Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det kan inte handla om framkomligheten i de fall som det är just framför skyltfönstren man försöker förbjuda cykelparkering, när det är tillåtet bredvid skyltfönstret. Trottoaren är ju lika bred oavsett.Fastighetsägaren/hyresgästen i markplan, har strikt ansvar för framkomlighet på trottoaren och får förbjuda cykelparkering om det är "smala" trottoarer.
Jag tror att det alltid är förbjudet att parkera cyklar på trottoarer.Så kan det stå i en del skyltfönster men de som har lokalen äger väl inte trottoaren utanför så de har väl ingen rätt att förbjuda cykelparkering där?
Den jobbiga biten är ju att cyklister ofta inte ser sitt fordon som det fordon det faktiskt är.Jag tror att det alltid är förbjudet att parkera cyklar på trottoarer.
De skall ju följa parkeringsregler för fordon.
Så skylten kan ses som en upplysning och påminnelse.
Så kan det stå i en del skyltfönster men de som har lokalen äger väl inte trottoaren utanför så de har väl ingen rätt att förbjuda cykelparkering där?
Då så skall man nog kontrollera kommunens ordningsstadga.Enligt Cykelfrämjandet är det dock alltid tillåtet att parkera sin cykel på trottoaren - så länge det inte finns ett uttryckligt (korrekt utfärdat) förbud mot det.
Tydligen har de inte rätt att göra det: arkiv.mitti.se:4711/2012/22/ostermalm/MIIO-20120529-A-004-A.pdf (jag orkar inte vara källkritisk utan antar här att det som står är korrekt).
Däremot kvarstår frågan om man får parkera på trottoar. Det verkar oklart. Enligt Cykelfrämjandet är det dock alltid tillåtet att parkera sin cykel på trottoaren - så länge det inte finns ett uttryckligt (korrekt utfärdat) förbud mot det.
Fast cykel är ju inte ett fordon på det sättet, eftersom det slutar vara ett fordon när jag leder den.Den jobbiga biten är ju att cyklister ofta inte ser sitt fordon som det fordon det faktiskt är.
Då så skall man nog kontrollera kommunens ordningsstadga.
Där brukar det finns en massa förbud som man måste känna till och följa.
Om du leder din cykel anses du som gående.Fast cykel är ju inte ett fordon på det sättet, eftersom det slutar vara ett fordon när jag leder den.