För välriden!!

Sv: För välriden!!

Är det värt att kämpa?

VILL du ut och tävla högt felfritt nu med en gång så kanske du skall byta häst.

Men vill du kämpa lite och verkligen kunna känna dig stolt över att ha lärt hästen något när du en dag rider i mål efter en perfekt runda där ni kommit perfekt på vartenda hinder, då tycker jag att du ska behålla hästen och fortsätta kämpa på.

Jag tror inte alls att det behöver ta flera år, jag har haft tag i hästar med taxeringsproblem och det har i alla fall förbättras rejält efter ett par månaders träning.

Jag vill inte sälja min häst!

Precis det jag trodde, därför skrev jag att du borde ha kvar den och kämpa på?

Jag vill inte kämpa för något som inte finns att kämpa för..

Okej... :confused:
Allt går att kämpa för, med tillräckligt mycket vilja så behöver man aldrig "stå still".

Däremot finns det hästar som aldrig kommer lämpa sig för högre klasser i hoppning och dom kanske inte ens tycker det är kul, och då måste man som hästägare/ryttare ta sitt ansvar och inse att den här hästen skall inte hoppa.

Observera nu att jag inte skrev att DIN häst inte vill hoppa, jag bara skrev att det, hör och häpna, FINNS faktiskt hästar som inte vill/kan tävla 120-hoppning...

Är det värt att kämpa?

Om du nu har ett så gravt synfel att du inte kan lära dig att se avståndet så bör du kanske se över ditt val av karriär.
För att skylla allting på hästen och att hästen ska behöva ta hand om dig på en bana för ditt eget nöjjes skull..
Njaaa..
Hoppning är något man gör tillsammans, dressyr är något man gör tillsammans.
Men att be hästen ta hand om dig? Då kommer du stå där själv en dag...

Men lilla vännen du får läsa hela tråden innan du lägger in ett sånt inlägg.

:confused:

Vill du ha våra åsikter eller inte?

Jag har läst dina inlägg om och om igen och jag tycker det hörs å ena stunden som om du verkligen vill ha kvar hästen - men å andra stunden kan du verkligen inte tänka dig att släppa tanken om att tävla hoppning, och tanken om att det finns hästar som är helt självgående på hinder...

Dessutom verkar du ha gett upp hoppet helt och hållet gällande möjligheten att lära dig att se avstånden.
Det hörs jobbigt med synfelet, men du tror inte att det skulle gå att träna upp känslan för avståndbedömning ändå?
Känslan är ju det viktigaste, inte synen. Prova att blunda och hoppa så ska du få känna! :idea:

Gällande hästen så rekommenderar jag, precis som någon annan i tråden, löshoppning.
Låga hinder tränar du säkert redan över, hinder i skogen är också perfekt träning - oftast är det mycket lättare för både häst och ryttare att hoppa ute i skogen med lite högre tempo än på hoppbanan.
Ta sedan med dig det tempot och den känslan in på hoppbanan och förhoppningsvis känner du stor skillnad. :)

Senast ändrad:

Ditt inlägg var nedlåtande - var beredd på nedlåtande svar. Kan du inte ta det så ska du inte skriva på forum överhuvudtaget.

Jag står fast vid att du inte läst allt. För isåfall hade du inte skrivit ett sånt inlägg.

Nej de var ingen dum kommentar :) Tycker det är jättebra :D Vi har tagit fälttävlanskortet för jag älskar terrängen och min häst älskar skogen och hoppa - så passar ju bra, dessutom tränar jag mkt dressyr. Men jag la ner fälttävlan för det är ju farligt att hoppa fasta hinder, därmot hoppar vi låga fasta hinder och då gör de inget om man kommer fel.

Trickträning har vi gått kurser på och är riktigt kul :D Men körning vore något att testa.. vet inte ifall han skulle tycka om det, men det vet man ju aldrig! fast jag kan inget om köra in någonhäst, däremot tömkör vi ofta så han är van vid det.

Jag har dock släppt kraven, men vi har legat på 90 cm i 3 år. Det jag kan stanna vid är regionalt 100-110 cm, för alla mina vänner tävlar 110-120 cm och det är så kul att tävla tillsammans, så kan man sitta och prata och ha kul. Men jag har aldrig stressat hästen eller mig fram på höjder och jag kommer inte börja med det heller

Jag gillar ridning och hästar, men jag vill även satsa på ridningen. Eller måste man välja? Hästen köptes för tävling & träning. Men det säger inte att jag inte rider i skogen? Vi rider mest i skogen!

Jag gillar ridning och hästar, men jag vill även satsa på ridningen. Eller måste man välja? Hästen köptes för tävling & träning. Men det säger inte att jag inte rider i skogen? Vi rider mest i skogen!

En av förutsättningarna att lyckas i hoppning är att man har ett sk. öga för avstånd, har man inte det kan man nog glömma hela den skiten och det är lite taskigt att sätta hästen att klara sig helt utan hjälp från ryttaren.
Du bör nog skola om dig till dressyrryttare om du skall satsa på hästeriet.

Jag tar gärna åsikter, men när någon person skriver om något hon int vet ett jävla skit om och klankar ner mig känns förjävligt rent ut sagt.

"Om du nu har ett så gravt synfel att du inte kan lära dig att se avståndet så bör du kanske se över ditt val av karriär."
- Hon menar att jag ska ge upp. Och JA, jag har gravt synfel och jag är född sådan, men det betyder inte att man ska ge upp. Jag har tävlat 130 cm så tro fan att det går.

"För att skylla allting på hästen och att hästen ska behöva ta hand om dig på en bana för ditt eget nöjjes skull.."
-Det gör mig så jävla förbannad, det är därför jag fråga henne om hon verkligen läst hela tråden? En häst och ryttare är ett TEAM jag har ALDRIG sagt att jag rider hästen så den ska ta hand om MIG!! Helt sjukt! Dessutom är det inte ens jag som skyller på hästen, det är tränaren!

"Hoppning är något man gör tillsammans, dressyr är något man gör tillsammans.
Men att be hästen ta hand om dig? Då kommer du stå där själv en dag."
- Ta hand om mig?, och att jag inte rider tillsammmans med hästen? Jag gör Allt för min häst, alla klankar ner på mig för jag "Tävlar bara 90 cm" men jag skulle aldrig kunna klara av att sälja min häst, Jag skulle aldrig starta en 110 cm klass med honom bara för ANDRA säger det, Jag får stå ut med all skitsnack, men min häst är mitt liv.

Om du köpte hästen för ett 6-siffrigt belopp och tanken var att tävla lite högre klasser och du efter 3 år fortfarande står och stampar så skulle jag inte tveka att sälja. I och med att ni verkligen har tränat på detta och det iaf inte blir vad du vill att det ska bli så måste ju du vara jättebesviken. Men, det är bara du som kan komma till ett beslut ang. detta. Vad du än bestämmer dej för så är det ju "rätt" för dej. Hoppas att allt ordnar upp sig för dej!!

Jag tar gärna åsikter, men när någon person skriver om något hon int vet ett jävla skit om och klankar ner mig känns förjävligt rent ut sagt.

"Om du nu har ett så gravt synfel att du inte kan lära dig att se avståndet så bör du kanske se över ditt val av karriär."
- Hon menar att jag ska ge upp. Och JA, jag har gravt synfel och jag är född sådan, men det betyder inte att man ska ge upp. Jag har tävlat 130 cm så tro fan att det går.

"För att skylla allting på hästen och att hästen ska behöva ta hand om dig på en bana för ditt eget nöjjes skull.."
-Det gör mig så jävla förbannad, det är därför jag fråga henne om hon verkligen läst hela tråden? En häst och ryttare är ett TEAM jag har ALDRIG sagt att jag rider hästen så den ska ta hand om MIG!! Helt sjukt! Dessutom är det inte ens jag som skyller på hästen, det är tränaren!

"Hoppning är något man gör tillsammans, dressyr är något man gör tillsammans.
Men att be hästen ta hand om dig? Då kommer du stå där själv en dag."
- Ta hand om mig?, och att jag inte rider tillsammmans med hästen? Jag gör Allt för min häst, alla klankar ner på mig för jag "Tävlar bara 90 cm" men jag skulle aldrig kunna klara av att sälja min häst, Jag skulle aldrig starta en 110 cm klass med honom bara för ANDRA säger det, Jag får stå ut med all skitsnack, men min häst är mitt liv.

Men vad är ditt problem? Bestäm dig, ena stunden säger du att visst fan går det att hoppa 1.30 för det har du gjort innan , i nästa andetag säger du att du ALDRIG kommer starta en 110 med hästen.
Du säger att du vill behålla hästen så vad är ditt problem :confused:

Helt utan hjälp? Jag har bra rytm, bra tempo och ger hästen bra väg. Vissa gången lyckas vi, oftast inte. Tror ni jag åker häst :confused::confused::confused:?

Jag behöver inte skola om mig, jag har tävlat 130 cm och MSV med ponny med bra resultat, jag har dessutom gått som beridare i ett år hos en känd hoppryttare med goda lovord till mig. Jag har gått naturbruk inriktning häst.

Det jag ville med denna tråden var, ifall någon sitter i samma situation som mig? Och hur har det gått? Går det? För jag vill ha lite hopp, bara liite räcker så vi kan kämpa upp i klasserna.

Jag är inte en sån som säljer en häst bara för att den inte kan, jag vet MÅNGA som byter hästar mer än vad man kan räcka på händerna å fötterna tillsammans!

Jag tävlade inte denna hästen 130 cm, det var min foderhäst.

Helt utan hjälp? Jag har bra rytm, bra tempo och ger hästen bra väg. Vissa gången lyckas vi, oftast inte. Tror ni jag åker häst :confused::confused::confused:?

Jag behöver inte skola om mig, jag har tävlat 130 cm och MSV med ponny med bra resultat, jag har dessutom gått som beridare i ett år hos en känd hoppryttare med goda lovord till mig. Jag har gått naturbruk inriktning häst.

Det jag ville med denna tråden var, ifall någon sitter i samma situation som mig? Och hur har det gått? Går det? För jag vill ha lite hopp, bara liite räcker så vi kan kämpa upp i klasserna.

Jag är inte en sån som säljer en häst bara för att den inte kan, jag vet MÅNGA som byter hästar mer än vad man kan räcka på händerna å fötterna tillsammans!

Oj oj oj vilken inställning, jag blir helt häpen :eek:

Det är väl bättre FÖR HÄSTEN om du nu inte kan hoppa på den att du säljer den INNAN den blir helt förstörd, jag förstår inte varför folk skall kämpa sig blå till döddagar med hästar som uppenbarligen då inte är ämnade för uppgiften och sedan vill dom ha medalj för att dom minsann inte säljer sina hästar så lättvindigt :mad:

Man anpassar sig efter hästen och dens förutsättningar, antingen byter man själv gren så det passar mer till hästen eller så säljer man den till någon som vill och kan anpassa sig.

Horsemanship kallas det!!

Har aldrig hört talas om för välriden häst faktiskt :crazy: Låter mer som om den nya tränaren vill sälja en häst till dig :angel:

Mitt inlägg var inte ett dugg nedlåtande. Bara konstaterande.
"Kan du inte ta det så ska du inte lägga ut en tråd på forum överhuvudtaget."

Håller med Castle_bar: Ville du ha åsikter eller inte?

Enough said.

Vad hade hästen gjort innan du köpte den? Med tanke på att du betalade en hel del för den!

Måste bara fråga en sak har du betalt ett 6 siffrigt belopp för en häst som är 150cm?? Eller det är en övervuxen ponny??

Blir bara fundersam, eller det är kanske inte denna häst du ber om hjälp med att taxera i en annan tråd?

Nästa fråga: Hur gjorde du när du hoppade 130?

Taxerade du aldrig själv utan red som du sa innan, valde tempo och väg och hoppades på att den skulle komma rätt?

Jag menar inte frågan nedlåtande utan är bara nyfiken.

har inte hört talas om en för välriden häst.
då borde det bli lättare, om hästen är så välriden.
och även om hästen är väldigt välriden så är den inte för välriden, som gör att den inte kan taxera inte ens efter 3 års arbete? :crazy:
det spelar ingen roll vad du har tävlat för klasser innan, nu säger jag inte att det är såhär men det kan vara så, att du har haft en ponny som gått höga klasser innan och är "självgående" och man sitter på halvlånga tyglar och sparkar på som hoppar msv, har sett en hel del och även ridit flera st som man bara kan ha suttit på och så har dom flygit hur som helst.
du kan även köpt en häst som är självgående, så bara för att du tävlat msv klass på ponny och 130 på häst betyder det inte att du kan se avstånd, och är så fruktansvärt duktig?!

undrar också vad hästen gått för ngt innan du köpte den, verkar väldigt konstigt om den kostade över 100 000 och absolut inte kan taxera fast att du är så fruktansvärt duktig!????!:crazy:

vill inte låta nedlåtande men du har skrivit väldigt konstigt.
om du inte klarar av hästen, så sälj.
köp istället en rutinerad häst som kan det du vill att den ska kunna.
hoppas dt löser sig iaf:)

Senast ändrad av en moderator:

Delvis KL

Men samtidigt så är det ju helt solklart att MYCKET beror på vilken häst man har. En viss känd ryttare säger t o m att 80 % beror på vilken häst man har...

Lägg ut bommar före hindrena ?
Rida jättemycket på , och då menar jag väldigt mycket .
Vad hände rom han kommer fel ? Vägrar han eller hoppar han ändå?

Okej, jag vill inte tvivla på att du kämpar, men du gör det lite tufft för mig att tro att du verkligen ger järnet, när du har denna inställningen:

Jag har bra rytm, bra tempo och ger hästen bra väg.

Jag har också fått beröm av duktiga tränare/ryttare, jag har också gått naturbruk inriktning häst (vilket faktiskt inte säger ett smack om hur duktig man är :grin:) och jag har tävlat nationella LA med tillsammas med min ponny och vi var startklara för Msv B innan han fick ont i ryggen...
Men jag skulle aldrig få för mig att jag alltid rider bra och inte behöver skola om mig bara för ovanstående... hrm, "meriter"... :crazy:

Om jag skulle gå runt med inställningen att jag redan red bra och inte behövde skola om mig på något sätt så skulle jag ju aldrig bli bättre.
Och fulllärd blir man ju aldrig, speciellt inte efter att ha "tävlat 130, fått beröm av en duktig hoppryttare och läst hästhållning på gymnasiet"... :eek:

Nåja, om du nu inte kan/vill bli en bättre ryttare och du har stått och stampat i 90-klasser med hästen i 3 år så verkar ni ju inte vara perfekta för varandra.
Men du har skrivit flera gånger nu i tråden att du inte vill sälja hästen så jag vet i sjutton vad jag ska ge dig för råd längre.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 950
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka