förälder med sjukersättning

hljomalind

Trådstartare
Jag skulle vilja höra andras erfarenheter av att bli förälder när man har sjukersättning dvs icketidsbegränsad "sjukpension". Det kan vara era egna erfarenheter, eller någon ni hört om. Främst undrar jag hur försäkringskassan brukar resonera (har försökt höra lite med dem anonymt, men förstås fått väldigt luddiga svar).

Om det visar sig funka för den med sjukersättning att ta hand om sitt barn själv när den andra föräldern jobbar, i vilka fall har det hänt att försäkringskassan börjar ifrågasätta att personen behöver sjukersättning ? Hur har utredningen sett ut, och när har den kommit i så fall? Har det varit att "väcka den björn som sover" att ansöka om föräldrapenning för denna förälder, eller kan denna utredning ske utan att hen sökt fp? (Det finns ju inte nåt generellt hinder att utöver sin sjukersättning få fp på garantibeloppet )

Om föräldrarna däremot INTE bedömer att det funkar att den föräldern är hemma själv pga sin funktionsnedsättning, vad händer då? kan den andra föräldern överta den andras öronmärkta 60 dagar? Får barnet gå på dagis eller finns annat stöd?

Jag vet att det inte finns några generella svar, vill som sagt bara höra era erfarenheter för att få nåt hum om hur det kan gå till. I vårt fall handlar det om att ta hand om det då ettåriga barnet när andra föräldern jobbar halvtid. DEt är långt kvar tills dess, men vi tror det kommer funka bra (vi har ju en lång "inskolning" först då båda föräldrarna är hemma, och det handlar alltså inte om att ta hand om barnet på heltid) men är oroliga för att fk ska ifrågasätta sjukersättningen, och vad det skulle innebära för vår familjeekonomi.

Sv: förälder med sjukersättning

Jag har aktivitetsersättning och har varit hemma själv med min son sedan han var 6 månader (då började maken arbeta halvtid). Har dock inte tagit ut föräldrapenning, med undantag för mina 60 dagar som jag tagit ut på helgerna nu när sonen närmar sig åttaårsdagen. Det är i undantagsfall möjligt att föra över de 60 dagarna till den andra föräldern, men då ska det vara ställt utom all rimlig tvivel att den ena vårdnadshavaren under de år som man får ta ut FP inte kommer att vara kapabel att ensam vårda barnet.

Jag har som sagt inte sjukersättning (än, eftersom jag är 27), men jag känner några kvinnor med aktivitetsersättning resp sjukersättning som tagit ut FP och ingen av dessa har blivit ifrågasatta av Försäkringskassan.

Det beror förstås på diagnos och vilken handläggare man har, men jag har faktiskt aldrig upplevt det som att FK bryr sig om att jag hämtar och lämnar i förskolan/skolan och är hemma själv med sonen flera timmar innan maken kommer hem. Min handläggare är väl medveten om att jag gör det och tycker att det är bra eftersom det bryter en del av den sociala isolering som mina diagnoser medför.

Mina egna erfarenheter.
Du får inte ta ut föräldrapenning samtidigt som du har sjukersättning. Jag lämnade över alla dagar utom de 60 (som jag aldrig kommer att kunna utnyttja).

Tar du hand om ditt barn själv anses du fullt arbetsför och "blir av med" din sjukersättning. Detta fick jag veta av min handläggare på fk.

Dagis anpassas efter hur den andra föräldern jobbar alternativt om du är ensam har du rätt till de 15h/vecka.

Det går att föra över de 60 dagarna till den andra vårdnadshavaren, även om det förmodligen kan vara en omfattande process. Kan du inte vårda ditt/dina barn ensam under den tid som det är möjligt att ta ut FP så kan dagarna föras över. Jag vet inte exakt hur detta går det, men vet att det kan låta sig göras (har bekanta som har gjort det). Ett annat alternativ är att göra som jag och ta ut FP på helgerna, då jag inte är ensam ansvarig för mitt barn eftersom maken inte arbetar då.

Din handläggare har för övrigt fel i att man alltid anses som helt arbetsför om man tar hand om sitt/sina barn själv. Det är en bedömningsfråga som avgörs från fall till fall och i alla fall jag känner till har FK inte ansett det vara ett hinder att en person tar ut både FP och aktivitets- eller sjukersättning.

Rätten till förskola för barn till sjukskrivna är inte centralt styrd, utan vissa kommuner ger rätt till heltidsplats (eller efter den andra vårdnadshavarens arbetstider), andra har begränsat tiden till exempelvis 15 h/veckan, men det går alltid att ansöka om utökad tid om det behövs.

Jag har en vän som fått barn efter beslut om "sjukpension" som det hette då.
Hon har kvar sjukpensionen utan problem.

Och för en i min "föräldragrupps-tråd" fick sambon ta ut föräldraledighet för att inte äventyra sjukpenningen (om jag fattade det rätt.)

Det är så svårt det där.

På ett sätt tycker jag att kan man ta hand om ett barn så kan man nog jobba.
Men en "nöjd" baby är ju nästan löjligt enkel att sköta, amma, byta, glo och njuta :love: och amma och byta. Sen om man nu ammar så kan det ju bli rätt mycket störd nattsömn vilket kanske

Kraven på föräldern stiger ju i takt med åldern, så känner jag iallafall.

Tack för era svar!

Det var väldigt skilda erfarenheter ni hade, vilket väl var lite väntat, men det är synd om det ska hänga så mycket på vilken handläggare man har. Illa om en handläggare till och med säger helt felaktiga saker.

Att ta ut fp på de dagar när andra föräldern är hemma från jobbet var ju smart! Kanske nåt för oss att ta till också för att få ut dagarna så småningom.

På ett sätt tycker jag att kan man ta hand om ett barn så kan man nog jobba.
QUOTE]

Hmm, det där skulle nog kunna bli en lång diskussion... På ett sätt håller jag med. Men jag tycker att det är skillnad på att "kunna jobba" och att "ha en rimlig chans att klara ett normalt jobb, eller ens få ett jobb, som arbetslivet ser ut i verkligheten", typ. Det är ett stort problem att det inte finns nån flexibilitet. Min sambo t.ex. har väldigt mycket att ge egentligen, och skulle helt klart kunna jobba deltid med nåt som tog vara på hans kvalitéer och hänsyn tills svårigheterna, men i hans försök att klara utbildning och jobbåtgärder var han till slut färdig för psyket efter alla misslyckanden... Det gjordes utredning och han fick sina diagnoser och sin sjukersättning och har mått mycket bättre och kunnat få utlopp för det han är bra på genom t.ex. ideelllt arbete.

För några kan säkert att själva ta hand om sitt eget barn en del av dagen vara en perfekt uppgift som de klarar av, även om de inte fixar arbetslivet.

Självklart är det ett jätteproblem att arbetsplatser inte kan anpassa sig och att det finns alldeles för få deltidsjobb. Har man ett jobb har ju arbetsgivaren väldigt stora skyldigheter att anpassa, men att FÅ ett jobb när man ställer krav på tex. deltid, anpassning mm är ju desto svårare. ÄVEN fast man inte får diskriminera folk (om det nu är diskriminering att inte kunna erbjuda te.x 25 % tjänst)

Men att vara förälder är ju faktiskt inte ett anpassat deltidsjobb.
Tvärtom ställer det u enorma krav på att kunna anpassa sig efter nya situationer och har ingen som helst möjlighet att anpassa sin arbetstid.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 134
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar