Förbud..förbud..förbud...

Sv: Förbud..förbud..förbud...

det där med hästkörkort, hallå, hur många i sverige har inte körkort och hur många kör inte för fort?? samma med hästkörkort, även om det inskaffas finns de alltid dem som går över gränsen. tyvärr, en fin tanke annars
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Alazan skrev:
Men varför vill man inte unna sin häst det bästa? Jag skulle aldrig kunna konstatera att det inte spelar någon roll bara för att den inte vet något bättre.

Bra sagt jag tycker det är fruktansvärt egoistiskt att inte unna den det bästa bara för att den inte vet hur det skulle vara bara för att man vill ha en häst som håller topptrim inför tävlingssäsongen.

Jag fick tårar i ögonen när jag såg min häst som leker o busar och är lycklig i sin stora hage när jag såg framför mig henne gå i en liten hage för att hon skulle vara i trim för tävlingar och undvika skador.

Visst är det tråkigt om hon skulle skada sig men hon måste få leva som en häst och vara lycklig, tror också att det är nyttigt för hästarna att gå i stora kuperade hagar eftersom dom rör på sig och ben och leder mår ju bara bra av att gå på ojämt underlag.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Sofia72 skrev:
Grrrr!! Håller på att bli galen på dessa förbud hit och dit! Vad i hela friden är det frågan om egentligen!

Förbud att raka bort "morrhåren"! Förbud mot att ha häst ensam! Fölningar SKALL övervakas!

Men är hästmänniskor så okunniga är då min fråga. Ska man verkligen ha häst om man inte fattar att en av hästens grundläggande behov är - flocken - dvs sällskap. Självklart ska fölningar (de kan ju luras ;) ) övervakas - inte snack om saken!

Är hästsverige överlag så okunniga att det behövs lagstiftning (kanske inte kring "mulrakning" men ni förstår ;) ). Det är skrämmande!

Kanske ingen dum ide med hästägar kurser eller dylikt..... Appropå lagstiftning :D

Mvh / Fia

Jag har tjatat om detta i snart fyra år .

Lagstadga körkort för häst!!

Den dagen det införs körkort på häst ska jag bjuda alla på Bukefalos på Champange!!!

(Till dom som klarar körkortet)

Att det hela tiden kommer förbud och nya förbud ger endast en klar signal från myndigheterna om hur lite hästkunskapen för dagen är. Hade bara alla hästägare för dagen den hästkunskapen som mästmänniskorna hade för inte mer än drygt fem år sedan så skulle det inte behöva införskaffas förbud.

Detta är helt logiskt då vi inte för drygt fem år sedan hade några förbud.

Många av dagens nufrälsta hästägare skulle ta sig i kragen och bli lite mer självkritiska och först skaffa kunskap i stället för att börja med att visa sin okunskap som nu börjat utmynna i förbud hit o dit.

För dagen är förbud bra!!! Då alla dessa förbud är för hästens välbefinnande men alla dessa förbud börjar få lite väl mkt förbud och snart hoppas man ju på ett förbud att inneha och äga häst så vida man nu inte fört avlägger körkort för häst. Införs körkort så kan man ta bort alla förbud.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Impala skrev:
Ang. morrhåren så är det helt rätt att lagstifta om det, det är ju hästens sätt att känna (fysiskt) och det är samma sak med öronen, om man rakar dom så kan dom ju inte skydda sig!

Att man lagstiftar mot borttagning av morrhåren före man lagstiftar om utbildade hovisar tycker jag säger mer än mycket om hur man ser på hästens välbefinnande från Djurskyddsmyndighetens sida.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Sofia72 skrev:
Men är det inte helt otroligt! OK att man kan ha olika åsikter om saker och ting. Men en del människor skulle inte få ha marsvin ens.
Mvh / Fia


Marsvin får man både rycka,bränna och noppa bort morrhåren på enligt Djurskyddsmyndigheten. Där finns absolut inga förbud mot det.

Är det ngn som är med???
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Ja du, jag har alltid varit emot alla typer av förbud, eftersom jag tyckt att det varit upp till MIG SJÄLV att sköta mina hästar på rätt sätt. Men jag har tvärändrat mig...Efter att ha börjat läsa alla trådar här på buke...

Vilka nötter här finns:eek: :eek: :eek:
Orkar inte ens ta upp exempel, men det behövs iallafall lagstiftning för att sånt folk ska förstå hur en häst ska må bra.

Jag tycker att ett hästkörkort vore utmärkt, där man får skriva prov som visar att man har kunskaper kring hästvård, foderlära, hovar, exteriör, sjukdomar, träning, och viktigast av allt hästhållning!
Sedan en praktisk del som ex. visitering, sårvård, hovvård, och enkel hantering. Kanske har jag glömt något men det viktiga är att detta BÖR bli obligatoriskt, och för personer under 18 år ska föräldrar/målsmän göra samma prov. Klarar man inte provet får man göra om det tills man blir godkänd, annars får man inte äga/hålla häst.
Enkelt är det nog inte att genomföra, men jag sitter och får ont i magen när jag läser hur vissa resonerar kring sina hästar, och tyvärr är många av dem unga med okunniga föräldrar så i många fall vet de inte bättre. Detta kan enkelt avhjälpas på detta sätt.
/Sydney
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

*Gotlandsrusset* skrev:
det där med hästkörkort, hallå, hur många i sverige har inte körkort och hur många kör inte för fort?? samma med hästkörkort, även om det inskaffas finns de alltid dem som går över gränsen. tyvärr, en fin tanke annars


Det var inte sånt körkort jag menade... jag menade som ett bevis på att man har lärt sig att ta hand om hästen precis som att man har ett bevis på att man har lärt sig att köra. Alltså att man har gått en utbildning.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

hovis skrev:
Att man lagstiftar mot borttagning av morrhåren före man lagstiftar om utbildade hovisar tycker jag säger mer än mycket om hur man ser på hästens välbefinnande från Djurskyddsmyndighetens sida.


Sant! Djurskyddsmyndigheten verkar inte fungera riktigt som den borde...
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Det är sorgligt hur hästar behandlas, och som du säger det gäller inte bara i Sverige. :mad:

Min andalusier är importerad från Spanien där han blev vanvårdad. De binds fast med rep i karlederna bak och sedan i ett träd eller en stolpe som de sätter upp. Sen får de stå där i flera veckor utan mat och vatten i värmen för att de ska bli knäckta psykiskt utan människans inverkan. Repen bränner upp stora sår som blir infekterade. När människan sedan vill börja träna hästarna är de "knäckta" och gör inget motstånd.

Jag har aldrig sett en så ynklig och rädd häst någonsin som han. Första gången jag såg honom stog han längst bak i hagen och var livrädd, kom man i närheten så sprang han. Tunn som en sticka och full med fula sår och ärr. :cry:
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

sydney skrev:
Jag tycker att ett hästkörkort vore utmärkt, där man får skriva prov som visar att man har kunskaper kring hästvård, foderlära, hovar, exteriör, sjukdomar, träning, och viktigast av allt hästhållning!
Sedan en praktisk del som ex. visitering, sårvård, hovvård, och enkel hantering. Kanske har jag glömt något men det viktiga är att detta BÖR bli obligatoriskt, och för personer under 18 år ska föräldrar/målsmän göra samma prov. Klarar man inte provet får man göra om det tills man blir godkänd, annars får man inte äga/hålla häst.

Håller med! Jag tycker att det är konstigt att det inte finns något sånt. Det finns ju så många regler och lagar som är rent av dumma, en sån lag borde ju vara självklar.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Ja, det är tragiskt att de ska utnyttjas för pengars skull. Det är ju inte fel att tävla, men så länge det sker på bra vilkor för hästen. Det finns ju hästar som tävlar i höga klasser inom olika grenar som går på lösdrift ändå, och som går i stora kuperade hagar. Och så länge det argumentet finns kommer jag aldrig att gå med på att de måste stå i en liten fyrkantshage för att kunna prestera.

För övrigt håller jag helt med om det du skriver :bow:
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Det borde vara dessa tävlingsmänniskor som har hästarna i stora hagar och i lösdrift som får uppmärksamhet, jag tittade på ett program i tv där man fick se hur hästarna hade det hos en mycket känd tävlingsryttare och de pratade mycket om hur fint stallet var och hur lyxigt det var, men brydde dom sig om hur hästarnas hagar var näääe knappast det man lade märke till var den fina inredningen, men vad bryr sig hästarna om fin inredning.
I det här stallet var det bara unghästarna som fick gå ute i ordentlig hage medan de fina tävlingshästarna fick gå i små frimärkshagar.
Tävlingshästarna reds inte ens ordentligt i skogen utan fick ridas på speciella sandvägar för att de inte skulle skada sig.
Har även läst i ridsport om hur mycket olika tävlingsmänniskor låter hästarna gå i hage och denna person svarade att de va ute bara några timmar på dagen och då i dessa pytte hagar, det är ju hemskt.
De som var där o filmade från tv borde tagit en annan som exempel som har lite friare hästhållning för att visa hur hästar som mår bra har det.

Din häst på din avatar e jätte vacker:love:
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Impala skrev:
Vad gäller hästägar kurser så borde det vara obligatoriskt, körkort för häst... :idea: . Tänk bara på hur många misshandlade/missbehandlade häster det finns i vårat land.
Körkort i all ära men idioter finns det i alla fall! Bara för att man har körkort för bil så behöver man inte vara en bra bilförare, tyvärr. Jag kanske är naiv men jag tror inte att hästarna i Sverige, överlag, har det så himla dåligt. Himla lustigt att det ska behövas körkort för hund/häst när vilken idiot som helst får skaffa barn? Nog finns det garanterat lika många, om inte fler, föräldrar som djurmänniskor som behandlar sina barn/djur som skit!
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

hovis skrev:
Att man lagstiftar mot borttagning av morrhåren före man lagstiftar om utbildade hovisar tycker jag säger mer än mycket om hur man ser på hästens välbefinnande från Djurskyddsmyndighetens sida.
Ja man börjar ju undra hur det prioriteras..:devil:
Fast jag tycker hästar skall ha morrhåren kvar också,faktiskt,vem skulle klippa av sin katt morrhåren bara för att det är snyggt..:eek:

Sen kan man ju undra vem som skall orka få tummen ur och utbilda hästägare i hur hovvård skall skötas på pållarna.

Internet är ett bra sätt att få ut information tex ,tyvärr har Svenska Hovslagareföreningen inte orkat få ordning på sin hemsida..:confused: :cry: Skitdåligt!
För över ett år sen skulle det göras en bra infosida med bilder mm.
Många väntar fortfarande vid datorn,ser ut som intorkade russin numera:angel:
Tom Strassernissarnas hemsida innehåller mer bilder och text..:angel:

Vad som behövs är en bra hemsida där det visas mkt bilder på hur en välskodd hov ser ut,eller barfotaverkad;)
Och mkt fakta och tips.

Jag lovar jag skall bjuda på Champange den dan det finns en vettig saklig hovvårdsida..det lär nog dröja:devil:

Att hästägare enbart skall kunna hitta snedvridna fakta på olika barfotaforum ,och där lära sig verka sin fånghäst själv gör mig skitförbannad..MORR:mad:
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

Zmulan skrev:
Körkort i all ära men idioter finns det i alla fall! Bara för att man har körkort för bil så behöver man inte vara en bra bilförare, tyvärr. Jag kanske är naiv men jag tror inte att hästarna i Sverige, överlag, har det så himla dåligt. Himla lustigt att det ska behövas körkort för hund/häst när vilken idiot som helst får skaffa barn? Nog finns det garanterat lika många, om inte fler, föräldrar som djurmänniskor som behandlar sina barn/djur som skit!
Du har en poäng där faktiskt.
Jag tror inte heller körkort garanterar att hästar aldrig far illa,men om nyblivna hästägare får ta körkort kanske de lär sig en del grundläggande fakta om hästens behov ,och slipper lära sig av misstagen.

Eller rättare sagt hästarna slipper va tålmodiga försökskaniner.:crazy:

Fast jag tror mer på bra utbildingar och lättillgänglig fakta än att införa div förbud och avgifter.

Man kunde ge tex mer bidrag till ridskolor osv,men då som motkrav se till att ALLA ridskolor håller hög kvalitet och har bra lärare,och att vettig hästhållning lärs ut där.
De flesta börjar ju sin hästutbildning där.Faktiskt.
 
Sv: Förbud..förbud..förbud...

lägg någon timme på att surfa runt här på forumen så kommer du att förstå att sorgligt nog behövs alla dessa lagar och "förbud" man blir mörkrädd när man läser vissa inlägg,många människor borde inte ha levande sjur överhuvudtaget , de borde spela fotboll istället!!!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp