För välriden!!

Sv: För välriden!!

De flesta elitryttare sitter ju inte och styr sina unghästars minsta galoppsprång, där ger dom hästarna ganska stor frihet att lära sig taxera själv.
Lägger hästen i lagom tempo och ger den en bra väg och låter sen hästen ta tag i hindret själv, gör hästen inte det så kommer den inte klara dom större klasserna för som nån annan sa så måste häst och ryttare lita på att dom kan hjälpa varandra om det blir fel.
Att hästen är "för välriden" är ju fel uttryck, den är bortskämd med att inte behöva taxera själv.
Jag tvivlar faktiskt på att det går att få ordning på problemet, en del hästar har det bara inte i sig!
Jag har sett en del hästar som löshoppar katastrofalt men går bättre med ryttare av anledning av att den ena fick bättre självförtroende och vågade lita på sig själv och den andre för att han som din blev lagd rätt av ryttaren varje gång, han kan helt enkelt inte hoppa på egen hand, med ryttare hoppar han högt och mycket bra.

Senast ändrad:

kan du inte löshoppa hästen då? Så får den träna att taxera själv och utan att du behöver sitta på?
bara en liten tanke som slog mig:laugh:

Köp en ponny för dom brukar kunna taxera själva inte många stora hästar gör det själva, att din häst skulle vara för väldriden var det mest korkaste jag någonsin har hört. Se på hästarna i den yttersta hoppeliten där kan man snacka välridna och hur kan dom klara sig tror du?

Problemet sitter ju hos dig eftersom du inte kan se avstånden och då får du skaffa en häst som gör det åt dig och dom är inte många kan jag lova, säkerligen svindyra oxå! :idea:

Du kan ju ha i åtanke oxå att ju mindre välriden hästen är desto mindre kontroll får du på galoppsprången som faktiskt oxå kan bli väldigt farligt! :o

Jag håller inte med, jag är jätte dålig på att hoppa, mkt pga att jag är feg så jag kan ABSOLUT inte hjälpa hästar att taxera. Men de hästar jag hoppat har fixat det själva

Tycker synd om dej, du verkar verkligen ha kämpat med din häst. Mitt råd är: Sälj hästen!
Både den och du får det bättre utan varndra! Om den har tävlat MSV dressyr borde det väl gå att sälja den som dressyrhäst?!

Om flera tränare oberoede av varandra säger liknande saker, om mkt ruttinerad ryttare har tävlat den åt dig och säger samma sak, om du kan sitta upp på en annan helt okänd häst och göra ett bra jobb, om du tidigar tävlat 1.30, ja då ligger nog inte det största problemet hos dig.

Hästen verkar ju ha ett stort hjärta men inte motsvarande storlek på hjärnan:o, eftersom den hoppar trots att den slår sig och kommer illa...

Ge både hästen och dej lite frid, sälj den....

Jobigt och hårt men antagligen det bästa.

Lycka till

Där gav du mig ett tips :D Ska genast testa att löshoppa honom :)!

Tack det behövdes! Många här säger att jag ska lära mig rida, men att hoppa och tävla 130 cm krävs väldigt mycket av ryttare. Så värmer att höra att jag inte är "problemet"!

Ja, han är väldigt fin i dressyren så han kan säljas som dressyrhäst. Men jag klarar nog inte av att sälja honom.. även om det kanske är det bästa för oss båda.
Kommer kämpa igenom hela vintern, och se ifall det är bättre mot sommaren 2009

Du kanske kan låna ut honom på foder eller dylikt och själv ta en annan häst på foder?

Jag tror att ditt självförtroende snart inte kommer att finnas kvar, vilket kan ge problem sedan på andra hästar.

Hur du än gör så lycka till

Tack det behövdes! Många här säger att jag ska lära mig rida, men att hoppa och tävla 130 cm krävs väldigt mycket av ryttare. Så värmer att höra att jag inte är "problemet"!

Nu förstår jag inte, du säger att hästen har hoppat högre med en annan ryttare och att du inte kan hoppa mer än 90cm med hästen, hur kan hästen då vara problemet och inte du :confused:

Orkade inte läsa tråden.

Men det finns ingen häst enligt mig som är för välriden!

Men jag skulle valt att lära mig rida hästen. Men eftersom det inte har gått så skulle jag nog sälja hästen, om du inte kommer längre är det svårt att göra något åt det.
För att hästen ska få bättre självförtroende och kunna taxera själv, skulle jag löshoppa hästen! Om h*n fortfarande hoppar helt utan att komma rätt så köp en ny häst! Annars lär dig rida hästen du kommer få såååån nytta av det sen :)
Så skulle jag gjort.

Fast ts har inte skrivit någonstans att hästen har tävlat högre. HON har själv tävlat 1.30 med placeringar men ANNAN häst.

Dessutom har en annan ännu mer rutinerad ryttare tävlat hästen på 90 cm och sagt att det var den värsta rundan någonsin.

Hon har ambitioner att tävla minst 1.20 och kommer efter 3 års tränande knappt över en bana på 90 cm för att hästen inte kan taxera. Ryttaren kan hoppa motsvarande och högra med andra hästar utan att komma fel.

Därför tror jag det här problemet ligger hos hästen, den har inte förmågan att själv baka av och komma rätt till hindret.

Ts verkar älska sin häst och ingenstans kan jag utläsa att hon skyller på hästen, snarare tvärt om?!

Jag tycker du ska sälja o köpa en häst som passar dig bättre.
Jag skulle aldrig hoppa en häst som inte kan taxera själv.
Dom MÅSTE kunna ha lite hjärna o tänka själva, annars blir det lätt farligt när hindrena blir högre och bredare.

En häst som jag rider nu var riden på det viset att han fick hela tiden "hjälp" att taxera. En otroligt välriden häst som väntar tills man säger till. Har gått 1,50 hopp o MSV dressyr.

Har tagit ett halvår att få honom dit han är nu, dvs hoppar av själv. Men han är nu tävlad 1,20 "bara" på det viset. ska gå 1,40 i höst är det tänkt. Visst har man ansvar själv också, inte bara styra ! Men jag anser att en häst ska kunna tänka själv. Man kan inte som ryttare lägga hästen rätt på precis varenda hinder hela tiden o blir det fel måste hästen kunna hjälpa till.

Om du nu har ett så gravt synfel att du inte kan lära dig att se avståndet så bör du kanske se över ditt val av karriär.
För att skylla allting på hästen och att hästen ska behöva ta hand om dig på en bana för ditt eget nöjjes skull..
Njaaa..
Hoppning är något man gör tillsammans, dressyr är något man gör tillsammans.
Men att be hästen ta hand om dig? Då kommer du stå där själv en dag...

Va? Det har jag aldrig sagt? Däremot skrev jag att Jag tävlat 130 cm - men inte med min häst.

Men lilla vännen du får läsa hela tråden innan du lägger in ett sånt inlägg.

Precis! och som jag skrivit tidigare, man vill vara ett Team med hästen! Och som du säger, ryttaren kan inte tänka allt helt själv. Både ryttaren och hästen ska tänka.

Jag skulle aldrig kunna styra min häst på 120 cm högt hinder, det är för osäkert och kan bli livsfarligt..

Mitt självförtroende börjar gå ner rejält också, speciellt när jag har all press från alla andra som undrar va sjutton jag gör på 90 cm klasser när jag tävla msv med ponnyn & 130 med foderhästen. Men jag har inte brottom ändå (har legat på 90 cm i 3 år..) och jag säger till folk (som alltid frågar) att jag mest tävlar lågt för hästens skull så vi kan bara ha lite kul.

Ursäkta en dum kommentar, men kan ni inte komplettera hoppningen med något annat där ni kan känna att ni utvecklas? :p
För mig låter det som (utifrån det du skriver) att det jobbiga är att du kämpar och kämpar men aldrig tar dig längre än en rätt låg nivå.
Lösningen på det är ju antingen att bli tillräckligt skicklig + träna hästen såpass bra att den tar sig vidare (inte så sannolikt i det här fallet låter det som) eller släppa på kraven så man kan börja ha roligt! :)
Och det tredje alternativet - använda hästen till något annat. Potentiella användningsområden är väl inte bara skogsridning och hoppning? ;)
Testa dressyr, western, NH, trickträning, körning, AR, och allt vad det finns! Prova nya saker där ni fortfarande kan utvecklas och ha roligt! :) Och på så vis få bort fokus från hoppningen så det blir ibland för skojs skull snarare än blodigt allvar och högt satsande.
Om du vill ha kvar din häst vill säga, vilket det låter som att du vill!

Ett annat alternativ kan vara att skicka på tillridning för en riktigt skicklig ryttare som kanske kanske kan börja få bukt med problemet!

Att kalla någon för "lilla vännen" är fruktansvärt nedlåtande. Lägg ner!
Jag HAR läst hela tråden.

Mitt självförtroende börjar gå ner rejält också, speciellt när jag har all press från alla andra som undrar va sjutton jag gör på 90 cm klasser när jag tävla msv med ponnyn & 130 med foderhästen. Men jag har inte brottom ändå (har legat på 90 cm i 3 år..) och jag säger till folk (som alltid frågar) att jag mest tävlar lågt för hästens skull så vi kan bara ha lite kul.

Fast det blir lite knas nu..
Har du hästen för att du allmänt gillar hästar och ridning, eller har du häst för att hoppa och tävla, få prestige och göra din omgivning nöjd?

Är det det senare eller ens i närheten av det så skulle jag säga - sälj hästen! Den frustration du upplever går ju ut över hästen, bussigare både mot den och dig att sälja till någon som inte är intresserad av att tävlingshoppa.
Är det första varianten så finns det som sagt massor med annat man kan göra och då är det mest hälsosamt att släppa alla prestigekrav och ffa - skita i vad omgivningen tycker och sluta sucka över uteblivna resultat. Lite av ett vägskäl - satsar du på att bli proffsryttare/utvecklas ordentligt inom hoppningen eller kan du nöja dig med att trivas och ha roligt med din häst?

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 950
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur