För tidigt för avmaskning?

Sv: För tidigt för avmaskning?

Då för du ta hem den nya hästen oavmasket och ta den risken av smittspridning till dom andra....ingen mer med det.

Fätta inte vad du vill med ditt inlägg?

Jag ville ha ett vettigt svar från någon som faktiskt kan något om avmaskning. :angel: Och det fick jag av Madick, tack! :bow:

Kl

Jag har aldrig fattat det här riktigt, kan ju hända att jag förstått fel, men som någon ovan nämnde, att det inte var någon idé att avmaska när det är kallt ute då äggen bara dör. Varför är det dumt att avmaska när det är kallt? Jag har aldrig förstått grejen med det, har bara gjort som alla andra men aldrig fått förklarat VARFÖR :)

Att man inte vill avmaska mitt i vintern är för att parasiterna (vissa av dom) INNE i hästen går i dvala och man riskerar massuppvak med kolik som följd.

Om vi antar att det är små blodmaskar vi vill åt, det är ju de vanligaste, så hänger det ihop så här.
Det främsta syftet med avmaskning är att skydda markerna från återsmitta och bryta parasiternas livscykel. Inte, som man kanske kan tro, att döda alla vuxna maskar i hästens tarmkanal så att den blir "maskfri".
Lite förenklat, avmaskningsmedel dödar bara vuxna maskar och (vissa preparat) "ungdomsmaskar" som befinner sig i tarmkanalen. Man kommer inte åt larvstadier och inkapslade maskar med avmaskningsmedel. Men det är just larvstadierna som gör störst skada på hästen när de vandrar i blodkärlen och tarmväggen. När de väl blivit vuxna och nått tarmkanalen och kan dö av avmaskningsmedel är den värsta skadan så att säga redan skedd. Det gäller alltså att förhindra att hästen får i sig nya larver. Detta gör man genom att avmaska när träckprov visar att det finns många vuxna äggläggande maskar i tarmen. Då kommer det inte ut några ägg, blir inga larver och hästen får inte i sig ny smitta. På vintern är det onödigt att avmaska (om inte hästen har extremt mycket mask och visar symtom av detta) eftersom äggen inte kan utvecklas till larver i snön utan fryser ihjäl så hästen får inte i sig mer smitta i alla fall. Istället riskerar man, som någon annan sa, massuppvakning av "vilande" maskar i tarmslemhinnan och hästen kan bli väldigt sjuk av detta.

Kl

Jag har aldrig fattat det här riktigt, kan ju hända att jag förstått fel, men som någon ovan nämnde, att det inte var någon idé att avmaska när det är kallt ute då äggen bara dör. Varför är det dumt att avmaska när det är kallt? Jag har aldrig förstått grejen med det, har bara gjort som alla andra men aldrig fått förklarat VARFÖR :)

Arwen skrev jättebra.

Utöver det så har vi bara ett par avmaskningsmedel (verksamma substanser) som fungerar mot lilla blodmasken och de ska vi vara rädda om och bara avmaska när det är nödvändigt, annars "nöter vi ut" medlen. För varje gång man ger avmaskningsmedel och det finns stadier som inte dör, så känner de larverna ändå av avmaskningsmedlet och bygger upp ett skydd mot det.

Delvis kl

Var kan man hitta fakta om parasiter och avmaskning?
Är ett väldigt intressant ämne och jag vill lära mig mer!

Men du förstår, jag litar på träckproven och vill inte avmaska i onödan pga resistensrisken.

Det intressanta är att man inte kan lita på träckprov riktigt. På vintern tex så ger det inte utslag. Så har man en häst med misstänkt mask så avmaskar man.

Jag har insett vikten av regelbunden avmaskning att det är otroligt dumt att lita på "bra beten"...

Undran

Hur kan man misstänka att hästen har mask när det inte finns några fynd i träcken?

Det intressanta är att man inte kan lita på träckprov riktigt. På vintern tex så ger det inte utslag. Så har man en häst med misstänkt mask så avmaskar man.

Jag har insett vikten av regelbunden avmaskning att det är otroligt dumt att lita på "bra beten"...

Självklart måste man vidta åtgärder om man tror att hästen har problem som kommer av mask, men i normalfallet litar jag helt på träckprover om man tar dem på rätt tid på året.

Jag har själv sett effekten av resistens mot avmaskningsmedel, och det önskar jag inte någon. :cry:

Självklart måste man vidta åtgärder om man tror att hästen har problem som kommer av mask, men i normalfallet litar jag helt på träckprover om man tar dem på rätt tid på året.

Jag har själv sett effekten av resistens mot avmaskningsmedel, och det önskar jag inte någon. :cry:

Exakt!

Synd att det inte finns bättre info om detta till kunderna. Många tror ju att man kan lita på det året runt.

Exakt!

Synd att det inte finns bättre info om detta till kunderna. Många tror ju att man kan lita på det året runt.

Såklart det finns!

MEN - det är ytterst få arter av lilla blodmasken som går i dvala. Tar du prover på vintern finns det ingen anledning att leta efter lilla blodmasken eftersom den bekämpar vi på sommaren.

Tar du prov på vintern är det för att kolla efter stora blodmasken, spolmask (unghästar) eller bandmasken.

Det handlar inte om att lita på proverna på vintern utan VARFÖR man tar prov öht.

Om hästen går ner i vikt trots massor av mat är det ju en fördel att veta vilken sortsmask som kan ge viktnedgång och ge rätt medel. Den mask som kan orsaka viktnedgång går inte i dvala.

Kl
Tack för svar :) Känns lite bättre när man har koll på vad det är man faktiskt gör och varför :)

En annan fråga då, hur gör man träckprov? Och om man inte misstänker att totton har mask, behöver man alltså inte avmaska alls?
Fick höra att man skulle avmaska en gång på höst och en gång på vår ALLTID. Är det fel eller? :)

En annan fråga då, hur gör man träckprov? Och om man inte misstänker att totton har mask, behöver man alltså inte avmaska alls?
Fick höra att man skulle avmaska en gång på höst och en gång på vår ALLTID. Är det fel eller? :)

Har du frågat VARFÖR man skulle avmaska? Att "veta" något utan att veta varför är meningslöst.

I första hand avmaskar vi för att skydda markerna. Lilla blodmasken är den mask vi bekämpar under sommarhalvåret. Provtagningen görs någon vecka innan hagbyte för att avgöra vilka av hästarna som behöver avmaskas, de allra flesta behöver det inte alls nämligen.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
621
Senast: BoYo
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
547
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka