För välriden!!

Sv: För välriden!!

Frågan är bara om det hjälper att hela tiden hitta en ny tränare... :confused: Jag kände så här under min tid att oavsett hur det gick för vilken tränare jag än hade så funkade det inte när jag red själv. Att hoppa ensam utan en tränare på marken gav mig panik. Vill du träna för tränare, så gör det. Men en sådan sak med tränare är rätt viktigt med förtroende som man kanske inte får förrän man själv är trygg och sedan tränat några gånger för personen. Ett tips, försök gärna sitta hemma själv och trimma genom att rida över bommar. I alla gångarter och bara låta avståndet komma. Inte rusa och inte ta bort galopp, inte spänna sig utan bara slappna av. Detta hjälpte mig jättemycket och gör det fortfarande! :)
Lycka till!

Om man behöver be dem att ta tag i hindret och taxera så är det inte en häst som har det naturliga suget och hinderuppfattningen som iaf jag tycker är viktigt eller så har någon "plockat" bort det. Sedan kan det självklart ha hänt saker med hästen längs vägen och ryttaren för den delen som gör att det inte funkar.

Jag tror att välriden kan i vissa fall kan övergå till initiativlös ifall det drivs till sin spets. Jag säger inte att det är vanligt men jag tror det är möjligt. I det fallet jag beskrev uppfattade jag att det var så och inte att hästen var extra känslig eller att jag är en så dålig ryttare att jag inte kan hoppa en halvmeter utan att det känns katastrofalt... Har dessutom provridit många unghästar varav ingen har varit lika fin att rida på marken men alla har varit mycket bättre att hoppa, iaf för mig. Beror ju ockå lite på hur man som ryttare rider och vad man har för preferenser. En häst jag tycker är lat tycker kanske någon annan är pigg och likadant kanske jag tycker en häst är för välriden medan någon annan tycker den är åt andra hållet.

Sedan finns det hästar som är så välridna, dock ej initiativlösa, att man måste vara väldigt duktig som ryttare. Hästar som har hoppat höga klasser med duktiga ryttare tex ju vana vid att ridas med stor precision och går inte alltid med på mindre...

Håller med om att hästar som är känsliga, kloka och rädda om sig inte är lätta att rida! Men dom är verkligen värda allt slit för lyckas man väl är dom fantasiska!

Till Ts: Det är jättesvårt att råda dig till vad du ska göra men följ din magkänsla. Tycker du att det känns helt hopplöst så sälj hästen. Tror du på att det kan gå så behåll den. Hade själv en jättefin häst om jag verkligen inte passade med som jag ville sälja men jag lät mig övertygas att inte göra det och jag ångrar det fortfarande, både för min och hästens skull... För mig brukar det iaf vara så att jag innerst inne har bestämt mig och det bästa är ibland att inte tänka för mycket.

Och jag har svårt att förstå folk som säger att en ryttare måste hjälpa hästen med avstånden (nu har jag aldrig hoppat över 130, så det kanske är därför) Men många hästar som jag har suttit på har det varit bättre att bara sitta stilla och bara hjälpa till med tempo och väg. (även många av dom travarna jag har haft har skött taxeringen själv, även med ett och annat travsteg.)

Man blir ju lite mörkrädd:crazy: Ser allt för många hästar ute på tävling som hela tiden får hjälpa sina ryttare...och ryttare som inte har ett dyft till avståndsbedömning som startar allt för höga klasser och FÖRVÄNTAR sig att hästen ska ta tag i allt själv:grin: Slutar ofta med att fina hästar blir helt förstörda,tappar självförtroendet efter att de kraschat i hindren om och om igen...allt detta hade kunnat undvikas om bara ryttaren lär sig rida och lär sig hur man bedömer avstånd!

Är väl en självklarhet att jag som ryttare ska placera hästen rätt på hinder...för vad gör man annars, inte rider man häst iaf....snarare åker:grin:

Eftersom jag är hopprädd, så har mina tränare sett till att jag bara åker med. Och som jag sa, jag har bara hoppat på höjder där vilken häst som helst kan kravla sig över.
Jag har aldrig kraschat in i nått hinder, sällan haft hästar som vägrat osv, så vad gör jag för fel? :angel:
Ha hästen mellan hand och skänkel och se till att ha ryggen fri, och inte störa den för mycket. (detta är vad jag minns mest från mina hoppträningar iaf)
om gånger jag dock har försökt att lägga in ett extra galoppsprång osv, har slutat med vägran eftersom hästen har tyckt att jag har varit mest ivägen. :p

som sagt, på högre höjder kanske det krävs lite av ryttaren när det gäller avstånd mm.

Hoppträna igår och gick så hemskt dåligt att vi fick avbryta :cry: jag har tappat allt.

Jag hoppa låååga hinder idag (sådana där cavaletti block) och jag vågade knappt hoppa dom :cry::cry:

Hon som var med och hjälpte mig blev jättechockad för hon mindes mig som den glada, tuffa ryttaren som vågade på sig höjder.

Hela mitt självförtroende är borta. Hon sa att hon sadlar sin häst (det är den jag tävlat 130 cm med) så jag fick hoppa den men jag vågade inte :( Jag hoppa några hinder men jag kände mig bara värdelös..

Orkar inte mer nu, till och med gått 3,5 år och jag är inte glad längre.. som mina föräldrar sa "det va längesen man såg dig glad".

Jag vet inte vad jag känner för hästen, det är väll ganska uppenbart att jag inte kan rida honom, han är för svår för mig. Men mina föräldrar vägrar sälja och köpa nytt. Dom Vägrar.

Han får gå i hagen nu, för måste ha sällskap till brossans shettis. Jag vågar inte rida hästen mer..:( Har känt så här länge nu, speciellt när man läser mina inlägg på mina dagböcker osv. jag fattar inte hur jag Ändå kunnat vara så posetiv.. men jag orkar inte mer nu :cry::cry:

Skaffa dig en ny tränare. Det gjorde ALLT för mig. Jag var livrädd för varenda hinder på mina träningar, och då hade jag ändå en bra tränare. Sen bytte jag till en annan, och då gick det kalas! Hästen hoppade, jag tyckte det var skoj och det gick bra. Rid inte hästen själv när du ska rida, ha någon med dig så du vågar rida den. Varöfr vågar du inte rida hästen längre? Den var väl välriden och snälla att rida?

Glöm allt som har med träning och hoppning att göra ett tag. Rid ut i skogen, lär dig dressyrprogram till musik eller nått annat roligt. träna bruksträning.
Du måste se till att ha roligt med hästen annars kommer det bara bli värre och värre. Bara ett tag iaf, tills du har ork att ta tag i problemet igen.
Bra resultat= bra val= bra val görs bäst om man mår bra. (sen ska man kanske inte vänta i flera år) ;)

Hade jag varit dig så hade jag försökt sätta mig på en annan häst och rida lite. kanske hoppas små kryss eller nått. :)

Jag håller fullt med tidigare inlägg! Släpp pressen från hoppningen, rid bara och försök att ha kul. Ut och lulla i skogen, galoppera och njut, lär dig att bara älska att rida din häst. :) Sen efterhand kommer allt tillbaka ska du se. En dag när du verkligen längtar tillbaka till hoppningen och hästen detsamma kommer du känna skillnad. Njut av en sommar utan press helt enkelt! :)

Usch, stackars dig! Och jag vet precis hur du känner det!
Sluta hoppa med den hästen! Du är på väg precis dit jag kom, dvs glädjen med att ha häst och rida försvinner helt! Det jäkliga är att man märker det inte själv, det liksom smyger på en. Till slut är inget roligt, för vi hästmänniskor har ju ett intensivt intresse, vi släpper det ju inte bara för att vi inte är i stallet.
Det som händer är att du till slut helt tappar hästintresset, och det är väl ett väl högt pris att betala?

Jag köpte ju som sagt en ny häst efter min dåre jag "gick in i väggen med". Och trots att min nya häst är det bussigaste, trevligaste, tryggaste och finaste häst jag haft, så var jag så skadad av hästen innan så det tog ett år innan jag slutade få magknip innan ridpassen! Det var så djupt rotat hos mig att ridpass = kamp och tårar, att min hjärna var så inställd på det att det inte spelade ngn som helst roll vad mitt förstånd försökte säga!
Till slut blev det med min fina nya häst som du skrev, vi kom inte ens över en bom på en sockerbit! Häststackaren hade tappat självförtroendet när jag suttit och "fått låsningar", och jag blev ju knappast att må bättre av det!
I början funkade ju min nya häst fint, då gick hon ju på gamla ägarens ridning.

Numera har det lossnat helt för mig, jag är lyckligaste hästägaren i världen på ALLA plan när det gäller hästägande! :love:

Sälja verkade inte vara ett alternativ just nu, men sluta i allafall hoppa med den hästen! Det gjorde jag med min förra häst, började faktiskt tävla dressyr med mkt bra resultat. Men eftersom min häst efter ett tag började bli tokig även i dressyr så tog jag beslutet att göra mig av med honom.

Så mitt råd är sluta hoppa, din häst verkar ju i allafall vara vettig att rida, och du upplever inget obehag av att rida dressyr och i skogen uppfattade jag det som? Sedan ser du vad framtiden har att erbjuda, lösningen kanske kommer snart!
Kram och lycka till!!

Tack så mycket alla för stödet betyder massa!

Jag har inte ridigt hästen fortfarande sen den sista träningen och jag har inte ens suttit en fot i stallet.. jag har tappat allt. Men jag kommer vila från ridningen ett tag nu, så får jag se ifall jag fortsätter. Ser inte ut som det just nu, men man vet aldrig!

Men kanske skulle det ge mer ändå att sälja och skaffa medryttarhäst ett tag?
Om du satsar på hoppningen låter det tråkigt att "förstöra" sin hoppning genom att envisas med en häst som inte gillar hoppning/inte riktigt har talang för det. Har själv haft en kuse som behövde mycket hjälp i hoppningen mot vad jag kunde ge och efter det blev jag otroligt feg för att numera knappt vilja hoppa öht. Tråkigt om samma sak skulle hända någon som faktiskt VILL satsa på hoppning! :p För mig var det ju ingen större förlust efter att som max ha hoppat 90cm på klubbtävlingar.

NU har inte jag läst så noga de senaste inläggen men mitt råd är: Om man får hästen att gå i rätt tempo med en bra rytm så kommer den eller bör den komma rätt på hinderna man ska inte behöva måtta och hålla på visst bör man kunna men till stor del så går det bra om man bara har en bra rytm. Vet inte om det är till någon hjälp men skrev det iaf! /TW

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 948
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka