Föräldrapenning... några frågor

amalia

Trådstartare
Ja, inte är det lätt att förstå sig på allt så här under sin första graviditet. Har sökt på trådar, kollat försäkringskassans hemsida, men några saker är fortfarande oklart.

1. lägstanivådagarna är alltså 180kr, är det före eller efter skatt?

2. Förstår inte riktigt detta med att fp är semestergrundad. Hur fungerar detta i praktiken? Har jag alltså rätt till semesterdagar när jag varit föräldraledig? Hur räknas detta?

3. Jag vill vara hemma så länge som möjligt, har beräknat bf den 15/10 och skulle vilja kunna låta mitt barn vara hemma tills aug -10 och då börja på förskola. För att kunna dryga ut dagarna så kommer jag att behöva jobba lite och ta ut färre dagar/månad i fp. (Har en snäll mamma som kommer ställa upp och ha barnet de dagar jag jobbar). Tanken är att vara hemma helt i kanske 5-6 månader och sedan hoppa in och jobba lite på mitt jobb (arbetar på förskola så jag kommer garanterat kunna vikariera en hel del), kan jag då bara ta ut ett mindre antal dagar av min fp och sedan ta ut lön för de dagar jag jobbar? Något att tänka på angående detta?

Hmm, ja de är väl de frågor jag har just nu... kommer säkert komma en hel del fler sedan ;)

Sv: Föräldrapenning... några frågor

1. lägstanivådagarna är alltså 180kr, är det före eller efter skatt?
Ja, man skriver alltid ut före skatt eftersom man betalar olika mkt skatt beroende på vart man bor och hur hög slutsumman blir.

2. Förstår inte riktigt detta med att fp är semestergrundad. Hur fungerar detta i praktiken? Har jag alltså rätt till semesterdagar när jag varit föräldraledig? Hur räknas detta?
Det beror på vilket avtal du har med din arbetsgivare och inget med försäkringskassan att göra.
Det är lag på att 120 dagar av din föräldrapenning är semesterlönegrundade, det ger alltså 9 betalda semesterdagar som ditt jobb betalar ut. Sen är vissa företag mer generösa och har fler än 120 dagar.

3. Jag vill vara hemma så länge som möjligt, har beräknat bf den 15/10 och skulle vilja kunna låta mitt barn vara hemma tills aug -10 och då börja på förskola. För att kunna dryga ut dagarna så kommer jag att behövabara ta ut ett mindre antal da jobba lite och ta ut färre dagar/månad i fp. (Har en snäll mamma som kommer ställa upp och ha barnet de dagar jag jobbar). Tanken är att vara hemma helt i kanske 5-6 månader och sedan hoppa in och jobba lite på mitt jobb (arbetar på förskola så jag kommer garanterat kunna vikariera en hel del), kan jag då gar av min fp och sedan ta ut lön för de dagar jag jobbar? Något att tänka på angående detta?

Hur många dagar du tar ut sköter du smidigt va försäkringskassans hemsida, och då fyller du i där vilka dagar du vill ha ut FP och om du vill ta ut 1/8, 1/4, 1/2 eller 1/1 dag. 1 dag = 8 timmars jobb.
Jobbar du 4 timmar kan du ta ut 1/2 dag FP också. Men du kan inte ta ut FP och jobba samtidigt. Det enda man får ta ut tillsammans med någon ersättning från FK är havandeskapspenning + semester.

När barnet fyller 1 år måste du ha full sysselsättning för att behålla din SGI (ersättning om du skulle bli sjukskriven eller kanske gravid igen och gå på havandeskapspenning)
Fk kräver då att du har sysselsättning i 40 timmar/vecka.
Du måste ta ut minst 5 heldagar FP i veckan eller t.ex. jobba 50% och ta ut FP 50% så du kommer upp i 40 timmar.

Det beror på vilket avtal du har med din arbetsgivare och inget med försäkringskassan att göra.
Det är lag på att 120 dagar av din föräldrapenning är semesterlönegrundade, det ger alltså 9 betalda semesterdagar som ditt jobb betalar ut. Sen är vissa företag mer generösa och har fler än 120 dagar..

Känner mig lite trött i huvudet, menar du 9 betalda semesterdagar på ett år med fp?

När barnet fyller 1 år måste du ha full sysselsättning för att behålla din SGI (ersättning om du skulle bli sjukskriven eller kanske gravid igen och gå på havandeskapspenning)
Fk kräver då att du har sysselsättning i 40 timmar/vecka.
Du måste ta ut minst 5 heldagar FP i veckan eller t.ex. jobba 50% och ta ut FP 50% så du kommer upp i 40 timmar.

Men detta gäller alltså endast om jag skulle bli gravid innan jag hunnit börja jobba igen? Eller är det så att jag sabbar min sgi om jag ex tagit ut färre dagar efter det att barnet är ett år och börjar arbeta 75% för att sedan bli gravid innan barnet är 1 år och 9 månader, räknas inte min sgi då på min tidigare heltidslön?

:idea:Känns som om du skulle kunna kräva lite lön från försäkringskassan som har svar på alla gravida/småbarns bukares frågor! ;)

Tack!:bow:

Om du tar ut mindre än 40 timmar/vecka (med jobb + fp) så sänks din SGI = om du blir sjuk till exempel räknas ersättningen på den nya, lägra SGI:n. Vet inte riktigt vad som händer med fp dock .. ? Sjunker den också? Den är ju också grundad på SGI?

:o Du menar förstås 9 semesterdagar för hela föräldraledigheten?

Japp! Så har jag fått det förklarat för mig :D Bara de första 3 mån är semestergrundande. Om inte ditt företag har andra regler, då. Men minst 3 mån :)

Om du tar ut mindre än 40 timmar/vecka (med jobb + fp) så sänks din SGI = om du blir sjuk till exempel räknas ersättningen på den nya, lägra SGI:n. Vet inte riktigt vad som händer med fp dock .. ? Sjunker den också? Den är ju också grundad på SGI?

Föräldrapenningen kan inte sänkas först barnet är 21 månader. blir man gravid igen inom de 21 månaderna behåller båda föräldrarna samma FP som med barnet innan.

FP påverkas alltså inte även om ens SGI sänks eller i värsta fall nollas när barnet fyller 1 år.

Känner mig lite trött i huvudet, menar du 9 betalda semesterdagar på ett år med fp?

Är du föräldraledig i 1 år så kommer du få 9 betalda semesterdagar ifrån ditt jobb om du inte har ett annat avtal där det är fler än 120 dagar som är semestergrundande.

Men detta gäller alltså endast om jag skulle bli gravid innan jag hunnit börja jobba igen? Eller är det så att jag sabbar min sgi om jag ex tagit ut färre dagar efter det att barnet är ett år och börjar arbeta 75% för att sedan bli gravid innan barnet är 1 år och 9 månader, räknas inte min sgi då på min tidigare heltidslön?

Blir du gravid inom 1 år och 9 månader så behåller du (och pappan) samma föräldrapenning med andra barnet.
Jobbar du bara 75% när första barnet har fyllt 1 år så räknas din SGI på vad du tjänar när du jobbar 75%. FP är den samma men du får ju lägre ersättning om du blir sjukskriven eller går på havandeskapspenning.

Känns som om du skulle kunna kräva lite lön från försäkringskassan som har svar på alla gravida/småbarns bukares frågor! ;)

Jag ska plugga till barnmorska när jag avlat klart :D (Ok, de kanske blir en sladdis efter jag läst till sjuksköterska och innan jag börjar på barnmorskeprogrammet :angel: )

Jag måste vara helt *** i huvudet...

Menar du om jag blir sjuk medan jag är föräldraledig?
Åhh, vad skumt. Jag vill verkligen att mina dagar ska räcka till så att jag kan vara hemma från oktober 08 till början på augusti -10 och då måste jag göra så att jag börjar jobba lite smått efter cirka 6 månader och tar ut mindre med dagar, men då finns det alltså en risk med detta (from barnet är 1 år)?

Du har rätt att gå ner i arbetstid de sista 6 månaderna pga graviditeten utan att din SGI sänks.

Börjar du jobba när barnet är 1 år och du då bara jobbar 75% så kommer du också få en SGI som är på 75%. Din FP sänks ju inte, men skulle du t.ex. bli sjukskriven när ditt barn är 1½ år så får du mindre pengar.

Om du inte fyller upp så du har sysselsättning 40 timmar i veckan, t.ex FP i 5 dagar, jobbar 50% och tar ut 5st 1/2 dagar osv osv. Är du arbetslös eller studerar (heltid) är din SGI skyddad.

Första året behöver du ju inte ta ut några dagar alls.

Sen beror det ju på hur man bor, kamrater osv. Vi har inga kamrater med barn i Rasmus ålder så han kommer få börja hos dagmamma när han är 13 månader och gå där några timmar i veckan för den sociala biten.
Jag är uppvuxen med min mamma hemma och när jag (och mina syskon) var små så hade mamma fler omkring sig med barn i samma åldrar som vi lekte med.

Funderar vidare...

Den ena föräldern får ju "ge bort" alla sina dagar utom 60 till den andra föräldern, är då alla de 60 dagarna med sjukpenningnivå eller är några av dem med lägsta nivå?

Sitter och försöker få ihop en beräkning på försäkringskassans hemsida för att få dagarna att räcka till så länge som jag vill...

Jag tror man inte får ge bort 60 dagar med SGI-nivå. Utan den andra föräldern får alla 90 lägsta nivå dagarna.

*kapar tråden helt, förlåt TS*

Hur är det om man är arbetslös och blir gravid och inte hinner ordna med något jobb innan fördslen. Får man någon föräldrapenning då?

FP får man alltid..men troligtvis får du då grundbelopp på 180:-/dag.

*kapar tråden helt, förlåt TS*

Hur är det om man är arbetslös och blir gravid och inte hinner ordna med något jobb innan fördslen. Får man någon föräldrapenning då?

Har man ingen SGI eller låg SGI så får man 180 kr om dagen. Tror du måste ha en årsinkomst på över 75.000kr eller nått sånt för att få högre än 180 kr om dagen.

Jag fattar ingenting om föräldrapenning!

Jag ansökte om havandeskapspnning from 1 juli. Hittade ingenstans där det stod hur långt innan man skulle skicka in sin ansökan. Min har anlänt hos dom 3 juni. Jag har ringt och pratat med kundtjänst 2 ggr och de har sagt att jag är ute i senaste laget. Okej, en miss av mig!

vad jag inte fattar är hur man ska gå vidare för att få hem papper där man ska fylla i vad man tjänar och på så vis få reda på vad jag kommer få i föräldrapenning.

Hon jag pratade emd först (2 veckor sen) sa att det kommer de skicka till mig. Men hon jag pratade emd idag sa bara att de skickar ut det om jag blir beviljad HP. Om jag inte blir dte då? Ska jag ringa försäkringskassan igen då? Nej det skulle jag inte. Men de skickar heller inte ut något om jag inte blir bevilad HP. Va?

Jag fattar ingenting. Hon diag sa att allt är 6 veckors väntetid på. Jga som har BF 20 augusti skulle gärna vilja ha det färdigt nu. Men hur ska jag gå till väga?
Hon skrev upp att jag ville ha personligt samtal av föräskringskassan, de skulle höra av sig. Frågan är ju när bara...

För att få reda på vad du kommer få i fp kan du med hjälp av bank-id logga in på försäkringskassans hemsida och fylla i din uppgifter. Du kan då laborera med föräldrapenningen och se hur mycket du får ut om du tar ett visst antal dagar per vecka etc! För att få papper hem så ska man skicka in moderskapsintyget till försäkringskassan har jag förstått det som.

Jag har också ansökt om havandkeskappenning och skickade in papprena för någrar veckor sedan, har inte fått svar ännu... men i mitt fall är det inte aktuellt förräns i mitten av augusti OM jag får beviljat och det vet man ju inte...

Senast ändrad:

Men moderskapsintyget skickade jag in i samband med att jag skickade in papprena om HP.

Tror jag ska försöka åka in till försäkringskassan imorn för att få prata med någon innan jobbet om jag hinner.

vad jag inte fattar är hur man ska gå vidare för att få hem papper där man ska fylla i vad man tjänar och på så vis få reda på vad jag kommer få i föräldrapenning.
När du begär HP så skickas det med en blankett där du fyller i din inkomst.

Hon jag pratade emd först (2 veckor sen) sa att det kommer de skicka till mig. Men hon jag pratade emd idag sa bara att de skickar ut det om jag blir beviljad HP. Om jag inte blir dte då? Ska jag ringa försäkringskassan igen då? Nej det skulle jag inte. Men de skickar heller inte ut något om jag inte blir bevilad HP.
Om du inte blir beviljad HP och inte kan jobba (vilket är anledningen till att man får HP) så säger du till din barnmorska och du kommer få träffa en läkare som kan sjukskriva dig, men bara för läkaren sjukskriver dig betyder det inte att FK tycker du har rätt till sjukpenning.
Det andra alternativet är att du går på föräldraledigt, du har rätt att börja ta ut barnets dagar 60 dagar före BF.

Jag fattar ingenting. Hon diag sa att allt är 6 veckors väntetid på. Jga som har BF 20 augusti skulle gärna vilja ha det färdigt nu. Men hur ska jag gå till väga?
Hon skrev upp att jag ville ha personligt samtal av föräskringskassan, de skulle höra av sig. Frågan är ju när bara...

Jag hörde inte av min HP-ansökan heller och de började närma sig datumet jag sökt + min semester. Jag ringde upp FK och hon såg att jag hade blivit beviljad HP för de sista 60 dagarna men inte från datumet jag sökte, jag hade inte fått någon information om att de beviljat min HP och jag ringde kanske 1 vecka efter jag skicka in papprena.

Jag fick tillbaka blanketten min chef skulle fylla i (han visste inget så jag fick säga va han skulle skriva) och skickade tillbaka pappret och ringde sen efter bara 3-4 dagar och då hade de godkänt min ansökan om tidigare HP.

När jag vart HP-ledig i kanske 2 dagar kom papprena från FK. Jag fyllde i de men krävde inte ersättning de första 2 veckorna för jag hade semester då. Dagen efter jag skickat papprena ringde min handläggare upp och sa att jag får ta ut semester + HP samtidigt och de var ju dumt att förlora pengar nu när de skulle handlas inför ankomsten :bump:

Här jag bor har FK alltid vart jätte snabba och på min sida (Min handläggare tyckte t.om jag skulle sökt HP ännu tidigare!)
Ett telefonmöte tycker jag låter helt rätt, men ring tillbaka och var lite på. Eller så går du direkt ner till kontoret och pratar med dem öga mot öga.

Jag mailade FK för bra länge sen nu med massa funderingar kring SGI och FP. Fick efter ett bra tag ett svar att mitt mail skickats vidare och väntar fortfarande på svar!

Föräldrapenningen kan inte sänkas först barnet är 21 månader. blir man gravid igen inom de 21 månaderna behåller båda föräldrarna samma FP som med barnet innan.

FP påverkas alltså inte även om ens SGI sänks eller i värsta fall nollas när barnet fyller 1 år.

Är du helt hundra på det?

Så här står det på fk hemsida:

"När ditt barn fyller 1 år kommer din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), d.v.s. den inkomst som din ersättning baseras på, att omprövas. Kontakta Försäkringskassans kundtjänst för ytterligare information."

"Fram till dess att ditt barn fyller 1 år får du behålla den sjukpenninggrundande inkomst (SGI) som du hade när barnet föddes. Därefter kan du få behålla din gamla SGI om du inte arbetar alls och tar ut föräldrapenning minst fem dagar i veckan, eller om du arbetar mindre än tidigare och tar ut föräldrapenning för den förkortade arbetstiden, till exempel om du har arbetat heltid och börjar arbeta halvtid och tar ut halv föräldrapenning.

Annars beräknar vi om din SGI utifrån den arbetsinkomst som du har vid barnets 1-årsdag."

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 893
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 205
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila