Nu tror ju inte jag att folk sitter hemma och rider på ett sätt för sin tränare, och sedan åker till tävlingen och tappar bärighet och kontakt osv bara för att de "korkade idioterna" vid H, C och M skulle vilja se det. OBS, ironi...
Domarna ska döma det som sker inne på banan just där och då, helt enkelt vara en spegel av ritten. Sedan kan man förstås diskutera om det dras av för lite för vissa brister.
Men jag skulle önska att tränarnas roll i det hela diskuterades mycket, mycket mer. Det finns tränare och tränare. Somliga går sina utbildningar inom förbundets regi, gör sin praktik, tar sin examen och lägger tid och pengar på repetitionsutvildningar osv osv. Somliga tränare är som svampar och snappar åt sig lärdomar från många olika håll, skaffar sig erfarenhet från sin egen ridning och genom att träna många olika typer av ekipage/hästar med olika förutsättningar. Jag har hittat en sådan tränare och h*n är guld värd!
Sedan finns det "tränare" som t.ex. "Lotta" som placerat sig i någon MsvC och startat någon MsvB och helt plötsligt blir stallets guru, som alla ska träna för. Och här blir det fel.
Sedan är det säkert så att en del ryttare faktiskt har hjälp av en vettig tränare som försöker förklara för dem att tävling på en viss nivå inte är rimligt i just det läget. Men ryttaren struntar i det och tävlar i alla fall. Och sedan får domaren skulden...