Förändras av att få barn?

Mabuse

Trådstartare
Ganska ofta hör man ju människor säga att man förändras av att få barn, inte minst när man är gravid.

Ni som har barn, hur upplever ni att ni har förändrats av att få barn? Om det alls blivit någon förändring?

För egen del är det nog två saker: dels att jag blivit mer blödig när det gäller barn, dels att jag blivit lite mer ordningssam hemma (förmodligen ett resultat av att gå och plocka därhemma hela tiden, plus att det finns en liten knodd som går och river i allt som ligger framme :D).

Det är ju inte mycket till förändring kanske, ofta är det ju mer omvälvande personlighets- och intresseförändringar som utlovas. Är föräldraskapets omvälvande effekt en myt, eller något du kan känna igen?

Sv: Förändras av att få barn?

Det enda som har förändrats är att jag har fått mer förståelse för andra människor, jag är en ganska egoistisk människa så det är bara en positiv förändring. Och så får jag lite tårar i ögonen när jag ser de svältande barnen i Afrika... :cry:

Men den stora omvälvande förändringen har inte infunnit sig. Jag hade förväntat mig att man skulle prioritera om helt, ändra åsikter om allt, känna på ett visst sätt osv (som alla har sagt att man kommer göra). Men jag känner mig precis som vanligt.

+ en på dina förändringar. Tittar inte längre på filmer där barn far illa. Iaf inte utan att gråta en skvätt.

Men när min chef fick barn märkte jag en stor förändring ihela hennes sätt. Hon blev mycket ödmjukare och mindre "vass" i humöret. Jätteskönt :D

Jag har blivit superblödig, läser inte sorgliga saker och sådant.. Sedan tänker jag på saker jag inte tänkt på förut, typ att barbapappa är så könsstereotypt :D. Annars vet jag inte, har kvar passionen för jobbet, tycker att ungefär samma saker är viktiga. Man måste ju anpassa fritid, semester etc till barnet, men det är ju ingen förändring hos mig.

Jag värdesätter vissa saker mer nu, typ tid, men det är ju mer för att det plötsligt blivit en bristvara. Vilka personlighetsdrag "brukar" man ändra på tro?

Tja, vet inte riktigt, men det jag hört rent konkret är att man inte längre sätter sig själv i centrum och gör bara som man själv vill (vem kan det som har partner, och djur och jobb att sköta, undrar jag?), att man mognar och växer som människa till den grad att man efteråt inte tycker man levde innan man hade barn, helt tappar intresset för sånt man tyckte var kul innan, och vad det nu kan vara.

Det är väl också oftast av föräldrar till ganska små barn man hör det där om omvälvande personlighetsutveckling?

10-20-30-40 år senare, är det väl ganska svårt att säga vilka av ens egenskaper som hänger ihop med föräldraskapet, och vilka man skulle ha utvecklat ändå.

Jag blev mer mesig. Eller kanske mer sund och försiktig? :D

Känner inte längre för att rida dom där hopplösa hästarna och annat liknande.

Sen har jag fått mer känslor inför just barn, vilket var mig helt likgiltigt innan.

Jag blev mer mesig. Eller kanske mer sund och försiktig? :D

Känner inte längre för att rida dom där hopplösa hästarna och annat liknande.

Sån blev jag redan innan jag fick barn.:D I nåt skede så kom jag på att nä, det är inte värt det. Det är inte roligt, och jag måste faktiskt inte. Det finns gott om trevliga hästar att rida, man måste inte sitta på knasbollarna. När jag var yngre var jag mer "bit ihop, den som ger sig är en fegis!", men med stigande ålder så... äh. Ridning ska ju vara kul.

Kanske mer sitter i min ålder då :D Jag fick Sebbe som nyss fyllda 20 år, och har ju mognat en väldig massa sedan dess.
Men ibland kan jag verkligen känna, inför olika risktaganden, att "Jag vill inte riskera att Sebbe ska få en mamma i rullstol, eller ännu värre!".

Så nu rider jag bara lugna och snälla hästar, och struntar i att hjälpa till med dom riktigt konstiga problemhundarna etc.

Ingen förändring än så länge. Inte blödigare eller mer orolig eller något sådant. Överlag så har inte mitt liv förändrats särskilt mycket förutom att jag har en dotter att leka med, amma, byta blöja på osv. Var ingen förändring under graviditeten heller men jag gjorde iofs allt som vanligt, det tog bara ibland lite längre tid. (Skola, jobb, stall osv.)
Vi får väl se om det blir skillnad när unga fröken blir äldre.

Jag har inte heller förändrats så mycket.

Jag försöker i lite större utsträckning att leva som jag lär och så har jag upptäckt värderingar och åsikter som jag väl alltid haft men som inte tagit någon tankekraft innan. Det faller väl under att "växa som människa" antar jag.

Bättre självförtroende har jag fått, detta trots att mitt yttre försämrats sen jag blev förälder, tror det hänger ihop med ovanstående stycke. :)

Det där med att bli mer blödig känner jag igen.
Speciellt nu när vi väntar nr två.

Barn som far illa känns ännu hemskare nu än förut.
Samtidigt tycker jag att jag har blivit bättre
på att ta tag i saker och få det gjort.

I det stora hela är jag precis samma som innan, men som många säger, mer känslig vad det gäller barn som far illa. Sedan har jag så klart prioriterat om en del saker i min vardag för att få rum med allt, hästarna är fortfarande viktiga t ex, men de tar inte lika mycket tid längre, helt enkelt för att den tiden inte finns om man vill hinna umgås med barnet och allt annat som ska hinnas med.

Men omvälvande personlighetsförändring-- nae, knappast o det är jag nöjd med. JAg tycker det vore förfärligt att gå upp i någon föräldraroll där man endast är Mamma med stort M och inte en egen person. Sedan är jag väldigt gärna Mamma med stort M till mon unge, förstås, och självklart går han först i alla lägen om jag måste välja, men som tur är behöver man inte alltid välja utan man kan vara både förälder och ha ett lite "eget" liv (jobb, hobby etc) oxå.

Det är ju inte mycket till förändring kanske, ofta är det ju mer omvälvande personlighets- och intresseförändringar som utlovas. Är föräldraskapets omvälvande effekt en myt, eller något du kan känna igen?
Mina grundvärderingar är likadana före som efter barn. Likaså min "mognadsgrad".

Liksom du så har jag också blivit något mer blödig när det gäller barn. Och jag är faktiskt också mer ordningssam när jag tänker efter! Eller tja, det är väl samma tolerans för oordning, men man måste ju liksom plocka mer/oftare för att inte "komma efter".

Det påstås ju av många att de blev helt personlighetsförändrade efter barn á la "Nu förstår jag vad som är värt något i livet!" eller "har du barn? Nehej, kunde väl tro det..." med undertonen "då vet du inte vad du pratar om för du har inte uppnått den fantastiska mognaden som jag gjort i och med mitt föräldraskap". Det där kan göra mig rätt förbaskad. Precis som att den som då INTE skaffar eller får barn går genom livet som en ständig tonårstjurig egoist och aldrig någonsin blir "vuxen" fullt ut.

n
Det påstås ju av många att de blev helt personlighetsförändrade efter barn á la "Nu förstår jag vad som är värt något i livet!" eller "har du barn? Nehej, kunde väl tro det..." med undertonen "då vet du inte vad du pratar om för du har inte uppnått den fantastiska mognaden som jag gjort i och med mitt föräldraskap". Det där kan göra mig rätt förbaskad. Precis som att den som då INTE skaffar eller får barn går genom livet som en ständig tonårstjurig egoist och aldrig någonsin blir "vuxen" fullt ut.

Jag är övertygad om att de som går på sådär har helt enkelt inte haft speciellt intressanta liv och att skaffa barn är det enda de "lyckats" med som ger dem något av värde.

Jag är övertygad om att de som går på sådär har helt enkelt inte haft speciellt intressanta liv och att skaffa barn är det enda de "lyckats" med som ger dem något av värde.

Kanske. Eller så är de rätt så unga när de får sina barn och skulle faktiskt funnit det där livsvärdet och mognaden ÄNDÅ; med ålderns rätt så att säga.

(Minns när några bekanta klagade på sina bristningar och celluliter för ett antal år sen; alla mammor; och la till "men det är ju tack vare att man varit gravid". Då kontrade jag med: "tja, jag har också bristningar och celluliter, men har ingen graviditet att skylla på... de har kommit ändå")

Kanske. Eller så är de rätt så unga när de får sina barn

Nä, jag tycker att det där är särskilt vanligt bland dem som är 40+ när de får sitt första barn.

Mer ordningssam - om det räknas som förändring så förändras jag bara av att ha småbarn på besök. Jag tycker att det är fruktansvärt pinsamt när man sätter ner en ren och fin ettåring på golvet, för att sedan lyfta upp en som är grå av damm. :p

Nja, jag skulle inte påstå att "jag" har förändrats, men däremot har livet förändrats vilket såklart kräver anpassning. En del av den anpassningen är direkt relaterade till barnet medan annat är mer indirekt: jag har till exempel en gedigen karriär av "stickande och tigande" i konflikter med sambon. Den strategin är betydligt lättare att genomföra utan småbarn än med, och således har vi nog blivit bättre på att prata med varandra (eller i alla fall effektivare i att komma till fasen "prata"). Men vi bråkar om i princip samma saker som förr ;), om än med barn-twist.

Det tror jag också! Däremot blir det andra prioriteringar. En del säger innan barnet är fött att barnet ska gå heltid på förskola när de fyller 1 men sen när ettårsdagen kommer går inte barnet på förskola någon när de väl börjar är det inte heltid heller. Eftersom jag haft ensam vårdnad om mina hundar innan jag fick barn hade jag iaf inte möjlighet att resa utomlands m.m så sådana saker har jag inte behövt ändra på. Men det måste vara en enorm omställning för någon som aldrig tagit hand om någon eller något innan. Shit vad låsta de måste lämna sig...

"har du barn? Nehej, kunde väl tro det..." med undertonen "då vet du inte vad du pratar om för du har inte uppnått den fantastiska mognaden som jag gjort i och med mitt föräldraskap".

Lite halv-ot, men... Jag tycker inte att jag direkt uppnått någon högre mognadsgrad av att få barn, men däremot har min bild av att ha barn fått sig en ordentlig uppdatering sedan jag fick det. Så utifrån det perspektivet kan jag känna att vänner som inte har barn har ungefär lika dålig koll på de mer praktiska aspekterna som jag själv hade, vilket ibland kan märkas i umgänget.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: ako
·
Övr. Barn ***spinoff sommarföräldar 2016*** Istället för att ta över en annan tråd (...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
68 294
Senast: Vallmo
·
Gravid - 1år Lagom melodramatisk titel, jag vet. Uppenbart är det här ett anonymt nick. Jag tror knappast att någon vet vem jag är, men om ni nu gör...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
17 682
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 641
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka