För välriden!!

Sv: För välriden!!

Okej, jag vill inte tvivla på att du kämpar, men du gör det lite tufft för mig att tro att du verkligen ger järnet, när du har denna inställningen:

Jag har också fått beröm av duktiga tränare/ryttare, jag har också gått naturbruk inriktning häst (vilket faktiskt inte säger ett smack om hur duktig man är :grin:) och jag har tävlat nationella LA med tillsammas med min ponny och vi var startklara för Msv B innan han fick ont i ryggen...
Men jag skulle aldrig få för mig att jag alltid rider bra och inte behöver skola om mig bara för ovanstående... hrm, "meriter"... :crazy:

Om jag skulle gå runt med inställningen att jag redan red bra och inte behövde skola om mig på något sätt så skulle jag ju aldrig bli bättre.
Och fulllärd blir man ju aldrig, speciellt inte efter att ha "tävlat 130, fått beröm av en duktig hoppryttare och läst hästhållning på gymnasiet"... :eek:

Nåja, om du nu inte kan/vill bli en bättre ryttare och du har stått och stampat i 90-klasser med hästen i 3 år så verkar ni ju inte vara perfekta för varandra.
Men du har skrivit flera gånger nu i tråden att du inte vill sälja hästen så jag vet i sjutton vad jag ska ge dig för råd längre.

:bow::bow:

har inte läst hela tråden...

Men skulle sälja hästen, har du svårt att mäta avståendet själv så är det svårt att hjälpa hästen att taxera...

Eller så låter man hästen krascha in i några hinder så kan vissa hästar börja få upp ögonen och fatta själva att shit jag måste taxera själv...

Men har du traglat med 90cm i 3ÅR så är det ganska uppenbart att ni inte passar ihop...han kanske är för svår för dig???

Vissa hästar kräver ju sina ryttare även om dom är välridna och sen tycker jag det är konstigt hur du kom runt 130 rundor utan att kunna taxera själv?

Visst hästen ska kunna taxera själv men det är ju ändå DU som ryttare som planerar färden och du måste ju själv taxera åt dig själv!

Och om du nu är så duktig som du säger så skulle detta inte vara några problem...då skulle du kunna rida honom emot hindrerna och kunna ge honom hjälp ändå!

Ska du rida upp mot 140 - 150 hoppningar måste du kunna taxera och se avstång, annars kommer man inte runt:S

Senast ändrad av en moderator:

Ska du komma långt, måste du taxera någorlunda iaf, även om det inte måste vara perfekt varje gång!

Pga hästens ögonplacering har den naturligt svårt att taxera, och givetvis svårare ju högre hindren blir.

Det låter ganska otroligt i mina öron att tränaren formulerade sig just så, en häst kan enligt mig aldrig blir för välriden, dock kanske svag på det sätt att den inte kan ta beslut själv, eller är allmänt feg. Och det är klart att det går att göra något åt!
Detta har givetvis med hästens rutin, ålder och utbildningsstadium att göra också.

Jag skulle, både för din och hästens skull, rida på väldigt låga hinder tills ni båda blir säkra och litar på varandra. Även låta en mer erfaren ryttare rida din häst på större hinder. Det är väldigt lätt att rasera förtroendet på en häst, och hellre lite för försiktigt än för fort fram.
Löshoppning (av någon erfaren) kan också vara ett bra hjälpmedel så hästen förstår vad det handlar om.

Eller så låter man hästen krascha in i några hinder så kan vissa hästar börja få upp ögonen och fatta själva att shit jag måste taxera själv...

Det där är bland det dummaste jag har hört.
Snacka om att rasera förtroende snabbare än vinden!
Speciellt eftersom hästens anatomi inte tillåter hästen att taxera så bra som det är tvunget på högre hinder..

Senast ändrad:

Jag fick ofta höra att mina hästar var för välridna när jag var på träningar men det betyder inte att de inte kunde taxera själv! Jag hoppade upp till La på den ena D ponnyn Savage Rose hon var sex år då och vi hade seger och massor av placeringar i Lb. Jag sålde henne som 6 åring nu är hon elva och de som har henne har absolut inga resultat med henne hon har blivit dressyrponny vill inte hoppa lämgre. Hon ärlskade att hoppa!!! Desamma gäller min andra d ponny samma ålder såld smtidigt också segrar LB. Doc. Hollyday heter han de sa att han var dum i huvudet och lämnade tillbaka honom han slutade också hoppa vet inte var han är nu eller vad han gör men hittar inga resultat på honom! De jag vill säga med detta är att Rosen var "för lydig" behövde mer hjälp med avståndet medan Docken behövde få sköta allt själv, började ,man måtta blev han störd och kom fel.....

Det funkar faktiskt på vissa hästar, dom får upp ögonen.

Tränade för några år sedan för en känd tränare som förslog detta för en elev, och efter 1 - 2ggr så fatta hästen att oups jag måste tänka lite själv...

Och då är det inte 140 hinder vi snackar om då!

Men sen är väl det att en del tränare kanske har en del fula knep dom kör med.

Sen sa jag inte att det var det ultimata saken att göra, så något påhopp behöver du inte göra!

har också sett och hört så. att hästen inte taxerar själv för att ryttaren sköter allt, och så fort ryttarn rider liiite fel blir det kaos, sen har man släppt allt och mer elr mindre "kraschat" in hästen i hindret så sen sköter hästen det själv.

en heeel del tränare är det verkligen vi pratar om, som använder tex barrering, för trånga kombinationer osv osv osv.

vet en häst som skulle tävla något i en final, så det skulle barreras, en oxer på 1,50 frambomen 1,50 bakbomen 1,20-1,30 och väääääääääldigt bred, för att när denna häst rev ordentligt rev den inte på ett par veckor sen, men hästen tar i sjukt mycket och klarar det!! fyfan alltså helt sjukt var det och se.
vann gjorde den sen minsann.!

Jag tycker absolut att ryttaren bör kunna se avstånden själv, man kan inte lägga allt på hästen, sen så är det nog ingen vidare idé att ge sig ut på 1,20 meters bana när inte du kan avstånden om det råkar bli fel för hästen kan du inget göra för att hjälpa då du inte vet hur, så om jag var du så skulle jag försöka lära mig att se avståndet, men kan inte riktigt skylla på hästen, att den är bortskämd tror jag inte på, bara "olärd" på att taxera, hoppas att kritiken inte låter för elak, i sådanna fall förlåt

Sorry, jag läste förts inte att du hade ett synfel, det var dumt av mig....

hur gjorde du med ponnyn då?
Jag tror inte man kan ha en för välriden häst, de i världscupen ser då heller inte avstånd för att deras hästar är välridna?

O du har betalat 6 siffrigt för denna häst borde den ha bra resultat innan och då är det juj bevisat att den kan men att du inte kan? Eller köpte du den helt grön?

Du får avgöra om du kan hoppa högt pga ditt synfel. Det är jäkligt oschysst att släppa allt till hästen och skylla på din syn.
Det finns ingen universallösning, alla hästar är olika och det kan vara så att denna är för svårriden för dig.

Fick du inte lära dig att bedömma avstånd hos denna duktiga hoppryttare du var hos? Kanske du ska ringa denna ryttare då och fråga?

Lite ödmjuk borde du vara, ingen blir fullärd.

Jag tar gärna åsikter, men när någon person skriver om något hon int vet ett jävla skit om och klankar ner mig känns förjävligt rent ut sagt.

"Om du nu har ett så gravt synfel att du inte kan lära dig att se avståndet så bör du kanske se över ditt val av karriär."
Hon menar att jag ska ge upp. Och JA, jag har gravt synfel och jag är född sådan, men det betyder inte att man ska ge upp. Jag har tävlat 130 cm så tro fan att det går.

Ja, du säger ju själv att det inte funkar och då lär de fan inte gå bättre om du inte ens tror på det själv..

"För att skylla allting på hästen och att hästen ska behöva ta hand om dig på en bana för ditt eget nöjjes skull.."
Det gör mig så jävla förbannad, det är därför jag fråga henne om hon verkligen läst hela tråden? En häst och ryttare är ett TEAM jag har ALDRIG sagt att jag rider hästen så den ska ta hand om MIG!! Helt sjukt! Dessutom är det inte ens jag som skyller på hästen, det är tränaren!

Jo, men om du ridit 130 förut, och du var född med synfelet, funkade de ju tydligen då. Hur gjorde du då? Du lät hästen ta hand om det, är det inte det du vill att denna ska göra då?

"Hoppning är något man gör tillsammans, dressyr är något man gör tillsammans.
Men att be hästen ta hand om dig? Då kommer du stå där själv en dag."
- Ta hand om mig?, och att jag inte rider tillsammmans med hästen? Jag gör Allt för min häst, alla klankar ner på mig för jag "Tävlar bara 90 cm" men jag skulle aldrig kunna klara av att sälja min häst, Jag skulle aldrig starta en 110 cm klass med honom bara för ANDRA säger det, Jag får stå ut med all skitsnack, men min häst är mitt liv

Jo, du ber din häst ta hand om dig. Eftersom att du vill att den ska ta hand om avstånden.
Jag klankade inte ner på dig för att du "bara tävlar 90" det gör jag ju fan själv med nuvarande,.

Nu har jag läst hela tråden och jag förstår att en del blir upprörda och undrar vad du menar? För välriden:confused:

Jag förstår inte heller. En häst som är utbildad har ju om den alls är intresserad av att hoppa också kommit underfund med själv hur den ska göra, den är intresserad och på 90 cm ska den lugnt kunna taxera själv och fixa runt er utan en massa helikoptersprång. OM den inte blir störd......

Det låter för mej mer som att den är för svårriden för dej, en häst som kräver något av sin ryttare och du är inte beredd att lägga det jobbet. Jag har själv haft ett fbl som var suverän att hoppa MEN krävde att ryttaren red aktivt dvs åka häst fanns inte för då stannade den eller gjorde som din.

MEd rida aktivt menar jag att vara med, i balans, inte jaga på, inte släppa framför hindret, vara med stilla och stadigt hela vägen, låta hästen jobba men visa att att man är med, och kan stötta vid behov.

Den hästen klarade jag inte att hoppa över 90 cm till att börja med:angel: Den tränaren jag red mest för då var en av våra duktigaste ryttare (och är väl fortf) H*n fick rida några rundor och jag insåg att med den ridningen hoppade den hästen vad som helst. H*n tyckte det var en underbar häst att hoppa, som hade allt, bra teknik, styrka, smidighet, klokhet på hinder. Det var jag som inte kunde:crazy::o

Så det blev att lära om, nästan från grunden, när det gällde hoppning. Det var först då jag förstod hoppning och hur viktig sitsen, ryttarens balans, osv är. Det är skillnad på att hoppa HOPPA.Jag är enormt tacksam för det, kan jag säga även om jag inte hoppar mycket numera så lärde den hästen mej så mycket om hoppning, helt ny förståelse.

På en välutbildad häst (eller ponny) kan man ta sej runt msv t o m utan att kunna verkligen rida. Men på en noggrann häst som är rädd om sej och som vill att ryttaren vet vad den håller på med, så krävs mer och då brukar gränsen gå vid cirka 90 eller 1m:cool:

Fixera dej inte vid taxeringen. Titta över helheten, hur rider du:confused: Och var lite sjävkritisk. Hur ser din balans ut, hur rider du mot hindren, hur rider du öht mellan hindren och på marken, osv.

Tycker hästen det är roligt att hoppa:confused:

Och du, ska en "duktig" ryttare prova så se till att det är en riktigt duktig, en som verkligen har kontroll över sej själv. Det mesta går ut på det, kontroll över hästen kommer när du har kontroll över dej själv i varje steg.

Eller byt häst, om du inte är beredd att göra det jobbet. Med dej själv, obs, inte hästen! Jag tycker i alla fall du ska börja med dej själv.

Och ang allla vansinniga tips du fått om att låta hästen krascha,:eek: så ja, jag skulle gissa att då hoppar din häst inte mer, det är nog precis det den är rädd för, den är rädd om sej och vill ha en ryttare som har koll på sej och INTE genom sin omedvetna inverkan riskerar att den hamnar i hindret..

Senast ändrad av en moderator:

kl

Vissa hästar är inte födda till att hoppa. Nu är jag dressyr ryttare men jag kan ju ge mina tankar ändå :)

Jag har en klumpeduns som verkligen inte kan hoppa, han ser inte vart han ska hoppa av eller hur långt han måste hoppa vid en oxer tex. Nu tänker nog en del att alla hästar kan hoppa men så är alltså inte fallet ;)

Jag själv har hoppat upp till 130-140 och kan lägga hästarna någorlunda rätt (var lägesen jag hoppade så högt nu)
Men den här killen vet inte riktigt vart han skall göra av sina långa ben så allt över 90 cm skulle vara elakt och förenat med livsfara att styra på även fast han hoppar i alla lägen. (snäll häst)

Har du ambitioner att tävla hoppning så verkar du ha hittat fel häst tyvärr. Så hur jobbigt det än är så tror jag att du gör både dig själv och hästen en tjänst om du sålde h*n som dressyrhäst och skaffade dig en ny.

Lycka till!

(Knapp lån)
Nu måste jag hoppa in i tråden.
För mig finns inte en för välriden häst, en häst ska vara mkt välriden så att man som ryttare lätt kan reglera och påverka hästen.
Man kan inte begära att en häst ska sköta all taxeringen själva, att den ska hjälpa till lite extra när det behövs det är en helt annan sak. Som ryttare SKA man placera in hästen rätt så att den får maximal krafft att övervinna hindret. En häst som är van att placeras rätt blir oftast självsäker och kan då ställa upp även fast den inte kommer helt rätt, och stannar om den känner att detta är käp rätt åt skogen!
Alla ryttare taxerar in hästarna, kan man inte det är det omöjligt att hoppa några högre höjder. Titta bara på tävlingarna på TV så fint de läger in hästarna mot hinderna och gör att de får maximal kraft att klara hinderna, dem hade inte klarat det utan sina ryttare!

Jag tycker du ska hitta en tränare som kan lära dig att placera din häst rätt, är din häst välriden så ska den lätt kunna minska sina galopp språng (ej tempot) när du ber om det, i annridningen mot hindret!

Vist det fins hästar som bara är att styra runt, min gammle märr var en sådan styrde runt hon i 1,20 som unghäst utan problem. Inte hade jag då någon tränare som sa till mig hur viktigt det var med att få tillbaka hästen mot hindret för att få maximala språng.
Både häst och jag ändrade oss efter hand vi blev äldre och fick problem, den tränaren jag hade då pratade aldrig om hur man red ann ett hinder och hur man skulle göra för att få ut det maximala av språnget.
Bytte tränare och fick lära mig hur man red ann ett hinder, den hästen jag tävlar 1,40 med nu är ingen häst som man bara kan åka på, utan man får jobba mkt själva, men gör jag det så ställer han upp till 100% för mig och kämpar på fast vi inte alltid kommer perfekt.

På ett viss så är det perfekt att hästen visar för dig att den inte ligger bra, där har du fördelen att lära dig. Byt till en tränare som kan tala om för dig hur du ska förvalta din häst och hur man rider ann ett hinder. För lär du dig inte det kommer du aldrig att kunan rida några högre klasser, för genvägar finns det inte!

Här va de skrivet mkt :P

Ska svara i ett och samma mail!

Jag har löshoppat honom på bara ett hinder för att se hur han klura ut det. Men han hoppa antingen väldigt långt ifrån eller väldigt nära. 100 cm börja han vägra. Så gjorde vi som man brukar, tog ett hinder och sen ett galoppsprång till ett hinder. Han trava då fram till det första (och då smackade vi som idioter :P) då hoppa han jättefint på det hindret! Vi löshoppade inte högre än 100 cm men ska testa igen snart och se ifall han lärt sig lite!

Vi har vart på klinik och röntgat honom förra veckan så han har inte ont. Han vägra för han kom fel.

Ännu en gång! Jag vill inte att hästen ska göra Mitt jobb helt och hållet, vi ska göra det tillsammans!

Topnotch = Ja, han är ALLDELES för svår för mig. Och jag blir duktig på att taxera när jag har en duktig häst som hjälper till. Vem har sagt att jag vill upp till 140-150?

Charon = Absolut, men som sagt, jag kan ju om hästen är med mig hela vägen. Jag vet inte hur jag kunnat taxera igentligen tidigare, eller kanske för att det är för jag tappat så mnycket självförtroende de sista året att jag tappat det?.. jag vet itne :( Eller så har jag haft jäkligt dukitga hästar som taxerat :P Fast han menade väldriden med att bli "bortskämd" med att slippa göra jobbet. Tack för tipsen, kommer träna mkt markarbete (igen :P) men någon gång måste de väll släppa?

TeamWahlund - Det är inte det tränaren menade utan att han är så bortskämd och slipper arbete.

Nina G - som sagt.. åter igen, jag vill itne att hästen ska taxera allt åt mig, men att vi arbetar tillsammans.

Kotten1 - Vi var ett team och hjälpte varandra jag och ponnyn.
Ja, han är mkt duktig denna hästen, som sagt, den som red in honom är MYCKET duktig, men hästen slapp jobba - hon tänkte åt den.
Detta problemet har jag aldrig stött på förut och jag trodde det kunde vart mitt synfel då jag föddes skelögd och opererats 2 ggr Jag får tex. inte ta körkort.

Aeternum - Det är ju därför jag vänder stöd hit? Kanske nån har en solskenhistoria att berätta?? Skriver som ja skrev på kotten: Detta problemet har jag aldrig stött på förut och jag trodde det kunde vart mitt synfel då jag föddes skelögd och opererats 2 ggr.

flashlight - Då ska jag förklara, så som tränaren sa till mig: Han mena "välriden" alltså Bortskämd (jag skulle skrivit bortskämd istället.. men men) Att den som ridigt in honom har alltså gjort ALL jobb ÅT honom - så denna hästen har typ vart som en "maskin".
Exakt är det som jag menar!!! Tränaren säger detsamma - därför berätta han om att hästen är bortskämd. Alltså han blev rider på bommar, han har aldrig fått taxera själv.Ja, han är alldeles för svårriden för mig. Men som det stått tidigare, jag har fått beröm för tempot, balansen, sitta stilla osv. Jag åker ALDRIG häst - men jag överdriver aldrig ridningen heller. Han är annars välutbildad min häst, han har tävlat 140 cm. Ja, hoppa det älskar han :)! Det är en jätteduktig ryttare som tävlat honom (jag kan pm,a namnet? tror du kan känna igen det?) det var hon som sa "aldrig igen".

Tycker det låter väldigt bra som du skrivit! Det hänger nog faktiskt mycket på mig och mitt självförtroende. Men jag vet inte riktigt vart jag ska börja.. ska man tex. bara rida dressyr ett halvår? Jag kan byta till en tränare till som jag inte tränat för.. den jag tränar för nu är känd (kan pm, namnet också om det om du vill) som tränare iaf.

Oxo - Kul att det hänt dig också! :) eller ja, kanske inte kul men du förstår :). Nackdelen är väll att jag vill verkligen inte sälja honom för jag har fäst mig något enormt! Han är min lilla bäbis..

Splittan - Och åter igen, jag vill inte att hästen ska göra ALLT jobb. Vi ska vara ett team.Han menade "bortskämd" tränaren.
Jag tror inte sån tränare finns här..dock den jag tränar för nu (kan pm,a vem om du vill) är mkt duktig men han har gett upp hoppet om mig..:S det känns så verkligen.. eller så är det mitt kassa självförtroende som rasar..
Hur länge tränade du tills du hoppa 140 med din?

Okej, nu har jag läst hela tråden och det tog mig femtio minuter.
Jag har insett att hästvärlden har alla möjliga åsikter om allting och nu tänker jag säga min och jag tänker enbart rikta den till Ts.

Jag förstår vad du menar med att du vill ha en häst som kan hjälpa dig lite på traven med avstånden, någon som taxerar lite mer än vad din häst gör? Och givetvis vill man nästan aldrig sälja sin häst, speciellt inte när det kommer så plötsligt och man knappt har hunnit tänka över ordet sälja. Mitt råd till dig vore ändå att sälja din häst, verkar faktiskt inte som om ni är rätt för varandra. Ni lider av samma problem - ni behöver någon som hjälper er med avstånden.
Jag förstår din frustration över att ha stått och trampat på samma nivå i tre år.. Jag skulle aldrig fortsätta på det sättet, man har hästen för att ha kul och alla har vi olika ambitioner och är dina högre än vad din häst klarar av så borde du sälja den.
Jag vet inte om jag har så mycket mer att säga än att jag hoppas det löser sig för dig :)

Lycka till och skit i vad alla idioter skriver.

Det var ett väldigt korkat uttalande.. :eek: FÖR välriden...det är tydligen något nytt som många börjat dra till med.
Det är väl ett ypperligt tillfälle för dig att lära dig på den hästen du har, om du har svårt för att se avstånd. Då får du ju verkligen öva dig på att lägga hästen rätt. Dessutom så brukar det vara så, att om man sitter upp på en duktig ryttares häst så kommer man väldigt ofta helt rätt på hindrena. I början.

Att köpa en ny häst som taxerar helt själv på alla hinger oavsett höjd är ju någon form av fantasi. Var ska du hitta den?
Och om du mot förmodan lyckas styra runt i 1.20 och 1.30 med en häst som tar av själv lite hipp som happ så kan du ju snart räkna med en krasch och en häst som också tappar självförtroendet.

Jag hade nog börjat tävla dressyr om jag var du. Det går ju att ta sig runt en 90cm-bana med en unghäst som vinglar, lägger in lite travsteg och som står emot och hoppar alldeles för nära i bland och för långt i från ibland, så då borde en ryttare som tävlat 1.30, som rider sin egen häst, kunna trava runt den banan med eller utan avståndsbedömning.

Kloka kommentarer:bow::bow:

Vi debuterade förra året i 1,40.
När syrran fick händerna på honom för ett par år sedan så gick han inte ens över bommar på marken, för han var helt inställd på att de skulle döda honom, det fanns till och med folk som tyckte att det vore bäst att slakta hästen. Han var inte heller helt lätt att sitta kvar på då han gärna bockade och busade.

Så vi har lagt ner ett par års hårt jobb på honom, och tack vara rätt tränare som insåg att denna hästen kan man inte jaga över hinderna med longerpisk eller bommar (som vissa trodde), utan att man helt enkelt fick lirka fram det i lugn och ro, så allt släppte efter hand, men det har tagit tid, jobb och tålamod. Men det har visat sig vara värt allt besvär då han har visat att han har stor kapacitet, något som jag jobbar hårt på att klara av. Har lärt mig enormt mkt av denna hästen!

det är kanske lättare att ge tips om du har en film när ni tränar eller tävlar?

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 948
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka