Förbjuda fotografering i skolan

Jeffries1

Trådstartare
Läste precis att det är många skolor/ förskolor som vill ha fotoförbud på tex lucia och avslutningar i skolan pga att bilder sprids på sociala medier. Vad tycker ni? Själv är jag väldigt kluven för det är ju samtidigt väldigt kul med bilder som minne när barnen blir större.

Sv: Förbjuda fotografering i skolan

Det är ju en svår fråga, jag förstår ju att alla inte vill ha ut sina barn på nätet, att det är svårt att säga "visst fotografera men lägg inte ut något" Då är det betydligt enklare att förbjuda fotografering helt och hållet. Att det dessutom är många som lever skyddade och kanske inte vill bli hittade av ex och annat gör ju inte saken lättare.
Man skulle ju önska att alla hade vett att bara lägga ut bilder som enbart visar sitt eget barn men så länge det finns folk som inte respekterar det så är fotoförbjud det enda sättet att komma undan det.

Jag har varit på bröllop där det visserligen var tillåtet att fotografera men total förbud att lägga ut på internet om inte just det kortet var ok med alla som syntes i bild.

Det är inget fotoförbud på barnens förskola utan det fotograferas friskt. Som sagts så vill ju vi ha bilder och minnen. Sen får vi ju använda bilderna med förnuft, jag/vi lägger bara ut bilder som våra barn går att urskilja. De med flera barn på sparas bara för oss själva.
Enda gångerna jag lägger ut bilder på andras barn är om de själva lägger ut bilder och/eller om jag frågat att det är okej.

Jag hoppas att de som eventuellt inte vill att deras barn ska fotograferas kan tala om det, kanske genom personalen, men ändå så att det framgår tydligt.

Här får man inte fota under luciafirandet, vill man ha foton på sitt barn finns ett speciellt hörn iordninggjort avsett för det. Jag tycker det är bra, vi vill inte att våra barn hamnar på facebook tex. Alla använder ju inte förnuftet tyvärr, utan slänger ut alla bilder.

Vi får fota men föräldrarna undanbes att lägga ut foton på nätet där andra barn än ens egna finns med. Har fungerat bra hittills.

Vi har fått fylla i en blankett vid förskolestart där vi anger om barnet får fotograferas eller inte. Om barnet fotograferas kan man välja om bilderna får publiceras med eller utan namn. Det är det som avgör om man får fotografera eller inte.

Nu är beskedet att vi får fotografera, men vi få inte publicera bilderna med namn i någon media. Jag tycker det känns bra, det är det alternativet jag och sambon valt för vår son. Förra året fick man inte fotografera alls, men troligen har det eller de barnen det gällde bytt förskola/skola nu.

På vår förskola får man inte heller fota under luciatåg etc utan före/efter. Vet inte om det finns barn med skyddad identitet bland befintliga barn men tycker det är en bra policy OM det skulle finnas. Better safe then sorry tänker jag :)

Tyvärr är det nästan ett barn på varje skola.
I vår grannkommun bor nu en kvinna med barn som lever under mordhot som fått flytta flera gånger då hennes eller barnens identitet röjts på sociala medier.
Hur vårt kan det vara att bara plåta sitt eget barn?

På de dagis jag jobbar på är det himla olika. På ett får man inte fota alls, på ett annat får man bara fota sina egna, och på ett tredje har dagiset en egen facebook-sida där de hej vilt lägger upp bilder på barnen. Vet dock inte om det är en sluten grupp som kan se eller om det är offentligt.

Har också sett instagrambilder från andra vikarier som måste dokumentera sin dag och lägger upp bilder på dig själva tillsammans med dagisbarnen. Helt sjukt men när man säger till så säger de "Ja, men barnet sa att jag fick ta kort på honom/henne!".

Hur vårt kan det vara att bara plåta sitt eget barn?
Nej, det är ju inte särskilt svårt. Haken är nog mer att det blir rätt ointressanta och intetsägande bilder om man lyfter barnet ur sammanhanget (avslutningen, luciatåget, skogsutflykten etc).

Jag tycker det är ett ickeproblem jämfört med vad som skulle kunna hända om de med skyddad identitet röjs.

Jag brukar ta kort på mina barn utklädda både före och efter men inte i själva tåget.

Är heller inget fan av att mina barn skall cirkulera på FB, Instagram osv utan min vetskap trots att vi inte lever under skyddad identitet.

KL

Dum fråga kanske, men hur vet jag om det är ok eller inte ok att fota imorgon under luciafirandet? Vi har skrivit på papper om att vår grabb får vara med på bild men gäller det bara sådana bilder som förskolan tar eller gäller det även föräldrarna?
För info tänkte jag inte fota för att lägga ut på nätet utan jag vill ha in bilder i hans fotobok på första luciafirandet :)

Just det kan jag bli lite störd på. Hur många ungar är det som har just skyddad identitet? i förhållande till hur många dagisbarn set finns?
en kvinna jag pluggade med lämnade rummet en gång när
det av någon anledning var film inspelning ....

Ibland får jag en känsla av att föräldrar
tror att deras barn är likställt Elvis ...
Om Kalles pappa fotar barnen på Lucia och lägger upp det på sin blogg, vem i h*****e ska då kunna känna igen mitt barn?
Har ni bilder på er själva från liknande? Man får ju vara glad om
man känner igen sig själv ;)

Och: är det så mycket att minnas?
Om folk är obekmväma så är väl det ett bra förbud.

Det är alltså oerhört få barn om man ser till helheten (det borde inte vara nån- och det är givetvis fruktsnsvärt!)

Hur kommer det sig btw att du kännner till kvinnan i din grannkommun? det är väl värre att man "känner till" sånt än att någon suddig
pepparkaksGummA i periferin kan identifierss av tusen och åter TUSEN fotografier av skolbarn som lussar ...

Jag kan verkligen förstå det.
Som det ser ut idag så sprids ju bilder med vindens hastighet. Det är inte som på den tiden när man tog sina bilder och satte in i album precis.

Som jag ser det så är det viktigare att de med tex skyddad identitet inte blir röjda än att nån måste ha en minnesbild på barnet i luciatåget. Det är inte jämförtbart på samma skala ens. Är det så viktigt att ha en bild på barnet i luciakläder så kan man ta det vid sidan av utan andra barn på bilden

Men det är ju det som är haken om någon suddig person i periferin KAN identifieras och det sker av fel person så är det åt skogen. Och den som letar efter sina barn med skyddad identitet gör det nog rätt så noggrant

En annan aspekt av saken är att det kan vara störande om alla mammor och pappor fotograferar och fotograferar under luciatåget. Det blir inte så stämningsfullt med blixtrar som blinkar och smartphones som lyser upp lokalen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
19 130
Senast: Lobelia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 230
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar