För att återgå till jämställdhet och könsroller: Det vi har gjort som går i linje med vårt jämställdhetstänk är att dela i princip lika på föräldradagarna, om än inte tiden. Sambon var hemma de första 20 månaderna med hjälp av 260 dagars fp, och avstod därmed sin SGI. Jag var hemma i 13-14 månader med hjälp av ca 225 dagar och behöll min SGI. Efter inskolningen, som jag tog, och efter mina sju vardagar som arbetslös har vi nog skjutsat barnet till eller från förskolan ungefär lika många gånger.
Vabba planerar vi att göra varannan gång och vi har precis gjort det varsin gång; jag i tre dagar och han hittills i två.
Sambon duger oftast bäst för det mesta, alltifrån hjälpa till att torka vid pottbesök (när hon fortfarande hade blöjor skulle sambon i princip alltid byta), tandborstning och nattning. Jag blir ofta ivägkörd av barnet, men senaste veckan vill hon oftast att jag ska komma och läsa. Det tycker hon att jag gör bättre, liksom mer fysiska lekar. Med pappa målar hon gärna och bakar, medan hon och jag kan diska tillsammans ibland.
Saker som är mindre bra är att jag tar fler nödvändiga strider i form av att borsta hår, borsta tänder, klippa naglar och säkert något mer som jag inte kommer på. Han kan hellre ge sötsaker vid tidpunkter som jag inte tycker är lämpliga. I går talade barnet glatt om att hon hade ätit kakor och karameller när jag frågade vad hon och pappa hade ätit under dagen.
Föräldramöten har jag gått på och kontakten med personalen på förskolan har främst jag. Men om de kommer att behöva ringa oss för att barnet behöver åka hem eller så, så kommer de märka att det är bäst att ringa sambon eftersom han oftare kan svara.
Gällande sådant som inte har direkt med barnet att göra så lagar han i princip all mat. Jag sköter till stor del disken, och större delen av tvätten även om han tvättar och hänger titt som tätt. Men som jag påpekade senast i dag; när jag plockar av torkställningen för att kunna hänga nytt så viker jag den torra tvätten och går i bästa fall upp med den till våra byråer, medan han lämpar över det torra i en hög någonstans. Städar gör väl typ ingen, men jag vardagsstädar något mer medan han kan göra rejäla insatser inför besök. Stereotypt så tycker ju jag att han slarvar medan han tycker att jag är överdrivet noggrann.
Så. Lite överkompensation blev det nästan, efter mina två första inlägg i den här tråden.