Föräldrapenning och pension?

mian1

Trådstartare
Påverkar F-penningen den framtida pensionen?
Vad jag har förstått kan man skriva över dagar på t.ex. en far- eller morförälder till barnet.
Min pappa är 60 år och behöver pga stress gå ner i arbetstid. Om han går ner till 80% så kommer det att påverka pensionen så att han behöver jobba tills han är 66 för att få ut samma pension som han fått om han jobbat heltid fram till 65. Men om han får av våra föräldradagar - kan det göra någon skillnad? Kan han vara en dag "morfarledig" i veckan med oförändrad pension?

Sv: Föräldrapenning och pension?

Nej, det går inte att föra över föräldradagar till din pappa. De dagar som kan överföras är dagar med så kallad tillfällig föräldrapenning, dvs Vård av barn-dagar. De kan överlåtas om föräldrarna arbetar medan barnet är sjukt och en annan person kan då ta ut TFP, under förutsättning att den personen själv avstår från arbete den dagen och att deras arbetsgivare godkänner detta.

Sv: Föräldrapenning och pension?

När jag gick på FL så sa en i facket åt mig att jag skulle komma in och skriva på något papper för att jag skulle få pension även under tiden jag var ledig. Var någon annan som gick in och betalade det jag förlorar när jag är hemma.

Jag börjar jobba om 1 vecka, och har fortfarande inte skrivit på de där pappret :o

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 915
Senast: Manji
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 591
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?