Föräldrar-ställa upp-E-körkort

Sv: Föräldrar-ställa upp-E-körkort

Har man som förälder köpt/hyrt häst till sitt barn då ska man ta ansvaret för det. Det är absolut föräldrarnas hela ansvar att barnet/barnen har häst. Du kan inte lasta över det till någon som är under 18 år. Kan man inte köra eller vill inte köra då får man som förälder försöka ordna det på annat sätt. Att det är dyrt det vet vi och det är något som man kollar upp innan hästanskaffningen och har man inte gjort det som förälder då får man stå sitt kast.

MVH Ann (med egen och sommarhäst)

Jag skaffade häst i vuxen ålder och har också gått och åkt buss osv till ridskola men tycker ändå att om man skaffar häst till barnet/barnen då måste man ställa upp och ta sitt föräldraransvar fullt ut.

Att man ska ut och tävla när man köper en häst är ingen självklarthet inte för mig ialla fall. Min pappa vägrar köra och mamma kör inte ens med släpvagn. Pappa har skjutsat mig 1 gång inte mer. åkte ett par gånger med några kompisar sen så insåg jag att det är inte värre än att jag kan vänta tills jag skaffar eget körkort.

Jag känner inte att jag kan be dem offra en hel dag till att skjutsa runt mig, medan jag har roligt, dom står och tittar på samt betalar. speciellt inte x antald dagar/helger i månaden. DET blir DYRT! Inte minst bensinen om man åker en bit. Fler unga tävlingekipage borde få betala själv då och då för att se att det faktsikt svider lite i plånboken.

var glad för att ni har en häst först och främst! det är något jag inte kommer "få" fören jag kan köpa, och betala för den själv.

Mina föräldrar stöttar mig till 100 % i mitt häst intresse jag få skjut som vintrarna till stall och jobb. De är intresserade av vad jag ahr gjort och om det har gått bra. Har jag tävlat på hemma plan står de och heja. Mamma hjälper mig så for jag ber om det på jobbet(ett stall) Hur mycket mer skall en förälder lägga ner på sitt barns intresse och åsidosätta sina egna?

Senast ändrad:

Mina barn är uppfödda med vårt ponnystuteri, trots detta så har jag inte kört dem till tävlingar i ur o skur. Mina barn har periodvis enbart fått träna hemma pga smittorisken & fölungarna. Förra året började min äldsta dotter, då 13 år att dela ut tidningar och delar det med sin lillasyster, deras pengar betalar deras träningar o tävlingar, jag kör om jag är ledig från mitt jobb, min man kör om han är ledig men vi tar inte ledigt enbart för en tävlings skull. Varje tävling har hitills kostat runt 400kr i startavgifter + bensinpengar runt 500kr.

Mina barn mockar till stuteriets alla ponnier varje dag under vinterhalvåret vilket gör att jag hinner köra dem till träningarna/tävlingarna. Vi ger o tar allihopa. Ta inte dina föräldrar förgivet. MIna föräldrar har aldrig kört mig till stallet. Jag cyklade 6km varje dag, snöstorm som sommarvärme. Det var annat när jag var ung, då var stallungarna mer intresserade känns det som......man var överlycklig över att få vara 3e skötare på en häst och smörja läder och borsta svansen:p

Jag förstår dig precis (med skillnaden att jag var den enda i vårt hästkompis-gäng som inte fick någon häst alls). Det är riktigt jobbigt att verkligen, verkligen vilja något som man själv inte kan göra något åt, antingen det gäller att få en egen häst eller att få tävla så mycket man vill. Samtidigt som du då kanske ser dina jämnåriga vänner tar det de får för givet...

Jag tycker inte att man kan begära att ens föräldrar tar ledigt från jobbet för att köra till tävlingar (jag skulle inte ens kunna ta ledigt bara så där även om jag ville), men oftare än var sjätte vecka tycker jag inte är så mycket så länge det är kvällar eller helger. Skulle du inte kunna sätta dig ner med dina föräldrar och fråga om ni kan hjälpa varandra? Om du hjälper dem med något (som tex plantera skog som du gjorde nån dag) så kör din pappa dig till en tävling?

KL

Till TS: Som så många andra redan sagt, finns det ingen av kompisarna som har en extra plats i släpet?
Jag fick själv åka till tävlingar så ibland när jag hade ponny, det gick jättebra.
Och har själv ställt upp och kört ponnyer så fort jag fick eget körkort, nemas problemas!

Tycker dessutom inte alls det är något att skämmas för, att inte ha föräldrar som vill köra på tävling vareviga vecka! Du får försöka tänka att det är ett sundhetstecken hs din pappa att han inte helt ger upp sitt eget liv bara för att dottern har en hobby (inte helt ovanligt bland barn som har tidskrävande sporter). Missförstå mig inte, jag tycker inte det är okej att han går runt och tjurar i ter dagar så fort det är tävling på gång.
Men jag tror inte att någon kommer tycka det är ett dugg konstigt att dina föräldrar inte är hyperhästintresserade!!

Om du tycker det är jobbigt att fråga om att bli körd av någon annan. Tänk på att det blir billigare för båda parter eftersom man delar på bensinpengarna.

vart bor du någonstans?
jag har både bil och släp som tar 2 ponnys på B-kort ;)
och jag saknar ponnytävlingarna :D

Detta är inte hela sanningen - läs mitt tidigare inlägg angående reglerna med körkortsbehörigheter, så ni inte kör olagligt!!!

I övrigt vill jag lägga in att TS nog menar på att det jobbigaste är föräldrarnas ointresse och ovilja att vara engagerad, inte vad man faktiskt får och inte får. Man kan vara engagerad utan att utplåna sig själv som förälder. Det handlar om att fråga hur det går, om det har varit roligt o s v. Jag som förälder själv kan inte förstå hur man inte kan vara intresserad av vad ens barn gör! oavsett om jag har ett peronligt intresse i själva ämnet eller inte. Mina barn har också haft intressen som jag inte kan ett dyft om eller varit intresserad av. Men jag har försök sätta mig in i det, lära mig något och hjälpa till med vad jag kan. Jag har känt glädje i att köra mina barn och deras kompisar till olika aktiviteter och njutit av att se dem glada och ha roligt. Jag ser det också som väl investerade pengar när jag ser mina barn nu som skötsamma, självständiga individer med en bra utbildning och meningsfull fritid som jag vill tro till stor del beror på min och min mans engagemang i våra barn. Då är det värt varenda morgon man stått och frusit i ett ridhus eller svettats i en simhall. Det är ju inte bara negativa saker. Mycket är kul och positivt. Man träffar andra föräldrar och kan få ett socialt utbyte av dem. För att inte tala om allt de timmar man tillbringar med sina barn där man pratar om livet och allt mellan himmel och jord. Man märker nu när de snart är vuxna att det man sagt och diskuterat faktiskt har gått in och påverkat dem. Det blir vad man gör det till. När man har skaffat barn har man också sätt sig själv på andra plats och ens egna intressen och behov får stå tillbaka. Barn har inte rätt att få vad de vill men de har rätt att få föräldrarnas uppmärksamhet och engagemang.

Men herregud. Använd en vanlig transport som får köras med B-kort, har ni ingen sån kan man ju hyra över dag. Eller fixa så du kan samåka med nån annan som ska till samma tävling mot bensinkostnad och/eller lite hjälp med nåt. Ofta sitter ju hälften av alla och åker med stora transporter från närliggande stall och bara en häst i varje, både oekonomiskt och dåligt för miljön. Vänjer man bara in hästarna innan tävlingen så brukar det gå bra att samåka.

Jag är själv ponnymorsa med BEkort, men innan jag tog det (=många tusenlappar) så var det mindre transport som gällde. Jag förstår också din pappa som har svårt att ställa upp på vardagar. Jag tycker det är jättesynd att arrangörerna lägger ponnytävlingar på fredagar. Min döttrar har ofta fått avstå för att jag inte kunnat ta ledigt, och även om deras far också kan köra så är han, precis som du beskriver din pappa, ointresserad och tjurig när han måste, så då känns det ju inget kul att ha med honom.

Kämpa på med ditt tävlingsintresse och hoppas det löser sig med transportfrågan
//_ellinors mamma

Men herregud. Använd en vanlig transport som får köras med B-kort, har ni ingen sån kan man ju hyra över dag.

Fast om hon körde hästen ensam i vanlig transport blev den ju oerhört stressad.

Dessutom kostar det (åtminstone här) drygt 500 kronor per gång att hyra transport över en dag. Eftersom BE-kortet bör kunna tas för kring 5000 så tjänar man rätt snabbt in den kostnaden om man slipper hyra.

Eller fixa så du kan samåka med nån annan som ska till samma tävling mot bensinkostnad och/eller lite hjälp med nåt. Ofta sitter ju hälften av alla och åker med stora transporter från närliggande stall och bara en häst i varje, både oekonomiskt och dåligt för miljön.

Ett skäl till att många åker med bara en häst i ett "stort släp" är just BE-avsaknad. Har man ett normalt boggisläp kanske det väger närmare 900 kg i sig. Har man en ok dragbil kanske man får dra säg 1500 på den. Då reggar man släpet på 1500 vilket innebär att man får lasta max 600 kg = en häst (eller två väldigt små ponnyer). Mot den bakgrunden KAN det vara svårt att hitta folk som kan ta med en ponny utöver sin egen häst.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 688
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
3 030
Senast: manda
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V