För tidigt för avmaskning?

Sv: För tidigt för avmaskning?

Har inte kunna svara som du se till vänster, man för inte har en åsikt i den har sandlåda.

Det känns meninglös att diskutera mask och avmaskning. Som det stå nu i det här ländet ALL maskmedel är recept beläkt och att få en vetrenär att skriva utt medlet är rätt så inveklet och kostsom med result att hästerna är inte avmasket regalbundet och den allman hästbeståndets hälsa har försämret med öket frikväns av kolik, fång och andra sjukdomer.

Min åsikt........se om jag få varning för det :grin:

Snälla vännen, så ska du inte känna!
Självklart får man ha en åsikt, men samtidigt måste man ju kunna ta till sig andras åsikter också. Hur dem gör i USA kan inte jag svara på för att jag aldrig varit där och inte vet något om det. Så den diskussionen lämnar jag helst gärna.

Jag har inte upplevt att maskmedel är svårt att få tag på här i Sverige dock:confused:

Det finns ingen special trackprov krav på hund o katt för att avmaska trotts alla är medvetet att månge barn får mask i Dagis Sand Låda där kätter älska att skita :d

Vuxna hundar och katter har normalt inga parasitproblem, men det finns prover för dem också.

De maskar som barn får i sig har inget med kattens egna parasiter att göra utan att ägg från mänsklig springmask har fastnat i kattens päls som sprider vidare.

Parasiter är nästan alltid artspecifika och smittar inte mellan olika djur eller från djur till människa eller tvärtom.

...

Nu är vi i det lägget där vi har ingen kontrol alls, staten har gått med via ett privat föratags rekomendation till vetrenären om när och hur hästerna ska avmaskas.......för mig är det samma som att säjer "du är inte kompetent att vårda din häst"! Dom kunde lika gärna har sakt till dom svenska häst äger rent utt "Ni är inte kompetent att äger en häst" och då hade hela problemet vara löst!
Som det är nu för månge häster lida av mask infestation och svor sjukdom!
www.google.com
Parasites in Horses av Dr. Janice Sojka
Vissa valig bra bildar om hur det se utt med svor mask ängrepp om du är intresserad.

1. SVA - Statens veterinärmedecinska anstalt. Ser du "privat" någonstans?
Att det sedan finns privata labb som gör analyser också är en annan sak.
2. Ska du diskutera parasitbekämpning i Sverige, så föreslår jag att
du använder dig av svenska studier. I detta fall har utländska studier
ingen bärighet på våra förhållanden.

KL
Fanns väl någon nålad avmaskningstråd men jag hittade inte den, så prövar här. Fick hem en häst till stallet i höstas som ägaren trots ombedd aldrig gjorde träckprov på och hade precis under godkänt antal på provet innan sommaren. Är nu lite nojjig över att få mask i hagen. Är det större risk om de har mask men under avmaskningsgränsen att det blir mer? Har själv bara fått nollor. Vet inte heller om bandmask gjordes men den ska testas i april iaf, för allt. Hästen har magrat trots mycket mat.
Och det här med blodprov för att kolla mask är det något att rekommendera eller är det överkurs?

För varje dag släpper ju hästen som är positiv ut mer ägg och det kan ändra sig och öka men lika gärna minska utan avmaskning. När det är snö och kallt så dör äggen som landar på marken så det är ju lugnt nu iaf på smittfronten.

Blodprov är garanterat överkurs, finns det mycket bandmask så hittas den oftast på träckprovet.

För varje dag släpper ju hästen som är positiv ut mer ägg och det kan ändra sig och öka men lika gärna minska utan avmaskning. När det är snö och kallt så dör äggen som landar på marken så det är ju lugnt nu iaf på smittfronten.

Blodprov är garanterat överkurs, finns det mycket bandmask så hittas den oftast på träckprovet.

Har en veterinär som kommer till vårt stall lite då och då. Han menar att bandmask inte syns på träckprov, men att han ser att vissa hästar har bandmask pga att de är insjunkna i länden.
Jag har kollat på SVA m.fl. siter och det verkar inte som om det han säger stämmer.
Risk dock att man går på det, och då ska alla i stallet avmaskas mot bandmask. Hur blir det då? Om de har andra maskar också? Jag vill att alla kör kolla masken, vilket vi inte gjorde sist, utan alla fick Ivomec utan prov....inte bra det heller....

Har en veterinär som kommer till vårt stall lite då och då. Han menar att bandmask inte syns på träckprov, men att han ser att vissa hästar har bandmask pga att de är insjunkna i länden.
Jag har kollat på SVA m.fl. siter och det verkar inte som om det han säger stämmer.
Risk dock att man går på det, och då ska alla i stallet avmaskas mot bandmask. Hur blir det då? Om de har andra maskar också? Jag vill att alla kör kolla masken, vilket vi inte gjorde sist, utan alla fick Ivomec utan prov....inte bra det heller....

Ibland undra jag vad det är för folk som sitter i SVA!
Viss gå det att se om hästen är bandmask uppäten!
Du google efter fel siter, du få inte mycket på dom Svenska siderna.
Sök på www.google.com Bilder på. pictures worm infested horses.

Madack kan svara på dom andra fråga.

Insjunkna i länden var ett nytt symptom på bandmask för mig :D

Den syns på träckprov MEN inte alltid. Symptom på bandmask (som då också brukar visa sig i provet då de troligtvis har mycket) är avmagring/svårt att hålla hull, kolikanfall, dålig päls. Bara avmaska de som har symptom/har positivt på träckprov.

Den syns på träckprov MEN inte alltid. Symptom på bandmask (som då också brukar visa sig i provet då de troligtvis har mycket) är avmagring/svårt att hålla hull, kolikanfall, dålig päls. Bara avmaska de som har symptom/har positivt på träckprov.

TACK!

Känns för mig som att vetten är oseriös. Sprutar hästar med något skumt. Samt kastade sig över de nya hästägarna och påstod att deras häst var halt för att den har karprygg. Han är bra på att skaffa nya kunder. När han nu vill att alla ska avmaska för att bandmask smittar i stallet, blir jag lite vrång.

En snabb fråga till dig Madick!

Hur kan du så mycket om mask och avmaskning? :p

KL

Några generella frågor:

1. De hästar som ska avmaskas ska ju avmaskas med samma verksamma substans. Men om det krävs olika substanser för att hästarna har olika behov (t.ex att någon behöver fenbendazol mot spolmask och en annan prazikvantel mot bandmask)- hur bör man tänka då? Ska man tänka att man har en substans som grund för majoriteten av de som behöver avmaskas (vanligen en substans mot blodmask, dvs ivermektin eller fyrantel) och sedan får de som har speciella behov ändå det de behöver? Det blir ju lite blandade substanser på markerna då, vilket man ju vill undvika.

2. En häst med mycket blodmask är det ju bra att använda Cydectin till för en ordentlig utrensning. Men en häst som år efter år har höga EPG-tal - hur ska jag tänka där? Cydectin år efter år eller ändå ibland variera med en substans som inte tar lika många parasitstadier?

3. Finns det någon rekommendation för vid hur många EPG det är bäst att använda Cydectin? I år hade min häst 500 EPG blodmask och jag funderar på om fyrantel är ok vid den mängden (blir visserligen många behandlingar - 5-6 st- under betet)? Eller ivermektin, men det har jag använt oftare än fyrantel?

Min häst är en "högmaskare" och jag har ofta använt Cydectin. Försöker ta ivermektin/fyrantel de år då parasitbördan varit lägre men det har ändå blivit många Cydectinår. De flesta andra i hagen har inte behövt avmaskas alls eller bara vid enstaka tillfällen de senaste åren, så det är företrädesvis min hästs preparat som kommer ut på betesmarkerna. Jag vill att det ska bli bra för både min häst, kompisarna och betet.

Jaså, visst du inte det? Titta på den hästen med Tape Worms på filmen jag skicket dig.
Du kan www.google.com photos of horses with worms.

KL

Några generella frågor:

1. De hästar som ska avmaskas ska ju avmaskas med samma verksamma substans. Men om det krävs olika substanser för att hästarna har olika behov (t.ex att någon behöver fenbendazol mot spolmask och en annan prazikvantel mot bandmask)- hur bör man tänka då? Ska man tänka att man har en substans som grund för majoriteten av de som behöver avmaskas (vanligen en substans mot blodmask, dvs ivermektin eller fyrantel) och sedan får de som har speciella behov ändå det de behöver? Det blir ju lite blandade substanser på markerna då, vilket man ju vill undvika.

2. En häst med mycket blodmask är det ju bra att använda Cydectin till för en ordentlig utrensning. Men en häst som år efter år har höga EPG-tal - hur ska jag tänka där? Cydectin år efter år eller ändå ibland variera med en substans som inte tar lika många parasitstadier?

3. Finns det någon rekommendation för vid hur många EPG det är bäst att använda Cydectin? I år hade min häst 500 EPG blodmask och jag funderar på om fyrantel är ok vid den mängden (blir visserligen många behandlingar - 5-6 st- under betet)? Eller ivermektin, men det har jag använt oftare än fyrantel?

Min häst är en "högmaskare" och jag har ofta använt Cydectin. Försöker ta ivermektin/fyrantel de år då parasitbördan varit lägre men det har ändå blivit många Cydectinår. De flesta andra i hagen har inte behövt avmaskas alls eller bara vid enstaka tillfällen de senaste åren, så det är företrädesvis min hästs preparat som kommer ut på betesmarkerna. Jag vill att det ska bli bra för både min häst, kompisarna och betet.

Cydectin:
www.youtube.com/watch?v=ghVu0ffSvLs&feature=endscreen&NR=1
Ligga i samma Ivomactin group som Quest Equine Horse Wormer.

Cydectin, årets smak, nästa år bli det nåt annat.
Den änvants för boskap och får.
Jag har inte sett att den änvant för häster i andra lander.

As long as it works :up:

Still don't get it?!? Varför skriver du Cydectin hela tiden? Det hjälper inte mig i mina generella funderingar.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
621
Senast: BoYo
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
547
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka