På senare tid har det stått en del om Mares of Macha i ridsportnyheterna, eftersom först Henrik von Eckermans MaryLou och nu senast Flip's Little Sparrow gått dit efter avslutad sportkarriär. Deras affärsidé är som jag förstår det att sälja embryon efter ston som gjort goda resultat i sporten. Men, jag blir lite nyfiken, hur fungerar det egentligen? Köper de stona, eller leasas de?
Om de köper stona, vad blir det av dem efter avslutad avelskarriär, alltså när de blir för gamla för att lämna bra embryon och/eller efterfrågan på just det stoets embryon minskar? Eftersom de flesta av deras ston är fd sporthästar, så är det ju en lite äldre samling ston de har, så om de äger stona borde de rätt snart bli sittande på en ansenlig samling pensionärer som inte drar in några pengar. Vad händer då?
Jag tänker att "speciella" tävlingshästar ibland kan få gå i pension hos sina tidigare tävlingsryttare/ägare/skötare när de inte längre har något ekonomiskt värde, men här är det ju mer en affärsverksamhet, de samlar väl knappast på pensionärer. Blir det några fina år som embryoproducent, och sen slakt, eller vad?