Föräldrarledig och sjuk??

daymint

Trådstartare
Ja hur fungerar det egentligen, jag är mammaledig och min sambo jobbar, men hur är det om man blir sjuk?
Om man får influensan eller magsjuka så kan det ju vara svårt att kunna ta hand om bebis själv. Kan min sambo då som pappa ta ut tillfällig föräldrarpeng och vara hemma och ta hand om bebis de dagar man är sjuk?Men man får ju inte ta f-peng samtidigt så ska jag då och hur anmäla till f-kassan att jag är sjuk, och får jag då någon slags sjukpeng istället.

Kom att tänka på detta då jag blev förkyld nu klarade jag dock att ta hand om bebis själv men vore bra att veta för framtiden ifall man blir sjukare.

Sv: Föräldrarledig och sjuk??

Antagligen ska du sjukskriva dig, sambon ta föräldraledigt... Jag har bara varit sjuk längre stunder men då gjorde vi så.

Från fråga hanna på www.forsakringskassan.se

Fråga HannaStäll en fråga och få svaret direkt i denna ruta.

Fråga: föräldraledig och sjukskriven

Svar: Om du orkar vårda barnet trots sjukdom fortsätter du att ta ut föräldrapenning. Om du inte orkar ta hand om barnet ska du kontakta Försäkringskassans och byta ut din föräldrapenning mot sjukpenning. Om barnet är yngre än 8 månader kan den andra föräldern ta ut föräldrapenning. Om barnet är över 8 månader kan den andra föräldern eller en annan person som avstår från arbete för att vårda barnet, begära tillfällig föräldrapenning.

:bow:

Precis vad jag gick och funderade på. Jag kommer mest troligt att operera mig under nästa år och kommer vara sjukskriven ex ental veckor, då får ju M vara ledig istället, och ta ut tillfällig.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 120
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Jag har förstått att man kan sjukanmäla sig till f-kassan som föräldraledig och då få sjukpenning istället för f-penning för de dagar...
2
Svar
37
· Visningar
2 196
Senast: ako
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 429
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II