Föräldrapenning

P

Puma

Jag har verkligen noll koll på sånt här och började fundera lite. Nu jobbar jag heltid och tjänar helt okej. Jag funderar dock på att börja plugga heltid och bara jobba extra, typ varann helg eller liknande.
Dock är utbildningen jag vill gå 5 år lång, och jag kommer säkert vilja skaffa barn om 2-3år.
Kommer min föräldrapenning då beräknas på mitt studiebidrag och extrainkomst från jobb?
Funderar på om jag helt enkelt ska lägga mina drömmar på hyllan ett tag och skaffa barn först, men det vill jag inte heller göra... :/

Sv: Föräldrapenning

Studerande med studiestöd eller utbildningsbidrag som före studiernas början har rätt till en SGI får ha den SGI:n vilande under utbildningstiden.

Vilande SGI innebär att du under utbildningstiden som regel inte kan få någon ersättning som är grundad på den vilande SGI:n. När studierna är avslutade kan den vilande SGI:n bli gällande igen.

Hel föräldrapenning kan i regel inte betalas ut om du deltar i bundna heltidsstudier. I likhet med andra föräldrar ska den studerande föräldern ha hand om sitt barn för att ha en egen rätt till föräldrapenning. Kontakta Försäkringskassans Kundcenter för att reda ut vad som gäller för dig.

Har du rätt till föräldrapenning betalas den vanligtvis ut enligt den sjukpenninggrundande inkomst, SGI som du hade innan du började studera. Om studierna är förlagda så att föräldern ändå kan anses uppfylla vårdnadskravet kan föräldrapenning betalas ut

Om du studerar och samtidigt arbetar vid sidan av studierna, eller under lov, kan du få en SGI som baseras på din inkomst under studietiden. Det kallas för studietids-SGI.

Om du till exempel blir sjuk under studietiden och måste avstå från arbetet, kan du få ersättning som beräknas på din studietids-SGI.

Senast ändrad:

Jag fattar ändå inte riktigt :confused:

Som jag kan läsa ut det av det där så är det att om jag är föräldraledig under studierna så baseras föräldrapenningen bara på studiestöd och extrainkomst från jobb, dvs inte på långa vägar lika mycket som jag skulle fått om jag fortsätter jobba?
Eller har jag fattat fel? Känner mig lite trög idag..

Jag är inte så haj på de där med regler men jag kan tala om hur det var för mig. Jag läser nämligen ett treårigt program och efter två år så kom vår bebis till världen. Jag har under hela studietiden jobbat extra (ungefär halvtid) och jobbat massa under sommrarna och så, men fick min föräldrapenning beräknad på vad jag tjänade innan jag började skolan.
Men det är nog bra att antingen maila FK eller ringa och prata med en handläggare så du är på säkra sidan.

Det min handläggare började fundera på var att jag inte hade sökt studiemedel dom sista tre veckorna jag gick. Fick barn i november så jag gick tre veckor i början av höstterminen, men kände då inte att jag behövde dom där ynka kronorna som jag skulle få om jag hade sökt bidrag och det hade kunnat ställa till problem men handläggaren jag pratade med var en vettig person som förstod hur jag hade tänkt.

Jag tycker också att du ska prata med FK så att det inte blir fel. Jag fick också barn under mina studier. Jag hade jobbat heltid innan jag började läsa. Men jag fick inte min föräldrapenning beräknad på heltidsjobbet eftersom jag under någon termin valt att inte ta csn den första månaden på terminen. Jag tänkte att eftersom jag ändå fick lön från sommarjobbet den månaden så var det onödigt att ta lån också, allt för att minska lånen. Men det var inte så smart tydligen... FK menar då att jag inte tagit löpande csn, vilket är ett krav för behålla sin sgi

Jag tycker också att du ska prata med FK så att det inte blir fel. Jag fick också barn under mina studier. Jag hade jobbat heltid innan jag började läsa. Men jag fick inte min föräldrapenning beräknad på heltidsjobbet eftersom jag under någon termin valt att inte ta csn den första månaden på terminen. Jag tänkte att eftersom jag ändå fick lön från sommarjobbet den månaden så var det onödigt att ta lån också, allt för att minska lånen. Men det var inte så smart tydligen... FK menar då att jag inte tagit löpande csn, vilket är ett krav för behålla sin sgi
Vilket är helrubbat. FK borde givetvis gå på att man varit inskriven på en skola, inte om man utnyttjar CSN eller inte...
Jag drabbas också av det och jag är rätt irriterad på att straffas att jag använde lön istället för CSN.

Jag är gravid och studerar samt jobbar extra.

Om du har tagit full CSN när du pluggar och började plugga direkt efter jobb eller var inskriven på AMS och fick a-kassa därmellan (inga tomma perioder någonstans) så baseras din FP på den lön du hade innan studierna. SGIn ligger då vilande medan du pluggar.

Tar du uppehåll från studierna får du FP men det jerseyko skriver om handlar mest om du väljer att fortsätta studera under mammaledigheten.

Studie-SGI är väl för dem som inte har jobbat innan studierna.

Men ring och prata med dem du, de är inte fullt så hemska som ryktet säger. ;)

Tror det är där det blir lite lurigt, med den vilande SGIn, för den föräldrapenninggrundandeinkomsten, som grundas på SGIn har ju lite andra regler.

Tycker du ska kontakta FK om åka dit och prata med dem, det är ju många som får barn under studietiden. Jag har flera gravid och vi föräldrartidningar med reportage, du kanske kan hitta dem på internet? Där tar de bla upp hur det funkar med ledighet och föräldrapenningen.

Du kan ju oxå skaffa barn innan du börjar plugga. Nu vet ju inte jag vad du tänkt läsa till men jag har 2 barn och ska plugga till sjuksköterska, kanske få ett 3e barn :angel: och läsa till barnmorska.
Åldersmässigt är jag då typ 33-35 år när jag är klar, knappast nån gammal tant och med många år framför mig att jobba.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 959
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 357
Senast: Blyger
·
Övr. Barn 7-åringen har en orolig period. Drömmer mardrömmar, hör jobbiga/läskiga ljud (oklart om hen är vaken eller inte), vill sova hos oss...
Svar
1
· Visningar
530
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar