För välriden!!

Sv: För välriden!!

Har läst igenom tråden och kände bara att jag ville ge TS en strimma hopp. Jag är själv en ganska medioker ryttare som inte alls har samma tävlingsmeriter som TS, men som känner igen mig lite i situationen. För några år sedan hade jag turen att få låna en häst som tog mig runt vilken hoppbana som helst. Jag var då en ganska duktig hoppryttare, men egentligen inte alls så erfaren som det krävs för att hoppa 1.40-banor som vi gjorde. Men vi hjälptes åt, jag reglerade takt, tempo och avstånden ganska bra, men ibland fick hästen rädda mig ur situationen för att klara hindret. Och det gjorde hon med bravur!

Hästen som följde var raka motsatsen, och satt man inte och red 100% hela vägen funkade det inte. Vi övade och övade, utan minsta lilla framsteg, och tränaren började tycka att jag nog borde tänka om vad jag ville satsa på... Men efter många om och men släppte det, vändpunkten om på en liten CR på 90 cm, där jag slappnade av för ett ögonblick, hästen kom fel - och räddade oss ur situationen:laugh: Sedan gick det bara bättre!

För jag tror att jag vet vad du saknar - det är den där känslan man får när allt bara flyter på, och man omedvetet bara kan rida på och man rent reflexmässigt ger de hjälper som hästen behöver. Inte att förväxla med att bara åka med...

Kanske har missat något, men har du provat att låta en duktig ryttare rida hästen regelbundet under en tid, eller har den bara tävlats av andra? Skickat den på "tillridning"? Annars kanse dte vore en idé, att skicka iväg hästen på tillridning ett par månader och under tiden kanske få rida någon väns häst som funkar bättre i hoppningen och återvinna lite självförtroende?

Härligt att det funka för dig sen :D Det har faktiskt hänt en gång att vi fick en PERFEKT runda i 90 cm, alltså 110% perfekt. Var förra våran, då jag hade bytt till denna mkt bra tränaren, sen flög jag på moln men sen kom jag på träningen och då försvann den känslan? :( Jag vet inte hur jag fick den, men den är som bortblåst :(

Oj glömde, Han är väldigt bra riden (tävlad 140 och MSV dressyr samt Lätt fälttävlan) En mkt duktig ryttare tränade han några gånger och gick inte så bra. hon sa först innan hon ridigt honom "äh, jag kan ta en 120 cm runda med honom". Men efter några träningar sa hon "Inte högre än 90 cm" och den tävlingen gick inte alls bra../ och denna ryttaren är DUKTIG

Tack så mkt, värmer verkligen!

Jag prata med mina föräldrar om att han inte är den lätta för mig, dom blev rasande.. dom säger "Du får sälja hästen men inte fan tänker vi köpa en ny till dig då". Dom tycker han duger bra..

Tycker det låter väldigt bra som du skrivit! Det hänger nog faktiskt mycket på mig och mitt självförtroende. Men jag vet inte riktigt vart jag ska börja.. ska man tex. bara rida dressyr ett halvår?

Nej inte bara dressyr, alls, men gå tillbaka till grunder lite, och hitta känslan och samtidigt låta hästen gå tillbaka och lita på dej och sej själv.

När det strulat så behöver ju ens egen självkänsla och förtroende för hästen byggas upp. NÄr jag såg hur denna toppryttare fick min häst att hoppa på de höjderna så visste jag ju vad jag hade att göra.:bow: Hästen kunde men inte jag.
Hästen litade uppebarligen inte på mej och jag inte på hästen heller:cool:

Det som händer när det strular är bla att man börjar rida "fram till hindren" antingen i ångest för stopp eller av ångest för avsprångspunkten och att göra "rätt" och det påverkar hästen väldigt. Mycket mer än allt man gör från ryggen rent fysiskt:cool: Det psykiska spelar enorm roll, dvs självförtroendet.

Om inte ryttaren med självförtroende kan "ta tag i" hindren gör inte en känslig häst det heller:o

Det tar för lång tid att beskriva hela vägen, men jag började med olika saker, dels mer markarbete, dvs hoppdressyr, dels ren balansridning, att stå i fältsits eller sitta omväxlande med uppknuta tyglar och hitta vår balans gemensamt och att jag kunde röra mej och ändra position mm helt oberoend av handen och i balans. Det behövde jag, kanske inte du behöver alls.(denna häst var extremt känslig för störd balans och det som dugt bra på tidigare hästar dög inte åt honom....)
Jag fick hoppa låga hinde och sen serier, låga, med uppknutna tyglar, där hästen skötte sitt och jag bara mjukt skulle se till att hålla mej i balanspunkten igenom. Bromsa med kroppen,osv. Urnyttigt.
Då kan man inte kontrollera i varje steg, uppgiften är lätt och hästen tyckte det var roligt.

Sen höjer man och sätter upp snälla serier som ger hästen avsprångspunkter naturligt, likadant. Denna häst var heller inget vidare att löshoppa, den busade för mycket och rusade, fick tvärnita och hoppa upp osv. Den hoppade bättre uppsuttet och seriösare:cool:
Mycket lydnadsövningar också, mycket arbete på bommar med att variera antalet galoppsprång så mycket som möjligt, mycket för att få oss att samarbeta.

Det var mycket mer jag inte ens minns för det var länge sen. Men det ökade vårt gemensamma självförtroende så att jag sen kunde lita på hästen och hästen i sin tur tog tag i uppgiften på ett helt annat sätt (som jag sett den göra med tränaren:cool:) OCh då belv det inte problem med helikoptersprång, o liknande eftersom vi samarbetade på ett helt annat sätt. Hästen tog tag i hindren och det blev flyt.

Vet inte om du har någon hjälp av det, men jag lärde mej enormt mycket av detta.

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mycket! :) Snällt av dig att dela med dig och skriva, tycker det låter jättebra och ska börja mycket med markarbete och dressyr ännu mer, inte ha brottom alls.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? (kvällströg kanske:p)

Jag menar att en ryttare på en häst kan t e x hoppa bana 120 cm medans samma ryttare på en annan häst kanske bara kan hoppa en bana på 1 meter, vissa hästar är bussigare än andra helt enkelt, och vissa taxerar mer än andra.

Oj glömde, Han är väldigt bra riden (tävlad 140 och MSV dressyr samt Lätt fälttävlan)

Men då kan han ju hoppa om han har tävlat 140:)

Då är det bara att öva;)
Men sen så är det ju så som en del säger att alla hästar och ryttare passar inte ihop.

Lycka till!

Man anpassar sig efter hästen och dens förutsättningar, antingen byter man själv gren så det passar mer till hästen eller så säljer man den till någon som vill och kan anpassa sig.

Horsemanship kallas det!!

Saken är att när man köper häst så köper man den efter sina egna förutsättningar. Jag skulle inte anpassa mig till någons häst föursättningar när jag köper den, om det inte var så att jag ville att det skulle vara så?

Så till TS, om du tror på hästen eller om du vill trampa på samma ställe, så ha kvar den. Jag skulle inte ha kvar den om den inte uppfyller ens förusättningar. Du kanske bara inte är redo för denna uppgift att lägga ner all denna tid än?

Saken är att när man köper häst så köper man den efter sina egna förutsättningar. Jag skulle inte anpassa mig till någons häst föursättningar när jag köper den, om det inte var så att jag ville att det skulle vara så?

QUOTE]

Fast så kan man ju inte heller resonera:grin:Är man en duktig ryttare ska man ju kunna anpassa sin ridning efter hästens förutsättningar. Visst kan du ju forma hästen till din ridning till viss grad, men långt ifrån alla hästar. Om man köper ny häst så är ju självfallet det optimala att köpe en häst som motsvarar sin egen ridstil men jag tycker att för att utvecklas som ryttare skall man ju själv kunna anpassa sig efter varje häst. Är inga maskiner utan egna individer;)

Så till TS, om du tror på hästen eller om du vill trampa på samma ställe, så ha kvar den. Jag skulle inte ha kvar den om den inte uppfyller ens förusättningar. Du kanske bara inte är redo för denna uppgift att lägga ner all denna tid än?

Så lång tid behöver det inte handla om alls, mera konsekvent tänkande och vilja att lära sej och utvecklas som ryttare.

Man utgår från häst och ryttare ihop.

Ditt tänkande låter väldigt trist, och vad värre är, du lär inte heller utvecklas om du alltid måste ha allt serverat för dej, och inte kan tänka tanken att en häst kan lära dej något.

Jag tycker man ofta blir blind när det gäller ens egen häst.
Jag behöll min förra häst så länge att jag till slut bestämde mig för att ringa och boka slakttid och sedan lägga av helt med hästar. Jag mindes inte hur det var att ha kul med sin häst, ha häst var enbart slit, tårar och dyrt.
Hästen i fråga hade jag haft i 13 år, köpte honom som 1-åring, och hade i alla år hävdat han var min drömhäst.
Tränaren tyckte jag skulle sälja, kompisar höll med. Men envis som jag var så fortsatte jag!
Är du på väg likadant? Nästan så det låter som så!

Angående "för välriden" så tycker jag inte det existerar. Vissa ryttare kan rida en häst som i stort sett aldrig tar ett eget beslut, men då är man ju piskad att som ryttare aldrig göra fel! Vilket för de flesta ryttare ju är skitsvårt!

Det behöver varken vara fel på hästen eller ryttaren, det kan ju vara kombinationen som är fel!
Vad du än beslutar så lycka till med ditt beslut!

Skulle bara säga at jag visst tror att hästar kan bli för välridna. Jag skulle för ett bra tag sedan köpa en häst att lära mig på, typ läromästare men inte nödvändigtvis en äldre häst då jag tycker (och har erfarenhet av) att en yngre häst ifall den har rätt inställning till hinder kan vara lika bra. Poängen är att jag provred en lite yngre häst som var i träning hos en landslagsryttare och det funkade absolut inte! Inte ens på så låga höjder där jag i vanliga fall var väldigt säker... Det jag tyckte var just att hästen var för välriden. Den tog aldrig tag i hindrena, hade inget sug, utan bara väntade på att man praktiskt taget skulle säga åt den att hoppa... Har däremot inte provridit en häst varken före eller efter som var finare att rida på marken... Visst ska man inte förlita sig på hästen men på en häst som inte tar tag lite i hindret och tar lite intiativ utan galopperar mot hindret som det inte överhuvudtaget fanns där tycker jag det är jättesvårt att få en känsla för var man ligger och därmed kunna göra något åt det... Köpte sedan en unghäst med en fantastisk hinderuppfattning som iaf jag passade väldigt bra med även om det inte funkade med alla...

Men en välriden häst tar visst "tag" i hinder men den väntar mkt riktigt på vad ryttaren säger. I att vara välriden ligger också att den kan gå fram och hoppa och taxera själv, om det är vad du ber den.

Välriden är inte samma som initiativlös:confused:

Däremot om det var en ung häst du provade kanske den inte kände att du hade vad som krävdes. Hästar är olika känsliga för störningar och osäkerhet på olika sätt från ryttare och en känslig häst är svårare att rida på många sätt. Det var ju så i mitt fall, tex.

Hästar som både är känsliga kloka och rädda om sej är guld värda men de är inte lätta att rida för det.

Det är ju bra när man inser att man inte passar med en viss häst, men det är lustigt att så många inte tycks se att det kan finnas begränsningar i den egna ridningen när det gäller just hoppning:o

Men man kan väl visste utvecklas som ryttare om man köper en häst efter sina egna mål. Serverat är inte samma sak som att köpa en häst som man passar ihop med. Ofta beror det ju på hur man själv vill utvecklas, vilka uppgifter man är redo för och hur mkt tid man vill lägga ner. Och så verkade fallet vara tyckte jag.

Svar till flashlight:
"Ditt tänkande låter väldigt trist, och vad värre är, du lär inte heller utvecklas om du alltid måste ha allt serverat för dej, och inte kan tänka tanken att en häst kan lära dej något. "

Mitt tänkade gäller vid köp av häst. Och som sagt bara för man köper en häst som man passar ihop med så är inte allt serverat? Aldrig att jag skulle tro att en häst inte kan lära mig något :crazy: Det har jag inte ens formulerat som i mitt andra inlägg. Om hon inte passar ihop med hästen så kanske hon borde överväga andra lösningar menade jag.

Samma sak har hänt mig, men bekymra dig inte. Det är bara det sämsta att tänka negativt och att det kanske aldrig kommer att gå. Dumma uttalande och små förändringar i form av starka bett, tillridningar mm. har jag också varit med om från tränare, men inget funkar om man inte funkar själv. Jag försöker ofta memorisera att jag rider en bana där allt går perfekt. Jag slappnar av och spänner mig inte när hindret närmar sig, utan låter hästen göra jobbet som den så väl kan. Tro mig, det funkar! :) Lycka till!

Nu har jag läst igenom det mesta av tråden iaf och måste säga att det är som i de flesta trådarna.
Rider man inte för fel tränare, så har man satsat på fel inrikting osv. :grin:

Jag tycker nog att du ska sälja den som dressyrhäst och köpa en häst som kan taxera, eller iaf sköter den största biten själv. :)
Och jag har svårt att förstå folk som säger att en ryttare måste hjälpa hästen med avstånden (nu har jag aldrig hoppat över 130, så det kanske är därför) Men många hästar som jag har suttit på har det varit bättre att bara sitta stilla och bara hjälpa till med tempo och väg. (även många av dom travarna jag har haft har skött taxeringen själv, även med ett och annat travsteg.)

Mitt tänkade gäller vid köp av häst. Och som sagt bara för man köper en häst som man passar ihop med så är inte allt serverat? Aldrig att jag skulle tro att en häst inte kan lära mig något :crazy: Det har jag inte ens formulerat som i mitt andra inlägg. Om hon inte passar ihop med hästen så kanske hon borde överväga andra lösningar menade jag.

Ja då missförstod jag dej nog i dina tidigare inlägg. Jag kanske läste med färgade glasögon, jag tycker just många (yngre) hoppryttare ofta pratar som om det ständigt handlar om hästen, inte om dem själva:o Sorry!

Det skulle vara intressant att se vad som hände om en annan person fick prova att hoppa din häst, en person utan synfel och bättre självförtroende osv...

Kopparberg: Det är så som du också hade det, jag vill inte ge upp min häst trots alla tycker "sälj!!".

Quinta Essentia: Sån är min häst också, han praktiskt taget vill att jag ska lyfta han över hindrena typ. Jag måste bestämma ALLT varedana liten grej..

Flashlight: Tack för ditt andra inlägg, det lät vettigare :). Ja, det är tråkigt när många ryttare lägger allt på hästen och speciellt om hästen river eller vägrar, det är oftast alltid ryttarens fel, ändå slår dom sina hästar och säger hästjävel (inte alla, men en hel del)

Idependent - Tack, kloka ord :) Ja, precis man ska hjälpa hästen med tempot vägen och sitta still, samtidigt kan man se avstånden så kan man hjälpa hästen, eller tvärtom.

Garibaldina - Tack så mycket :)!! Ger mig hopp :D

Zvala - Det har en ryttare gjort, läs gärna inläggen. Leta så hittar du, finns flera inlägg om att en väldigt duktig ryttare tränat och tävlat honom.

Imorgon ska jag till tränaren igen och hoppa, fast det är mot markarbete-hållet Med låga hinder, mkt cavaletti och sånt.
Det är ännu en ny tränare så får hoppas de går bra.

OBS: Igen för minst 5,e gången - Tränaren menade välriden som "bortskämd" dvs. den som ridigt in honom har låtit han SLIPPA allt arbete.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 948
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka