt om det..

FAst vi har lösdriftar till dom små..
Och väldigt stora hagar..;) ;)

AM
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Alazan skrev:
Okej, din avatar häst ser jätte fin ut i alla fall! :) Jag har lite fler bilder om du vill kika http://www.fotogalleriet.se/alb_list_id16021_order1.html

Vad härligt för henne att få växa upp så, hoppas att du inte trodde att jag klankade ner på dig nu när jag skrev om lösdriften, för så var det inte menat. Jag förstår att alla inte har tillgång och möjlighet till det, och alla kan inte heller tycka som jag. Jag respekterar verkligen folk som resonerar som du gör och låter hästen få vara det även om den är dyrbar. Sen vad som menas med dyrbar kan ju diskuteras också, folk verkar tro att bara för att man köpte en häst för 200.000:- så är den bättre än en häst som inte har några papper. För mig är min andalusier (som inte har papper) mer värd än något annat i världen, kommer aldrig att sälja honom! Byter inte mot någon annan häst. Så för mig är han dyrbar, men för låter jag inte honom gå i en liten pytte hage. han kan ju lika gärna skada sig och dö när man rider.
Jag tror att dina hästar har det jätte bra, det låter som att du verkligen bryr dig om dem! :)[/QUOT

Jag tar det verkligen inte som om du klankar ner på mig, jag skulle gärna ha mina hästar på lösdrift om jag hade möjlighet till det.
Det är klart att alla hästar är lika betydelsefulla oavsett stam, det jag menar är att många bryr sig om pengar när det gäller om de får gå ute eller inte.
Självklart är det hemskt vilken häst det än är om den skadar sig det jag menar är att man inte ska bura in hästarna bara för att de är värdefulla tävlingshästar.
Där har Islandshästarna det bra för dom burar man aldrig in på samma sätt.
Nu till en annan sak, din häst ser helt underbar ut jag är helt:love: längtar till mitt halvblod blir vitt.
Aramis var ju dösnygg han med:love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp