För tidigt för avmaskning?

Sv: För tidigt för avmaskning?

Är avmaskningsmedel till häst receptbelagt? Kan man ta olika hästars spillning och skicka i samma "låda" till analys?
Skulle vara jätte tacksam för svar :)

Ja avmaskningsmedel är receptbelagt o det krävs normalt träckprov för att skrivas ut. Om ett samlingsprov utan föregående individprov är ok är tveksamt. Hur som helst måste du upplysa labbet att det är ett samlingsprov.
PL

Kl.

Frågar man inte får man ju aldrig veta eller lära sig, inte sant? ;) Därför frågar jag runt bland bukefalisterna som ändå har häst och hoppas på att få ett ärligt och bra svar, Madick! Som sagt, hur ska man utvecklas som hästmänniska om det inte är tillåtet att fråga och lära?

Jag har precis (igår) avmaskat min ena häst mot springmask efter att ha skickat in "tejpprov" för analys och ägg påträffades.

Springmasken syns inte heller i vanligt träckprov (?) men är heller inte så vanlig. Å andra sidan tänker jag då, om den inte syns på träckprov så avmaskas inte hästar som faktiskt lider av den och man kan gissa att den blir vanligare och vanligare?

Upptäckten hos oss var att en häst bajsade ut två maskar. Den hade inga symptom alls förutom att den varit lite svår att hålla i hullet. Men det är en fullblodskorsning och första vintern hos nya ägaren, så man tänkte inte så mycket på det, den fick mer mat bara...

Min häst har kliat sig runt baken, vilken är en vanlig symptom, men det har kunnat sättas i samband exakt med foderbyte så vi tänkte aldrig på mask då eftersom foderallergi låg närmre till hands... (nollad på träckprov i aug-12)

Så hade dom inte hittat mask i avföringen till den andra hästen hade vi kanske inte blivit uppmärksamma alls på det!

Läskigt!

Jag har precis (igår) avmaskat min ena häst mot springmask efter att ha skickat in "tejpprov" för analys och ägg påträffades.

Springmasken syns inte heller i vanligt träckprov (?) men är heller inte så vanlig. Å andra sidan tänker jag då, om den inte syns på träckprov så avmaskas inte hästar som faktiskt lider av den och man kan gissa att den blir vanligare och vanligare?

Upptäckten hos oss var att en häst bajsade ut två maskar. Den hade inga symptom alls förutom att den varit lite svår att hålla i hullet. Men det är en fullblodskorsning och första vintern hos nya ägaren, så man tänkte inte så mycket på det, den fick mer mat bara...

Min häst har kliat sig runt baken, vilken är en vanlig symptom, men det har kunnat sättas i samband exakt med foderbyte så vi tänkte aldrig på mask då eftersom foderallergi låg närmre till hands... (nollad på träckprov i aug-12)

Så hade dom inte hittat mask i avföringen till den andra hästen hade vi kanske inte blivit uppmärksamma alls på det!

Läskigt!

Varför läskigt? Springmasken är helt ofarligt och orsakar inte heller avmagring, däremot är det ju jobbigt för hästen när det kliar.

Kl.

Frågar man inte får man ju aldrig veta eller lära sig, inte sant? ;) Därför frågar jag runt bland bukefalisterna som ändå har häst och hoppas på att få ett ärligt och bra svar, Madick! Som sagt, hur ska man utvecklas som hästmänniska om det inte är tillåtet att fråga och lära?

Det var inte kritik mot dig. Ett tips till att få reda på hur sanningsenligt ett påstående är är just att fråga personen som säger det varför det är så. Självklart KAN det vara sant även om personen inte vet varför, men då behöver det ju kollas upp och så har man kanske hjälpt ytterligare en person att lära sig mer :D

Både min häst och den andra drabbade har haft besvär nu som vi tycker kan ha med masken att göra. Det kan ju vara så att dom haft annan mask också men dom har vart nollade på träckprov.

Min häst var tunn och hade glanslös ruggig päls när han kom till mig i augusti. Jag trodde han gått på för magert bete enbart, då han nollade på träckprov.

Den andra hästen har i vinter fallit ur, tappat muskler och nog kan jag tycka att pälsen kunde vart finare på den också.... Men det är första vintern här för denna häst så den kanske alltid blir så på vintern, det vet vi ju inte :)

Det är enbart min ponny som kliat sig...

Som sagt, det går ju inte att säga om det varit springmasken eller så kanske alla hästarna är fulla i mask (annan mask) i vår när vi tar träckprov igen....

Som sagt, jag säger ingenting för jag är inte duktig nog... men det blir spännande att se om det blir någon direkt förändringar nu när de blivit avmaskade :)

Bandmask är det jag spontant kommer att tänka på, den kan vara klurig att hitta på träckprov.

Har hört någonstans att man kan se bandmaskangrepp på blodprov.
Är det sant? Hur funkar det?

Har hört någonstans att man kan se bandmaskangrepp på blodprov.
Är det sant? Hur funkar det?

Det är ett speciellt prov och det man ser är antikroppar mot bandmask. Det säger alltså inte att hästen har just nu utan att hästen har haft den senaste tiden (maskarna lever ju inte för alltid).

Kl

Jag har aldrig fattat det här riktigt, kan ju hända att jag förstått fel, men som någon ovan nämnde, att det inte var någon idé att avmaska när det är kallt ute då äggen bara dör. Varför är det dumt att avmaska när det är kallt? Jag har aldrig förstått grejen med det, har bara gjort som alla andra men aldrig fått förklarat VARFÖR :)

Har inte kunna svara som du se till vänster, man för inte har en åsikt i den har sandlåda.

Det känns meninglös att diskutera mask och avmaskning. Som det stå nu i det här ländet ALL maskmedel är recept beläkt och att få en vetrenär att skriva utt medlet är rätt så inveklet och kostsom med result att hästerna är inte avmasket regalbundet och den allman hästbeståndets hälsa har försämret med öket frikväns av kolik, fång och andra sjukdomer.

Min åsikt........se om jag få varning för det :grin:

Tror nog de flesta hästägare i Sverige bryr sig om sina hästar och vill göra det bästa för dom, och har möjlighet att lägga de extra få slantar veterinären lägger på receptet när dom ringer och ber att få det utskrivet.

De som skiter i att avmaska gjorde det innan också, eller avmaskade ändå i blindo med fel medel och i fel tid -så det hjälpte inte deras hästar ändå.

Min erfarenhet är att det absolut inte är några problem med att få avmaskningsmedel utskrivna av veterinärer utan några som helst belägg.

Har själv inte haft den problem eller och har aldrig tänkt på det föran nyligen när en bekänt fick inte ut nån medicin utan track prov trotts att jag kunde se hästen var fullt av mask.....då börja jag undra vad det var frågan om?
Det mer jag läs och fråga det mer som kom främ om vad har hänt här sen jag kom tillbaka från America.
På nåt sätt har ett privat föratag igenom drivet ett "vid behov avmasknings program" på dennas vinst i detta landet där kontrol av inavels parasiter har kommit i bakgrund till en god hästhållning.

Det är inte frågan om vetrenärens lilla förkänst för att skriva ut medlet, det är alla kostnad med trackprov man för ta innan man förhåppningsviss få ett positive svar för att kunna få utt avmasknings medel som för månge är den avskäckenda.
Dessa hästeri har blivit för dyrt med all kostnad i dagens hästhållning, så månge strunta i avmaskning för överheten har dampet ner den parasit risken.

Du menar att träckprov 1-2 gr/år är en stor kostnad i hästägandet???

Nä, samma resonemang som vad gäller receptkostnaden kan applicerad på det resonemanget, om nu det var tvunget att förtydligas.

Det är inte frågan om vetrenärens lilla förkänst för att skriva ut medlet, det är alla kostnad med trackprov man för ta innan man förhåppningsviss få ett positive svar för att kunna få utt avmasknings medel som för månge är den avskäckenda.
Dessa hästeri har blivit för dyrt med all kostnad i dagens hästhållning, så månge strunta i avmaskning för överheten har dampet ner den parasit risken.

:rofl::rofl::rofl:
Det var ett av de roligaste inläggen på länge! På vilken planet bor du? :rofl:

Har själv inte haft den problem eller och har aldrig tänkt på det föran nyligen när en bekänt fick inte ut nån medicin utan track prov trotts att jag kunde se hästen var fullt av mask.....då börja jag undra vad det var frågan om?
Det mer jag läs och fråga det mer som kom främ om vad har hänt här sen jag kom tillbaka från America.
På nåt sätt har ett privat föratag igenom drivet ett "vid behov avmasknings program" på dennas vinst i detta landet där kontrol av inavels parasiter har kommit i bakgrund till en god hästhållning.
O hur kunde du se att hästen var full av mask?
Supermans röntgenglasögon?
PL

Kommer från planeten USA där man med korta intervaller växlar mellan all tillgängliga medel o därför har jätteproblem.
Jag hoppas verkligen att ingen svensk vet ger honom möjlighet att använda samma metoder här.
PL

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
621
Senast: BoYo
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
547
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka