Föräldralediga samtidigt?

Mammas

Trådstartare
Jag undrar om både jag och barnets far kan ta föräldraledigt båda två samtidigt från arbetet om endast en tar ut föräldrapenning (eller båda tar halva dagar från Försäkringskassan? Eller har AG rätt att neka om man inte tar ut ersättning för de dagarna?

Vi har samma AG och ansöker till samma person, så de vet mycket väl när vi tar ut föräldraledighet. På försäkringskassan kunde de inte svara på om AG har rätt att neka föräldraledighet om båda tar ut det samtidigt. De hänvisade till mitt fackliga ombud, dessvärre är jag inte med i facket så jag sätter i först hand min tilltro till er på Buke. ;)

Sv: Föräldralediga samtidigt?

Fram till att barnet är 1½ år så har man rätt att vara föräldraledig om man vill och behålla sin anställning.
Men bara en i taget kan få föräldrapenning.

Ledigheten är en sak - och ersättningen från Föräldraförsäkringen en annan.

Och det är oerhört konstigt att inte Försäkringskassan kunde svara på det.
Men tanke på http://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/foralder/ där det står.
Men å andra sidan kunde du ju enkelt ha sökt själv på "föräldraledighet".

När barnet är under ett år så kan ni bägge vara lediga samtidigt, möjligtvis kan AG ha synpunkter på att ni bägge är lediga men annars har man rätt att vara ledig när barnet är under 17 månader. Men när barnet fyllt 1 år så måste den som är föräldraledig ta ut minst 5 dagar föräldrapenning i veckan för att inte få sin SGI nollad (dvs man sjunker till lägsta ersättningen vad det gäller föräldrapenning och sjukpenning, man måste arbeta ett halvår för att få upp den igen. Detta bör man undvika ifall något skulle hända och man blir långtidssjukskriven och inte kan jobba upp sin SGI igen). Då går det alltså inte att vara hemma båda två eftersom man bara kan ta ut fp för en förälder i taget.

När barnet är under ett år så kan ni bägge vara lediga samtidigt, möjligtvis kan AG ha synpunkter på att ni bägge är lediga men annars har man rätt att vara ledig när barnet är under 17 månader. Men när barnet fyllt 1 år så måste den som är föräldraledig ta ut minst 5 dagar föräldrapenning i veckan för att inte få sin SGI nollad (dvs man sjunker till lägsta ersättningen vad det gäller föräldrapenning och sjukpenning, man måste arbeta ett halvår för att få upp den igen. Detta bör man undvika ifall något skulle hända och man blir långtidssjukskriven och inte kan jobba upp sin SGI igen). Då går det alltså inte att vara hemma båda två eftersom man bara kan ta ut fp för en förälder i taget.
SGI blir inte "nollad", däremot räknas den ut på den inkomst du har haft. Och har du tagit ut deltid föräldrapenning så räknas nya SGI ut på den totalsumman. Exempel (med siffror som är enkla att räkna på): normal heltidslön 10.000/mån, ger fp på 8.000/månad. tar du ut fp på 75% så räknas din nya SGI ut på den faktiska inkomsten som är 6.000 kr/månad - vilket ger fp på 4.800/månad.

Fast du får behålla samma nivå på fp även när SGIn går ner, så det är först om du blir sjuk etc det kommer märkas. Tror du behåller fp i 2 år eller nåt. Inte säker på exakt hur länge det var.

Aha, det visste jag inte. Men har man inte tagit ut full fp så har ju de flesta levt på en inkomst under 10000 per månad och det vore inte så roligt att få sin SGI beräknad på det om man normalt har minst det dubbla i lön.

DET är alldeles sant, att det inte är kul att ha sin SGI beräknad på en deltids föräldrapenning.
Därför kan det ju vara bra att veta vad som skulle kunna hända.

(själv ÄR jag nollad, eftersom jag i princip inte har några inkomster alls på pappret - de inkomster jag har går till mitt företag, som än så länge går med förlust. Så jag "ser fram emot" föräldrapenning modell grundnivå - 180 kr/dag - som jag kommer ta ut på halvtid... :angel: )

Joho, man blir nollad. Jag blev det nyss. FP ändras inte, men jag har ingen sjukpenning. Har snackat med FK förra veckan. Jobba i 6 månader sa dom så får du upp sjukpenningen igen. Det står tom i papperet jag fick hem, 0:- står det.

Stämmer som Mynta2 säger, SGI:n blir nollad om man efter barnets ettårsdag inte arbetar/har sjukpenning/är inskriven på AF och inte tar ut FP i full utsträckning. SGI:n kan sjunka delvis om man tex arbetar deltid utan att fylla upp med FP-dagar, men arbetar man inte alls, utan bara tar ut FP och tar mindre än 5 dagar/vecka är SGI:n nollad.

Joho, man blir nollad. Jag blev det nyss. FP ändras inte, men jag har ingen sjukpenning. Har snackat med FK förra veckan. Jobba i 6 månader sa dom så får du upp sjukpenningen igen. Det står tom i papperet jag fick hem, 0:- står det.
Så här står det att läsa på försäkringskassans webplats:
(min fetmarkering)
Du kan undvika att få sänkt sjukpenning

Så länge ditt barn inte har fyllt ett år beräknas också sjukpenning och tillfällig föräldrapenning på din tidigare sjukpenninggrundande inkomst. Men efter barnets ettårsdag kan den sjukpenninggrundande inkomsten sänkas till samma nivå som din faktiska inkomst. Det betyder att du i så fall får lägre ersättning när du till exempel är sjuk eller vårdar sjukt barn. Samma regler gäller när det gått ett år från det att du fick ett barn din vård för adoption.

Du kan dock undvika att din sjukpenninggrundande inkomst sänks efter ditt barns ettårsdag. Den ligger kvar på samma nivå som tidigare om du

tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka

arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid

studerar med studiestöd

är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.

Fast en SGI kan aldrig baseras eller räknas om på någon form av ersättning så som a-kassa, föräldrapenning eller sjukpenning. SGI är skyddad under period med någon av dessa ersättningar, men enbart då de "tas ut" i motsvarande utsträckning som det arbete som SGI:n baseras på.

Det har de ju inte informerat särskilt tydligt om.

(fast jag är ju nollad ändå, som sagt...)

Men å andra sidan kunde du ju enkelt ha sökt själv på "föräldraledighet".

:o Det kunde jag ha gjort.

Efter att jag läst svaren här letade jag upp Föräldraledighetslagen, och där tolkade jag det som att man har rätt att vara ledig, även om man inte tar ut ersättning. Sedan ringde jag även till Facket för att vara på den säkra sidan, och han svarade att så länge det meddelas i god tid (dvs 2 mån innan) så ska de inte kunna neka. Tack för alla svar! :D

Stämmer som Mynta2 säger, SGI:n blir nollad om man efter barnets ettårsdag inte arbetar/har sjukpenning/är inskriven på AF och inte tar ut FP i full utsträckning. SGI:n kan sjunka delvis om man tex arbetar deltid utan att fylla upp med FP-dagar, men arbetar man inte alls, utan bara tar ut FP och tar mindre än 5 dagar/vecka är SGI:n nollad.

Delvis kl

Får väl trådkapa lite och ställa en följdfråga, jag tycker hela systemet är i princip ren grekiska.

När barnet fyllt 1 år, och man är, säg ledig med fp 50% (tar ut 5-6 dagar/vecka) och arbetar 50%, var händer då med SGI:n, när man t.ex. är sjuk eller vårdar barn?

Och hur fungerar det när man skaffar barn två, hur ser det ut med skyddad SGI, är det om barnet föds inom 2 år efter barn 1, eller "räcker" det att man blir gravid innan dess? (och gäller detta både för mamman och pappan?)

Jag och min sambo har varit föräldralediga på heltid för samma barn (utan att ta ut fp). Men vi har inte samma arbetsgivare. Fk kunde inte svara på om man fick vara hemma båda två samtidigt på rak arm då heller men efter att ha förklarat vårt ärende för ett antal personer fick vi beskedet att det enda fk bryr sig om är att vi inte får ta fp för samma tid för samma barn. Jag frågade mitt fack och de sa att sålänge man har dagar kvar har man rätt till föräldraledighet.

Jag har läst en del men inte blivit klokare och på fk har de inte så många svar att ge heller. Vi sparade ihop lite pengar innan vi fick vårt första barn och vi försöker ta ut så lite fp som möjligt för att kunna vara fl så länge som möjligt. Det går ganska bra och nu finns det ju vårdnadsbidrag som drygar ut det ännu mer.

Lånar en knapp.

Någon som kan reda ut detta?

Jag tog ut 3 dagar i veckan från oktober07-september08 för vår dotter. Oktober 08 fyllde hon ett år.

Från och med oktober08 och framåt tar hennes pappa fem dagar i veckan.

Under oktober och november 08 var vi båda föräldralediga men jag tog inte ut några dagar men hennes pappa tog som sagt 5 dagar i veckan för att behålla sin SGI.

December08 började jag jobba. Är jag nollad?

Jag har fått lite olika besked nämligen!

Ja du borde vara nollad eller inte nollad om du jobbat senaste halvåret kanske den inkomsten räknas till en (låg) SGI... en ny SGI alltså (logga in med e-leg och kika din nuvarande SGI)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 003
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 776
Senast: Snö
·
Småbarn Dottern började förskolan i höstas samtidigt som jag började studera. Sedan i början på december har jag hoppat av studierna och tagit...
Svar
17
· Visningar
4 382
Senast: Smulu
·
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 159
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar