För tidigt för avmaskning?

Sv: För tidigt för avmaskning?

Still don't get it?!? Varför skriver du Cydectin hela tiden? Det hjälper inte mig i mina generella funderingar.

Det är just den mask medel som skrivs utt i år.
Jag visst det anvands för Får, Get och Boskap, men inte för häster.
Är det samma preperat som Madick säjer då ska man vara lite försiktig med den.

?? ja ha, google och fina två seperat preperate?

Check this out, Cydectin
www.motesclearcreekfarms.com/asp/articles/Wormer.asp
längst ner "last resort for worming"

Quest Horse Wormer:
www.horse.com/item/quest-20mg-mxidectin-single-dose-gel-wormer/SLT790110/
Läs längst ner Customer Review.

Quest och Cydectin är båda moxidectin. Både moxidektin och ivermektin (som Ivomec mfl) är macrocykliska laktoner, dvs blir det resistens mot det ena så är vi körda på det andra också. Och nej, som jag försökt förklara så är det inga nya medel på väg, det är därför vi bara avmaskar de som verkligen behöver.

Varför jag föredrar Cydectin framför Ivomec är att det oftast bara behövs en avmaskning på våren istf flera avmaskning under sommaren med ivermektin för samma resultat i slutänden. Dvs de inkapslade larverna vi inte kommer åt känner bara av en omgång istf flera = vi nöter inte ut medlen.

Madick, har du några kloka synpunkter på mina funderingar i inlägg #92?

KL

Några generella frågor:

1. De hästar som ska avmaskas ska ju avmaskas med samma verksamma substans. Men om det krävs olika substanser för att hästarna har olika behov (t.ex att någon behöver fenbendazol mot spolmask och en annan prazikvantel mot bandmask)- hur bör man tänka då? Ska man tänka att man har en substans som grund för majoriteten av de som behöver avmaskas (vanligen en substans mot blodmask, dvs ivermektin eller fyrantel) och sedan får de som har speciella behov ändå det de behöver? Det blir ju lite blandade substanser på markerna då, vilket man ju vill undvika.

Unghästar som behöver medel mot spolmask får ju fenbendazol, den är lilla blodmasken redan rejält resistent mot så ge den om det behövs bara mot spolmask. Övriga funkar ju kombipreparat på om de både har blodmask och bandmask t.ex.

2. En häst med mycket blodmask är det ju bra att använda Cydectin till för en ordentlig utrensning. Men en häst som år efter år har höga EPG-tal - hur ska jag tänka där? Cydectin år efter år eller ändå ibland variera med en substans som inte tar lika många parasitstadier?
Där tycker jag du konsulterar en riktigt duktig parasitkunnig veterinär (skicka PM om du vill ha ett bra namn) och lägger upp en plan som passar just dig och din situation.

3. Finns det någon rekommendation för vid hur många EPG det är bäst att använda Cydectin? I år hade min häst 500 EPG blodmask och jag funderar på om fyrantel är ok vid den mängden (blir visserligen många behandlingar - 5-6 st- under betet)? Eller ivermektin, men det har jag använt oftare än fyrantel?

Min häst är en "högmaskare" och jag har ofta använt Cydectin. Försöker ta ivermektin/fyrantel de år då parasitbördan varit lägre men det har ändå blivit många Cydectinår. De flesta andra i hagen har inte behövt avmaskas alls eller bara vid enstaka tillfällen de senaste åren, så det är företrädesvis min hästs preparat som kommer ut på betesmarkerna. Jag vill att det ska bli bra för både min häst, kompisarna och betet.

Samma som 2, kontakta någon som kan rådge precis efter din situation.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
621
Senast: BoYo
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
547
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka