Föräldrar-ställa upp-E-körkort

Sv: Föräldrar-ställa upp-E-körkort

Tora och _Sascha_:bow::bow::bow::bow:
Kan inte med ord beskriva hur lycklig jag var när jag stod på läktaren och för första gången såg min dotter och dom andra knatteridningsbarnen bli ledda runt i manegen på ridskoleponnyerna :love: Men hade hon velat/kommer vilja spela fotboll så kommer jag självklart stå och titta på där oxå (och bli sådär äckligt mallig när hon gör nått bra :D). Just det där att visa intresse för vad ens barn gör -oavsett vad det är -ser jag som en självklarhet.
Till ts -du har ju fått lite tips och råd i tråden så ta ett snack med dina föräldrar om hur du känner och spåna lite hur ni kan lösa problemen tillsammans. Annan som hjälper till vid tävling/transport för b-kort/sommarjobba för att hjälpa till med kostnaderna osv....
Lycka till och njut av ponnytiden!

*kl* Ngt jag reflekterar över när jag läser är att de flesta som beskriver hur deras föräldrar inte ville betala osv är de som tycker att TS har "fel" och att hon inte ska kunna tävla förrän hon är vuxen medans de som haft föräldrar som ställt upp mkt tycker att hon skulle kunna få mer hjälp. En del verkar tom tycka att "jag hade inte föräldrar som lät mig ha häst och tävla så varför ska någon anna få ha det?" Lite extremt men en del verkar nästan ha den åsikten.

Jag har ju haft både och med en pappa som tvärvägrade engagera sig överhuvudtaget och en mamma som offrat det mesta i både tid och pengar för mitt intresse och jag måste säga att om jag skaffar barn kommer jag att stödja det så mkt det bara går vad han eller hon vill göra. Jag är idag som vuxen väldigt tacksam mot min mamma och har en väldigt bra relation med henne. Vi snackar häst, tävlingsupplägg osv och har väldigt kul ihop. Min pappa kommer jag numera överens med men vi umgås sällan har väldigt lite att säga varandra.

Jag tycker inte att det egentligen handlar om att föräldrarna inte är intresserade av ridsport, det handlar snarare om intresset i sitt barn. Att man inte har råd kan jag acceptera och tycka är ok men det kan man ju själv hjälpa till med med hjälp av extra jobb (vet tex en som delade ut tidningar innan skolan för att bekosta sin häst och sitt tävlande) men tid tycker jag att man som förälder kan ställa upp med. Att ha häst är dyrt och det får man acceptera och hjälpa till med pengar om man kan men tid kan man som förälder offra för sitt barn. Man får väldigt mkt tillbaka genom att ha ett stort intresse även som vuxen och det är något som man borde kunna ge sitt barn i den mån det är möjligt. Har full förståelse för att det inte alltid går men jag tycker ändå att föräldrar bör stötta sina barn i den mån de kan.

*kl* Ngt jag reflekterar över när jag läser är att de flesta som beskriver hur deras föräldrar inte ville betala osv är de som tycker att TS har "fel" och att hon inte ska kunna tävla förrän hon är vuxen medans de som haft föräldrar som ställt upp mkt tycker att hon skulle kunna få mer hjälp. En del verkar tom tycka att "jag hade inte föräldrar som lät mig ha häst och tävla så varför ska någon anna få ha det?" Lite extremt men en del verkar nästan ha den åsikten.

Det kanske kan ha med viss bitterhet att göra om folk reagerar så som du skriver? :confused: Jag vet inte.

För min del handlar det om en förståelse jag i vuxen ålder fått för att mina föräldrar inte hade intresse nog att placera all fritid och överskottspengar i mitt hästintresse (jag har en syster som även hon är totalt ointresserad av hästar).
Jag förstår TS helt och fullt - jag var likadan då jag gick i högstadiet. Nu har jag inga barn och jag kommer heller inte att skaffa, men hade jag varit mamma hade jag gjort allt för att mina barn skulle få ägna sig helhjärtat åt ett intresse, oavsett vilket.

Om TS bott i mina trakter hade jag gärna ställt upp som chaufför. Jag saknar att vara groom på tävlingar och jag missunnar ingen glädjen att delta i tävlingslivet trots att jag aldrig fick göra det själv. Tvärtom, skulle jag kunna se till att det gick att lösa skulle jag gärna göra det. Kanske just för att jag vet precis hur ont det gör att som 15-åring stå utanför det man ser ens vänner ta del av år efter år...

Tycker absolut att föräldrar ska ställa upp för sina barn i den mån man kan.

Men tycker också att det måste finnas en familjär balans i en familj där alla familjemedlemmars intressen måste vägas in. Finns många i min närhet som i princip har raderat ut allt de är själva för sina barns skull. Finns det då fler barn i familjen som har olika intressen så är det inte ovanligt att situvationen blir ohållbar. Ekonomi är en sak och tid är en annan.

Sedan kan man jiddra hur mycket man vill om skylldigheter gent i mot sina barn och att man som föräldrer borde ha ett så stort intresse i sina barn att man backar upp med tid i vilken utsträckning som helst. Att ställa upp och köra till tävling 1 gång varannan månad kan vara tillräckligt för vissa familjer även om det finns familjer som kör till tävlingar varje helg och håller fler ponnyer i drift för sitt barns intresse.

Jag är både förälder och har eget intresse. Mín sambo har också intresse. Barnen har intressen. Alla måste få tid till det dem brinner för, och alla får försaka något, ingen kan göra något "fullt ut".

Vet precis hur det känns! Mina föräldrar kan av olika skäl aldrig köra häst. Så jag kan aldrig åka på tävlingar om jag inte har tur att fixa skjuts, jag kan inte åka iväg och träna och så vidare. Detta är en av de större anledningarna till att jag inte har en egen häst, men jag har trots det flera hästar jag kan tävla, men ingen som kör.
Det är väldigt frustrerande och känns som att ingen annan har samma problem, men man får kämpa vidare och hitta nya vägar hela tiden även om det känns jobbigt att för en enda anledning inte kunna göra det man vill mest av allt i hela världen. Det är mycket pengar och tid som måste offras och tyvärr klarar man det inte ensam alla gånger.

Hjälper inte alltid med att ha "hästföräldrar". Jag själv är uppvuxen i en stor "hästsläkt" men mina föräldrar hade det knapert och det var med nöd och näppe dom hade råd att låta mig ta ridlektioner. Jag "bodde" dock i stallet var ledig stund och insöp kunskap och hanteringserfarenhet. När jag blev vuxen kunde jag skaffa häst, betalade mina egna träningar och började tävla (western).

När jag sen fick barn fick dottern grunden från mig, såg till att hon hade tillgång till häst om hon ville det. Hon fick rida på lektion, jag blev ensamstående och försökte i största mån se till att hon fick fortsätta rida lektion en gång i veckan. Sonen tränade judo. Inte lätt att få det att gå ihop ens på det planet. Så småningom fick jag råd att köpa häst igen och dottern red honom då och då...och honom fick hon tävla (western) med goda resultat. Dock var det min häst och lite väl stor för dottern men det var lagom för hon hann med sin skola och andra intressen.

Sen, när hon blev vuxen, skaffade hon sig själv ett par hästar.

Det är aldrig försent att "bli nåt" i hästvärlden. Ta tillfället i akt att utbilda dig och skaffa erfarenhet även om det är kärvt på tävlingsfronten.

Jag tycker precis som du och jag känner med TS eftersom jag känner igen mig helt och hållet. Och det som kändes allra värst var just motviljan, surandet, att få en att känna sig otacksam och skyldig, få dåligt samvete för att man ber om hjälp - helt enkelt att man bara är besvärlig. Jag hade full förståelse för att mina föräldrar inte kunde hålla en häst till mig utan jag fick rida en gång i veckan på ridskola och bara det var mycket pengar för min familj så det var helt ok. MEN att sedan sura och klaga o s v över hur dyrt det var, aldrig någonsin få för sig att komma och titta när jag red, fråga hur det går, vad min favoritponny heter etc det kändes långt in i hjärtat. Ridskolan ordande tävlingar som jag fick vara med på någon gång per år. Men samma sak där, aldrig att de kom och tittade trots att vi hade gångavstånd till ridskolan och att gå dit titta när jag red och gå hem igen inte hade tagit dem mer än högst 1 timme. Att jag sedan fick låna ihop vita ridbyxor, ridstövlar etc gjorde ingenting bara de hade tagit sig den tiden att komma och titta. Det handlar om att få bekräftelse, att blir sedd, att vara någon viktig. Detta formar hela ens personlighet. TS beskrev hur osäker hon är, att hon lätt blir nervös och orolig, känner ett stort obehag inför att be om något av ffa sin pappa - är det så ett barn ska behöva känna inför sina föräldrar? Att säga till TS att prata med sina föräldrar och förklara hur hon känner är att lägga ett stort ansvar på en ung människa som redan känner sig till besvär i den frågan. Det handlar mycket om hur man uttrycker sig. Ta TS eget exempel. Hon frågar om hon kan åka på tävling en fredag. Pappan svarar "någon måtta fick det väl vara ändå". Vad ger det för känsla? Jo, dåligt samvete för att man frågar.
TS - för att ta reda på om din mamma kan köra bil + släp ska du titta på bilens registreringsbrevis och släpens registreringsbevis. Om släpets TOTALVIKT är lika eller mindre än bilens TJÄNSTEVIKT för man köra på B-behörighet. Man ska också jämföra släpets TOTALVIKT och bilens TOTALVIKT och tillsammans för summan inte vara över 3500 kg. Lycka till!

Jobbig läsning.Jag tror inte att en del föräldrar förstår hur mycket de gör illa sina barn när de beter sig så här.Och då menar jag just ilskan och ointresset.Alla kanske inte har pengar så det räcker,men tid och kärlek det är ju det enda vi kan ge våra barn som inte kostar och det ska vi ödlsa med.

Jag har själv växt upp i en familj där jag var enda den enda som var hästintresserad.

Min mamma har ställt upp och kört på varenda tävling under min uppväxt (varannan helg under säsong).När jag sedan fick eget körkort har jag kört själv, men hon har oftast kommit och tittat när jag ringt och meddelat ungefärlig starttid.

Min pappa har inte gillat hästar,för han är rädd för dem.Trots det så föll det på hans lott att varje söndag under vintern köra 4 mil till ridhuset för träning som började kl 9.Han har aldrig sett mig tävla men har sett väldigt många träningar :) och jag har alltid känt att han brytt sig.

Nu är jag gammal,men mina föräldrar är allt jämt engagerade i mina hästar.Senast igår kom de över och byggde nya beteshagar (i 6 h, tack päron)Pappa är fortfarande rädd men vet precis vad alla hästar heter och vad de gått för klasser och vad gamla de osv.

Nu har jag själv barn och jag gör allt för att vara intresserad.Just nu är det ponny,men blir det något annat så kommer jag att vara en påhejande förälder i det.Det spelar ingen roll om det blir någon annan idrott eller annat intresse.Jag har ju inte skaffat barn för att trycka ned dem eller för att "ha egen tid för mig själv" utan för att stötta dem.

Nej, alla andra tävlingstjejer tar inte alls detta för givet. Du har det ovanligt bra vill jag påstå.

Tycker du att detta är konstigt? Din icke hästintresserade far vill inte ta semester för att köra dottern till något han inte förstår meningen med.

Hon vill inte. Hon är inte heller hästintresserad.

Det ärdyrt - och dina föräldrar delar inte ditt intresse.

Jag fick vänta med att skaffa häst tills jag var vuxen. Och jag fick cykla en mil till stallet där jag red som tonåring. Ett fåtal gånger fick jag skjuts.

Det kan du visst göra. Man kan samåka med annan tävlingsryttare eller så får man vänta tills man blir vuxen med tävlandet.

Jag tycker att du ska vara väldigt tacksam för att du har det så bra som du har det. Krama om dina föräldrar och säg till dem hur bra de är.

;) Krocket

Har man som förälder köpt/hyrt häst till sitt barn då ska man ta ansvaret för det. Det är absolut föräldrarnas hela ansvar att barnet/barnen har häst. Du kan inte lasta över det till någon som är under 18 år. Kan man inte köra eller vill inte köra då får man som förälder försöka ordna det på annat sätt. Att det är dyrt det vet vi och det är något som man kollar upp innan hästanskaffningen och har man inte gjort det som förälder då får man stå sitt kast.

MVH Ann (med egen och sommarhäst)

Jag skaffade häst i vuxen ålder och har också gått och åkt buss osv till ridskola men tycker ändå att om man skaffar häst till barnet/barnen då måste man ställa upp och ta sitt föräldraransvar fullt ut.

Senast ändrad av en moderator:

Mitt inlägg ska absolut inte tolkas på det sättet. Självklart unnar jag folk att ha egen häst och tävla osv. Men jag unnar även föräldrar att "slippa" serva barnen med både alla sina pengar och all sin fritid.

Jag tjänar hyfsat men har inte råd att åka och tävla varje helg om jag inte prioriterar om ganska mycket (tex flyttar). Om jag dessutom tyckte att det var pest och pina att åka på hästtävlingar skulle det inte kännas motiverat att försöka skrapa ihop pengar till det eller ta ut semesterdagar.

Däremot kan jag hålla med om att man inte borde uttrycka sig på det sätt som TS föräldrar verkar göra. Man kan ju stötta och uppmuntra även om man inte har råd att göra allt som barnet vill.

annkristina skrev:
Har man som förälder köpt/hyrt häst till sitt barn då ska man ta ansvaret för det.

Jag håller helt med om att föräldern har huvudansvaret för att hästen har mat, bostad, omvårdnad osv.

Men jag tycker inte att det ingår att skjutsa till tävling varje helg!

Det måste ju finnas olika nivåer. Kan man inte försöka vara nöjd med det man får? Vare sig det är ridskolelektioner, egen ponny, tävlingar en gång i månaden, ponny med aningen lägre kapacitet än man önskat, ... Oavsett vad man har kan man säkert vilja ha lite till?!

Var går gränsen för hur långt föräldern ska ställa upp? Kanske alla föräldrar borde köpa SM-ponnyer och lastbil och kuska runt på tävlingar varenda helg?

Mitt inlägg ska absolut inte tolkas på det sättet. Självklart unnar jag folk att ha egen häst och tävla osv. Men jag unnar även föräldrar att "slippa" serva barnen med både alla sina pengar och all sin fritid.

Jag tjänar hyfsat men har inte råd att åka och tävla varje helg om jag inte prioriterar om ganska mycket (tex flyttar). Om jag dessutom tyckte att det var pest och pina att åka på hästtävlingar skulle det inte kännas motiverat att försöka skrapa ihop pengar till det eller ta ut semesterdagar.

Däremot kan jag hålla med om att man inte borde uttrycka sig på det sätt som TS föräldrar verkar göra. Man kan ju stötta och uppmuntra även om man inte har råd att göra allt som barnet vill.

Jag håller helt med om att föräldern har huvudansvaret för att hästen har mat, bostad, omvårdnad osv.

Men jag tycker inte att det ingår att skjutsa till tävling varje helg!

Det måste ju finnas olika nivåer. Kan man inte försöka vara nöjd med det man får? Vare sig det är ridskolelektioner, egen ponny, tävlingar en gång i månaden, ponny med aningen lägre kapacitet än man önskat, ... Oavsett vad man har kan man säkert vilja ha lite till?!

Var går gränsen för hur långt föräldern ska ställa upp? Kanske alla föräldrar borde köpa SM-ponnyer och lastbil och kuska runt på tävlingar varenda helg?

Har man nu köpt t ex en tävlingsponny till sin dotter då får man ställa upp men som det nu verkar vara så kom ju TS knappt ut på någon tävling alls. Visst måste man välja en nivå som passar. Det jag retar mig på här i tråden är alla som säger till TS att hon borde vara nöjd för att dom minsann inte har kunnat osv. Frågan är ju vad TS föräldrar sa en gång när dom skaffade hästen till henne, kanske dom sa att visst ska du få tävla lite eller inget överhuvudtaget. För att slippa en massa extra utgifter så måste ju föräldrarna lära sig lite om hur det fungerar i hästvärlden. Så är det med alla tävlingssporter, man måste sätta sig in i hur det fungerar annars funkar det inte. Jag kan tycka att föräldrarna ska vara glada att hon har ett intresse och inte är ute och ränner på nätter och helger.

MVH Ann

Svar till både Anna och Krocket: Är det verkligen så konstigt att man blir ledsen när ens föräldrar inte verkar vilja vara delaktiga i ens intresse? Jag tycker ni är ganska taskiga som i princip skrattar flickebarnet i ansiktet...

Nu har jag läst igenom inlägget en gång till och märkt att det inte var så förståndigt skrivet på alla håll, det är en del missuppfattningar.

För det första skrev jag som alla andra tävlingstjejer ta förgivet - klart de inte gör. När jag skrev detta, jämförde jag mig för mycket med de tävlande i min klubb. De tävlar verkligen varje helg, från lokalt upp till de som ska till SM i år. Det är liksom ingen tvekan om någonting för någon av dem, det är därför jag blir så ledsen. Men det borde jag ju egentligen inte vara, eftersom det finns de som har det mycket värre, och det finns det alltid.

Alla som skriver att jag ska vara glad för det jag har och så vidare - jag är faktiskt extremt tacksam, även fast det inte framgick i inlägget för er. Idag har jag faktiskt "arbetat av" lite av allt de har ställt upp med för mig. Planterat skog hela dagen. Det är jättejobbigt men det är en sak som pappa behöver hjälp med. Men det är någonting som de flesta andra tävlande här omkring aldrig skulle kunna tänka sig att göra, och om de skulle, så skulle det vara en saftig lön för arbetet. Men de har ju som sagt resurser också så att, man blir ju medvetet och omedvetet avundsjuk och då ställer man allt högre krav på sina egna föräldrar.

Det här med E-körtkort förklarade jag inte i första inlägget, kanske därför ni tyckte att det lät konstigt. Men såhär är det:
Min ponny, en ungponny på 6 år, är väldigt orutinerad på tävlingar. Det är ingenting jag kränker honom för, jag förstår ju varför. Det behövs mycket träning.
Han är väldigt lättlastad, men när man kommer fram till tävlingsplatsen rinner det svett ifrån honom (han ställer liksom också upp även fast han inte tycker om det, precis som pappa). Han tycker det är läskigt och när man lastar ur honom så har han aldrig 4 hovar i marken mer än 5 sekunder. Han gnäggar varannan sekund och blir väldigt stressad. Det tar ju såklart sin tid att vänjas med det här, jag tar ingenting annat förgivet. Det blir ju även mycket sneda blickar på oss från andra tävlande, men det är smällar man får ta. Ska man få rutin krävs det träning.
Men den senaste tävlingen löste vi det så att ta med lilla c-ponnyn i stallet som sällskap i transporten. Det gick strålande. Min ponny blev som förbytt, t o m pappa tyckte att det var lite roligt. När vi kom fram, stod han och sov i transporten, snustorr i pälsen. När vi lastade ur honom med sällskapsponnyn likaså. Men så fort han försvann ur sikte blev han frustrerad igen. Men det gick mycket bättre än de andra tävlingarna - han stegrar nämligen så man tror att han ska bryta benen.
Det är min lillkusin som har den andra ponnyn, och hon ska också ut och börja tävla så småningom.
Vi får låna grannarnas Ifor Williams (som de inte har sålt pga oss, de är så extremt snälla, vet inte hur jag ska gottgöra dem för det) och kör den med pappas bil, Nissan Navara(pickup). Om man då ska ha detta ekipage + två hästar, ja då blir det för tungt för mammas körkort.
*Ja vi kan låna en lättare transport och ta mammas bil, och då kan hon köra bara min häst(det går det med). Men det skulle ju vara perfekt om hon fick köra båda med samma ekipage som pappa. Det är så smidigt och lättlastat. För hans bil är det inget problem att låna.
Det vore ju bra om min kusins föräldrar och vi kunde turas om med körningen eller något liknande, eller kanske att min moster kunde köra oss(hon är den enda hästintresserade i släkten). Men av alla föräldrar är det bara pappa som har E-körtkortet eftersom han har varit lastbilschaufför en gång i tiden.

Att vänta med att tävla tills jag kan köra själv/blir vuxen, den tanken gör mig helt uppgiven. Jag vill tävla min ponny, se honom utvecklas och ha roligt. Jag är inte säker på om jag kommer skaffa stor häst, eller om jag tycker det är lika roligt att tävla stor häst.
På vissa låter det som att mina föräldrar är ansvarlösa osv, men nja, de är inte helt borta i huvudet.
Klart de ska ha huvudansvaret, men jag har ju som sagt häst pga mina underbara grannar. Jag fick köpa min första ponny(russ) av dem, några år efter hände en hemsk olycka med honom och han gick bort. Mina föräldrar har inte behövt ha så mycket ansvar eftersom mina grannar har vart de intresserade och alltid hjälpt mig, de har även bra kontakt med mina föräldrar. Mina grannar har varit de som har kunskap och förklarat allt, då mina föräldrar bara nickat och hängt på, förutom sådana saker som pappa kan, t ex hö osv.

När man köper en tävlingsponny så hör man ju på namnet att man tävlar. Men min ponny var inte direkt en tävlingsponny när han köptes, han var bara 3 år och jag har ridit in honom själv.

Ja, jag håller med lite med det här som Gunhild skriver.

Den här tråden har i alla fall hjälpt mig att få lite nytänkande och det känns skönt att somliga förstår, medan de som säger att jag ska vara tacksam för det jag har, inte hjälper mig. Det känns bara som det är min pappa som skriver det. Jag vet att jag ska vara det, och jag är det.

Det var någon som skrev att det kanske inte är så lätt att prata med sina föräldrar heller, eftersom man redan vet att man kräver så mycket osv, och det stämmer. Jag vet inte om jag har tillräckligt med mod, och ja, det är sjukt att man inte ska kunna prata med sina föräldrar ens, men det är svårt att förklara.
Det kan bli tungt att man måste ha så mycket ansvar med allting ofta, det tar på krafterna. Nu när mina grannar har lagt av med hästar är det jag som är "den man litar på/den som styr i stallet", det är svårt eftersom jag ofta är osäker själv, men då stöttar det lite att ha min hästintresserade moster, hon kan inte allt, men hon har en del vettigt att komma med.
Det är ju ledsamt att höra när alla mina kompisar har tävlat och hur roligt det har vart för alla andra när de har tävlat den och den helgen, medans man själv är hemma fast man har en startklar ponny. När man har möjligheten själv att tävla lika mycket, bara man hade någon som körde. Man vill så gärna själv men det tar tvärnit för att en grej inte går ihop. Kompisarna förväntar sig att jag ska ut och tävla och tjatar på mig, men jag vet inte vad jag ska svara, det känns lite pinsamt att erkänna för dem som har så himla hästgalna föräldrar att man har en pappa som absolut inte vill köra. Men han gör det ju ibland i alla fall, även fast han inte tycker om det, och det kan jag faktiskt kalla att ställa upp.

Men, tack ännu en gång för kloka råd och åsikter!
Belleriet

Senast ändrad av en moderator:

Är det verkligen så konstigt att man blir ledsen när ens föräldrar inte verkar vilja vara delaktiga i ens intresse?
Men de är ju delaktiga på så sätt att de köpt en ponny, de ställer upp och sköter, mockar mm och skjutsar till en del tävlingar.

Det jag undrar över är var gränsen går, hur mycket måste en förälder ställa upp för att det ska räcka?

Det låter ju som att du har många kompisar och i klubben som tävlar - finns det inte någon som har plats för en extra ponny i transporten? :laugh:

Lite off topic, men ändå inte, angående pappor som nte gillar att köra/inte är intresserade men gör det ändå. Så hade jag det oxå när jag tävlade min ponny (för sådär 15 år sedan ;)); pappa var noll intresserad och mycket äldre än de andra "ponnyföräldrarna" (han var 44 när jag föddes och alltså runt 60 när jag tävlade som mest på ponnyn), med vilka han inte hade speciellt mycket gemensamt. Han ställde dock upp för min skull - vilket var enormt hedervärt tycker jag nu i efterhand. DÅ tyckte jag ju bara att han var knäpp som satte geräns på ungefär 10 mil enkel väg ;). Han berättade för mig när jag var vuxen att han tyckte det var så otäckt att köra med "levande last", av rädsla att något skulle hända hästen alltså, i början att han inte sov på nätterna innan vi skulle i väg. Ingen som kände pappa hade någonsin kunnat tro det, för han var lugnet självt för det mesta (han finns inte kvar här längre, han dog -04).

När jag tagit körkort började jag köra häst själv ganska omgående - och då tyckte han det var skoj att komma i egen bil och titta på när jag tävlade - och komma lite lagom för att se när jag red och slippa stanna hela dagen :).

Något som han och min kompis pappa (en ungefär lika gammal pappa utan hästintresse han med) gjorde ibland och som vi som 16-åringar tyckte var enormt pinsamt men som var hemskt kul i efterhand, var att de tog med ett schackbord (!!!) och spelade schack hela dagen. Perfekt sysselsättning, ju...

Till dig TS, så förstår jag att det är jobbigt, framförallt så känns din pappas attityd jobbig för dig kan jag tänka mig? Hoppas det löser sig! Och tänk på att tävla VARJE helg inte är något bra alternativ för dig med en ung ponny hur som helst. Försök planera datumen tillsammans med pappa och kompromissa lite!

Lycka till!!

Men de är ju delaktiga på så sätt att de köpt en ponny, de ställer upp och sköter, mockar mm och skjutsar till en del tävlingar.

Det jag undrar över är var gränsen går, hur mycket måste en förälder ställa upp för att det ska räcka?

Men att pappan är sur och arg och tydligt visar hur trist han tycker det är räcker väl för att knäcka den bästa? Då känns det väl inte kul längre...

Nej, det håller jag självklart med om! Och har skrivit i tidigare inlägg.

Man måste väl inte ha e-kort för att köra bil med vanlig transport...

I all korthet - jo, det krävs ganska ofta. Om bilens och släpets totalvikt kommer upp i över 3500 kg krävs E.
Jag har ett släp som väger 1400 och måste ha E för att kunna dra det med min Volvo XC70.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 689
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
3 031
Senast: manda
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V