Förändring i domarkåren

Men nog kan man tävla även om man inte är bra. Där håller jag med Patrik Kittel, man har betalt för sina minuter på banan så hur roligt eller tråkigt domaren har struntar jag fullkomligt i ;)
Däremot så är det jobbigt att se ryttare besvikna. Att ha realistiska förväntningar, rida schysst, inte ta ut eventuella misstag eller problem på hästen… då får man tävla om man vill. Helt okej att inte kunna fatta galopp och trava sig genom galoppprogrammet om man rider ”schysst”.

Som tillägg ska man acceptera spelets regler, tycker jag, och inte gnälla på domaren. Rid så väl du kan, ge hästen en schysst upplevelse och kräv inte saker utan se vad du erbjuds. Acceptera bedömningen och resultatet, respektera medtävlande och deras prestationer. Annars behöver man inte tävla. 😎
Ja såklart men det finns många ryttare som skulle behöva träna nedsittning på ett schysst sätt på sina hästar innan de startar t.ex. Jag är sååååååååååååå för lättridning i lätta program.

Att folk går upp för tidigt i klasserna är inte konstigt tycker jag. Inte när ekipage som rider på över 70% får höra att de borde gå upp i klasserna för att de stjäl rosetterna från de som "hör hemma" i klassen.

Mvh,
Lady_S
Det där är ett jädra otyg med att folk kallar andra för rosettplockare. Låt folk rida de lätta klasserna hur länge de vill. Mind your own damn business liksom.
Tror jag skrivit 2-3 gånger att ekipaget är klar för högre klass. Alltså skrev ju inte: det här var för lätt utan typ väl ridet på häst som är väl förberedd för klassen och redo för nästa steg.

Håller med dig. Jag har lite elever men kan säga att de flesta rider bara en gång för mig🙈. Kanske är jag superkass som tränare rent pedagogiskt och det är anledningen men jag tror att det mest beror på att jag är väldigt nogrann med grunderna. Innan de kan rida min favoritövning på fyrkanten med två volter/långsida i alla gångarter och med övergångar och korrekt takt/rytm får de inte göra så mycket annat. Det är förvånansvärt svårt för folk att rida en sån enkel övning I konsekvens😅.

Så då väljer folk att rida för andra som låter dom göra roliga saker. De få som står ut med mig har samtliga avancerat i klasserna med godkända ritter i både MsvB, MsvA och ponny FEI. Men de har också litat på mig och processen det tar.

Detta och det du skrev om att du inte gärna blir bokad som domare är ju fördjävligt. Om vi någonsin anordnar en dressyrtävling ska jag boka dig!

Jag kan nog förhandla in er också. @Amanda_F visst kan du åka ihop med @Fiorano ? Med er båda i en bil är det kanske görbart :D
Jag och @Jfrelin bor nog bara 5-6 mil ifrån varandra. @Fiorano finns typ 38 mil ifrån oss.. :) Men det är alltid lite jobbigt att döma folk härifrån. Det är ju inte alltid som det varit glada miner. Jag har dock alltid en öppen inbox för de som vill fråga om varför poängen blev som de blev. Det tror jag är viktigt, om man jobbar som domare. Att vara transparent med bedömningen.

jag har bollat en tanke med lite hästfolk de senaste dagarna, att grundform antingen ska finnas med i allmänt intryck, eller att man kan få ge avdrag för det i protokollet, max 2 % eller liknande. Detta är då från Msv nivå och uppåt. Vad tror ni om detta?

Jag undrar om det här med att hårda domare inte bokas främst gäller på lägre nivå?

Jag vet en domare i mitt distrikt som är känd för att dels döma väldigt hårt överlag och som är jättenoga med formen. Nolltolerans för bakom lod tex. Han anlitas flitigt även i lägre klasser, men jag tror det främst är på tävlingar där de har högre klasser också (vilket iofs är ganska vanligt). Tänker att han från arrangörens sida anlitas främst för de högre klasserna men såklart också dömer övriga klasser som går på den banan. Folk i LB blir kanske inte jätteglada när de plötsligt får betydligt lägre poäng än de är vana vid från ”lättklassdomarna” men jag har aldrig hört att arrangörer drar sig för att anlita honom?

Det är förövrigt en av mina gamla dressyrtränare och han gav mig och Nelly (välförtjänta) 48% i vår debut, främst pga formen.

Jag och @Jfrelin bor nog bara 5-6 mil ifrån varandra. @Fiorano finns typ 38 mil ifrån oss.. :) Men det är alltid lite jobbigt att döma folk härifrån. Det är ju inte alltid som det varit glada miner. Jag har dock alltid en öppen inbox för de som vill fråga om varför poängen blev som de blev. Det tror jag är viktigt, om man jobbar som domare. Att vara transparent med bedömningen.

jag har bollat en tanke med lite hästfolk de senaste dagarna, att grundform antingen ska finnas med i allmänt intryck, eller att man kan få ge avdrag för det i protokollet, max 2 % eller liknande. Detta är då från Msv nivå och uppåt. Vad tror ni om detta?
Hade väldigt gärna bokat in er också men det blir för dyrt tyvärr med resa och boende

Här är en intressant Instagram profil att besöka, kika på filmerna i händelserna från GPn i London (och eftersom det är en händelse finns de bara kvar ett dygn om du läser detta i efterhand):
https://www.instagram.com/lcdressage?igshid=OGQ5ZDc2ODk2ZA==

Här är, förstår jag det som, ett urval av slutkommentarerna från domarna:
IMG_0965.webp

(och för er som liksom jag älskade det ni såg på filmerna, SÅKLART tränar han för Carl Hester 😍)

Här har domarna alltså uttryckt att formen är för öppen, nacken för hög (!) osv? :o

Här är en intressant Instagram profil att besöka, kika på filmerna i händelserna från GPn i London (och eftersom det är en händelse finns de bara kvar ett dygn om du läser detta i efterhand):
https://www.instagram.com/lcdressage?igshid=OGQ5ZDc2ODk2ZA==

Här är, förstår jag det som, ett urval av slutkommentarerna från domarna:
Visa bifogad fil 134285

(och för er som liksom jag älskade det ni såg på filmerna, SÅKLART tränar han för Carl Hester 😍)

Här har domarna alltså uttryckt att formen är för öppen, nacken för hög (!) osv? :o
Jag såg ritten igår och bitvis var hästen väldigt öppen men mestadels fantastisk form. I jämförelse med Everdale som var konsekvent väldigt kort och bakom men inte fick särskilt mycket avdrag för det...

Resultatet var ju också helt okej, kring 70%, men oftast när man ser en sån här bedömning tänker man att avdragen är för hur den är över ryggen, att precisionen inte riktigt är på nivå med de bästa osv men här skriver (två av fem) domare uttryckligen att vad som önskas är mindre öppen form och lägre hals/nacke. Det känns väldigt underligt att det är DET som ekipaget borde åtgärda?

Ja mig lär du inte se på en dressyrtävling any time soon 😁 Är nog bara jag och @Elo och möjligtvis någon mer som skulle komma till våra dressyrtävlingar på västkusten. Så jag kan ju boka er alla 3 😁

Jag undrar om det här med att hårda domare inte bokas främst gäller på lägre nivå?

Jag vet en domare i mitt distrikt som är känd för att dels döma väldigt hårt överlag och som är jättenoga med formen. Nolltolerans för bakom lod tex. Han anlitas flitigt även i lägre klasser, men jag tror det främst är på tävlingar där de har högre klasser också (vilket iofs är ganska vanligt). Tänker att han från arrangörens sida anlitas främst för de högre klasserna men såklart också dömer övriga klasser som går på den banan. Folk i LB blir kanske inte jätteglada när de plötsligt får betydligt lägre poäng än de är vana vid från ”lättklassdomarna” men jag har aldrig hört att arrangörer drar sig för att anlita honom?

Det är förövrigt en av mina gamla dressyrtränare och han gav mig och Nelly (välförtjänta) 48% i vår debut, främst pga formen.
Tänker att det också spelar roll hur kommentarerna ser ut. Vi har en domare här som har fått barn att aldrig mer vilja tävla dressyr.
Det efter en mycket populär cup där de måste rida både dressyr och hoppning. Alltså många som normalt inte startar dressyr. Man kan ju hålla ner poängen utan att såga ekipaget helt.

Tänker att det också spelar roll hur kommentarerna ser ut. Vi har en domare här som har fått barn att aldrig mer vilja tävla dressyr.
Det efter en mycket populär cup där de måste rida både dressyr och hoppning. Alltså många som normalt inte startar dressyr. Man kan ju hålla ner poängen utan att såga ekipaget helt.
Det här tror jag med!

Ja verkligen!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 970
Senast: Lotus
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama