Föräldrar - fritidsintresse?

bergstopp

Trådstartare
Hur många dagar/timmar i veckan lägger ni på ert fritidsintresse?
Om ni har häst, gör ni något mer utöver det? Vilka tider på dygnet gör ni det?
Hur gamla är era barn?
Hur mycket jobbar ni?

Jag går i terapi för mitt dåliga samvete och jobbar mycket med att se saker realistiskt så jag fick i uppgift att ta reda på hur det ligger till hos andra föräldrar.
Jag har enbart hästar som mitt intresse. Jag har två dagar i veckan som jag är i stallet innan mitt barn lägger sig, alltså på hans vakna tid. Sedan 2-3 dagar är jag där kvällstid när han lagt sig. Resterande dagar har jag medryttare.
Jag tycker ibland att det borde vara helt ok och ganska normalt (?!) att ha två dagar i veckan som jag gör något annat, men har oftast dåligt samvete för det.
Dom dagarna är jag i stallet 2-3 timmar och är oftast en vardag och en helgdag.
Jobbar deltid.

Hur gamla är era barn?
Hur mycket jobbar ni?

Jag går i terapi för mitt dåliga samvete och jobbar mycket med att se saker realistiskt så jag fick i uppgift att ta reda på hur det ligger till hos andra föräldrar.
Jag har enbart hästar som mitt intresse. Jag har två dagar i veckan som jag är i stallet innan mitt barn lägger sig, alltså på hans vakna tid. Sedan 2-3 dagar är jag där kvällstid när han lagt sig. Resterande dagar har jag medryttare.
Jag tycker ibland att det borde vara helt ok och ganska normalt (?!) att ha två dagar i veckan som jag gör något annat, men har oftast dåligt samvete för det.
Jobbar deltid.

Drt låter väl helt okej. Du har ju planerat det så du får göra det du gillar men ändå hinner träffa honom. Dessutom antar jag att det innebär att barn+ partner får tid tillsammans.

Jag har främst hundarna som intresse, de tar ju tid dagligen men jag sticker iväg själv med dem eller tar ett av två barn. Jag är just nu föräldraledig så den biten är svår att jämföra. Men jag jobbar normalt heltid och min partner deltid, vi går rätt mycket omlott.

Jag har endel intressen bl.a ridsport. Har gården hemma och är föräldrarledig så gör alla sysslor under dagen. Motionerar eller rider ibland dagtid också då barnen sitter på en bänk o glor men det blir oftast att jag gör sysslorna och motionerar när mannen är hemma. Övriga intressen är motorsport och det är på helger, men då är hela familjen med. Annars är det fotboll och hockey som jag går på matcher på, det är varje vecka. Motorsporten är varje vecka, ibland dagligen om det är saker som ska fixas med bilarna, då är också hela familjen med. Så jag utövar mina intressen dagligen men hela familjen hänger oftast på då. :-) fungerar jättebra!
Mina fyller 2 resp 3 i april och maj.

Jag har bara hästintresset. (Hinner inget annat heller..)

Jobbar heltid, dagtid.

Vardagar är jag i stallet när barnen lagt sej. Har stallet hemma så det är ju inte särskilt långt bort.
Ibland ut direkt när jag kommer hem (17ish) då är barnen med sin pappa.
Helger är jag i stallet dagtid oftast då är barnen med sin pappa eller mor/farföräldrar om vi båda har något på varsitt håll och inte kan ’gå omlott sas’.

Barnen är 2 och 3 i april och maj.

Jag känner mej ofta stressad när jag är iväg utan barn. Att jag måste skynda mej tillbaka liksom. Fast de har det hur bra som helst. Hjärnspöken..

Hur gamla är era barn?
Hur mycket jobbar ni?

Jobbar deltid.
Noll timmar lägger jag på fritidsintressen. Jag har fullt upp att jobba (inte riktigt heltid) och sköta hus och hem. Jag vet inte hur jag skulle kunna klämma in så mycket annat.

Alla andra verkar ha så fantastisk mycket tid och energi till allt. Jag har inte det.

Vi har tre barn under tio år.

De kommer bli äldre tänker jag.

Jag har egen häst och är i regel i stallet ca tre timmar om dagen, har nära och är oftast där flera gånger om dagen. Min dotter, snart tre år, är med ganska mycket och sover fortfarande middag så då rider jag ibland medan hon sover. Annars är hon med sin pappa, som inte har så tidskrävande intressen som jag. Annars skulle det bli svårt att få ihop det. Han var väl medveten om hur viktig hästen är/var innan vi skaffade barn så det är ingen diskussion hos oss, och barnet är ofta med så missar förhållandevis lite tid med henne.

På styrketräningen lägger jag, inklusive den lilla restid det innebär, kanske 6-8 timmar i veckan. Beroende på hur mannen jobbar påverkar det umgänget med barnet (som är knappt tre år) på olika sätt. De veckor jag morgontränar sover både man och barn under tiden, men när jag tränar efter jobbet eller på helgerna innebär det förstås mindre tid med dottern. Utöver styrketräningen kanske jag lägger ytterligare totalt 4-5 timmar i veckan på olika saker, ibland med dottern men oftast utan. Emellanåt far jag och hälsar på nån kompis i ett par-tre dagar, eller bara går ut på en långpromenad om jag behöver få vara själv.

Jag har faktiskt inte ett dugg dåligt samvete. För det första är jag inte bara mamma utan jag är en massa andra saker också, och de delarna måste också få ta plats om jag ska må bra (och ska jag vara rolig att umgås med måste jag få röra på mig, blir en riktig surdeg annars). För det andra har dottern en pappa och jag tycker bara det är bra att både jag och pappan får umgås med henne själva. För det tredje spenderar dottern större delen av sin tid med just pappan eller mig då hon har rätt korta dagar på förskolan (jag och maken jobbar olika tider så hon lämnas antingen sent eller hämtas tidigt och var tredje vecka går hon bara femton timmar). För det fjärde har pappan intressen som tar mycket tid i perioder, då jag får ha avkomman för mig själv men då blir mina intressen förstås lite lidande och knepiga att få ihop, varför jag håller hårt på att ta mig tid att göra det jag tycker om när vi har vanlig vardag.

Hur gamla är era barn?
Hur mycket jobbar ni?

Jobbar deltid.

Är i stallet 5 ggr per dag. Fordrar var 4 timme. Har fodertimer på nattetid. Lägger minst 3 timmar per dag hos hästarna.

Jag sålde min häst för ett år sedan, idag. Jag var väldigt noga med berätta för min sambo att jag aldrig skulle sälja min häst eller ta en paus, men jag började tidigt slåss med dåligt samvete och ifrågasatte om det var värt det.
Det är nog först nu jag har accepterar det och förstår att det var för barnens skull och inge pga min sambo.
Jag har all tid i världen att ha egentid i framtiden, när barnen är större. De är ju faktiskt bara små en gång..

Men jag blir imponerad av folk som lyckas hålla igång sitt intresse!

Jag jobbar 75 %, har ett barn på snart två år och en till på väg. Lägger ingen tid alls på egna fritidsintressen, men har heller inte några direkta "åka till specifik plats utanför hemmet"-intressen. Har träffat kompisar på fika nån helg då och då (mycket sällan), men utöver det så hänger jag med barnet och maken. På helgerna gör vi oftast saker tillsammans hela familjen. Maken har ett organiserat fritidsintresse som medför resor vissa helger, så ibland är han iväg och pysslar med det.

(Jag skulle nog helt ärligt inte ägna mig åt någon uppstyrda hobby även om jag var barnlös, jag är helt enkelt inte funtad så. :o)

Tränar typ 10-14 timmar i veckan. Gym alltså. Tänkte byta ut några av timmarna till simning och konståkning (måste hitta en vuxengrupp bara) eftersom jag tycker det är så roligt. Ingen häst längre.

Pluggar heltid, jobbar de flesta helgerna (05-14) och så har jag eget företag som sköter sig själv ganska mycket, men i perioder jobbar jag halva nätterna och all annan ledig tid med det dock men vill man komma nånstans måste man jobba hårt så är det ju bara.

Jag har ingen regelbunden hobbytid längre. Hade häst mrn sålde den och köpte ponny till dottern så nu är det hennes hobby och inte min... Genast försvann det dåliga samvetet:D
Rider ibland när det passar.
Sambon har fiske som hobby och det blir oxå när det hinns med.
Då jobbar vi båda kvällar ibland. Nu är jag föräldraledig men annars har vi bara 1 kväll plus helgen när båda är lediga.

Stora barnet har 3 kvällar i veckan med aktiviteter.

Jag jobbar 75 %, har ett barn på snart två år och en till på väg. Lägger ingen tid alls på egna fritidsintressen, men har heller inte några direkta "åka till specifik plats utanför hemmet"-intressen. Har träffat kompisar på fika nån helg då och då (mycket sällan), men utöver det så hänger jag med barnet och maken. På helgerna gör vi oftast saker tillsammans hela familjen. Maken har ett organiserat fritidsintresse som medför resor vissa helger, så ibland är han iväg och pysslar med det.

(Jag skulle nog helt ärligt inte ägna mig åt någon uppstyrda hobby även om jag var barnlös, jag är helt enkelt inte funtad så. :o)
Jag har det ungefär likadant som dig. Har inga intressen som utövas utanför hemmet. Skulle vilja börja rida på ridskola någon dag i veckan framöver men jag vill inte ha egen häst just nu. Det spar jag till framtiden.

Jag har inte heller direkt några "organiserade" fritidsintressen. Mina största fritidsintressen innan barnen var fotografering och längdskidåkningen och det är intressen som jag nu gör tillsammans med barnen. (Jag och maken turas om att dra skidpulkan).

Jag tycker inte alls att ditt upplägg låter orimligt, speciellt inte om barnet är med pappan under tiden :)

Har ingen egen regelbunden hobby. Min familj håller på att sälja av hästarna eller låna ut och det känns skönt. Kostar så mycket pengar att vi inte tycker det är värt det. Åker och kollar på tävlingar ett par gånger om året.
Jag och sambon har båt som vi åker ut med tillsammans. Är ju dock främst sommartid. I framtiden skulle jag vilja börja på gymnastik men det är när bebis blir äldre.

Studerar heltid på universitet, min man har ständig snöjour så tid för mina fritidsintressen varierar beroende på vad jag hinner med. Vi har stort hus, 1 hund och 3 barn mellan 13 till 2 års ålder.

En bra vecka tränar jag 2 timmar (varav 1 timme restid per gång) samt tränar hunden flera gånger i veckan. Hunden tränas antingen när jag tar rast från pluggandet, på kvällen eller helgen.

En sämre vecka så finns det knappt ingen tid alls. Igår tex var enda dagen den här veckan som hunden tränades men i gengäld fick vi in väldigt många moment så han är trött än.

Noll timmar lägger jag på fritidsintressen. Jag har fullt upp att jobba (inte riktigt heltid) och sköta hus och hem. Jag vet inte hur jag skulle kunna klämma in så mycket annat.

Alla andra verkar ha så fantastisk mycket tid och energi till allt. Jag har inte det.

Jag bortprioriteterar helt klart plockning och städning och att matcha strumpor.

Gillar pga känner igen mig. Jobbar heltid som lärare och jobbet suger musten ur mig såpass att jag inte orkar annat än slösurfa när jag är hemma, utöver lite hushållssysslor och barnomhändertagande.

Har ett barn på 4 år och ett på väg.

Jobbar ca 70 proc. Har tre barn mellan 3 och 9 år och bor tillsammans med deras pappa. Är ridlärare och får således en hel del häst på mig på jobbet. Har en egen häst som är så gammal att han får vara kvar så länge han lever. Har också medryttare och är bara hos honom 2-3 ggr i veckan. Om han dör inom de närmsta ca fem åren blir det ingen ny häst direkt. Då skulle jag hellre lägga lite extra tid på att trimma våra ridskolehästar och på så sätt rida lite mer än det jag hinner under arbetstid. Senare i livet vill jag nog gärna ha häst igen men då vill jag känna att jag hinner rida den själv ca 5 ggr i veckan. Annars kan det vara och jag kan rida på annat sätt.
Jag har inget dåligt samvete för att jag inte umgås med mina barn 24/7, de har en pappa, de har skola/ dagis och vänner. Dock vill jag inte vara hemifrån mer än kanske en kväll i veckan förutom de två jag jobbar (jag jobbar två dagar dagtid och två från lunch till sen kväll). Det har inte med dåligt samvete att göra utan mer att jag dels vill träffa familjen och dels är det svårt att få i hop pusslet med barns läxor och aktiviteter om jag är borta mer.

Innan vi fick barn fanns det inte på kartan att minska på hästeriet och när vi bara hade ett barn körde jag på nästan som innan med träning, tävling etc.

Jag tycker verkligen inte du ska gå runt och ha dåligt samvete, TS! Men om du inte tycker det är kul eller värt tiden så ska du heller inte känna det som ett misslyckande om du tar hästpaus. Det kostar pengar och tar tid, så det ska kännas kul också tycker jag!

Några andra hobbies än hästar har jag aldrig haft. Jag gillar att läsa böcker och umgås med vänner. Hästarna är ju på något sätt inte direkt hobby heller utan för mig både jobb och en naturlig del av tillvaron. Ibland kan jag nästan vara lite avis på mina vuxenelever som glatt kommet en gång i veckan för att ha lite egentid och utöva en hobby :).

• Gilla
Reactions: Ray
Har ett barn som är 2 år, jobbar heltid (skift) och en häst. Har barnet varannan vecka, på helgerna tar jag med barnet. Veckodagarna brukar jag åka och fixa stallet mellan jobb och dagis, det ligger på vägen. Jag har dock unghäst på lösdrift så det tar 10-30 minuter att göra det nödvändiga. Ska jag göra något mer tidskrävande i stallet ordnar jag barnvakt. Det fungerar för mig och blir enklare ju äldre barnet blir .

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 769
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 067
Senast: TantAgda
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 705
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V